Skip to main content

Kenangan Indah Percutian Ke Tioman

Sejahteralah ke atas kamu...

Warning! Cerita ini bosan dan perlukan fokus terhadap jalan cerita. Sapa baca dia memang best + insan terhebat.

Ada sorang BFF saya yang berasal daripada Kg Tekek, Pulau Tioman. Nama beliau Wanna. Bulan 3 yang lalu, beliau melangsungkan perkahwinan dan menjemput saya untuk datang menyemak kat majlis perkahwinan beliau. Saya memang excited giler nak pergi. Sebab, come on la.. Tioman kan. Sambil minum ABC, sambil kunyah cincau. Sambil pegi wedding member, sambil bercuti di tepian pantai. Saya tak pernah naik feri keshiannn, inikan pula nak jejakkan kaki di pantai-pantai yang indah di Pulau Tioman. Maka, bertambah meronta-ronta la perasaan ku ini ingin pergi ke siteww...

Saya cari partner utk pegi ke sana bersama saya. Zila-Chan awal-awal lagi dah memberi jawapan yang nak menghala ke negatif dengan bermacam-macam alasan. So, saya dah bleh agak beliau tak berminat nak join. Takpe. Kita cuba lagi. Cari mangsa lain plak. Try nak contact Ubi[nama samaran heheh], langsung tukar nombor la apa la.. Ishh.. hobi betul dia tukar-tukar no tepon. Grrr.. Cuba la stick dgn no tepon yang sama je. Apsal nak tukar-tukar?? *tak pasal-pasal plak aku marah si Ubi tu kat sini. Kekeke. Dalam masa yang sama juga saya ajak Duyuh dgn Mekla. Yang setuju nak pegi hanya Duyuh je. Cayalah Duyuh. Duyuh pun salah seorang BFF saya juga. Mekla pun BFF saya juga.*deyyy... berapa ramai daaa ko punyer BFF??!! -jawapannya ialah... ramai... yehuuu!! Ko ada?*

Walaupun semua tu BFF saya, tapi antara Wanna dgn Zila-Chan bukan BFF. Zila-Chan dengan Duyuh pun bukan BFF. Mekla dgn Wanna juga bukan BFF. So, maknanya... aku je yg berBFF dgn setiap mereka. Perghh.. bajet hebat la tewww... Apa ada halll... Setiap daripada kita juga ada ramai BFF kan? BFF = best friend forever utk membezakan dgn BF = Boyfriend atau breakfast. FIne. Meleret gila vavi.

So, confirm la saya dan Duyuh yang akan pegi. Saya dah deal dgn Wanna tentang penginapan dan feri apa semua. Penginapan free. Feri kena bayar sendiri, tapi Wanna dah booking tiket feri. Lepas tu dah setkan time dengan Duyuh utk pegi hari apa, jam berapa pastu balik bila. Errm... semuanya berjalan dengan lancar. SYoknyaa... Sudah terbayang-bayang di mata, saya berlari-larian di tepi pantai yang pasirnya putih dan halus bak iklan pelancongan Malaysia Truly Asia. Saya dapat merasakan bahawa ikan-ikan di dalam lautan China Selatan sedang menanti roti-roti yang bakal saya suapkan ke mulut mereka. Dan batu-batu karang pula melambai-lambai kegembiraan bila melihat saya snorkeling dan Duyuh hanya duduk di atas bot yang beroleng kuat sambil tahan mabuk laut sebab Duyuh penakut air. Muahahah... Owhhh.. betapa indahnya...

Plan kami ialah, saya balik ke Kuantan, kemudian Duyuh jemput saya di Terminal Makmur dan bermalam di rumah Duyuh. Esok pagi-pagi subuh sapiee, kami gerak ke Rompin then wooHoo! ke Tioman! Waktu tiket saya ialah 9.00 malam hari Jumaat. Dari rumah saya keluar dgn kereta jam 8.20mlm. Nak pegi Hentian Pekeliling ni. Konon-konon nak tinggalkan keta di area The Mall. Pastu naik train ke Stesen LRT Titiwangsa.

Nahh... tibalah ke saat yang ditunggu-tunggu.. iaitu.. Jammed teruk giler di depan The Mall. Rupanya ada Matta Fair sampaikan tempat parking semua full. Saya dah menggelupur dah risau. Terpaksa park kereta kat kawasan gelap dan sunyi yang berlopak2 sebab masa tu hujan renyai2. Saya bergegas naik LRT ke Titiwangsa. *Hentian Pekeliling hanya berada di bawah Stesen LRT Titiwangsa je. Bila sampai kat situ... Saya tengok semua bas mcm dah lengang. Saya tanya kaunter tiket, bas ke Kuantan dah lepas ke belum. Dia kata dah lama dah jalan. Saya sebak di dada. Pastu try nak beli tiket lain malam tu. Tapi semua sold out. *Pada waktu itu cuti sekolah bulan 3. Tadi woohoo, sekarang dah tinggal huhuhu je... Terus je lagu Elton John bergema di gegendang telinga... , "It's sad, so sad, It's a sad, sad situation.
And it's getting more and more absurd.".

Saya jadi buntu gila. Saya termenung jap kat Stesen Bas tu. Pastu saya call Duyuh. Then SMS Wanna. Bgtau apa terjadi. Duyuh mesti hampa. Wanna pun tentu sangat hampa. Dan yang paling hampa mestilah saya. Burn tiket bas pastu terkejar-kejar lagi. Wedding BBF pun tak dpt pegi. Huuu.. Terkilan sangat. Dikesempatan ini.. Saya ingin memohon maaf kepada ikan-ikan di perairan Kg Tekek, sebab akak mungkir janji utk memberi yu oll makan roti gardenia. Lain kali ye yu oll....

Jom tengok gambar...





Hehehe... gambar takde kena-mengena. Itu kat tempat lain dan di waktu saya bujang dan kurus. Watak lain di dalam gambar dipadamkan kerana tiada kaitan dgn cerita ini...

Comments

  1. hahaha, ikan2 tu pun x kesah kot klau ko x g, aku mmg mcm x nk g sbb ade klas ari jumat, kalu nk ct gak, kene cr cikgu ganti, konfom2 la ramai yg 'sanggup' nk ganti, Tapi sekarang nape aku rse nk brcuti sgt2 ni, tolong!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  2. kesiannya dia huhu..nanti kalau ada kelapangan kita pergi pulau tioman tu ye..

    ReplyDelete
  3. huk aloooh... gila sedih weh dah rancang semua last2 ikan menunggu sepi di jetian akan kamu yang tak kunjung tiba.

    ReplyDelete

Post a Comment

Saper komen, dia best!

Popular posts from this blog

Bolehkah Wanita Hamil Menggunakan Minyak Panas Atau Minyak Angin?

Sejahteralah ke atas kamu.. Pernah sewaktu mengandungkan Luth dulu, aku minta minyak panas di klinik untuk sapu pada pinggang aku yang sakit kerana dah semakin sarat. Semasa aku ingin mengambil minyak tersebut di kaunter ubat, nurse yang bertugas tu pesan kepada aku, pompuan mengandung tak boleh pakai minyak panas terutamanya yang berwarna hijau. Takut nanti anak jadi hijau. Aku tak sure dia cakap betul-betul ke memain. Tapi muka dia serius dan katanya lagi, itu mak dia yang pesan. Aku dah take note la kat situ pasal minyak panas ni. Tapi pasal warna hijau tu, ada kena mengena ke? Heheh. Tak pernah pulak aku jumpa manusia berkulit hijau melainkan Incredible Hulk. Wanita mengandung memang selalu la akan rasa sakit-sakit pinggang, sakit tulang punggung, bisa-bisa kaki, rasa lenguh badan dan rasa tidak selesa pada perut mungkin sebab perut bergas atau kita biasa panggil angin. Itu sebahagian je aku bagi contoh penyakit yang ibu mengandung alami.  Biasanya bila rasa sakit

Pasal Ayam Pun Nak Berkira

Sejahteralah ke atas kamu... Saya ni banyak kerenah. Ada benda-benda yang saya memang sangat berkira padahal benda tu benda remeh je. Contohnya kalau makan ayam goreng di KFC,  saya mesti akan request bahagian ayam ' wing ' dan 'rib ' kat kaunter KFC tu. Sebab part ayam yang saya suka hanya part dada dan ke atas je. Wing tu semua tau la adalah kepak ayam bukan kepak biri-biri . Rib plak saya tau ramai yang tak biasa guna perkataan rusuk tu. Saya ni, kalau dapat bahagian ayam yang saya tak suka, saya boleh badmood 44 hari. Sama jugak kalau makan kat restoren biasa. Kalau mula-mula saya nak makan ayam, tetiba tengok ketul-ketul ayam yang tinggal tu semua part yang daging lembik, saya sanggup tukar makan ikan. Saya tau ramai yang suka part pinggul ayam sebab dagingnya lembut dan rasa ayam lebih terasa kat bahagian situ. Bukan la takleh makan terus. Cuma kurang suka je. Yang penting ayam tetap ayam. Ye tak.  Korang jangan le kata saya berlagak + memilih + cerewet w

Panggilan Manja Geli-geli Sewaktu Bercinta

Sejahteralah ke atas kamu yang membaca blog ini... Pernah bercinta kan? Bleh tanya skit? Kamu panggil pasangan kamu dengan panggilan apa? Nama dia? Atau nick name mcm 'Bunny', 'Cutie', atau 'si comel' atau 'handsome'? Hehehe... Best kan bercinta ni. Sebab boleh tergedik-gedik dan ada orang layan. [Owhh..miang nya statement ku ini....] Ada banyak panggilan-panggilan manja untuk pasangan-pasangan bercinta. Dan semuanya terpulang la kepada tahap gedik dan miang masing-masing kan? Ok, meh la baca apa benda yang aku merepek tentang panggilan-panggilan manja ni; 1. Sayang - Panggilan yang paling tipikal dan paling banyak orang guna utk panggil pasangan mereka. Kadang2 kalo orang melatah pun, panggil kita sayang gak kalo kita dah buat dia terkejut. Kehkeh... Tapi best je kalo org panggil kita sayang. Rasa mcm lembut dan disayangi... Tahap gedik : 80% 2. Ayang - Ni lebih kurang mcm panggilan 'sayang' gak, cuma dlm versi pelat dan lebih manja lagi. Saya