Skip to main content

Tips Membeli Kereta, Ikhlas Dari Yang Tak Pandai Tentang Keta. Huhu.

Sejahteralah.

Ingat lagi tak dengan Abg Azam? Sape yang tak ingat, sila baca entry Two Versions of A Same Story, tu pun kalo rajin. Kalo malas takpe la.. saya bitau jgk le. Abg Azam tu tokey workshop yang repair keta saya 2 hari lepas.

Sementara tunggu keta saya siap dibaiki oleh Abg Azam, saya buat-buat la mesra pengguna dengan menanya soklan bertubi-tubi dan sebanyak mungkin kat Abg Azam. [Ceh, padahalnya, saya tanya satu je, Abg Azam jawab 60, pastu tak berenti-henti cite pasal sejarah diri dia.]

Mula-mula saya tanya, "Dah lama ke abg jadi mekanik? Sebelum ni keja kat mana?". Haaa... Soklan cepuk-dahi itu, telah membuka banyak cerita. Dia cerita, dulu dia mekanik kat Citroen. Dia start pun mmg sejak habis skolah. Mula-mula ayah dia nak hantar dia ke tempat org2 belajar nak jadi foreman. Tapi makcik dia yang keja kat Citroen kata, takyah le buang duit belajar kat kolej, baik ikut dia masuk Citroen dan bleh keja sambil belajar. Maka, dia pun mula dari bawah sampai le jadi mekanik supervisor. [Jawatan dia tu aku reka je. Tp yg pasti dia jadi senior la dan kira hebat dan pakar la tentang keta2 ni.] Ok. Itu je la serba sedikit tentang sejarah Abg Azam.

Abg Azam bagitau saya... kalau nak beli kereta, kita kena tau keta tu kita nak pakai untuk kegunaan yg macamana. Kalo hanya utk drive dalam bandar je, setakat pegi ofis, balik ofis, pegi kedai balik kedai, pegi taman munge, balik taman munge, maka eloklah beli keta buatan Jepun. [Kereta buatan tempatan seperti Peroduah dan Protong juga termasuk dalam kategori Jepun la sebab enjin memang enjin Jepun jugak kan? Huhu.]. Kenapa pilih keta Jepun? Sebab menurut Abg Azam... kereta Jepun ni mereka dah design supaya sesuai dengan condition tempatan yakni Malaysia yang very the banyak traffic jammed. Kalau buka kat bahagian bonnet keta Jepun, kedudukan enjinnya ada ruang yang banyak utk proses penyejukan. Keta Jepun yang Abg Azam suggest ialah Mazda atau Honda. Dan juga Perodua Kenari. Heheh, yang Kenari tu nampak sangat aku tambah-tambah je.

Berbeza pula dengan kereta continental [kereta import dari negara-negara sejuk macam UK, France, Jerman dll]. Kereta mereka untuk negara 4 musim. Dan Abg Azam kata, kat bahagian enjin tu, memang ditutupi dengan lebih sopan sebab persediaan kegunaan kereta dimusim sejuk. Yelah, karang kalo banyak sangat ruang dalam bahagian enjin tu, bleh frosting plak enjin keta derang. Time tu, menggelupur la nak tuang air panas untuk panaskan enjin. Hehehe. Memandaikan je buat teori sendiri. Kereta buatan negara continental juga sangat sesuai untuk long-distance driving. Kalo sesape yang selalu drive jauh jenat tu, bleh la beli Volvo satu. Kenapa keta negara sejuk ni sesuai utk pemanduan jarak jauh dan bukan untuk jarak dekat, ialah sebab enjinnye memang telah dicipta begitu. Hehehe.. Senang je bg jawapan cenggitu.

Keta continental yang Abg Azam suggest sangat bagus ialah Volvo. Pastu keta Citroen plak dia kata, orang selalunya tak suka pakai. Sebab keta dia pelik skit. Saya tak pasti pelik tang mana. Maybe cara pemanduan atau maintenance. Tapi menurut Abg Azam lagi, kalau orang yang dah selalu pakai Citroen, PASTI!!! Takkan boleh nak pakai keta lain lagi. Sebab dia kata, keta Citroen ni, sistem Hidraulik dia sangat-sangat la bagus. Iaitu semasa langgar bumper atau lubang. Kamu takkan rasa kamu pernah melalui bumper tersebut. Dan jenama lain yang beliau suggest ialah Peugeot atau Renault. Buatan France. Wowwwwwwwwwwww.... Peugeot... Ehem.. ehem... Abg Azam kata... Keta France yang paling seksi ialah Peugeot. Alemakkk... Tidak kusangkerable Abg Azam sama taste plak dgn saya. Dan keta seksi Jepun ialah Mazda. Juga sama pendapat dgn saya. Tapi saya tak bgtau la dia yg saya suka keta yang sama. Kang dia kata saya tiru dia plak. Kehkeh.

Jadi, itu jela tips membeli keta utk kali ini... Semoga ketemu lagi di waktu yang berlainan dalam slot... Dari Bintangggg.... weehuuuuu....

Comments

Popular posts from this blog

Bolehkah Wanita Hamil Menggunakan Minyak Panas Atau Minyak Angin?

Sejahteralah ke atas kamu.. Pernah sewaktu mengandungkan Luth dulu, aku minta minyak panas di klinik untuk sapu pada pinggang aku yang sakit kerana dah semakin sarat. Semasa aku ingin mengambil minyak tersebut di kaunter ubat, nurse yang bertugas tu pesan kepada aku, pompuan mengandung tak boleh pakai minyak panas terutamanya yang berwarna hijau. Takut nanti anak jadi hijau. Aku tak sure dia cakap betul-betul ke memain. Tapi muka dia serius dan katanya lagi, itu mak dia yang pesan. Aku dah take note la kat situ pasal minyak panas ni. Tapi pasal warna hijau tu, ada kena mengena ke? Heheh. Tak pernah pulak aku jumpa manusia berkulit hijau melainkan Incredible Hulk. Wanita mengandung memang selalu la akan rasa sakit-sakit pinggang, sakit tulang punggung, bisa-bisa kaki, rasa lenguh badan dan rasa tidak selesa pada perut mungkin sebab perut bergas atau kita biasa panggil angin. Itu sebahagian je aku bagi contoh penyakit yang ibu mengandung alami.  Biasanya bila rasa sakit

Pasal Ayam Pun Nak Berkira

Sejahteralah ke atas kamu... Saya ni banyak kerenah. Ada benda-benda yang saya memang sangat berkira padahal benda tu benda remeh je. Contohnya kalau makan ayam goreng di KFC,  saya mesti akan request bahagian ayam ' wing ' dan 'rib ' kat kaunter KFC tu. Sebab part ayam yang saya suka hanya part dada dan ke atas je. Wing tu semua tau la adalah kepak ayam bukan kepak biri-biri . Rib plak saya tau ramai yang tak biasa guna perkataan rusuk tu. Saya ni, kalau dapat bahagian ayam yang saya tak suka, saya boleh badmood 44 hari. Sama jugak kalau makan kat restoren biasa. Kalau mula-mula saya nak makan ayam, tetiba tengok ketul-ketul ayam yang tinggal tu semua part yang daging lembik, saya sanggup tukar makan ikan. Saya tau ramai yang suka part pinggul ayam sebab dagingnya lembut dan rasa ayam lebih terasa kat bahagian situ. Bukan la takleh makan terus. Cuma kurang suka je. Yang penting ayam tetap ayam. Ye tak.  Korang jangan le kata saya berlagak + memilih + cerewet w

Panggilan Manja Geli-geli Sewaktu Bercinta

Sejahteralah ke atas kamu yang membaca blog ini... Pernah bercinta kan? Bleh tanya skit? Kamu panggil pasangan kamu dengan panggilan apa? Nama dia? Atau nick name mcm 'Bunny', 'Cutie', atau 'si comel' atau 'handsome'? Hehehe... Best kan bercinta ni. Sebab boleh tergedik-gedik dan ada orang layan. [Owhh..miang nya statement ku ini....] Ada banyak panggilan-panggilan manja untuk pasangan-pasangan bercinta. Dan semuanya terpulang la kepada tahap gedik dan miang masing-masing kan? Ok, meh la baca apa benda yang aku merepek tentang panggilan-panggilan manja ni; 1. Sayang - Panggilan yang paling tipikal dan paling banyak orang guna utk panggil pasangan mereka. Kadang2 kalo orang melatah pun, panggil kita sayang gak kalo kita dah buat dia terkejut. Kehkeh... Tapi best je kalo org panggil kita sayang. Rasa mcm lembut dan disayangi... Tahap gedik : 80% 2. Ayang - Ni lebih kurang mcm panggilan 'sayang' gak, cuma dlm versi pelat dan lebih manja lagi. Saya