Skip to main content

Memelihara Kesejahteraan Kerongsang/ Brooch


Melainkan kalo kamu beli brooch berjenama Chanel atau paling busuk pun jenama Zhullian, maka kamu tak perlu risau tentang batu tertanggal bila jatuh. Yang saya tau, batu-bata yang ada pada kerongsang berjenama telah diikat, bukan di gam menggunakan gam 20sen. Jadi kalau jatuh pun takkan tercabut punya. Malah, kalau tercabut sekalipun, masih ada perkhidmatan selepas jualan, yakni kamu bleh hantar balik kepada tempat kamu beli tu untuk repair. Seumur hidup.. Satau saya, Zhullian ada perkhidmatan membaiki kerongsang dia. Harga dia pun tak la mahal sangat. Dalam RM70-RM80 je. [Ini untuk org yang nak pakai lama la. Sbb batu dia tahan lama, warna kalo pudar bleh pegi polish balik saduran emas putih tu.]..

Biasanya kerongsang RM10 yg kita beli kat Jln Tar, batu-batanya tak kuat. Jadi, kalau nak kurangkan risiko kehilangan batu-batu tu, bleh cuba teknik ni. Sebelum pakai, sapukan dulu dengan pengilat kuku yang jernih. Seperti gambar di bawah ini...


*Mcm biasa, tangan itu adalah tangan nenek saya. FUhhh... hebat la nenek... Bleh buat french manicure lagi.

Kalau nak sapu dgn pengilat kuku ni, sapu kat tepi-tepi batu-bata tu. Biar molekul-molekul pengilat kuku tu jadi pengikat antara batu dgn besi kerongsang tu. Eceh.. tak le blah guna pekataan molekul. Hahahah...

Sejahteralah ke atas kamu.

Comments

  1. aku rse nk potong je kuku ko 2

    ReplyDelete
  2. Hahah... 3 jari tu je aku tak sempat nak potong ari tu. Lapan jari lain dah potong. Ceh, ko ni. YG 3 tu jugak ko nampak.

    ReplyDelete

Post a Comment

Saper komen, dia best!

Popular posts from this blog

Saya Nak Ubah Penampilan Dan Imej

Hana Tajima Sejahteralah ke atas kamu... *Sedang saya menaip entry yg terdahulu tadi, rupanya ada orang sedang memerhatikan saya atau lebih tepat jika saya katakan yang saya sudah terkantoi... dengan Bos-Yang-Datang-Ofis-Pakai-Kemeja-Dan-Suar-Slack-Bersama-Kasut-ADIDAS-Samba-Dengan-Selamba. Fuhhh...mengah! Mengah! Karbon Dioksida! Karbon Dioksida! *Apa ko ingat ko pokok? Ehehehehe... *Gelak seperti Si Khinz dalam games Angry Birds. Famous jugak fesyen ber-shawl sekarang ni kan?[*nama saintipik dia saya bagi = shol] Kalau tengok kat blog-blog gadis-gadis rumaja, bukan main syok lagi tengok mereka menggayakan shol. Cantik jugak. Belit-belit sana-sini. Malah ada yang rajin siap buat tutorial cara-cara pemakaian shol seperti mereka atau ada juga yang ajar cara nak pakai shol ala-ala Hana Tajima*. Kalau tengok cara mereka pakai, macam senang je. Tapi cuba ko balik umah, buat. Mamfus. Kalau muka panjang dengan dahi yang luas [luas ye, bukan jendul], hidung mancung macam Irma Hasmie dan mata...

Etika Blogging Dan Blogwalking

Sejahteralah ke atas kamu.... Biasanya blogger suka share tips untuk naikkan traffic dan tingkatkan pendapatan melalui iklan tak kira la melalui NUffnang atau AdSense dan sebagainya. Tapi jarang orang nak cerita tentang etika berblog. Etika ni bukanlah peraturan yang WAJIB dilakukan, tapi bak kata orang-orang tua, LEBIH MANIS atau sopan. Etika menulis blog; 1. Jangan copy bulat-bulat apa yang blogger lain tulis pastu ko claim itu hak cipta terpelihara kamu sendiri. Shame on you la Joe. Kalau nak copy paste, sila beritahu daripada sumber mana kamu dapat artikel tu. Peraturan ini tidak kiralah sama ada tuan punya blog tu dah izinkan secara terbuka yang dia tak kisah orang nak copy bulat-bulat atau tuan blog tak izinkan. Copy paste itu adalah sesuatu yang tidak beretika dalam dunia blog. *Rasanya point ini semua dah tau kan? 2. Jangan tulis tentang apa yang kamu tak tau. Yang ni saya rasa saya penah jugak buat kot dulu-dulu. Biasa la. Budak baru belajar blogging. Tapi sekarang saya dah in...

Doktor Lelaki dan Aurat Wanita

Sejahteralah ke atas kamu... Saya kerap terfikir, kenapa..... di negara kita ni, tiada penguatkuasaan untuk menempatkan/melantik hanya doktor wanita sahaja di bahagian O & G [ Obstetrics and gynaecology , surgical specialties dealing with the female reproductive organs]. Maksud saya di sini untuk hospital kerajaan. Sapa yang kurang faham, lebih specific saya bagitau, bahagian bersalin di hospital kerajaan.Di hospital swasta tak payah cerita la kan. Pesakit boleh request doktor wanita atau doktor lelaki masa nak bersalin. Orang yang mampu, boleh request doktor yang mereka mahukan. Tapi bagi yang tidak mampu? Graduan perubatan wanita kan ramai. Kenapa tak tempatkan graduan yang ramai itu di bahagian sakit puan? Adakah sebab wanita kurang mahir dengan reproductive organs kaum mereka sendiri? Atau wanita cepat panik untuk sambut wanita lain bersalin? Okayla... Nampak macam saya ni suka mempertikaikan apa yang sudah ditentukan. Negara kita ni katanya negara Islam. Perkara begi...