Skip to main content

DIY - Tilam Dan Barut Bayi

Sejahteralah ke atas kamu...

Kehamilan minggu ke 34. Semua barangan baby yang saya listkan untuk beli, sudah pun diselesaikan membelinya semalam. Paling last ialah toiletries. Saya beli jenama Pureen. Saya beli yang medium je. Saje tanak beli yang besar sebab kot-kot bau tu saya dah boring, tak de la lama nak tunggu untuk beli baru kan. Bila dah bawak balik umah, susun atas meja. Pagi tadi bangun-bangun tido, masa lalu kat meja, semerbak je bau baby. Indah dan bahagia je rasa.

All in one. Kan senang. Takyah nak beli asing-asing shower cream, shampoo. Bau anggur lagi uols.

Senang nak basuh sayur-sayuran nanti. Ngehngeh.

Orang zaman dulu takde pun nak beli detergent special utk basuh lampin anak ye tak? Elok je kita hidup skrg. Tapi takpe la. Memandangkan saya terasa mengada-ngada, so saya beli je la.

Padahal boleh je beli tepung ubi yang timbang kilo punya. Tapi kan saya ni mengada2. Beli yang botol camni baru la nampak modern mum skit ye tak? Ekeke.



Kalau part membeli dah selesai. Tapi part DIY ada yang belum selesai. Barut 10 helai dah siap.




Guna kain flanel. Sesungguhnya buat sendiri memang sangat jimat. Semeter kain flanel berharga RM6 semeter boleh dpt 4 helai barut atau lebih. Kalau beli, sehelai barut dah RM5. Itu pun yang paling murah.


Takde la lawa sangat barut yang saya buat. Tapi untuk anak sendiri pakai tu boleh la. Saya hanya buat 10 helai. 6 saiz kecik, 4 saiz besar. Yang warna purple tu saje je try nak buat kaler lain. Itupun kira baik la saya tak tau jantina anak saya ni. Kalau tak, nak buat barut guna kain corak bunga-bunga.


Tilam kekabu dan bantal dah siap. Cuma sarungnya je belum. Rasanya itu je la yang masih belum siap.


Nak jahit bagi kembung-kembung kat tengah2 ni bukan senang. Sampai luka-luka tercucuk jarum. Huhu.




Comments

  1. ternganga2 mulut bce entri ni..kagumnye saya..mesti lgi excited kn ble brg2 tu bleh wat sndri..

    ReplyDelete
  2. aku sokong ko DIY...
    selain dapat kepuasan, kita dapat menghargai benda yang kita DIY tu lebih... dapat berjimat.. itu penting..

    ReplyDelete
  3. Hmmmm...nampaknya semuanya dah ready...tunggu pecah ketuban aje...

    Nota: JR suka wangian bedak baby, sampai sekarang JR sendiri masih pakai bedak baby utk diri sendiri...

    ReplyDelete
  4. Kagum sangat! Sampai terluka jari dicucuk jarum.. Lyd mmg hebat lah..!! Err pasal buli membuli tu nnt cite kat blog jugak okeh..hihihi

    ReplyDelete
  5. Salam lyd..
    tahniah... sy mmg kagum betul gn usaha awak membuat persiapan baby & membuat sendiri sesetgh brg..sentimental value kan..barut perut tuh tringin jgk nak buat tp tak pandai menjahit..kalau tak barut takt angin yer lyd? jgn lupa buat bantal peluk kiri kanan jugak lyd..hehehe

    ReplyDelete
  6. wah bestnya....semua dah ready nampak...DIY lagi...bertuahnya anak dalam kandungan...tak sabar dah dia nak kuar tu...

    ReplyDelete
  7. Tabik spring la jahit sendiri...
    Saya pun yg part baby sume dah setel, sume saya rembat kat Manjaku je. Tapi bab mandian tu saya beli Johnson&Johnson sebab anak yg sebelum ni pun guna brand tu yg sesuai. Nanti dah besar sikit baru tukar pureen ke apa ke.
    By the way, saya ni ikut ckp org tua2 jgn menjahit waktu mengandung...tapi jahit sikit2 la jugak :)

    ReplyDelete
  8. nanti ko akan dpt bnykkkk barangan baby dari kawan2..pastu kau tak payah pening dah nak beli.. bedok pureen hok tinggi tu anak aku dah 4 tahun masih lagi ada.. dapat berbotol2.. haaa..

    behnye nak sambung orang baru nihhh!

    ReplyDelete
  9. saya pun buat tilam sendiri..tapi barut guna yang turun temurun punye..mak saya buat barut untuk adik bongsu saya yang sekarang dah umur 26 tahun..tapi barut tu masih putih bersih walauppun dah 26 tahun berlalu.
    heheh..

    ReplyDelete
  10. saya pun buat tilam sendiri..tapi barut guna yang turun temurun punye..mak saya buat barut untuk adik bongsu saya yang sekarang dah umur 26 tahun..tapi barut tu masih putih bersih walauppun dah 26 tahun berlalu.
    heheh..

    ReplyDelete
  11. rajinnya lyd buat semua ni...nnti baby kuar mesti jd rajin mcm mak dia ni...sy masa ngandung dlu mmg lemau sgt2...xlarat sangat2 nk wat paper....huhu...

    ReplyDelete
  12. assalamualaikum lyd...memang bagus buat sendiri ni boleh dapat banyak lebih2 lagi buat untuk si kecik yg comel tu nanti...:)

    ReplyDelete
  13. wah!!, bagosnya kalo anak dah besar nnti mesti terharu baca post dari emak dia..hehehe

    ReplyDelete
  14. wahh..lyd rajinnya wat sendiri, untungla org pandai jahit sndiri mcm lyd nie boleh jimat..plus boleh wat ikut suka hati design..jahitan barut tue pun nmpk kemas..sy beli je, betul memg sehelai rm5..

    ReplyDelete
  15. wah... saya pulak yang teruja tengok..
    saya pun nak try jahit barut jugaklah..rasa jelez lak tengok.

    ReplyDelete
  16. wahhhh untung baby dlm perut tu dpt ibu mcm kak Lyd..hiihi naty (kak Lyd mmg Na dah confirm nty klau pregnant kena berlajar bnyk dgn kak Lyd taw..Nak cop kak Lyd =)

    ReplyDelete
  17. Demong : Ala.. kagum ke? Hehe.. Malu plak rasa. Buat barut je Mna.

    Nizam Ariff : Ha ah, betul apa ko kata tu. Kalo buat sendiri rasa puas dan hargai barang tu sbb nak buat terkial2.

    JR : Itu la dia.. tunggu air ketuban je lagi. Tapi nervousnya..
    *eii.. pakai bedak baby ke JR? Perasan baby la JR ni.

    Mama Vogue : Awk, kita biasa2 je. Belajar buat tu semua daripada internet. Tilam plak tanya ibu mertua. InsyaAllah akan diceritakan kalau saya juga dah jadi pembuli nanti. :)

    UmmuAidan : Selain sentimental value, kalo buat sendiri boleh pilih material sendiri, pastu boleh buat ikut suka nak tali panjang mana, nak tilam besar mana. Yang barut tu masa baru2 lahir tu rasanya kegunaan dia untuk protect tali pusat yang belum tercabut tu. Then lepas tu mungkin utk perut kembung la kot. Saya pun tak pasti sgt. Keke. Bantal peluk dah ada adik ipar saya bagi. Cuma nak kena topup isi bantal tu sbb dah lembik.

    UmmiArissa : Mungkin jgak dia dah tak sabar nak kuar. Tapi saya dah slow talk dengan dia suh dia kuar pada masa yang sesuai, biar lebih daripada 36 weeks. Hehehe.. boleh plak main slow2 talk dgn baby.

    Mrs R : Ada jugak rasa nak beli Johnson2 semalam. Wangi pun wangi kan? Tapi saya nak jgk beli pureen sebab nak bau anggur. Keke. Boleh gitu. Saya pun ada jugak dengar pasal pantang menjahit tu, tapi takpe... saya lebih yakin dengan ketentuan Allah. InsyaAllah semuanya akan dipermudahkan.

    ReplyDelete

  18. QuTaQ : Aku pun diberitahu perkara yang serupa oleh kawan2 aku. Tapi aku ni tetiba ada masalah tidak yakin diri sendiri. Aku selalu fikir, itu orang lain yang dpt banyak barangan baby. TTapi aku ni nanti ada ke org nak bagi aku? Maksud aku bagi baby aku la. Sebab aku ni tak le femes sgt. Pastu poyo plak tu. Ada ke org sudi nak dtg melawat aku nanti? Hehe. Saiko kan?

    Diana : Wahhh... lamanya 26 tahun barut tu. Ada gmbr? Tgk... Rasa cam kagum plak sebab turun temurun masih elok dan org yang guna pun amanah jaga elok2.

    Maszull : Ha ah mama. Seronok pun ada bila buat sendiri. Terasa dekat sgt connection dgn anak.

    Bahrain : Harap-harap anak akak akan terharu la.. Kalo dia tak terharu, akak paksa dia suh dia terharu.

    Mrs Lurve : Saya tak la pandai sangat menjahit awak. Saya hentam je. Tapi mungkin sebab saya terlampau excited nak buat sendiri sebab tu jadi. Yakin boleh! Rakan Masjid!

    Nita : Saya sokong kalau awk nak buat sendiri. Seronok tau. Suami saya pun nak participate buat barut ni. Pastu saya tak tau nak bagi dia tugas apa, so saya suruh dia matikan benang. Kekeke. Cam comel je tgk dia gigih matikan benang.

    Jna : Boleh Na, boleh. KakLyd sedia membantu Na. Cepat la skit kawen. Kehkeh. Nanti anak kita bleh berkawan.

    ReplyDelete
  19. Izzah : Saya harap dia rajin macam papa dia. Mama dia ni tak cukup rajin sgt. Ini pun nak siapkan, amik masa 3 bulan. Hahah. Sebab biasanya tak sihat. Ataupun keletihan.

    ReplyDelete
  20. bagusnyer... KA tk pandai bab jahit2 ni sangat. dulu2 teringin juga nak wat sendiri... apapun moga semuanyer selamat ye nnti

    ReplyDelete
  21. penjimatan yg bagus...part bantal tu yg best...bantal kembung tdo lg best ni...wat satu utk sy kak?..haha xsbar nk tgok baby akak...msti comel

    ReplyDelete
  22. Waah...super rajinla lyd ni!
    Siap jait sndiri tu. Mcm2 pulak yg dijaitnya.
    Saya tak minat menjait, last menjait - langsir 1thn lalu..sbb terpaksa nk jimat.

    ReplyDelete
  23. eh? jahit sendiri ke? wah rajinnya.. sy baru first time singgah sini. nak tanya lyd preggy bape bulan nih?ada amik stem cell?

    ReplyDelete
  24. Ya Allah rajinnya mak budak ni. Inysa Allah, baby nnt akan rajin cam mak dia jugak, selalu kalau mak tak duk diam masa pregnant, baby pun nnt tak reti duk diam hehehe.

    ReplyDelete
  25. bestnya lyd pandai menjahit..bila ntah nak reti menjahit ni..konon2 nak belajar sampai sekarang jahit lurus pun tak pas2..huhu..

    ReplyDelete
  26. waaaa..
    jait seniri?..
    bagusnya...
    kagum2.. :)

    ReplyDelete
  27. dalam beberapa tahun lagi...benda benda ni da perlu dipikirkan daaa...adoii..... >_<
    haha

    ReplyDelete
  28. kak bila due date nye?bulan berapa?mak aih bnyak dah beli barang2 bayi ni.saya tak prepare pape pon hoho

    ReplyDelete
  29. salam kak, akak buat sendiri barut tu..bagusnya..kalau ema..mmg dah beli jer...tak sabar nak tgg anak akak keluar..

    ReplyDelete
  30. rajinnyer .. mak akak selalu buat untuk anak cucunyer.. akak tak terfikir langsung nak buat sendiri.. seronok baby dalam perut taunyer mak dia buatkan sesuatu yang istimewa untuk dia...

    ReplyDelete
  31. alahaiii rajinnya lyd buat yer... mesti tk sabar dah nk tunggu org baru nie.. pa pe pun moga dipermudahkan semuanya yer

    ReplyDelete
  32. seronoknya nk dpt bby... semoga dipermudahkan segalanya ya...
    Rajin betul menjahit... :D

    ReplyDelete
  33. rajinnya akak buat sendiri.. pandai jgk akak menjahit... t leh ajarkn Ahlam... heheheh

    ReplyDelete
  34. inilah masanya utk mengada2 ok..ibu ibu harus mengada ok..haku pn gedik beli detergent khas utk bb..heheheee..
    *eh kalau ko tak begandung pn kau mengada jugok *larik...

    ReplyDelete
  35. Wahhhh rajinnya buat sendiri :)

    Lepas ni boleh la amik order ye ;D

    ReplyDelete
  36. Rajinnya kamu lyd. Smoga baby akan rajin mcm ibu dia juga ☺☺

    ReplyDelete
  37. Puan, blh tlg ajarkn sy cara jahit kemhung kembung tu? Sy dlm proses jahit tilam baby jgk...

    ReplyDelete
  38. Saya 'emak' baru belajar...kalo salah tolong tunjukkan..nak tanya cara jahit kembung2 tu..isi kekabu dulu pastu baru jahit tengah2 (tuk bagi dia kembung2)
    atau jahit dulu tengah2 pastu baru isi kekabu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Anon. Saya isikan kekabu dulu. Lepas tu baru jahit daripada atas tilam tembus ke bawah tilam. Ulang beberapa kali untuk setiap titik jahitan supaya kuat. Guna jarum yang panjang sikit. Memang agak seksa nak jahit yg kembung2 tu sebab tilam tebal. Kalo yang nipis sikit lagi mudah rasanya. Apapun, good luck!

      Delete
  39. jahitan barut tu nampak kemas je..cantik..

    rajin betul buat tilam & bantal sendiri..untung kan kalo pandai menjahit nih.......

    ReplyDelete
  40. Salam.. Nak tau perlu tanda tak kat mana nak jahit atau anggar aje? Ada tutorial kat mana2 yg boleh saya refer tak?

    ReplyDelete

Post a Comment

Saper komen, dia best!

Popular posts from this blog

Bolehkah Wanita Hamil Menggunakan Minyak Panas Atau Minyak Angin?

Sejahteralah ke atas kamu.. Pernah sewaktu mengandungkan Luth dulu, aku minta minyak panas di klinik untuk sapu pada pinggang aku yang sakit kerana dah semakin sarat. Semasa aku ingin mengambil minyak tersebut di kaunter ubat, nurse yang bertugas tu pesan kepada aku, pompuan mengandung tak boleh pakai minyak panas terutamanya yang berwarna hijau. Takut nanti anak jadi hijau. Aku tak sure dia cakap betul-betul ke memain. Tapi muka dia serius dan katanya lagi, itu mak dia yang pesan. Aku dah take note la kat situ pasal minyak panas ni. Tapi pasal warna hijau tu, ada kena mengena ke? Heheh. Tak pernah pulak aku jumpa manusia berkulit hijau melainkan Incredible Hulk. Wanita mengandung memang selalu la akan rasa sakit-sakit pinggang, sakit tulang punggung, bisa-bisa kaki, rasa lenguh badan dan rasa tidak selesa pada perut mungkin sebab perut bergas atau kita biasa panggil angin. Itu sebahagian je aku bagi contoh penyakit yang ibu mengandung alami.  Biasanya bila rasa sakit

Pasal Ayam Pun Nak Berkira

Sejahteralah ke atas kamu... Saya ni banyak kerenah. Ada benda-benda yang saya memang sangat berkira padahal benda tu benda remeh je. Contohnya kalau makan ayam goreng di KFC,  saya mesti akan request bahagian ayam ' wing ' dan 'rib ' kat kaunter KFC tu. Sebab part ayam yang saya suka hanya part dada dan ke atas je. Wing tu semua tau la adalah kepak ayam bukan kepak biri-biri . Rib plak saya tau ramai yang tak biasa guna perkataan rusuk tu. Saya ni, kalau dapat bahagian ayam yang saya tak suka, saya boleh badmood 44 hari. Sama jugak kalau makan kat restoren biasa. Kalau mula-mula saya nak makan ayam, tetiba tengok ketul-ketul ayam yang tinggal tu semua part yang daging lembik, saya sanggup tukar makan ikan. Saya tau ramai yang suka part pinggul ayam sebab dagingnya lembut dan rasa ayam lebih terasa kat bahagian situ. Bukan la takleh makan terus. Cuma kurang suka je. Yang penting ayam tetap ayam. Ye tak.  Korang jangan le kata saya berlagak + memilih + cerewet w

Panggilan Manja Geli-geli Sewaktu Bercinta

Sejahteralah ke atas kamu yang membaca blog ini... Pernah bercinta kan? Bleh tanya skit? Kamu panggil pasangan kamu dengan panggilan apa? Nama dia? Atau nick name mcm 'Bunny', 'Cutie', atau 'si comel' atau 'handsome'? Hehehe... Best kan bercinta ni. Sebab boleh tergedik-gedik dan ada orang layan. [Owhh..miang nya statement ku ini....] Ada banyak panggilan-panggilan manja untuk pasangan-pasangan bercinta. Dan semuanya terpulang la kepada tahap gedik dan miang masing-masing kan? Ok, meh la baca apa benda yang aku merepek tentang panggilan-panggilan manja ni; 1. Sayang - Panggilan yang paling tipikal dan paling banyak orang guna utk panggil pasangan mereka. Kadang2 kalo orang melatah pun, panggil kita sayang gak kalo kita dah buat dia terkejut. Kehkeh... Tapi best je kalo org panggil kita sayang. Rasa mcm lembut dan disayangi... Tahap gedik : 80% 2. Ayang - Ni lebih kurang mcm panggilan 'sayang' gak, cuma dlm versi pelat dan lebih manja lagi. Saya