Skip to main content

Amboi, Bukan Main Seronok Nak Raya Kan?

Sejahteralah ke atas kamu...

Isnin lepas, Waki sms saya. Tanya saya dapat tak separuh gaji yg kerajaan beri untuk raya ni. Memang confirm jawapannya ialah 'tidok'. Pastu Waki kata nak share dengan saya duit gaji yang beliau dapat. Saya ok je. Sape je yang giler sangat tanak duit kan? Then Waki transfer ke akaun saya.

Walaupun amaunnya tidaklah sebesar mana, tapi saya sangat suka dan bersyukur. Sebab ada rezeki Allah berikan kepada saya. Juga rasa terharu bila Waki ingat pada saya. Wooo.wwoooo...wooo... Nanges~! Saya ni je la yang selalu tak ingatkan Waki. Haihh... Membazir je dapat kawan macam saya ni.

Kita ni kan.. bila dapat duit, mula la macam-macam plan yang timbul di kepala otak, "Apa la aku nak buat dengan duit juta-juta yang aku dapat ni?". Saya pun sama la. Terfikir macamana saya nak manfaatkan pemberian BFF saya tu. Nak bayar duit tempahan baju raya ke? Nak beli barang-barang untuk buat biskut raya ke? Nak bayar broadband ke? Atau nak buat belanja balik kampung? HUh! Bermafaat le sangat gayanya.

Tengah berangan dalam keadaan yang sungguh tekun, tetiba hati rasa tersentap bila tengok blog Ben Ashaari. Beliau kongsikan video tentang penderitaan saudara-saudara seIslam kita di Somalia. Tak makan. Yang kanak-kanak pula kurus kering dihurungi lalat. Sesape yang ada anak, cuba la bayangkan anak-anak kamu yang sihat walafiat tu tetiba kurus kering tak cukup makan dan dihurungi lalat. Sedih tak hati? So, mcm itu le juga perasaan mak-mak kepada anak Somalia tu. Nak menyusu badan pun susu kering.



Kita biasa dengar tentang Somalia kebuluran. Kita biasa tengok gambar anak-anak yang kurus keding tu, dan kita akan insaf. Tapi insaf kita itu sungguh la seketika. Kita akan rasa simpati dan bersyukur sebab anak-anak kita tidak jadi begitu, tapi sekadar simpati je la kan? Takde pun usaha apa-apa nak membantu. Ye dok?

Kat Malaysia pun ramai jugak orang susah. Kalau kita nak derma kepada rakyat Somalia pun biar la lepas habis orang miskin kat Malaysia ni kan? Bagus juga azam itu, cuma yang tak bagusnya kita tak sumbangkan juga untuk rakyat miskin negara kita kan? Haah.. saya dah start membebel ni payah ni. So, elok stop dulu la.

Jadi, pembaca semua.... kalau ada sedikit rasa simpati dan rasa ingin berkongsi rezeki yang Allah berikan kepada kita dengan saudara Islam kita yang memerlukan, jangan fikir panjang... Lawat website IRM[Islamic Relief Malaysia] ni dan derma. Kalau tak mampu nak derma RM10,000, derma RM10 pun boleh. Senang je. Bleh derma melalui MaybankTuYu. Click je pada button 'Make A Donation' pastu ikut je arahan. Bulan Ramadhan ni kan elok bersedekah. Even kalau dah bayar zakat pun apa salahnya derma. Zakat tu zakat le. Derma lain plak ganjarannya.

Untuk Waki, aku dah sumbangkan semua duit raya yang ko bagi tu ke sini. Memanjangkan sedekah bak kata Ijan.

Comments

Popular posts from this blog

Bolehkah Wanita Hamil Menggunakan Minyak Panas Atau Minyak Angin?

Sejahteralah ke atas kamu.. Pernah sewaktu mengandungkan Luth dulu, aku minta minyak panas di klinik untuk sapu pada pinggang aku yang sakit kerana dah semakin sarat. Semasa aku ingin mengambil minyak tersebut di kaunter ubat, nurse yang bertugas tu pesan kepada aku, pompuan mengandung tak boleh pakai minyak panas terutamanya yang berwarna hijau. Takut nanti anak jadi hijau. Aku tak sure dia cakap betul-betul ke memain. Tapi muka dia serius dan katanya lagi, itu mak dia yang pesan. Aku dah take note la kat situ pasal minyak panas ni. Tapi pasal warna hijau tu, ada kena mengena ke? Heheh. Tak pernah pulak aku jumpa manusia berkulit hijau melainkan Incredible Hulk. Wanita mengandung memang selalu la akan rasa sakit-sakit pinggang, sakit tulang punggung, bisa-bisa kaki, rasa lenguh badan dan rasa tidak selesa pada perut mungkin sebab perut bergas atau kita biasa panggil angin. Itu sebahagian je aku bagi contoh penyakit yang ibu mengandung alami.  Biasanya bila rasa sakit

Pasal Ayam Pun Nak Berkira

Sejahteralah ke atas kamu... Saya ni banyak kerenah. Ada benda-benda yang saya memang sangat berkira padahal benda tu benda remeh je. Contohnya kalau makan ayam goreng di KFC,  saya mesti akan request bahagian ayam ' wing ' dan 'rib ' kat kaunter KFC tu. Sebab part ayam yang saya suka hanya part dada dan ke atas je. Wing tu semua tau la adalah kepak ayam bukan kepak biri-biri . Rib plak saya tau ramai yang tak biasa guna perkataan rusuk tu. Saya ni, kalau dapat bahagian ayam yang saya tak suka, saya boleh badmood 44 hari. Sama jugak kalau makan kat restoren biasa. Kalau mula-mula saya nak makan ayam, tetiba tengok ketul-ketul ayam yang tinggal tu semua part yang daging lembik, saya sanggup tukar makan ikan. Saya tau ramai yang suka part pinggul ayam sebab dagingnya lembut dan rasa ayam lebih terasa kat bahagian situ. Bukan la takleh makan terus. Cuma kurang suka je. Yang penting ayam tetap ayam. Ye tak.  Korang jangan le kata saya berlagak + memilih + cerewet w

Panggilan Manja Geli-geli Sewaktu Bercinta

Sejahteralah ke atas kamu yang membaca blog ini... Pernah bercinta kan? Bleh tanya skit? Kamu panggil pasangan kamu dengan panggilan apa? Nama dia? Atau nick name mcm 'Bunny', 'Cutie', atau 'si comel' atau 'handsome'? Hehehe... Best kan bercinta ni. Sebab boleh tergedik-gedik dan ada orang layan. [Owhh..miang nya statement ku ini....] Ada banyak panggilan-panggilan manja untuk pasangan-pasangan bercinta. Dan semuanya terpulang la kepada tahap gedik dan miang masing-masing kan? Ok, meh la baca apa benda yang aku merepek tentang panggilan-panggilan manja ni; 1. Sayang - Panggilan yang paling tipikal dan paling banyak orang guna utk panggil pasangan mereka. Kadang2 kalo orang melatah pun, panggil kita sayang gak kalo kita dah buat dia terkejut. Kehkeh... Tapi best je kalo org panggil kita sayang. Rasa mcm lembut dan disayangi... Tahap gedik : 80% 2. Ayang - Ni lebih kurang mcm panggilan 'sayang' gak, cuma dlm versi pelat dan lebih manja lagi. Saya