Skip to main content

Makin Mahal Makin Diva Perangai Dia

Sejahteralah ke atas kamu...

Biarlah saya buat pengakuan di sini.... Baju-baju saya kebanyakannya diperbuat daripada fabrik yang murah. Baju mahal yang saya ada, boleh dikira dengan sebelah tangan je. Sangat sedikit.

Yang sedikit tu pun, saya beli hanya untuk mencuba. Cuba nak pakai fabrik mahal. Tapi ternyata, fabrik mahal tak sesuai dengan saya. Saya mengharapkan, jika beli mahal... pastilah berbaloi memakainya. Contoh seperti seluar jeans. Lagi mahal, lagi lasak walaupun tak panas bila dipakai. Ini... lagi mahal fabrik, lagi banyak cekadak dia. Nak basuh kena dry-cleaning. Dry cleaning tu kalo seposen sehelai, takpe le jugak. Even kalo seposen pun, tak kuasa pulak nak pegi dobi semata-mata nak hantar sehelai baju. Lain le kalo kedai dobi tu seblah umah saya je kan, boleh pas baju ikut tingkap.

Ada juga baju yang tak cukup diva, masih boleh dibasuh. Tapi basuh tangan. Tu pun takleh perah beriya-iya sangat. Biar air dia jatuh sendiri. Hinss.. lagi le hangin saya nak layan. Kalo jenis umah yg ampaiannya dalam rumah macam umah saya? Nak buat mcm tu memang tak bleh sabar.

Lagi satu, baju yang diperbuat daripada fabrik mahal ni, takleh pakai kasar2. Kalo tidak rabak. Nak simpan pun takleh simpan sebarangan. Kena masukkan dalam cover plastik pastu baru gantung. Nanti reput. Atau kalo yang bermanik, takut manik bercantum dengan baju lain, nanti rosak. ISh.. memang saya tak dpt nak layan kerenah macam tu la.

Mungkin betul lah.. Fabrik mahal hanya sesuai dengan orang-orang kaya atau berduit dan juga rajin. Lagi mahal fabrik, lagi banyak kerenah dia. So, lebih baik saya pakai baju yang diperbuat daripada fabrik murah je. Takyah susah-susah nak jaga. Takyah sakit hati sangat kalau rosak atau koyak. Fabrik mahal sangat tidak sesuai dengan saya walaupun mereka sangatlah cantik.

Contoh fabrik yang cekononnya mahal, tapi sebab saya tak reti nak berlembut dengan dia, dia rabak, tapi saya tak peduli, saya pakai jugak.

Comments

  1. hihi... betul kan Lyd. yg mahal tu la yg leceh jaganya. tu yg kene pakai sekali sekala je. ;D

    ReplyDelete
  2. ya benarrrrrrr.....
    selalu terfikir, patutnya fabric mahal la tahan lasak..ini tahap mengade nak kena hantar dry clean ape jadah..dah la sehelai RM10..tu pun mujo..ada sehelai RM12.. berhelai-helai? *mengsan*

    ReplyDelete
  3. Asmara : Mmg wajar dipakai sekali sekala pun. Kalo tidak, separuh daripada hidup kita dok habis menjaga baju je.

    Qu TaQ : Tu la pasai. Aku basuh baju kawen ari tu 5 helai baju + 3 veils, aku rasa mcm nak mengsan membayarnya. Veil sehelai pun dah RM7. Ei.. memang aku tak dpt nk layan.

    ReplyDelete

Post a Comment

Saper komen, dia best!

Popular posts from this blog

Saya Nak Ubah Penampilan Dan Imej

Hana Tajima Sejahteralah ke atas kamu... *Sedang saya menaip entry yg terdahulu tadi, rupanya ada orang sedang memerhatikan saya atau lebih tepat jika saya katakan yang saya sudah terkantoi... dengan Bos-Yang-Datang-Ofis-Pakai-Kemeja-Dan-Suar-Slack-Bersama-Kasut-ADIDAS-Samba-Dengan-Selamba. Fuhhh...mengah! Mengah! Karbon Dioksida! Karbon Dioksida! *Apa ko ingat ko pokok? Ehehehehe... *Gelak seperti Si Khinz dalam games Angry Birds. Famous jugak fesyen ber-shawl sekarang ni kan?[*nama saintipik dia saya bagi = shol] Kalau tengok kat blog-blog gadis-gadis rumaja, bukan main syok lagi tengok mereka menggayakan shol. Cantik jugak. Belit-belit sana-sini. Malah ada yang rajin siap buat tutorial cara-cara pemakaian shol seperti mereka atau ada juga yang ajar cara nak pakai shol ala-ala Hana Tajima*. Kalau tengok cara mereka pakai, macam senang je. Tapi cuba ko balik umah, buat. Mamfus. Kalau muka panjang dengan dahi yang luas [luas ye, bukan jendul], hidung mancung macam Irma Hasmie dan mata...

Etika Blogging Dan Blogwalking

Sejahteralah ke atas kamu.... Biasanya blogger suka share tips untuk naikkan traffic dan tingkatkan pendapatan melalui iklan tak kira la melalui NUffnang atau AdSense dan sebagainya. Tapi jarang orang nak cerita tentang etika berblog. Etika ni bukanlah peraturan yang WAJIB dilakukan, tapi bak kata orang-orang tua, LEBIH MANIS atau sopan. Etika menulis blog; 1. Jangan copy bulat-bulat apa yang blogger lain tulis pastu ko claim itu hak cipta terpelihara kamu sendiri. Shame on you la Joe. Kalau nak copy paste, sila beritahu daripada sumber mana kamu dapat artikel tu. Peraturan ini tidak kiralah sama ada tuan punya blog tu dah izinkan secara terbuka yang dia tak kisah orang nak copy bulat-bulat atau tuan blog tak izinkan. Copy paste itu adalah sesuatu yang tidak beretika dalam dunia blog. *Rasanya point ini semua dah tau kan? 2. Jangan tulis tentang apa yang kamu tak tau. Yang ni saya rasa saya penah jugak buat kot dulu-dulu. Biasa la. Budak baru belajar blogging. Tapi sekarang saya dah in...

Doktor Lelaki dan Aurat Wanita

Sejahteralah ke atas kamu... Saya kerap terfikir, kenapa..... di negara kita ni, tiada penguatkuasaan untuk menempatkan/melantik hanya doktor wanita sahaja di bahagian O & G [ Obstetrics and gynaecology , surgical specialties dealing with the female reproductive organs]. Maksud saya di sini untuk hospital kerajaan. Sapa yang kurang faham, lebih specific saya bagitau, bahagian bersalin di hospital kerajaan.Di hospital swasta tak payah cerita la kan. Pesakit boleh request doktor wanita atau doktor lelaki masa nak bersalin. Orang yang mampu, boleh request doktor yang mereka mahukan. Tapi bagi yang tidak mampu? Graduan perubatan wanita kan ramai. Kenapa tak tempatkan graduan yang ramai itu di bahagian sakit puan? Adakah sebab wanita kurang mahir dengan reproductive organs kaum mereka sendiri? Atau wanita cepat panik untuk sambut wanita lain bersalin? Okayla... Nampak macam saya ni suka mempertikaikan apa yang sudah ditentukan. Negara kita ni katanya negara Islam. Perkara begi...