Skip to main content

Menurut Kata Ustaz Wan Akashah Lagi...

....bila kita membuat amal, tak perlu cerita kepada orang. Diam-diam je sudah. Jangan bagitau oghanggg*berbisik mcm iklan Yusup Taiyoob.

Sejahteralah ke atas kamu...

Puasa Sunat.
Katakan kalau kita berpuasa sunat..... Tak perlu la kita buka ruang untuk orang lain tahu bahawa kita sedang berpuasa sunat. Contohnya, kalau dah tau tengah berpuasa sunat, tapi dok lepak kat cafeteria lagi. Sengaja nak tunjukkan kepada orang yang kita tak makan, biar orang lain boleh tanya, "Kenapa tak makan?", supaya senang la kita nak jawab dgn perasaan riak, "Saya berpuasa sunat.".

Pergi Umrah.
Mula-mula kita pergi umrah 2 minggu. Pastu bila kita balik tu takde orang pun tanya kita pegi mana. Patutnya kita terus diam-diam je. Tak perlu cakap kepada orang, "Perasan tak saya takde 2 minggu baru-baru ni? Nak tau saya pegi mana? Saya pegi umrah..."*dengan muka bangga. Dah.. tak perlu biar orang lain tahu. Kalau orang tak tanya, sudah. Nak riak buat apa.

Solat Terawih.
Sejak 2,3 hari ni... bila tengok status kawan-kawan di Facebook, ramai yang update lokasi mereka berada pada waktu itu seperti ini; "Di Surau Al Farouq", "On the way ke Masjid Darul Syafiq berjalan kaki", "Ramainya orang kat masjid hari ini...". Apa yang ko cuba buktikan tu? Nak bagitau ko pegi masjid utk solat terawih? Haha.. Kelakar la kan. Dah pegi masjid tu, diam-diam je. Tak penting pun untuk org lain tau. Yang lebih penting Allah tau sejauh mana keikhlasan hatimu.


Errm... Itu je. Jgn sentap ye... :D ngeeee.... Bulan puasa ni tak baik sentap-sentap...

Comments

  1. TERBAIK lah sayang!!! biar sentap skit mana2 entiti yang perasan lebih..kekekeh

    ReplyDelete

Post a Comment

Saper komen, dia best!

Popular posts from this blog

Saya Nak Ubah Penampilan Dan Imej

Hana Tajima Sejahteralah ke atas kamu... *Sedang saya menaip entry yg terdahulu tadi, rupanya ada orang sedang memerhatikan saya atau lebih tepat jika saya katakan yang saya sudah terkantoi... dengan Bos-Yang-Datang-Ofis-Pakai-Kemeja-Dan-Suar-Slack-Bersama-Kasut-ADIDAS-Samba-Dengan-Selamba. Fuhhh...mengah! Mengah! Karbon Dioksida! Karbon Dioksida! *Apa ko ingat ko pokok? Ehehehehe... *Gelak seperti Si Khinz dalam games Angry Birds. Famous jugak fesyen ber-shawl sekarang ni kan?[*nama saintipik dia saya bagi = shol] Kalau tengok kat blog-blog gadis-gadis rumaja, bukan main syok lagi tengok mereka menggayakan shol. Cantik jugak. Belit-belit sana-sini. Malah ada yang rajin siap buat tutorial cara-cara pemakaian shol seperti mereka atau ada juga yang ajar cara nak pakai shol ala-ala Hana Tajima*. Kalau tengok cara mereka pakai, macam senang je. Tapi cuba ko balik umah, buat. Mamfus. Kalau muka panjang dengan dahi yang luas [luas ye, bukan jendul], hidung mancung macam Irma Hasmie dan mata...

Etika Blogging Dan Blogwalking

Sejahteralah ke atas kamu.... Biasanya blogger suka share tips untuk naikkan traffic dan tingkatkan pendapatan melalui iklan tak kira la melalui NUffnang atau AdSense dan sebagainya. Tapi jarang orang nak cerita tentang etika berblog. Etika ni bukanlah peraturan yang WAJIB dilakukan, tapi bak kata orang-orang tua, LEBIH MANIS atau sopan. Etika menulis blog; 1. Jangan copy bulat-bulat apa yang blogger lain tulis pastu ko claim itu hak cipta terpelihara kamu sendiri. Shame on you la Joe. Kalau nak copy paste, sila beritahu daripada sumber mana kamu dapat artikel tu. Peraturan ini tidak kiralah sama ada tuan punya blog tu dah izinkan secara terbuka yang dia tak kisah orang nak copy bulat-bulat atau tuan blog tak izinkan. Copy paste itu adalah sesuatu yang tidak beretika dalam dunia blog. *Rasanya point ini semua dah tau kan? 2. Jangan tulis tentang apa yang kamu tak tau. Yang ni saya rasa saya penah jugak buat kot dulu-dulu. Biasa la. Budak baru belajar blogging. Tapi sekarang saya dah in...

Doktor Lelaki dan Aurat Wanita

Sejahteralah ke atas kamu... Saya kerap terfikir, kenapa..... di negara kita ni, tiada penguatkuasaan untuk menempatkan/melantik hanya doktor wanita sahaja di bahagian O & G [ Obstetrics and gynaecology , surgical specialties dealing with the female reproductive organs]. Maksud saya di sini untuk hospital kerajaan. Sapa yang kurang faham, lebih specific saya bagitau, bahagian bersalin di hospital kerajaan.Di hospital swasta tak payah cerita la kan. Pesakit boleh request doktor wanita atau doktor lelaki masa nak bersalin. Orang yang mampu, boleh request doktor yang mereka mahukan. Tapi bagi yang tidak mampu? Graduan perubatan wanita kan ramai. Kenapa tak tempatkan graduan yang ramai itu di bahagian sakit puan? Adakah sebab wanita kurang mahir dengan reproductive organs kaum mereka sendiri? Atau wanita cepat panik untuk sambut wanita lain bersalin? Okayla... Nampak macam saya ni suka mempertikaikan apa yang sudah ditentukan. Negara kita ni katanya negara Islam. Perkara begi...