Skip to main content

Aplikasi Shopping Online Yang Paling Aku Suka

Sejahteralah ke atas kamu....

Aku yakin, sekarang ni, boleh dikatakan semua orang dah suka membeli belah melalui Online. Kalau ada yang masih belum terjebak tu, aku ucapkan tahniahlah kepada dia. Syabas bettey!

Siapa sangka, Pejabat Pos kembali sibuk selepas pernah mengalami kemerosotan apabila e-mail dan SMS mula digunakan secara meluas dan orang dah semakin jarang pos surat guna setem. Sekarang Pejabat Pos dah bersinar kembali. Aku rasa terharu. Eh. tetibe. Padahal aku takde kaitan pun dengan Pejabat Pos.

Terus, aku nak mengaku bahawa aplikasi shopping online yang paling kerap aku gunakan ialah Shopee. Sebelum Shopee, Lazada. Lazada aku banyak beli barang-barang besar seperti rak, almari, kerusi dan peralatan rumah (iols rakyat marhaein, beli perabot pun online je.) Shopee pula, aku banyak beli make up, baju cap China walaupun kat tajuk tulis Korean Style, tapi sebenarnya datang daripada China. Sama macam tasbih yang dijual di Mekah tu. Ko faham kan?

Kan mula-mula aku banyak shopping di Lazada. Pastu bila dah terjebak dengan Shopee, aku terus tinggal Lazada. Sehinggalah baru-baru ini, aku installed Apps Lazada, tengok-tengok kat akaun aku, ada 38 barang yang aku perlu review. Dah rasa macam tak siap kerja sekolah pulak. Gigih aku ambik gambar satu persatu barang dalam rumah aku untuk aku review. Niatnya hanya nak membantu pembeli lain supaya tahu product tu macamana, bagus ke tidak. Bila aku ambik gambar, pergghh... satu rumah kot barang-barang yang aku beli kat Lazada. Termasuk, aircond dan kipas syiling sekali. Meja menjahit aku pun. Meja belajar anak pun. Rumah aku boleh jadi rumah contoh perabot online dah ni aku rasa.

Kat Shopee, aku suka sebab aku boleh chatting dengan seller. Chatting yang macam berborak dengan mesra untuk deal barang. Dan chatting tu private. Kekeke. Ye lah, kalau ko nak tanya saiz bra available ke tak, tidak la malu sangat kan. Atau nak beli skincare, nak bagitau, "kulit muka shaye lubang-lubang dan kering", idok la malu sangat kan. 

Satu lagi Apps yang aku suka guna ialah My Sale. My Sale ni kalau aku nak beli branded authentic perfume, handbag atau make up dengan harga yang mughahhhhhnya ohoiii... Tapi, aku nak bagi last warning no 3 ni, kalau ko beli di My Sale, delivery dia lama gila. Lama yang macam 2 bulan belum tentu sampai. Pastu ko nak check status pun dah selepas sebulan baru update sekali. Then senyap. Time ni ko hanya gunakan tawakkal yang tinggi je untuk berharap barang ko sampai. Setakat ni belum pernah lagi barang MySale tak sampai. Semua sampai dengan selamat dan helokkkk sekali. Last aku terima barang make up aku daripada MySale ialah make up ni. 

Aku pakai mekap biasa je yang beli kat drug store. Tapi yang ni, kalau satu compact powder ni aku beli kat Watsons, harga dia RM55. Ni aku beli kat MySale kesemua yang di atas harga RM148 termasuk postage. Ada 4 compact powder, 1 blusher dan 1 bronzer. Oyeah, terasa genius. (Postage untuk MySale, kalau kamu beli 1 barang sekalipun, harganya tetap RM25. Pos mahal.). Sebab tu kalau aku nak beli, aku beli beberapa barang sekali. *Physician Formula ni nanti aku review walaupun takde sesape bayar review aku tu.*

Satu teknik aku membeli barang online ni ialah, dengan membaca review. Biasanya review atau star rating agak membantu. Cuma kadang-kadang, review macam laha*&#!. Orang nak tahu pasal product tu, tahan lasak ke tak, material dia macamana, bagus ke tidak. Tapi yang bagi review, sibuk dok review pasal postage. Bagi 5 bintang sebab postage laju. Order semalam, minggu lepas dah sampai. Woww sgt postage dia. Then yang bagi 1 bintang pulak, sebab postman being rude to me. Motif??! Lantak la posmen tu biadab ke tak, sekarang ni ko nak bagi rating kat product tu ke atau kat Pejabat Pos?(Tarik aku, tarik aku, kang aku pukul orang bg review tu kang. Marah ni!). Walaupun memang betul ada seller yang lembab kelubi nak pos barang yang kita order. Yang tu boleh la komplen tapi product tu kalau elok, tolong la komen sekali. Comprehend?

Comments

Post a Comment

Saper komen, dia best!

Popular posts from this blog

Bolehkah Wanita Hamil Menggunakan Minyak Panas Atau Minyak Angin?

Sejahteralah ke atas kamu.. Pernah sewaktu mengandungkan Luth dulu, aku minta minyak panas di klinik untuk sapu pada pinggang aku yang sakit kerana dah semakin sarat. Semasa aku ingin mengambil minyak tersebut di kaunter ubat, nurse yang bertugas tu pesan kepada aku, pompuan mengandung tak boleh pakai minyak panas terutamanya yang berwarna hijau. Takut nanti anak jadi hijau. Aku tak sure dia cakap betul-betul ke memain. Tapi muka dia serius dan katanya lagi, itu mak dia yang pesan. Aku dah take note la kat situ pasal minyak panas ni. Tapi pasal warna hijau tu, ada kena mengena ke? Heheh. Tak pernah pulak aku jumpa manusia berkulit hijau melainkan Incredible Hulk. Wanita mengandung memang selalu la akan rasa sakit-sakit pinggang, sakit tulang punggung, bisa-bisa kaki, rasa lenguh badan dan rasa tidak selesa pada perut mungkin sebab perut bergas atau kita biasa panggil angin. Itu sebahagian je aku bagi contoh penyakit yang ibu mengandung alami.  Biasanya bila rasa sakit

Pasal Ayam Pun Nak Berkira

Sejahteralah ke atas kamu... Saya ni banyak kerenah. Ada benda-benda yang saya memang sangat berkira padahal benda tu benda remeh je. Contohnya kalau makan ayam goreng di KFC,  saya mesti akan request bahagian ayam ' wing ' dan 'rib ' kat kaunter KFC tu. Sebab part ayam yang saya suka hanya part dada dan ke atas je. Wing tu semua tau la adalah kepak ayam bukan kepak biri-biri . Rib plak saya tau ramai yang tak biasa guna perkataan rusuk tu. Saya ni, kalau dapat bahagian ayam yang saya tak suka, saya boleh badmood 44 hari. Sama jugak kalau makan kat restoren biasa. Kalau mula-mula saya nak makan ayam, tetiba tengok ketul-ketul ayam yang tinggal tu semua part yang daging lembik, saya sanggup tukar makan ikan. Saya tau ramai yang suka part pinggul ayam sebab dagingnya lembut dan rasa ayam lebih terasa kat bahagian situ. Bukan la takleh makan terus. Cuma kurang suka je. Yang penting ayam tetap ayam. Ye tak.  Korang jangan le kata saya berlagak + memilih + cerewet w

Panggilan Manja Geli-geli Sewaktu Bercinta

Sejahteralah ke atas kamu yang membaca blog ini... Pernah bercinta kan? Bleh tanya skit? Kamu panggil pasangan kamu dengan panggilan apa? Nama dia? Atau nick name mcm 'Bunny', 'Cutie', atau 'si comel' atau 'handsome'? Hehehe... Best kan bercinta ni. Sebab boleh tergedik-gedik dan ada orang layan. [Owhh..miang nya statement ku ini....] Ada banyak panggilan-panggilan manja untuk pasangan-pasangan bercinta. Dan semuanya terpulang la kepada tahap gedik dan miang masing-masing kan? Ok, meh la baca apa benda yang aku merepek tentang panggilan-panggilan manja ni; 1. Sayang - Panggilan yang paling tipikal dan paling banyak orang guna utk panggil pasangan mereka. Kadang2 kalo orang melatah pun, panggil kita sayang gak kalo kita dah buat dia terkejut. Kehkeh... Tapi best je kalo org panggil kita sayang. Rasa mcm lembut dan disayangi... Tahap gedik : 80% 2. Ayang - Ni lebih kurang mcm panggilan 'sayang' gak, cuma dlm versi pelat dan lebih manja lagi. Saya