Skip to main content

Menu Semalam

Sejahteralah ke atas kamu...

Daging Masak Lada Hitam. Itu adalah menu dinner untuk suami saya semalam. Tak lupa juga, broccoli rebus yang direbus menggunakan air rebusan daging. [Ada rasa garam dan asam keping].

Kalau nak tau, ini adalah pertama kali saya masak lauk daging black pepper ni. Sebelum masak tu, perasaan 'takut tak sedap' tu menghantui fikiran. Yelah.. Saya beli lauk yang nak masak untuk hari tu, pada hari yang sama. Kalau tak jadi, saya takde back up lauk lain dah. Di pejabat petang semalam, saya dah tanya Org Kg Baru, mcmn nak masak lauk tu. Lepas dijelaskan berjela-jela... Saya faham, tapi tak yakin lagi bleh masak ke tak. Last-last petang lepas balik ofis semalam, saya tepon mak saya jugak utk mengonfirmkan lagi teknik-teknik masak daging black pepper. [Adoii.. mak aiihh... Masak daging blek peper je pun. Tapi kecoh satu networking. Koman spanar jugak la aku ni... huhu.. tapi takpe.. tak reti, buat cara tak reti kan?]. Lepas mak saya dah cerita, baru le saya yakin nak masak lauk tu. Saya pun tak tau le... Kalau nak masak, kena mak saya jugak yang explain baru saya betul-betul faham. Mungkin saya ni dah dilahirkan sebagai benok. Huhu... Padahal, last skali... resepi mak saya sama je dgn resepi yang OrgKgBaru ajarkan. Ish.. tak faham. Giler ko nih Salida. Hahah.

Broccoli plak, saya rebus buta-buta macam tu je. Air rebusan daging tu, saya gunakan balik utk rebus broccoli. Bawang seulas pun saya tak masukkan dalam rebusan broccoli tu. Sebenarnya bukan apa... saya malas nak kupas bawang banyak-banyak hanya nak neutral kan semula lauk utama tu. Dah tentu daging. Banyak kolestrol. Susah nak hadam plak tu... Pastu taruk macam-macam rempah dalam tu, so lauk ke-2 perlulah ringan dan sesimple yang mungkin. Tapi kalo sampai tak letak bawang tu, mmg confirm pemalas la. Hahahah...


p.s :- Yang kaler coklat-coklat muda dalam daging tu, ialah kentang goreng, saya potong nipis-nipis. Dan seperti biasa, En Stormpong kata sangat sedap [wp aku tau itu hanya ayat mengambil hati. Kehkeh..] dan beliau makan sangat banyak walaupun pada waktu itu jam menunjukkan pukul 1.30 a.m. Huhu... Lewatnya baby balik...

Comments

  1. nampak sedap daging tu.. rasa macam nak buat je hujung minggu ni..tak nak letak resepi ke?? (:

    ReplyDelete
  2. Memang sedap pun. Ceh perasan lagi. [Apa la nak jadi dgn aku ni.. hahaha]. Resepi sama je macam kat internet. Lagi simple pun, takde letak rempah2 yang banyak seperti jintan atau ketumbar. Guna rempah basic je. Yang penting, perasa masin, manis dan masam tu kena seimbang. Huhu..

    ReplyDelete

Post a Comment

Saper komen, dia best!

Popular posts from this blog

Bolehkah Wanita Hamil Menggunakan Minyak Panas Atau Minyak Angin?

Sejahteralah ke atas kamu.. Pernah sewaktu mengandungkan Luth dulu, aku minta minyak panas di klinik untuk sapu pada pinggang aku yang sakit kerana dah semakin sarat. Semasa aku ingin mengambil minyak tersebut di kaunter ubat, nurse yang bertugas tu pesan kepada aku, pompuan mengandung tak boleh pakai minyak panas terutamanya yang berwarna hijau. Takut nanti anak jadi hijau. Aku tak sure dia cakap betul-betul ke memain. Tapi muka dia serius dan katanya lagi, itu mak dia yang pesan. Aku dah take note la kat situ pasal minyak panas ni. Tapi pasal warna hijau tu, ada kena mengena ke? Heheh. Tak pernah pulak aku jumpa manusia berkulit hijau melainkan Incredible Hulk. Wanita mengandung memang selalu la akan rasa sakit-sakit pinggang, sakit tulang punggung, bisa-bisa kaki, rasa lenguh badan dan rasa tidak selesa pada perut mungkin sebab perut bergas atau kita biasa panggil angin. Itu sebahagian je aku bagi contoh penyakit yang ibu mengandung alami.  Biasanya bila rasa sakit

Panduan Memilih Buah Oren - Hanya Untuk Orang-orang Yang Belum Tahu

Sejahteralah ke atas kamu... Jika membeli buah oren sama ada untuk dibuat jus atau untuk dimakan begitu sahaja, pasti akan terasa berangin je seluruh badan apabila buah oren yg dibeli tersebut rasanya masam, betul tak? Ada orang kata oren Sunkist manis[*hanya sekadar memberi satu contoh]. Tapi kenapa kalau kita beli oren Sunkist, tak pernahnya nak manis. Kadang-kadang je manis, dan selalunya bapakkkk le masam. Why? Adakah salah Sunkist? Bagaimana nak tahu buah oren itu manis atau masam sebelum kita membayar harganya dan bawa pulang ke rumah dan makan kemudian terperanjat sampai bersimpul gigi sebab terlampau masam buah oren itu? Sebenarnya kalau nak pilih oren yang manis dan sedap dimakan, bukan dilihat pada jenama buah oren itu. Sunkist itu hanyalah jenama. Tapi yang membezakan tahap kemanisan buah oren adalah JENISnya. Tidak kiralah sama ada jenama buah oren itu Sunkist, Blue Field, King B, King Crown atau Tat Sing [eh, Tat Sing tu jenama selipor Jepun.], yang penting sila pastikan

Tak Sangka Ianya Buatan Malaysia

Sejahteralah ke atas kamu yang membaca blog ini..... Kerajaan asyik kempen suruh kita beli barangan buatan Malaysia. Tapi bukan semua orang kisah. Termasuk la diri saya sendiri. Sebab biasanya kita akan beli je apa-apa yang kita suka, tak kira buatan mana pun. Asalkan cantik @ berguna, dan mampu dibeli. Lagipun, kita sendiri pun kurang tau senarai produk-produk buatan Malaysia kan? Saya sebenarnya sedar tentang betapa pentingnya kita menyokong kempen ni. Memang sangat perlu bagi seluruh rakyat Malaysia untuk membeli barangan buatan tempatan. Supaya dapat mengurangkan pengaliran wang ke luar disamping dapat memperkukuhkan ekonomi negara. Padahalnya, banyak jenama yang kita tak sangka itu adalah produk Malaysia. Mentang-mentang la jenama yang digunakan oleh produk tu macam ala-ala kebaratan dan berkualiti tinggi, sampai kita pun terlupa nak berbangga dengan jenama tu. Ok, kat sini saya senaraikan sebahagian barangan buatan Malaysia. Jenama Malaysia. Jangan salahkan saya kalau kamu tak ca