Skip to main content

Saya. Hari Ini.

Sejahteralah ke atas kamu...

Tudung aku kaler merah tak matching dgn corak baju. Ni sebab malas nak cari tudung purple.

Saje nak tunjuk perut. Usia kandungan 26 minggu. Bersamaan 6 bulan 2 minggu.

Bila perut dah makin besar ni, dugaannya ialah bila asyik nak buang air kecik je. Lepas tu kalo kat umah plak, yang ada hanya tandas cangkung. Memang seksa nak mencangkung dengan perut kembung. Itu baru je besar ni. Kalo dah 7,8 bulan nanti ntah cemana nak mencangkung. Mengandung ni memang sangat mencabar. Sebab tu la.... Allah kurniakan kebolehan mengandung tu kepada wanita ye tak? Kalo lelaki la yang mengandung, rasanya tak ramai sangat bayi yang sempat lahir. Mesti ramai yang gugurkan kandungan sebab tak tahan alahan, tak tahan beban yang dibawa. Lelaki kan aktif, suka bersukan. Cemana nak main futsal kalo mengandung? Kan? Kan? Sama jugak macam Allah kurniakan kuasa untuk menjatuhkan talak kepada kaum lelaki. Kalo pompuan la yang ada kuasa jatuhkan talak tu, memang ramai le lelaki jadi duda. Pastu pagi cerai, petang kang nak baik balik. Kan? Kan? Percaturan Allah itu sungguh cantik kan? Allah tahu kat kesabaran wanita kat bahagian mana, dan Allah juga tahu kesabaran lelaki tu kat bahagian mana. Lelaki dan wanita sama-sama ada sifat sabar yang berbeza.

Comments

  1. Salam lyd..
    wah dah semakin tembun..heheh..tuh blom lg 8 bln..(sedapnya ngata lyd)..hehe...betul tuh kalau laki ngandung mmg parah..diorang nie kan pengasar..tiba2 jd lemah pulak..haru kan..

    ReplyDelete
  2. kalo kat kampung mertua saya beli kerusi plastik yang sandar kat kedai makan tu, potong separuh kaki kerusi tu jd pendek sikit...kat tempat duduk tebuk lubang besar sikit..so kalo sape2 ngandung...nak memerut...gune je kerusi tu......boleh sandar2....kalo x pakai simpan utk keturunan yang lain pule..hehe..jimat tak yah nak buat toilet duduk tu..hehehhehe..

    ReplyDelete
  3. err..pendeknya entry ko kali ni..hehehe

    tapi betul la..aku terimagine kalau lelaki yg mengandung n perempuan yg jatuhkan talak, agaknya mesti populasi tak berkembang..duda ramai, tapi xde anak..kehkeh

    ReplyDelete
  4. takyah cangkung...berdiri jer kalau dah masuk 8 nnt...nnt dah cangkung tak dapat nak berdiri balik. cramp

    ReplyDelete
  5. comelnye makyong ni... hehehe... berat dah bape ni awk? saya berat dah 72.9kg.. smlm baru timbang... lepas tu badan dah cubby sangat ni.. alahai sian nak jalan pun susah.. hahahaha.. bab buang air kecil tu.. alhamdullillah.. saya still ok.. gamaknya sbb baby songsang kan.. so rambut bayi jauh dari kedudukan rahim.. so buatkan saya tak selalu buang air.. tak mcm sebelum2 ni.. bila buang air kecil tu banyak kali, org cakap sbb terkena gesekan kepala baby.. hmmmm so far skrg ni malam2 tak nyenyak tido.. gamaknya sbb dah masuk ke peringat tak boleh tido.. sabo jer ler.. usia kandungan dah 34 minggu maknanya waktu2 berjaga2.. kena banyak berwaspada takot ada constaction yg tak di kenalpasti melanda.. huhuhu.. walaupun anak ke4 kan.. tapi setiap anak ada jenis2 constaction berlainan.. sbb saya tak penah sakit kat rumah or ofis.. doctor tangkap masuk wad, lepas tu baru sakit.. hahahaha.. bley camtu plak kan.. 3 anak kena paksa bersalin.. so sakit di paksa2.. bukan original.. hmmm

    ReplyDelete
  6. besaunye perut ko..anak lelaki ni..hahaha..pandai2 je aku kan..:P

    p/s : kalau laki peknen..huh..sebelum tu, ramai la laki kene rogol..hahaha

    ReplyDelete
  7. Assalam Lyd,
    mamavogue dah buat entry khas utk Lyd :)
    Sila baca dengan kadar segera..hahaha

    ReplyDelete
  8. Barang baby dah ready Lyd? Tudung kaler merah tu pun ok dgan baju purple tu..sekarang dah trend baju dan tudung warna kontrast..tudung merah, baju biru,,tudung oren, baju hijau..tapi kak zan tak berani pulak mencoba!

    ReplyDelete
  9. saya masa pregnant pun guna tandas cangkuang. alhamdulillah... ok lg. cuma time dah bersalin kalau tandas cangkung mmg sakit sikit la.

    ReplyDelete
  10. Tak boleh bayangkan jika JR yg mengandung...tentu istri bertambah sayang kerana perut cik abang dah bersayap dan kembang...

    ReplyDelete
  11. moga dipermudahkan semuanyer ye !

    ReplyDelete
  12. Lyd seperti membaca pemikiran saya...pernah terdetik nak suh Lyd bergambar dengan kandungan sekarang...tak perlu suruh..Lyd menyerah diri..hehehe....seronok baca entry ibu mengandung ni..

    ReplyDelete
  13. moga kandungan mu sihat hingga ke saat kelahiran nya nnt amiin...

    ReplyDelete
  14. salam lyds
    Jaga kesihatan sis.makan yg teratur dan berkhasiat.tidur yg cukup dan zikir slalu..

    ReplyDelete
  15. comelnya perut :) suka tengok ibu mengandung ni....berseri-seri.


    setuju dengan entry ni...kita da dicipta sebaik2nya....masing2 baik lelaki baik perempuan ada keistimewaan dalam kesabaran masing2... :)

    ReplyDelete
  16. betul tu..lagik satu.. daya tahan wanita menahan sakit lebih tinggi dari lelaki, sebab tu Allah bagi wanita yg melahirkan anak..bukan lelaki.. kalau lelaki camnelah gamaknye..heheh.. salam perkenalan:)

    -simply moi-

    ReplyDelete
  17. Ooo..mcm tu ya. Hehe..saya tak terfikir psl toilet tu. Penting jugak toilet duduk ni ya.

    Gamba ni kena print, kenangan mengandung sulung. :)

    ReplyDelete
  18. saya ni bila tengok orang mengandung je dan2 meloya..apasal entah.hahha

    ReplyDelete
  19. kakak aku dlu ada beli kerusi "spesel" utk buang air kat tandas cangkung. tp kat mana dia beli, aku x tau la. try la cari kot2 jumpa. senang nak membuang nnt.

    ReplyDelete
  20. betul2.. sbb perempuan nih tahap kesabaran dan naluri dia tinggi... jaga diri leklok akak... :)

    ReplyDelete
  21. hi kak lyd! moga moga akak nyer "perjalanan" berjalan lancar xda hal sgt... :)

    ReplyDelete
  22. salam kak.. dah 6 bulan.. wa.. alhamdulillah.. :)

    kene buat tandas dudukla plak lepas ni.. prepare tuk anak2 yang seterusnye.. dan prepare tuk time kite tua nanti.. kat umah lady ade dua jenis toilet.. toilet cangkung dan duduk.. :)

    ReplyDelete
  23. bila baca kata2 awk ni.. betul gak kan.. rupanya aturan allah tu dah tepat & bersesuaian dgn umatnyer...

    *** hi,hi,... jelas kelihatan seri ibu mengandung.. bkn sng nk tgk pic awk ni... tp percayalah..bila baby dh keluar nanti..mesti sebolehnyer setiap saat nk rakam aksi dia... hari2 nk ambik gambar ank.. esspecially bila dia blh lakukan sesuatu y baru.. mmg xpernah bosan...

    ReplyDelete
  24. makin berseri2 gitu.. memang gitu juga yang akak rasa.. wanita patut bangga...

    ReplyDelete
  25. eh btl, bila dh masuk 6 bulan nie susahnya la hai nak duduk kat tandas mencangkung tue..xselesa sgt

    ReplyDelete
  26. Wahhh comelnyer... :)

    Myra suka tengok pompuan mengandung, dan saat tu akan terdetik - bila la aku nak merasai pengalaman indah tersebut.. .:)

    ReplyDelete
  27. hahh akak. makin cantik lak ngandung2 ni kan? hehehehe. jaga diri kak. maaf. sibuk sangat saya skang. hehe.

    akak, boleh saya mintak n0 akak?

    ReplyDelete
  28. perut dh besa.. nnt adik cpt2 besa n cpt2 klua ok..bleh geng ngan abang apip ngn abang ayiq..
    merah pepel..colour bloking la tu kunun..hahaaaa..

    ReplyDelete

Post a Comment

Saper komen, dia best!

Popular posts from this blog

Bolehkah Wanita Hamil Menggunakan Minyak Panas Atau Minyak Angin?

Sejahteralah ke atas kamu.. Pernah sewaktu mengandungkan Luth dulu, aku minta minyak panas di klinik untuk sapu pada pinggang aku yang sakit kerana dah semakin sarat. Semasa aku ingin mengambil minyak tersebut di kaunter ubat, nurse yang bertugas tu pesan kepada aku, pompuan mengandung tak boleh pakai minyak panas terutamanya yang berwarna hijau. Takut nanti anak jadi hijau. Aku tak sure dia cakap betul-betul ke memain. Tapi muka dia serius dan katanya lagi, itu mak dia yang pesan. Aku dah take note la kat situ pasal minyak panas ni. Tapi pasal warna hijau tu, ada kena mengena ke? Heheh. Tak pernah pulak aku jumpa manusia berkulit hijau melainkan Incredible Hulk. Wanita mengandung memang selalu la akan rasa sakit-sakit pinggang, sakit tulang punggung, bisa-bisa kaki, rasa lenguh badan dan rasa tidak selesa pada perut mungkin sebab perut bergas atau kita biasa panggil angin. Itu sebahagian je aku bagi contoh penyakit yang ibu mengandung alami.  Biasanya bila rasa sakit

Pasal Ayam Pun Nak Berkira

Sejahteralah ke atas kamu... Saya ni banyak kerenah. Ada benda-benda yang saya memang sangat berkira padahal benda tu benda remeh je. Contohnya kalau makan ayam goreng di KFC,  saya mesti akan request bahagian ayam ' wing ' dan 'rib ' kat kaunter KFC tu. Sebab part ayam yang saya suka hanya part dada dan ke atas je. Wing tu semua tau la adalah kepak ayam bukan kepak biri-biri . Rib plak saya tau ramai yang tak biasa guna perkataan rusuk tu. Saya ni, kalau dapat bahagian ayam yang saya tak suka, saya boleh badmood 44 hari. Sama jugak kalau makan kat restoren biasa. Kalau mula-mula saya nak makan ayam, tetiba tengok ketul-ketul ayam yang tinggal tu semua part yang daging lembik, saya sanggup tukar makan ikan. Saya tau ramai yang suka part pinggul ayam sebab dagingnya lembut dan rasa ayam lebih terasa kat bahagian situ. Bukan la takleh makan terus. Cuma kurang suka je. Yang penting ayam tetap ayam. Ye tak.  Korang jangan le kata saya berlagak + memilih + cerewet w

Panggilan Manja Geli-geli Sewaktu Bercinta

Sejahteralah ke atas kamu yang membaca blog ini... Pernah bercinta kan? Bleh tanya skit? Kamu panggil pasangan kamu dengan panggilan apa? Nama dia? Atau nick name mcm 'Bunny', 'Cutie', atau 'si comel' atau 'handsome'? Hehehe... Best kan bercinta ni. Sebab boleh tergedik-gedik dan ada orang layan. [Owhh..miang nya statement ku ini....] Ada banyak panggilan-panggilan manja untuk pasangan-pasangan bercinta. Dan semuanya terpulang la kepada tahap gedik dan miang masing-masing kan? Ok, meh la baca apa benda yang aku merepek tentang panggilan-panggilan manja ni; 1. Sayang - Panggilan yang paling tipikal dan paling banyak orang guna utk panggil pasangan mereka. Kadang2 kalo orang melatah pun, panggil kita sayang gak kalo kita dah buat dia terkejut. Kehkeh... Tapi best je kalo org panggil kita sayang. Rasa mcm lembut dan disayangi... Tahap gedik : 80% 2. Ayang - Ni lebih kurang mcm panggilan 'sayang' gak, cuma dlm versi pelat dan lebih manja lagi. Saya