Skip to main content

Bersalin Bayi Premature Kerana High Blood Pressure

Sejahteralah ke atas kamu....

Kalau tahun 2018, aku keguguran, pertengahan tahun 2019 ni, aku pregnant sekali lagi di waktu aku macam tak expect pun. Kira punya kira, sempat pulak tu due date aku pada penghujung tahun 2019 ni. Kira macam hampir nak tercapai la cita-cita aku untuk gap umur anak-anak aku 3 tahun setiap orang. Sulung lahir 2013, yang kedua 2016 dan ketiga 2019. Bijok sifir ngat terrr.

2 kehamilan aku yang terdahulu, aku memang tak ada masalah kesihatan sama ada GDM atau BP high. Kedua-duanya bersalin normal. Cuma aku alahan teruk. Makan pun tak menentu.

Pregnant kali ni, berkat doa aku yang mengharapkan nak rasa pregnant tanpa alahan, Allah makbulkan. Walaupun ada rasa loya, tapi still aku boleh makan tanpa muntah. Dan agak banyak benda yang aku berselera nak makan. Contohnya laksa Penang dan tomyam. Padahal laksa utara aku agak kureng kalau tak pregnant. Dan tomyam pun antara makanan yg aku takleh makan masa pregnant yg pertama dan kedua dulu. Boleh dikatakan kali ketiga ni, aku tak menjaga makan sangat. Semua aku ngap. Megi, KFC, air Pepsi, pizza, nasi dgn lauk yg minyak2 pun aku boleh makan walaupun loya.

Bila kehamilan masuk 28 minggu, aku mula pergi check di hospital, tujuannya untuk booking nak bersalin kat situ. Hospital yang aku pilih time tu ialah Hospital Andorra. Bukan kaleng-kaleng kan pilihan rakyat marhaein ni. Kononnya nak hospital yang muslim friendly. Yg nurse dia mengajak ala-ala zikir2 sebelum bersalin. Well, berzikir tu, memang la kita boleh buat sendiri, di mana sahaja kita beranaks, tapi kalau ada dorongan daripada persekitaran, kan ke lebih bersegamat nak buat. Tak gitchew?

Sepatutnya bila masuk 7 bulan je, wanita hamil kena check up setiap 2 minggu sekali kan. Tapi Doktor di Andorra kata, tak perlu check up kerap2 pun lepas ni. Sebab rekod aku cantik je. BP okay so far. Result minum air gula okay. HB ada la rendah sikit. Tapi tak teruk la. 10.7. Patutnya 11. Baby growth on track. Air ketuban cukup. Placenta kat atas. Semuanya seems perfect. Sebab tu Doktor kata jumpa lepas sebulan pun takpe.

Aku pulak, selepas first check up kat Andorra tu, tgk bil (walaupun boleh claim), tapi agak mahal la. First bil bil kena RM475. Termasuk supplement Iberet. Secara jujurnya, aku confess la kat skat sini. Aku tak mampu rasanya nak bayar bil bersalin kat situ. Tahun 2019 ni memang banyak betul aku berabis. Tak perlu aku detail up, tapi memang aku tak sempat nak kumpul duit lagi untuk bayar bil hospital. Aku ni, kad kredit memang takde la. Simpanan dah tinggal ciput. So, aku decide nak tukar hospital la. Kehkeh. Aku pilih Rampai Puteri. Sebab tengok pakej dia lebih masuk akal. Tapi jarak dia still, jauh daripada rumah aku. Gitulah nasib, kalau area rumah aku memang takde hospital yang muslim friendly.

Ahad, 3 Nov, aku ada Graduation Day anak aku yg sulung kat Cyberjaya. Graduation sekolah tadika je. Hahah. Aku memang kepenatan sebab daripada pagi keluar rumah, jam 11 mlm baru sampai rumah (singgah rumah adik, solat, mandi). Sesungguhnya, Cyberjaya dengan rumah aku sangat la jauh jenat. Isnin 4 Nov, aku gigih pergi ofis. Acah-acah pekerja cemerlang. Padahal gi kerja, tghr tido. Kul 4.15 dah balik. Aku set appointment di Rampai Puteri Medical Centre pada jam 8.30mlm 4 Nov tu juga.

Malam tu.... Aku pergi hospital, bila test urine ada protein +2. Test blood pressure, agak tinggi. Mula2 190/120. Pastu doktor test guna manual, 160/97 kot. Lebih kurang la. Doktor kata, bahaya ni. Awak ada possibility untuk kena preeclampsia bila combination diantara tekanan darah yg begitu tinggi dengan bacaan protein dalam urine tu. "Awak boleh terkena sawan bila-bila masa sahaja", begitulah kata doktor. Doktor suruh aku masuk wad juga malam tu. Aku dah panik. Nak pergi hospital ni tadi pun aku dah rasa lama gile. Pastu kang hasben aku nak hangkut anak-anak, nak hantar barang2 aku utk masuk wad tu, satu kerja pulak jauh. Aku minta doktor refer ke hospital yang paling dekat dengan rumah la, PPUM.

Sampai PPUM, terus masuk wad HDU. Terputus dengan dunia luar, semua sehelai sepinggang kena pakai baju hospital tanpa henfon, tanpa bra tanpa spender. Memang makin stress. Masuk wad tu, BP kena pantau setiap jam. Huhu. Aku dah start kena makan ubat darah tinggi. Nefidipine dan Labetalol. BP aku still tak menurun dengan begitu cantik. Pusing-pusing dalam 146/95, 138/98 dalam range tu je. Tapi sudah cukup untuk untuk aku dipindahkan ke wad pre natal, iaitu tak perlu pantauan yg rapi seperti di HDU. Wad prenatal at least boleh la guna henfon, pakai bra dgn sepentot.

Aku stay 1 malam di pre natal, thennnnn bacaan BP aku still lagi ding-dong ding dong, aku dipindahkan semula ke wad HDU. Huhu. Memang sampai ke sudah bacaan BP aku tak cantik.

Doktor consult aku untuk aku keluarkan baby dan placenta, demi nak selamatkan aku dan baby. Doktor kata, sementara bp masih terkawal dan heartbeat baby masih lagi okay, eloklah aku buat keputusan yang bijak yang boleh mengurangkan risiko kehilangan dua2. Huhu. Dan sebenarnya sebelum masuk HDu semula tu, aku ada scan baby. Result scan, baby aku kecik daripada sepatutnya, air ketuban sikit dan baby songsang kepala ke atas. Perkara-perkara tu la yang meninggikan lagi risiko aku.

Aku memang rasa sangat berdosa kepada baby. Aku rasa aku la puncanya dia tak membesar elok2. Aku tak jaga makan. Doktor kata, bila baby tak dapat cukup nutrisi, dia hantar signal kepada placenta untuk tambahkan bekalan, jadi placenta tambahkan tekanan darah untuk penuhi permintaan baby. Sebab tu darah aku tinggi tak surut-surut. In fact, betapa taragunanya aku ni sebagai mak yg tengah mengandung, masa kat ofis 4hb tu, aku pergi makan Super Ring sepeket besar. Ni sebab terpengaruh dengan Black Pink la ni. Jenis yang cepat terliur. Nampak Super Ring pun nak terliur. Haramzadey mende perangai gitu. Kan dah effect blood pressure aku. Huhu. Sedih sis tau. Sebab sis anak sis dalam bahaya.

Akhirnya, hari Khamis, 7/11/2019 jam 3.00 petang, aku masuk bilik pembedahan untuk untuk keluarkan baby aku. Waktu tu usia kandungan baru 32 minggu. Baby baru je berat 1.5 kg. Kecik je. Selesai pembedahan, aku dimasukkan semula ke wad HDU, baby pula dimasukkan ke NICU. Baby tak ditunjukkan pun kepada aku selepas dia keluar daripada perut aku. Maybe kritikal dia perlukan oksigen pada waktu tu. Aku tak dpt jumpa baby aku, lepas tu pantauan sejam sekali untuk blood pressure aku yang still borderline je manjang. Dah la tak dapat contact sesiapa. Anak-anak aku yang sulung dan yang kedua tu dah 4 hari aku tak jumpa. Stressed sangat aku waktu tu. Memang tak gembira langsung. Suami aku hanya boleh melawat pada waktu melawat je la. Setiap kali dia dtg pun aku menangis. Manje sangat la konon tu. Ceh.

Walau apapun, aku yakin Allah mengaturkan yang terbaik buat aku. Nampaknya aku dapat rasa 2 kali bersalin normal, sekali keguguran dan sekali bersalin czer. Semuanya pengalaman bernilai buat aku. Walaupun sewaktu menghadapinya tu, amatlah perit untuk dilalui. Tapi syukur alhamdulillah, semuanya telah Allah permudahkan. Allah selamatkan aku dan baby.

Next, aku akan kongsikan cara untuk tuntuk turunkan tekanan darah dengan pantas secara alami.

Comments

  1. fuh..gigih sis baca sampai abis tau. mencemaskan.
    tapi tak reti nak komen lebih2 sbb sis belum pernah rasa semua pengalaman itu.

    yang pasti..Alhamdulillah sbb Lyd & baby selamat :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq sis ujie sbb masih sudi singgah blog i ols. Saya belum sempat nak blogwalking macam dulu. insyaAllah bila kesempatan ada nnt, saya singgah blog ujie.

      Delete
  2. alhamdulillah. yang penting dua2 selamat. lama tak dengar khabar.

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah...semuanya dah selamat. Pengalaman yang lebih kurang sama dengan baby Mirzan

    ReplyDelete
  4. Salam kak lyd.. 🥰🥰🥰🤗

    Alhamdulillah dah dpt 3 org bby...

    🥰🥰🥰🤗🤗🤗

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah dan tahniah utk anak ketiga.. Time ngandung mmg nak makan mcm2.. Layan je la wife nak makan apa time tu.. Btw andora tu .. best nyer..

    ReplyDelete

Post a Comment

Saper komen, dia best!

Popular posts from this blog

Bolehkah Wanita Hamil Menggunakan Minyak Panas Atau Minyak Angin?

Sejahteralah ke atas kamu.. Pernah sewaktu mengandungkan Luth dulu, aku minta minyak panas di klinik untuk sapu pada pinggang aku yang sakit kerana dah semakin sarat. Semasa aku ingin mengambil minyak tersebut di kaunter ubat, nurse yang bertugas tu pesan kepada aku, pompuan mengandung tak boleh pakai minyak panas terutamanya yang berwarna hijau. Takut nanti anak jadi hijau. Aku tak sure dia cakap betul-betul ke memain. Tapi muka dia serius dan katanya lagi, itu mak dia yang pesan. Aku dah take note la kat situ pasal minyak panas ni. Tapi pasal warna hijau tu, ada kena mengena ke? Heheh. Tak pernah pulak aku jumpa manusia berkulit hijau melainkan Incredible Hulk. Wanita mengandung memang selalu la akan rasa sakit-sakit pinggang, sakit tulang punggung, bisa-bisa kaki, rasa lenguh badan dan rasa tidak selesa pada perut mungkin sebab perut bergas atau kita biasa panggil angin. Itu sebahagian je aku bagi contoh penyakit yang ibu mengandung alami.  Biasanya bila rasa sakit

Pasal Ayam Pun Nak Berkira

Sejahteralah ke atas kamu... Saya ni banyak kerenah. Ada benda-benda yang saya memang sangat berkira padahal benda tu benda remeh je. Contohnya kalau makan ayam goreng di KFC,  saya mesti akan request bahagian ayam ' wing ' dan 'rib ' kat kaunter KFC tu. Sebab part ayam yang saya suka hanya part dada dan ke atas je. Wing tu semua tau la adalah kepak ayam bukan kepak biri-biri . Rib plak saya tau ramai yang tak biasa guna perkataan rusuk tu. Saya ni, kalau dapat bahagian ayam yang saya tak suka, saya boleh badmood 44 hari. Sama jugak kalau makan kat restoren biasa. Kalau mula-mula saya nak makan ayam, tetiba tengok ketul-ketul ayam yang tinggal tu semua part yang daging lembik, saya sanggup tukar makan ikan. Saya tau ramai yang suka part pinggul ayam sebab dagingnya lembut dan rasa ayam lebih terasa kat bahagian situ. Bukan la takleh makan terus. Cuma kurang suka je. Yang penting ayam tetap ayam. Ye tak.  Korang jangan le kata saya berlagak + memilih + cerewet w

Panggilan Manja Geli-geli Sewaktu Bercinta

Sejahteralah ke atas kamu yang membaca blog ini... Pernah bercinta kan? Bleh tanya skit? Kamu panggil pasangan kamu dengan panggilan apa? Nama dia? Atau nick name mcm 'Bunny', 'Cutie', atau 'si comel' atau 'handsome'? Hehehe... Best kan bercinta ni. Sebab boleh tergedik-gedik dan ada orang layan. [Owhh..miang nya statement ku ini....] Ada banyak panggilan-panggilan manja untuk pasangan-pasangan bercinta. Dan semuanya terpulang la kepada tahap gedik dan miang masing-masing kan? Ok, meh la baca apa benda yang aku merepek tentang panggilan-panggilan manja ni; 1. Sayang - Panggilan yang paling tipikal dan paling banyak orang guna utk panggil pasangan mereka. Kadang2 kalo orang melatah pun, panggil kita sayang gak kalo kita dah buat dia terkejut. Kehkeh... Tapi best je kalo org panggil kita sayang. Rasa mcm lembut dan disayangi... Tahap gedik : 80% 2. Ayang - Ni lebih kurang mcm panggilan 'sayang' gak, cuma dlm versi pelat dan lebih manja lagi. Saya