Skip to main content

Apa Itu SEO Entry Di Dalam Blog


Sejahteralah ke atas kamu.

SEO itu adalah ringkasan kepada Search Engine Optimization. Bermakna, entry yang kita tulis di dalam blog kita, telah dipilih oleh enjin carian[search engine] seperti Google atau Yahoo untuk dipaparkan di muka pertama hasil carian [search result] menggunakan kata kunci [keyword].

Paham tak? Paham tak? Tak faham-faham lagi? Ok macam ni... Biasanya kalo kita nak cari maklumat apa-apa di internet, kita akan gunakan Search Engine kemudian taipkan keyword yang kita cari tu. Contohnya, saya ingin tahu tentang SEO itu sendiri. Maka, saya taipkan 'apa itu SEO entry' di kotak carian Google. Bila saya click 'Search', akan keluar senarai di muka pertama result. Contoh seperti ini;



Jika kamu perhatikan, website yang dapat menduduki tangga kedua teratas adalah blog HazrilHafiz

Secara tak langsung, itu telah menjelaskan bahawa entry yang dibuat oleh En Hazril Hafiz adalah entry SEO. SEO adalah tentang mendapatkan ranking 10 webpage yang pertama disenaraikan bagi setiap carian menggunakan keyword tertentu.

Kenapa pentingnya mendapatkan ranking terawal semasa pencarian oleh search engine? Ok, katakan kamu mencari tentang 'pungutan terkini pingat di Sukan Sea 2011'. Kamu pasti hanya akan pilih senarai yang dipaparkan pada page pertama result sahaja betul tak? Tak ramai orang akan move to the next page result. Jadi, secara tak langsung, itulah kepentingannya mendapatkan rank tertinggi oleh enjin carian.

Blog saya ini, ada juga beberapa entry yang menjadi entry SEO secara tidak saya sedari. Jika kamu perasan, di sebelah kanan blog saya, ada senarai entry yang menjadi popular post;


Kesemua entry popular tersebut, adalah berkenaan persiapan perkahwinan. Gubahan hantaran bertunang. Gubahan tali pinggang. Gubahan kain pelikat. Padahal gubahan saya tu hancho ya Fatahu ya 'Alim. Tapi mungkin maklumat yang saya telah isikan di dalam post tersebut memenuhi keyword carian pembaca, maka entry itu berada di dalam ranking teratas.

Kalau semua keyword telah anda masukkan, tetapi post anda tetap tidak berada di dalam ranking tertinggi SEO, bagaimana? Haa. ini soalan menarik. Selain daripada keyword yang tepat, salah satu kriteria untuk dipilih sebagai post SEO ialah panjangnya penjelasan anda tentang sesuatu perkara itu. Panjangnya post tersebut akan dikira sebagai banyak maklumat. Jika banyak maklumat, secara tak langsung, post tersebut akan dipilih oleh search engine untuk berada di ranking paling tinggi.

Secara jujurnya saya katakan, 50% daripada pengunjung dan menyumbang traffic terhadap blog saya ini adalah datangnya daripada search engine, bukannya daripada follower. Sbb tu saya tak kisah sangat kalau saya ramai follower ke tidak. Sebab follower pun bukan semuanya follow saya sebab sukakan blog saya. *aduhh.. sentap.

Fakta tentang berapa banyaknya maklumat dan ketepatan keyword ini diakui sendiri oleh Saudara Irfan Khairi. Beliau sendiri menjelaskan tentang cara pemilihan SEO ini semasa di dalam ceramah beliau.[Saya tak pegi pun, tapi suami saya yang pergi ceramah beliau. Keke.].

Menulis entry yang akan mendapat SEO ini tidaklah disukai oleh kebanyakan blogger. Itu semua terpulang kepada setiap blogger. Saya sendiri, suka jika entry saya di dalam blog mendapat SEO. Saya sukakan traffic tinggi. Rasa berbunga hati nak terus menulis tentang perkara semasa dan information.

Oh... Topik apa yang biasanya boleh mendapat tempat sebagai entry SEO? Cuba tulis tentang majlis perkahwinan. Baju nikah. Bunga telur. Gubahan hantaran. Atau jika kamu ini seorang yang sentiasa bergerak bersama perkembangan semasa, tulis la tentang berita terkini yang kamu tahu. Tulis panjang-panjang skit. Contohnya tentang kontroversi penjaga gol Malaysia ke, tentang gossip hangat artis, atau kes jenayah yang kejam yg baru terjadi ke. Semua tu boleh mendapat SEO. Senang citer, kamu tulis tentang apa-apa yang kamu rasa maklumat yg orang sibuk-sibuk nak cari.

Faham tak? Faham tak?

Entry post saya ni mungkin akan jadi SEO jugak. Tapi selepas kamu publish entry post kamu, tak semestinya entry itu terus berada dalam senarai ranking search engine. Mungkin akan mengambil masa lebih daripada seminggu. :). Selamat mencuba. Tak dapat jadi CEO, jadi SEO pun kira ok what.

Comments

  1. salam;
    Malas aku nak faham2 benda nilah..janji aku masih happy berblog je..kalau tak seronok lagi berhentilah..yg penting aku menulis dan terus menulis..

    ReplyDelete
  2. Hahaha.. ye lah Yusuf. Kita berblog hanya sekadar berblog je. Asalkan diri sendiri puas betul tak?

    ReplyDelete
  3. beruntungla bila entri duk page pertama. seo oh seo

    ReplyDelete
  4. Kelakarnya cerita tu...betul-betul enjoy baca blog ni :)
    Keep it up!

    ReplyDelete
  5. Ooops, komen tadi tentang entry : Animal Kingdom :)

    ReplyDelete
  6. oh gitukan. tp xpelah blog suka2 menulis diari kehidupan di bumi sakura. sampai masa mungkin akan berhenti agaknya. :)

    ReplyDelete
  7. CikguDen : mmg untung. Tp nak dpt jadi SEO tu susah gak. Kena bersaing dgn blogger2 hebats.

    Iriene : Thanks awak...

    Asmara : Diari di bumi sakura yg awak tulis tu sgt menarik tau. Saya suka.

    ReplyDelete
  8. Thankѕ a lοt foг sharіng this with all
    folkѕ you aсtually rеcognise what yοu're talking approximately! Bookmarked. Kindly also seek advice from my web site =). We will have a link trade contract between us

    My web page - Howcanicureayeastinfection.com

    ReplyDelete
  9. Hеllo very niсe ωeb site!! Guy .
    . Beautiful .. Amazing .. I'll bookmark your web site and take the feeds also? I'm hapрy to find numerous
    usеful info right hеrе іn the put uρ, wе neеd ωorκ
    out more strategіes іn thіѕ rеgard, thankѕ foг sharing.
    . . . . .

    My page: google keyword rank checker

    ReplyDelete
  10. Greаt ωеb sitе you have got here.
    . It's difficult to find good quality writing like yours these days. I seriously appreciate people like you! Take care!!

    Also visit my blog Obi��I Avtorjevo Spletno Stran

    ReplyDelete
  11. Right awaу I аm ready to do my breаkfast, afterωard hаving my
    breaκfast cоmіng oveг again to
    read additional news.

    my wеb-ѕite :: http://forum.Staze.info.pl
    My page > http://cimme.org.tw/modules/profile/userinfo.php?uid=3814

    ReplyDelete
  12. I knοw this if οff tоpiс but I'm looking into starting my own blog and was curious what all is required to get setup? I'm аѕѕuming having a blog
    lіκe yours ωοuld cоst a
    pгettу penny? I'm not very web savvy so I'm not
    100% certain. Any suggestions or advice would be greatly appreciated. Thanks

    My blog; page link analyzer

    ReplyDelete
  13. I am геally inѕpired аlong with youг ωriting
    talents anԁ also ωith the format оn yοur weblog.

    Is this a paid topic or did уou modify it yоuгself?
    Either ωay stay up the eхcellent quality writing,
    it is uncommon tο loоk а great weblog like thіs one tоdау.
    .

    Here is my website - murall.com.br

    ReplyDelete
  14. Thanks very nice blog!

    My blog post :: viagra

    ReplyDelete
  15. ape kaitan seo dgn bab kawen tuh???

    ReplyDelete

Post a Comment

Saper komen, dia best!

Popular posts from this blog

Bolehkah Wanita Hamil Menggunakan Minyak Panas Atau Minyak Angin?

Sejahteralah ke atas kamu.. Pernah sewaktu mengandungkan Luth dulu, aku minta minyak panas di klinik untuk sapu pada pinggang aku yang sakit kerana dah semakin sarat. Semasa aku ingin mengambil minyak tersebut di kaunter ubat, nurse yang bertugas tu pesan kepada aku, pompuan mengandung tak boleh pakai minyak panas terutamanya yang berwarna hijau. Takut nanti anak jadi hijau. Aku tak sure dia cakap betul-betul ke memain. Tapi muka dia serius dan katanya lagi, itu mak dia yang pesan. Aku dah take note la kat situ pasal minyak panas ni. Tapi pasal warna hijau tu, ada kena mengena ke? Heheh. Tak pernah pulak aku jumpa manusia berkulit hijau melainkan Incredible Hulk. Wanita mengandung memang selalu la akan rasa sakit-sakit pinggang, sakit tulang punggung, bisa-bisa kaki, rasa lenguh badan dan rasa tidak selesa pada perut mungkin sebab perut bergas atau kita biasa panggil angin. Itu sebahagian je aku bagi contoh penyakit yang ibu mengandung alami.  Biasanya bila rasa sakit

Pasal Ayam Pun Nak Berkira

Sejahteralah ke atas kamu... Saya ni banyak kerenah. Ada benda-benda yang saya memang sangat berkira padahal benda tu benda remeh je. Contohnya kalau makan ayam goreng di KFC,  saya mesti akan request bahagian ayam ' wing ' dan 'rib ' kat kaunter KFC tu. Sebab part ayam yang saya suka hanya part dada dan ke atas je. Wing tu semua tau la adalah kepak ayam bukan kepak biri-biri . Rib plak saya tau ramai yang tak biasa guna perkataan rusuk tu. Saya ni, kalau dapat bahagian ayam yang saya tak suka, saya boleh badmood 44 hari. Sama jugak kalau makan kat restoren biasa. Kalau mula-mula saya nak makan ayam, tetiba tengok ketul-ketul ayam yang tinggal tu semua part yang daging lembik, saya sanggup tukar makan ikan. Saya tau ramai yang suka part pinggul ayam sebab dagingnya lembut dan rasa ayam lebih terasa kat bahagian situ. Bukan la takleh makan terus. Cuma kurang suka je. Yang penting ayam tetap ayam. Ye tak.  Korang jangan le kata saya berlagak + memilih + cerewet w

Panggilan Manja Geli-geli Sewaktu Bercinta

Sejahteralah ke atas kamu yang membaca blog ini... Pernah bercinta kan? Bleh tanya skit? Kamu panggil pasangan kamu dengan panggilan apa? Nama dia? Atau nick name mcm 'Bunny', 'Cutie', atau 'si comel' atau 'handsome'? Hehehe... Best kan bercinta ni. Sebab boleh tergedik-gedik dan ada orang layan. [Owhh..miang nya statement ku ini....] Ada banyak panggilan-panggilan manja untuk pasangan-pasangan bercinta. Dan semuanya terpulang la kepada tahap gedik dan miang masing-masing kan? Ok, meh la baca apa benda yang aku merepek tentang panggilan-panggilan manja ni; 1. Sayang - Panggilan yang paling tipikal dan paling banyak orang guna utk panggil pasangan mereka. Kadang2 kalo orang melatah pun, panggil kita sayang gak kalo kita dah buat dia terkejut. Kehkeh... Tapi best je kalo org panggil kita sayang. Rasa mcm lembut dan disayangi... Tahap gedik : 80% 2. Ayang - Ni lebih kurang mcm panggilan 'sayang' gak, cuma dlm versi pelat dan lebih manja lagi. Saya