Skip to main content

Posts

Susahnya Bila Anak Dah Pandai Takutkan Hantu

Sejahteralah ke atas kamu.... Aku memang tak pernah ajar anak aku takut. Takut yang berkenaan dengan takut hantu ke, takut gelap ke, takut bunyi guruh ke, atau apa-apa ketakutan yang sengaja aku create konon-konon untuk bagi dia dengar cakap aku. (Tapi dia takut dengan orang kalau yang tak biasa jumpa. Dan juga takut dengan aktiviti fizikal macam nak suruh terjun ke meja ke. Yang tu aku tak ajar. Sendiri datang). Mula-mula dulu, aku masih boleh suruh Luth ambil barang dalam bilik yang gelap seorang diri. Dia hanya akan bertenang je kalau bunyi ribut petir. Kalau aku tinggalkan dia seorang diri di mana-mana dalam rumah pun dia masih lagi bertenang. Sejak akhir-akhir ni, seksanya aku rasa bila anak aku dah mula pandai takut kepada hantu. Ntah mana dia belajar tak tau. Kang tiba-tiba dia kata.."Mama, ada hantu". Aku pulak yang rasa nak jadi hantu, sambil bertanya, "Kat mana ada hantu?". Dia jawab, "Dalam bilik". Aku dengan suami aku selalunya aka...

Cerita Lembu Korban

Sejahteralah ke atas kamu.... Aku sebenarnya malu nak cerita, tapi aku cerita jugaklah. Raya Haji tahun ni, adalah pertama kali aku melakukan ibadah korban. Huhu. Sedih kan? Raya tahun ni juga, aku tak balik kampung. Pertama sebab buat ibadah korban tu di flat tempat aku tinggal ni. Lagi satu sebab, mak dan pak mentua aku datang ke sini untuk beraya di sini. (Rumah adik ipar, di Banting).  Di flat kami tu, ada 4 ekor lembu yang disembelih untuk ibadah korban tu. Salah satu daripadanya ada satu bahagian ibadah korban aku. Dalam 4 ekor lembu tu, ada seekor lembu yang paling besar. Warnanya hitam. Dia gemuk dan nampak kuat. Lembu hitam yang besar tu adalah yang pertama disembelih. Kalau tidak silap, lembu tu dikorbankan oleh tokey lembu dan keluarganya. Selesai urusan penyembelihan lembu pertama tu, barulah turn untuk lembu korban yang ada bahagian aku. Kiranya lembu aku, adalah lembu kedua. Jarak antara lembu hitam yang pertama tadi dengan lembu korban aku hanya l...

Cranky & Clingy

Sejahteralah ke atas kamu... Tajuk je bahasa inggeris, post ni dalam bahasa melayu. Jangan risau. Berdebor la tu nak buka google translate. Heheh. (cheh aku ingat org lain bodo bahse inggeris macam aku gamoknya. Kekeke.) My Beloved Husband Sejak aku pregnant ni, orang yang paling penat ialah husband aku. Sebab aku sangat-sangat mabuk. Selalunya tak ada tenaga, moody dan tak larat nak layan si kenit budak Luth. Aku tidur awal. Kul 9.30 malam aku dah tido. Husband pulak akan take over semua..... Maksud aku SEMUA tugas-tugas aku seperti basuh baju lipat baju sidai baju, kemas rumah, main dengan Luth, mandikan Luth dan penuhi semua keperluan rumahtangga termasuk la memasak. Huhu... Walaupun dia hanya mampu masak nasi dan sayur. Kadang-kadang goreng cekodok. Atau rebus kentang dan telur. Bukan sebab dia tak boleh masak makanan-makanan canggih yang lain. Tapi aku tak boleh langsung nak terhidu bau-bauan menumis atau bau rempah-rempah. Memang termuntah la aku.  Aku kesian k...

Style Rambut Lelaki Melayu Jaman Sekarang

Sejahteralah ke atas kami.. eh, ke atas kamu... Korang tahu cemana rambut mohawk? Takkan tak pernah dengar rambut mohawk? Ok, bagi yang tak tahu, ni la salah satu gambar rambut mohawk yang keluar bila ko taip 'mohawk'.  Aku perasan, ramai lelaki Melayu kat Malaysia ni yang suka buat rambut gaya mohawk ni. Kawan-kawan, keluarga, budak muda, budak kecik, separuh umur semua nak tiru gaya ni belaka. Selamat la aboh aku yang umur 80 tahun tu tak buat rambut gaya gini. Kalo tidak aku nak viralkan je kat FB biar dia femes. Boleh aku tumpang femes. Hehek. Amboi, giler femes rupa-rupanya aku ni ye. Biasanya rambut yang cuba digayakan oleh lelaki Melayu ni takde la macam gambar kat atas tu. Yang atas tu teruk benor rupe dia. Setakat yang macam Zayn Malik ni je. Kira jambu la kan kalau buat style rambut camni. Tapi harus la lelaki-lelaki melayu ingat, bahawa bukan semua jenis muka sesuai buat fesyen rambut gini. Kalau dah try sekali then nampak macam kelakar, next time...

Kisah Ibu Mengandung

Sejahteralah ke atas kamu.... Antara alahan mengandung dengan sakit bersalin, aku lagi tak tahan nak tanggung alahan mengandung. Ohh, saia taa kuadddd.... Sakit bersalin tu, walaupun kesakitan dia, memang bapak la sakit sangat, tapi dia macam sekali je. Rasa sakit sebelum bersalin masa contraction, lepas tu bersalin... then dah takde dah sakit tu. Tapi kalau alahan.... aduiii... pening kepala, loya sepanjang hari. Dulu masa pregnant kan Luth, aku memang akan muntah setiap kali aku makan. Huhu. Tiap-tiap hari. Sehinggakan berat badan aku turun banyak kilos. Aku dah tak ingat tapi aku rasa macam belas-belas kilo jugak turun. Mengandung kali ini, aku harap yang alahan tu tak terjadi. Kalau setakat rasa loya-loya tu bagi aku, aku masih boleh handle. Masa mula-mula aku tahu aku pregnant ni, kandungan dalam 5 minggu. So, alahan tu takde sangat melainkan rasa loya je. Aku dah rasa happy sebab harap-harap macam gitu je la alahan aku untuk trimester pertama ni.  Masuk je 7 ming...

Entry Ini Tiada Gambar.

Sejahteralah ke atas kamu... Dua minggu yang lalu, aku jadi tak faham dengan diri aku sendiri. Mula-mula aku asyik rasa serabut sampai aku rasa macam muka aku nampak hitam dan keruh. Takde nur bak kata orang. Pastu aku memang rasa macam cepat naik hangin. Owh, kawan aku kata bukan ke selalunya aku memang cepat marah jugak ke? Ye la, betul la tu cuma pada 2 minggu sebelum ni, aku sekali ganda lagi cepat naik hangin daripada biasa. Selamat la aku tak marah Luth atau pon suami aku. Masih lagi waras kat situ. Lepas tu perut aku pulak asyik meragam je. Aku ni memang ada gastrik. Gastrik ni kalau dengar macam penyakit enteng je. Namun, hanya sape yang ada gastrik je tahu apa perasaannya sakit gastrik tu. Ini bukan semata-mata alasan sakit bagi orang yang malas puasa ye. Memang seksa gastrik ni. Tapi dua minggu lepas, memang gastrik aku berlebihan sikit. Aku macam rasa bloated sepanjang masa. Pastu banyak sendawa, yelah dah bloated kan.   Lagi teruk bila aku rasa macam s...

Untung Larrr Anak-anak Zaman Sekarang *Ayat Cliche

Sejahteralah ke atas kamu.... Anak aku dah tak berapa minat dah menonton Baby TV. Sekarang ni dah mula nk jadi kanak-kanak normal yang suka tengok TV, cerita otomen [baca: ultraman]. Tapi aku taklah bagi sokongan sangat kalau dia nak tengok otomen. Memang aku pesan ke dia, berlawan tak baik, ultraman ni tak bagus. Tapi dia bukan kesah pun bila aku bagi ceramah gaya gitu ke dia. Dia makin ajak aku berlawan lagi ada. Tersinggung hati kecil aku hokey bila ajak berlawan, dia suruh aku jadi dinosaur [raksaksa]. Ye la.. yela.. mama tau la mama besor macam dinosaur. Dia mesti nak jadi hero kan. So, hambik... hambik semua. Hambik menang. Ceh, dengan budak kecik pun nak emo. Walaupun aku tak galakkan sangat dia tengok cite otomen, tapi ada satu cerita katun yang aku approved kalau dia suka tengok. Mungkin sebenarnya sebab aku pun suka katun tu. Robocar Poli. Comel sangat kereta-kereta yang boleh transform jadi robot penyelamat. Kartun daripada Korea. Yang aku nak ceritanya, bila ...