Skip to main content

Ketupat Nasi Vs Ketupat Bawang

Sejahteralah ke atas kamu...

Raya tahun ini lebih baik daripada raya tahun lepas kerana...... [sila sambung dengan tidak melebihi 15 patah perkataan]

...kerana tahun ni saya belajar buat ketupat nasi. Biasanya tiap-tiap tahun buat ketupat bawang jew... [cukup tak 15 patah perkataan? Ce kira.]



Belajar buat ketupat nasi ni pun demi bapak mertuaku sebab beliau kata kalau ketupat bawang bentuknya tak menarik bila dipotong. Manakala ibu mertuaku pula berkata, apa ada dengan bentuk, lepas masuk dalam mulut, kunyah, telan sama je dia proses dalam perut. Walaupun saya macam hampir-hampir nak bangga, tapi takpe. Itu semua ilmu duniawi semata-mata. Hahahaha. Anti-climax.


CSI New York pun pandai menganyam ketupat inikan pula rakyat Malaysia.




Comments

  1. hahaha.. betul kata mak mertua tu.. biar ape2 pon bentuk kak.. kalau dah masuk perot same jer.. haha terbaekkkkk

    ReplyDelete
  2. wah terer la ko lid, pandai anyam ketupat nasi & bawang. Aku ni hapah pun x reti, dasar tangan kayu..huhu.

    ReplyDelete
  3. Salam;
    Bagus juga anyam ketupat berbagai jenis ni walaupun isinya serupa..sekurangnya taklah bosan dengan satu jenis je..

    P/S..aku boleh anyam ketupat Serban,lepas,bantal,bawang,jantung dan byk lagi bentuk..seronok.

    ReplyDelete
  4. Pergh.. dahsyat yusuf. Ketupat burung? Reti? Hahah.

    ReplyDelete
  5. x penah aku wat ketupat ns @ bwg, mklum la mak aku wat ketupat pulut jek, huhuhu

    ReplyDelete
  6. saye x reti buat ketupat.terbelit2 dan tu kt tangan.hehe,

    ReplyDelete
  7. nampak mcm sama je ketupat ni..

    raya hr tu saya n family 1st time buat ketupat nasi ni..tp beli daun yg dah siap anyam la, tinggal masuk beras je.hehe..

    ReplyDelete
  8. tak pernah buat ketupat.. tp teringin nak buat.. xda org yg nak ajarkan.. hehe..

    ReplyDelete

Post a Comment

Saper komen, dia best!

Popular posts from this blog

Saya Nak Ubah Penampilan Dan Imej

Hana Tajima Sejahteralah ke atas kamu... *Sedang saya menaip entry yg terdahulu tadi, rupanya ada orang sedang memerhatikan saya atau lebih tepat jika saya katakan yang saya sudah terkantoi... dengan Bos-Yang-Datang-Ofis-Pakai-Kemeja-Dan-Suar-Slack-Bersama-Kasut-ADIDAS-Samba-Dengan-Selamba. Fuhhh...mengah! Mengah! Karbon Dioksida! Karbon Dioksida! *Apa ko ingat ko pokok? Ehehehehe... *Gelak seperti Si Khinz dalam games Angry Birds. Famous jugak fesyen ber-shawl sekarang ni kan?[*nama saintipik dia saya bagi = shol] Kalau tengok kat blog-blog gadis-gadis rumaja, bukan main syok lagi tengok mereka menggayakan shol. Cantik jugak. Belit-belit sana-sini. Malah ada yang rajin siap buat tutorial cara-cara pemakaian shol seperti mereka atau ada juga yang ajar cara nak pakai shol ala-ala Hana Tajima*. Kalau tengok cara mereka pakai, macam senang je. Tapi cuba ko balik umah, buat. Mamfus. Kalau muka panjang dengan dahi yang luas [luas ye, bukan jendul], hidung mancung macam Irma Hasmie dan mata...

Etika Blogging Dan Blogwalking

Sejahteralah ke atas kamu.... Biasanya blogger suka share tips untuk naikkan traffic dan tingkatkan pendapatan melalui iklan tak kira la melalui NUffnang atau AdSense dan sebagainya. Tapi jarang orang nak cerita tentang etika berblog. Etika ni bukanlah peraturan yang WAJIB dilakukan, tapi bak kata orang-orang tua, LEBIH MANIS atau sopan. Etika menulis blog; 1. Jangan copy bulat-bulat apa yang blogger lain tulis pastu ko claim itu hak cipta terpelihara kamu sendiri. Shame on you la Joe. Kalau nak copy paste, sila beritahu daripada sumber mana kamu dapat artikel tu. Peraturan ini tidak kiralah sama ada tuan punya blog tu dah izinkan secara terbuka yang dia tak kisah orang nak copy bulat-bulat atau tuan blog tak izinkan. Copy paste itu adalah sesuatu yang tidak beretika dalam dunia blog. *Rasanya point ini semua dah tau kan? 2. Jangan tulis tentang apa yang kamu tak tau. Yang ni saya rasa saya penah jugak buat kot dulu-dulu. Biasa la. Budak baru belajar blogging. Tapi sekarang saya dah in...

Doktor Lelaki dan Aurat Wanita

Sejahteralah ke atas kamu... Saya kerap terfikir, kenapa..... di negara kita ni, tiada penguatkuasaan untuk menempatkan/melantik hanya doktor wanita sahaja di bahagian O & G [ Obstetrics and gynaecology , surgical specialties dealing with the female reproductive organs]. Maksud saya di sini untuk hospital kerajaan. Sapa yang kurang faham, lebih specific saya bagitau, bahagian bersalin di hospital kerajaan.Di hospital swasta tak payah cerita la kan. Pesakit boleh request doktor wanita atau doktor lelaki masa nak bersalin. Orang yang mampu, boleh request doktor yang mereka mahukan. Tapi bagi yang tidak mampu? Graduan perubatan wanita kan ramai. Kenapa tak tempatkan graduan yang ramai itu di bahagian sakit puan? Adakah sebab wanita kurang mahir dengan reproductive organs kaum mereka sendiri? Atau wanita cepat panik untuk sambut wanita lain bersalin? Okayla... Nampak macam saya ni suka mempertikaikan apa yang sudah ditentukan. Negara kita ni katanya negara Islam. Perkara begi...