Skip to main content

Masya Allah

Sejahteralah ke atas kamu...

Tengah jalan-jalan kat taman bunga, tetiba ternampak 2 orang budak perempuan bergaduh berebut sorang lelaki. Kita ni pun geleng kepala sambil menyebut, "Masha Allah"... Dengan bermaksud... ish.. teruknya la budak-budak zaman sekarang ni.

Darling, sesuai ke tidok penggunaan ucapan 'mashaAllah' atau 'masyaAllah' itu digunakan untuk sesuatu keadaan yang buruk? Maksudnya, penggunaan MasyaAllah/MashaAllah (ما شاء الله) ialah untuk kita ekspressi perasaan kagum, bersyukur, kegembiraan dan pujian kepada Allah. Nak tau maksud MasyaAllah ini dengan lebih dalam, sila tekan budak Wiki ini.

Contoh kalau seseorang memberikan kita khabar gembira, "Aku baru dapat anak malam tadi", lalu sangat sesuai kita ucapkan "Masha' Allah". Sebab kita tumpang gembira dengan rezeki anak yang Allah anugerahkan kepada sahabatkita. *Jangan lupa bunyikan hurup 'hamzah' supaya sebutannya menjadi 'mashakAllah'. :)

Jadi, kamu rasa-rasa lah kan... sesuai ke kalau kita tengok maksiat, tengok kekejaman atau tengok sesuatu yang tidak baik, lalu kita ucapkan 'MashaAllah'? Sesuai ke? Kita bersyukur ke dengan apa yang kita tengok tu? Kita gembira dan mengucapkan syukur kepada Allah bila tengok seorang pondan meletakkan gambar seksi hanya memakai bikini di blog? Haaaa.... Fikir ye..fikir.

Saya sarankan agar penggunaan ucapan yang lebih sesuai ketika melihat maksiat atau keburukan, iaitu ucapan 'Astagfirullah'[ إستغفار] atau 'Astagrifullahal'azim' yang bermaksud 'aku mohon keampunan daripada Allah. Untuk penerangan yang lebih va va vroom, sila main tekan-tekan beliau ini.




Comments

  1. salam;
    Ejapun kena betul..salah eja lain juga bunyi kalau dah lain bunyi lain pulak maksudnya maka kalau maksud dah berupah menyimpanglah jadinya...

    ReplyDelete
  2. hari ni tak kerja ke..
    budak akhir zaman@kita dihujung zaman..?

    ReplyDelete
  3. ouh..nice..
    baru la tau..dlu tak amik tau pun..huhuuh

    ReplyDelete
  4. salam saudari..terima kasih diatas info yang bagus ini...

    ReplyDelete
  5. betul gak kan.. kadang2 leh wat kita rase terliru gak kn.. thankz for he sharing k :)

    ReplyDelete

Post a Comment

Saper komen, dia best!

Popular posts from this blog

Saya Nak Ubah Penampilan Dan Imej

Hana Tajima Sejahteralah ke atas kamu... *Sedang saya menaip entry yg terdahulu tadi, rupanya ada orang sedang memerhatikan saya atau lebih tepat jika saya katakan yang saya sudah terkantoi... dengan Bos-Yang-Datang-Ofis-Pakai-Kemeja-Dan-Suar-Slack-Bersama-Kasut-ADIDAS-Samba-Dengan-Selamba. Fuhhh...mengah! Mengah! Karbon Dioksida! Karbon Dioksida! *Apa ko ingat ko pokok? Ehehehehe... *Gelak seperti Si Khinz dalam games Angry Birds. Famous jugak fesyen ber-shawl sekarang ni kan?[*nama saintipik dia saya bagi = shol] Kalau tengok kat blog-blog gadis-gadis rumaja, bukan main syok lagi tengok mereka menggayakan shol. Cantik jugak. Belit-belit sana-sini. Malah ada yang rajin siap buat tutorial cara-cara pemakaian shol seperti mereka atau ada juga yang ajar cara nak pakai shol ala-ala Hana Tajima*. Kalau tengok cara mereka pakai, macam senang je. Tapi cuba ko balik umah, buat. Mamfus. Kalau muka panjang dengan dahi yang luas [luas ye, bukan jendul], hidung mancung macam Irma Hasmie dan mata...

Etika Blogging Dan Blogwalking

Sejahteralah ke atas kamu.... Biasanya blogger suka share tips untuk naikkan traffic dan tingkatkan pendapatan melalui iklan tak kira la melalui NUffnang atau AdSense dan sebagainya. Tapi jarang orang nak cerita tentang etika berblog. Etika ni bukanlah peraturan yang WAJIB dilakukan, tapi bak kata orang-orang tua, LEBIH MANIS atau sopan. Etika menulis blog; 1. Jangan copy bulat-bulat apa yang blogger lain tulis pastu ko claim itu hak cipta terpelihara kamu sendiri. Shame on you la Joe. Kalau nak copy paste, sila beritahu daripada sumber mana kamu dapat artikel tu. Peraturan ini tidak kiralah sama ada tuan punya blog tu dah izinkan secara terbuka yang dia tak kisah orang nak copy bulat-bulat atau tuan blog tak izinkan. Copy paste itu adalah sesuatu yang tidak beretika dalam dunia blog. *Rasanya point ini semua dah tau kan? 2. Jangan tulis tentang apa yang kamu tak tau. Yang ni saya rasa saya penah jugak buat kot dulu-dulu. Biasa la. Budak baru belajar blogging. Tapi sekarang saya dah in...

Doktor Lelaki dan Aurat Wanita

Sejahteralah ke atas kamu... Saya kerap terfikir, kenapa..... di negara kita ni, tiada penguatkuasaan untuk menempatkan/melantik hanya doktor wanita sahaja di bahagian O & G [ Obstetrics and gynaecology , surgical specialties dealing with the female reproductive organs]. Maksud saya di sini untuk hospital kerajaan. Sapa yang kurang faham, lebih specific saya bagitau, bahagian bersalin di hospital kerajaan.Di hospital swasta tak payah cerita la kan. Pesakit boleh request doktor wanita atau doktor lelaki masa nak bersalin. Orang yang mampu, boleh request doktor yang mereka mahukan. Tapi bagi yang tidak mampu? Graduan perubatan wanita kan ramai. Kenapa tak tempatkan graduan yang ramai itu di bahagian sakit puan? Adakah sebab wanita kurang mahir dengan reproductive organs kaum mereka sendiri? Atau wanita cepat panik untuk sambut wanita lain bersalin? Okayla... Nampak macam saya ni suka mempertikaikan apa yang sudah ditentukan. Negara kita ni katanya negara Islam. Perkara begi...