Skip to main content

Perkara Yang Tak Patut.. Tak Patut... Isk..iskk..

Sejahteralah ke atas kamu...

Diantara perkara-perkara yang tak patut manusia lakukan selama hidup di dunia ini ialah;

Bersembang dengan rakan semasa menunggang motosikal jika rakan anda menunggang motosikal berlainan. Sebab bahaya la, apa lagi. Bila 2 motosikal bergerak beriringan sebelah menyebelah, akan membuatkan kenderaan lain terpaksa mengelak secara berbahaya. Juga mengganggu lalulintas sebab masa bersembang tu pastilah bawak perlahan. Apa benda la yang banyak sangat nak disembangkan tu sampai tak sempat nak tunggu tiba ke destinasi. Paling takleh dimaafkan kalau kamu dan rakan kamu tu jiran seblah rumah, atau rakan di tempat kerja yang sama. Nanti-nantilah kalo ye pun nak berbual. Tak dan-dan nak berborak ye.

Saya kalau tengok situasi ni kat jalan raya, mesti saya hangin je. Terutamanya kalau sayalah kereta yang di belakang 2 motosikal tu. Grrr..

Comments

  1. salam;
    tak tahulah diorang sembang apa...selalu juga jumpa situasi sebergini...

    ReplyDelete
  2. tak reti2..kalau nak sembang, balik sembang kat umah la.aparaaa

    ReplyDelete
  3. serius kalau saya ngah drive memang saya akan hon..sebab pada sy menyusahkan saya je..pada sy, baik saya hon dr saya terlanggar orang lain..lagi banyak nak bersoal jawab!!! dan lagi satu sebab pada saya orang yang buat macam tu memang kurang ajar dan berakal pendek atau xde akal sebab pentingkan diri sendiri tak pikir orang lain, buat macam ayah dia punya jalan..!! boleh jalan daaa!!!

    ReplyDelete
  4. yusuflaili : mungkin derang excited sgt dpt jumpa kawan kat luar selain dari di rumah atau ofis.

    Pen Biru : Betul tu, kalau dah byk topik nak berbincang, singgah la kedai mamak, lepak pastu berborak la smpai pengsan pun... Paling kuat, mamak tu je yg tension.

    Safeeya : Marah nampak sedari. Kekeke.. Saya pun anggap org yg buat mcm tu selfish. :)

    ReplyDelete
  5. diana : atau pun dierang ingat motosikal tu kerusi bergerak kot. Pastu hanya mereka berdua je yg nak guna jalan tu. Hehe.

    ReplyDelete
  6. lady pun x suke.. bahaya..
    bila kite nk potong mereka lak.. mereka bw laju plak.. dahla space tuk kite potong tu perlu space yg besar.. mmg 'jaat' la kalau mrk buat mc tu..

    ReplyDelete

Post a Comment

Saper komen, dia best!

Popular posts from this blog

Saya Nak Ubah Penampilan Dan Imej

Hana Tajima Sejahteralah ke atas kamu... *Sedang saya menaip entry yg terdahulu tadi, rupanya ada orang sedang memerhatikan saya atau lebih tepat jika saya katakan yang saya sudah terkantoi... dengan Bos-Yang-Datang-Ofis-Pakai-Kemeja-Dan-Suar-Slack-Bersama-Kasut-ADIDAS-Samba-Dengan-Selamba. Fuhhh...mengah! Mengah! Karbon Dioksida! Karbon Dioksida! *Apa ko ingat ko pokok? Ehehehehe... *Gelak seperti Si Khinz dalam games Angry Birds. Famous jugak fesyen ber-shawl sekarang ni kan?[*nama saintipik dia saya bagi = shol] Kalau tengok kat blog-blog gadis-gadis rumaja, bukan main syok lagi tengok mereka menggayakan shol. Cantik jugak. Belit-belit sana-sini. Malah ada yang rajin siap buat tutorial cara-cara pemakaian shol seperti mereka atau ada juga yang ajar cara nak pakai shol ala-ala Hana Tajima*. Kalau tengok cara mereka pakai, macam senang je. Tapi cuba ko balik umah, buat. Mamfus. Kalau muka panjang dengan dahi yang luas [luas ye, bukan jendul], hidung mancung macam Irma Hasmie dan mata...

Etika Blogging Dan Blogwalking

Sejahteralah ke atas kamu.... Biasanya blogger suka share tips untuk naikkan traffic dan tingkatkan pendapatan melalui iklan tak kira la melalui NUffnang atau AdSense dan sebagainya. Tapi jarang orang nak cerita tentang etika berblog. Etika ni bukanlah peraturan yang WAJIB dilakukan, tapi bak kata orang-orang tua, LEBIH MANIS atau sopan. Etika menulis blog; 1. Jangan copy bulat-bulat apa yang blogger lain tulis pastu ko claim itu hak cipta terpelihara kamu sendiri. Shame on you la Joe. Kalau nak copy paste, sila beritahu daripada sumber mana kamu dapat artikel tu. Peraturan ini tidak kiralah sama ada tuan punya blog tu dah izinkan secara terbuka yang dia tak kisah orang nak copy bulat-bulat atau tuan blog tak izinkan. Copy paste itu adalah sesuatu yang tidak beretika dalam dunia blog. *Rasanya point ini semua dah tau kan? 2. Jangan tulis tentang apa yang kamu tak tau. Yang ni saya rasa saya penah jugak buat kot dulu-dulu. Biasa la. Budak baru belajar blogging. Tapi sekarang saya dah in...

Doktor Lelaki dan Aurat Wanita

Sejahteralah ke atas kamu... Saya kerap terfikir, kenapa..... di negara kita ni, tiada penguatkuasaan untuk menempatkan/melantik hanya doktor wanita sahaja di bahagian O & G [ Obstetrics and gynaecology , surgical specialties dealing with the female reproductive organs]. Maksud saya di sini untuk hospital kerajaan. Sapa yang kurang faham, lebih specific saya bagitau, bahagian bersalin di hospital kerajaan.Di hospital swasta tak payah cerita la kan. Pesakit boleh request doktor wanita atau doktor lelaki masa nak bersalin. Orang yang mampu, boleh request doktor yang mereka mahukan. Tapi bagi yang tidak mampu? Graduan perubatan wanita kan ramai. Kenapa tak tempatkan graduan yang ramai itu di bahagian sakit puan? Adakah sebab wanita kurang mahir dengan reproductive organs kaum mereka sendiri? Atau wanita cepat panik untuk sambut wanita lain bersalin? Okayla... Nampak macam saya ni suka mempertikaikan apa yang sudah ditentukan. Negara kita ni katanya negara Islam. Perkara begi...