Skip to main content

Malu Setepet.. Booo...

Sejahteralah ke atas kamu yang membaca blog ini...


Peringatan : Untuk memahami pekebenda yang saya nak cerita ni, sila click gambar untuk menggemukkan gambar yang kurus.


Ini bukan kali pertama saya share maklumat yang saya nampak di Facebook. Kadang-kadang maklumat tu nampak menarik, tapi saya sendiri tak study dulu benda tu betul ke tidak, lepas tu main percaya je kotak-kotakbulat-bulat. Tapi ini kali pertama saya dapat pembetulan fakta yang saya share di Facebook dan saya rasa boleh saya percayai orang yang memberi pembetulan fakta itu. Piring Astro memang nampak macam nak menghala ke kiblat. Tapi menurut En Reduan [yang komen tu], arah sebenarnya tidak sama langsung dengan kiblat. *En Reduan adalah penjaga satelit. Keh keh. Maaf JekJan. Promote husband ko di sini. :). Ini demi kebaikan semua kan?

Sesiapa yang nak baca tentang ini, boleh skodeng di Scripter ini. Kalau tak percaya, sila siasat sendiri tentang perkara ni. Kesimpulan yang saya buat ialah.. Piring Astro Tidak Mengadap Kiblat. Jadi, jangan salah faham. Allah pun dah pernah pesan di dalam firman-Nya,
"Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu. " - Surah Al Hujuraat[Surah 49], ayat 6.


Itu je lah. So, lain kali... kalau baca je email yg diforward atau baca fakta-fakta kat blog, sebelum percaya dan sebarkan, kamu kena study dulu ye. Atau kalau tak pasti, sila letakkan link maklumat asal itu dan kamu sendiri perlu nyatakan pendirian kamu sama ada percaya atau tidak. :) Semoga bermanfaat. InsyaAllah.

Comments

  1. selalu gak la dpt email2 cenggini.. kalau x selidik betul2..memang tertipu lah...

    ReplyDelete
  2. Kyo : kdg2 org yg beri tulis fakta tu bukan berniat nak menipu, mereka hanya nak nampak best sebab dah berjaya reveal sesuatu yg org lain tak tau. Tapi tu lah... kdg2 apa yg dia reveal tu pun tak disokong dgn fakta yg betul2 tepat. Main agak2 je. tu payah tu.

    ReplyDelete
  3. tu la..saye pun keliru...

    *memandang langit*

    ReplyDelete
  4. Ko mmg Qu TaQ. Ko dan keliru ni dah mcm adik beradik. Aku dgn keliru plak cuma sepupu je. *muka serius tak hengat menasihatkan ko.

    ReplyDelete
  5. aku penah bce fakta tu dlm 1 mjlh islamik, tp mcm x cye sgt sbb condong sgt dr kiblat surau kt kg aku, peh tu mule la pk yg mane 1 btol, tp secara logik nye misti la surau tu yg btol

    ReplyDelete

Post a Comment

Saper komen, dia best!

Popular posts from this blog

Saya Nak Ubah Penampilan Dan Imej

Hana Tajima Sejahteralah ke atas kamu... *Sedang saya menaip entry yg terdahulu tadi, rupanya ada orang sedang memerhatikan saya atau lebih tepat jika saya katakan yang saya sudah terkantoi... dengan Bos-Yang-Datang-Ofis-Pakai-Kemeja-Dan-Suar-Slack-Bersama-Kasut-ADIDAS-Samba-Dengan-Selamba. Fuhhh...mengah! Mengah! Karbon Dioksida! Karbon Dioksida! *Apa ko ingat ko pokok? Ehehehehe... *Gelak seperti Si Khinz dalam games Angry Birds. Famous jugak fesyen ber-shawl sekarang ni kan?[*nama saintipik dia saya bagi = shol] Kalau tengok kat blog-blog gadis-gadis rumaja, bukan main syok lagi tengok mereka menggayakan shol. Cantik jugak. Belit-belit sana-sini. Malah ada yang rajin siap buat tutorial cara-cara pemakaian shol seperti mereka atau ada juga yang ajar cara nak pakai shol ala-ala Hana Tajima*. Kalau tengok cara mereka pakai, macam senang je. Tapi cuba ko balik umah, buat. Mamfus. Kalau muka panjang dengan dahi yang luas [luas ye, bukan jendul], hidung mancung macam Irma Hasmie dan mata...

Etika Blogging Dan Blogwalking

Sejahteralah ke atas kamu.... Biasanya blogger suka share tips untuk naikkan traffic dan tingkatkan pendapatan melalui iklan tak kira la melalui NUffnang atau AdSense dan sebagainya. Tapi jarang orang nak cerita tentang etika berblog. Etika ni bukanlah peraturan yang WAJIB dilakukan, tapi bak kata orang-orang tua, LEBIH MANIS atau sopan. Etika menulis blog; 1. Jangan copy bulat-bulat apa yang blogger lain tulis pastu ko claim itu hak cipta terpelihara kamu sendiri. Shame on you la Joe. Kalau nak copy paste, sila beritahu daripada sumber mana kamu dapat artikel tu. Peraturan ini tidak kiralah sama ada tuan punya blog tu dah izinkan secara terbuka yang dia tak kisah orang nak copy bulat-bulat atau tuan blog tak izinkan. Copy paste itu adalah sesuatu yang tidak beretika dalam dunia blog. *Rasanya point ini semua dah tau kan? 2. Jangan tulis tentang apa yang kamu tak tau. Yang ni saya rasa saya penah jugak buat kot dulu-dulu. Biasa la. Budak baru belajar blogging. Tapi sekarang saya dah in...

Doktor Lelaki dan Aurat Wanita

Sejahteralah ke atas kamu... Saya kerap terfikir, kenapa..... di negara kita ni, tiada penguatkuasaan untuk menempatkan/melantik hanya doktor wanita sahaja di bahagian O & G [ Obstetrics and gynaecology , surgical specialties dealing with the female reproductive organs]. Maksud saya di sini untuk hospital kerajaan. Sapa yang kurang faham, lebih specific saya bagitau, bahagian bersalin di hospital kerajaan.Di hospital swasta tak payah cerita la kan. Pesakit boleh request doktor wanita atau doktor lelaki masa nak bersalin. Orang yang mampu, boleh request doktor yang mereka mahukan. Tapi bagi yang tidak mampu? Graduan perubatan wanita kan ramai. Kenapa tak tempatkan graduan yang ramai itu di bahagian sakit puan? Adakah sebab wanita kurang mahir dengan reproductive organs kaum mereka sendiri? Atau wanita cepat panik untuk sambut wanita lain bersalin? Okayla... Nampak macam saya ni suka mempertikaikan apa yang sudah ditentukan. Negara kita ni katanya negara Islam. Perkara begi...