Skip to main content

Hadiah-hadiah Kahwin

Sejahteralah ke atas kamu...

Majlis perkahwinan, hadiah dan salam kokot [ada tempat panggil salam kaup dan lain-lain], memang tak dapat disuling. Sekarang nak ceritakan tentang hadiah-hadiah yang saya dapat sempena majlis perkahwinan saya. Ada hadiah yang cool, super cool, yang bermanfaat giler arnab, yang bermanfaat suam-suam milo dan ada yang bleh dikatakan hanya seperti Wak Parjo bersiar-siar di tepi bendang.

Sebelum ni, saya penah cerita dalam entry sebelum ni, hadiah blender yg sangat berguna dihadiahi oleh Cik Sakduyuh*bukan nama seperti yang didaftarkan untuk peperiksaan SPM. Dapur gas oleh Pn Zuliana, Pn Rashidah dan Puan En Suhardi. Periuk oleh Cik Azeela. Ada rice cooker diberikan oleh Pn Azimah dan keluarga, juga diberikan oleh Pn Waqi dan En Zakaria [bos saya]. Ada yang bagi tupperware yang saya suka dan sangat berguna untuk digunakan di alam rumahtangga. Ada yang berikan set gelas dan cawan which are very useful too. Ada serving dish. That's really cool. Ada comforter dan cadar. Dan yang terbaru dan yg paling nak menjadi super cool ialah Microwave yang dihadiahi oleh En Asjad [Ex-manager saya semasa bertungkus lumus di Helpdesk dulu kala]. Microwave ni memang la tak bagus jika digunakan untuk memasak. Tapi kalau untuk memanaskan makanan semalam, kira berguna la jugak. Tak payah le saya nak masukkan balik makanan tu ke dalam periuk pastu panaskan atas dapur gas, then nak sental periuk lagi skali. Cukuplah aku diuji dengan menyental periuk besar selepas kenduri kawen dulu. Owwhh.. tidak kuduga begitu jadinya...





Bukti penderaan fizikal membasuh periuk besar selepas kenduri... kehkeh... *padahalnya aku cuci yang kecik je. Suami aku yg dok menyental periuk besor.




Lain-lain, ada juga yang memberi hadiah kain pasang untuk saya sorang je. Lepas tu, ada peminat misteri suami saya[misteri la sungguh... huhu.. serammm nyahhh] menghadiahkan jersi bola pasukan Malaysia untuk suami saya. Ada yang hadiahkan perfume untuk suami saya. Hehehe.. Macam hadiah harijadi plak. Kot ye pun... Agak-agak le... Saya bukan tak suka.. Kalau sebagai hadiah harijadi... mmg super cool. Tapi untuk perkahwinan, bagi le hadiah yang berkaitan dengan keperluan rumahtangga. Bagi le meja makan ke, almari ke, kitchen kabinet ke. Ada la juga pekdahnya. Kalau bagi pinggan pun takpe. At least utk rumahtangga. Eleh.. ngata orang.. padahal saya pun penah bagi handbag kat kawan saya sebagai wedding gifts. Tapi takpe, tu sebab beliau tinggal dgn family beliau selepas kawen dan hubby beliau keja jauh. So, kalau nak bagi barang2 rumah semua dah ada.

Bila saya tenung barang-barang hadiah yang tak berapa bermanfaat tu, hati saya macam luluh je sambil terfikir... "ish..ngape la bazirkan duit je". Aku tak tak pakai pun barang tu. Kan dah jadi hiasan je. Kadang-kadang orang beri hadiah ni terlalu fikir nak surprise sangat. Sebab mereka anggap, kalau hadiah mestilah surprise. Tapi surprise doesn't work for me. Sebab biasanya hadiah yg kononnya surprise tu tak dapat digunakan sepenuhnya pun. Untuk diri saya, saya lebih suka jika orang bertanya kepada saya apa yang saya perlukan, instead of 'apa yang orang nak bagi hadiah tu suka'. Erm... demand pulak rasanya. But better be realistic, right? Tak ada maknanya surprise kalau tak dapat bermanfaat sepenuhnya. Tapi sebenarnya prinsip tak suka surprise ni, saya sorang je. Hahaha.. Orang lain ok je kot.



Comments

Popular posts from this blog

Bolehkah Wanita Hamil Menggunakan Minyak Panas Atau Minyak Angin?

Sejahteralah ke atas kamu.. Pernah sewaktu mengandungkan Luth dulu, aku minta minyak panas di klinik untuk sapu pada pinggang aku yang sakit kerana dah semakin sarat. Semasa aku ingin mengambil minyak tersebut di kaunter ubat, nurse yang bertugas tu pesan kepada aku, pompuan mengandung tak boleh pakai minyak panas terutamanya yang berwarna hijau. Takut nanti anak jadi hijau. Aku tak sure dia cakap betul-betul ke memain. Tapi muka dia serius dan katanya lagi, itu mak dia yang pesan. Aku dah take note la kat situ pasal minyak panas ni. Tapi pasal warna hijau tu, ada kena mengena ke? Heheh. Tak pernah pulak aku jumpa manusia berkulit hijau melainkan Incredible Hulk. Wanita mengandung memang selalu la akan rasa sakit-sakit pinggang, sakit tulang punggung, bisa-bisa kaki, rasa lenguh badan dan rasa tidak selesa pada perut mungkin sebab perut bergas atau kita biasa panggil angin. Itu sebahagian je aku bagi contoh penyakit yang ibu mengandung alami.  Biasanya bila rasa sakit

Pasal Ayam Pun Nak Berkira

Sejahteralah ke atas kamu... Saya ni banyak kerenah. Ada benda-benda yang saya memang sangat berkira padahal benda tu benda remeh je. Contohnya kalau makan ayam goreng di KFC,  saya mesti akan request bahagian ayam ' wing ' dan 'rib ' kat kaunter KFC tu. Sebab part ayam yang saya suka hanya part dada dan ke atas je. Wing tu semua tau la adalah kepak ayam bukan kepak biri-biri . Rib plak saya tau ramai yang tak biasa guna perkataan rusuk tu. Saya ni, kalau dapat bahagian ayam yang saya tak suka, saya boleh badmood 44 hari. Sama jugak kalau makan kat restoren biasa. Kalau mula-mula saya nak makan ayam, tetiba tengok ketul-ketul ayam yang tinggal tu semua part yang daging lembik, saya sanggup tukar makan ikan. Saya tau ramai yang suka part pinggul ayam sebab dagingnya lembut dan rasa ayam lebih terasa kat bahagian situ. Bukan la takleh makan terus. Cuma kurang suka je. Yang penting ayam tetap ayam. Ye tak.  Korang jangan le kata saya berlagak + memilih + cerewet w

Panggilan Manja Geli-geli Sewaktu Bercinta

Sejahteralah ke atas kamu yang membaca blog ini... Pernah bercinta kan? Bleh tanya skit? Kamu panggil pasangan kamu dengan panggilan apa? Nama dia? Atau nick name mcm 'Bunny', 'Cutie', atau 'si comel' atau 'handsome'? Hehehe... Best kan bercinta ni. Sebab boleh tergedik-gedik dan ada orang layan. [Owhh..miang nya statement ku ini....] Ada banyak panggilan-panggilan manja untuk pasangan-pasangan bercinta. Dan semuanya terpulang la kepada tahap gedik dan miang masing-masing kan? Ok, meh la baca apa benda yang aku merepek tentang panggilan-panggilan manja ni; 1. Sayang - Panggilan yang paling tipikal dan paling banyak orang guna utk panggil pasangan mereka. Kadang2 kalo orang melatah pun, panggil kita sayang gak kalo kita dah buat dia terkejut. Kehkeh... Tapi best je kalo org panggil kita sayang. Rasa mcm lembut dan disayangi... Tahap gedik : 80% 2. Ayang - Ni lebih kurang mcm panggilan 'sayang' gak, cuma dlm versi pelat dan lebih manja lagi. Saya