Skip to main content

Petua Melayu Turun Temurun Yang Comel

Sejahteralah ke atas kamu yang membaca blog ini....

Topik perbincangan saya dgn JekJan beberapa hari lepas ialah macamana cara-cara nak pakai inai supaya jadi merah yg cantik. Pastu mula la kuar mcm-mcm idea unik seperti, letak nasik, letak arang, letak gambir bla-bla-bla. Then teringat juga pantang larang yang perlu dipatuhi semasa memakai inai, iaitu : 1. Tak boleh pakai inai waktu siang, sebab kalau ayam nampak, nanti inai tu tak merah. Comel kan petua ni. Apa la saktinya ayam tu sampai boleh mempengaruhi warna inai yang dipakai oleh manusia hanya dgn... er... pandangan? Hebat... Hebat.. Yeah! Hidup ayam! Wp ayam dah naik harga, menyebabkan harga nasik kukus ayam berempah kat Sooka pun dah naik jadi RM6. Ceh... Relevannya, saya rasa.. maksud tersirat di sebalik petua tu mungkin sbb kalo pakai waktu siang, susah inai tu nak lekat lama pada jari. Ye lah.. Sebab waktu siang kan banyak keja yg perlu dibuat menggunakan tangan. Kang tgh buat2 keja, tetiba tercabut plak tampalan inai tu daripada jari.

Ada lagi beberapa petua-petua yang bagi saya, sangatlah comel. Kadang-kadang macam takde kaitan pun. Tapi dulu-dulu, kita ikut jugak petua-petua tersebut. Sebab kita takut mak kata kita derhaka. Hehehehe... Kat sini saya senaraikan...

2. Takleh tiup seruling waktu malam, nanti ular datang - Tujuan yg mungkin: Malam-malam kan sunyi, dan waktu orang tidur. Nanti kalau tiup seruling waktu malam, ganggu orang lain, jiran tetangga. Kan tak manis....

3. Takleh potong kuku waktu malam, nanti kuku tak tumbuh lagi @ kuku jadi hantu. - Tujuan yang mungkin : Zaman dulu kan takde letrik. Waktu malam pakai pelita je. Lagipun, zaman dulu, org potong kuku dgn pisau. Jadi, agak berbahaya kalau potong kuku dgn cahaya yang terhad. Karang tertikam perut sendiri, orang tuduh ko nak bunuh diri plak kan. Heheh.

4. Takleh asah pensel dua-dua belah hujung, nanti mak mati - Kan bahaya kalo semasa kita menulis tu, sebelah hujung yang satu lagi tu menghala ke arah muka kita. Kot tercocok mata ko kang... tak ke buta jadinya... Huhu....

5. Takleh makan nasik kat tempat tidur, nanti harimau datang - Sebenarnya agak selekeh la kalo nak makan kat tempat kita tidur. Nanti nasik tumpah bersepai2 atas tilam, takpun kuah tumpah ke, kan susah nak kemas, nak basuh tilam lagi. So, terpaksa la bagi efek yang paling menakutkan... iaitu harimau datang. Kasi gentar skit hati org-org yg nak makan kat tempat tidur.

6. Takleh duduk atas bantal, nanti buruk punggung [naik bisul]. - Ni lagi satu. Kan tak manis letak punggung kat tempat yg sama kita nak letak kepala. Padahalnya takde apa pun. Bukannya kulit punggung tu melekat kat bantal tu pun. Tapi kot-kot tercirit atas bantal tak tau le kan? Hehehe... Lagi haru kalo bantal hanya ada 1 je.

7. Jangan makan nasik tak habis, nanti nasik nangis, malam-malam nasik cari kita... - Sebenarnya taknak bagi kita membazir. Jangan makan tak habis, tak elok buang2 makanan. Bukan nasik je sepatutnya. Kalo makan ikan tak habis, nnt ikan hidup balik cari kita. Tapi sepatutnya untung la kalo ikan betul2 hidop semula dan dtg kat kita kan? Bleh tangkap then masak semula. Takyah beli ikan dah tiap2 hari. Heheh.

8. Makan takleh pindah tempat, nanti kawen 2. [Laki seronok la]. Yang ni pun sebab nampak tak senonoh dan gelojoh kalo tukar2 tempat duduk sewaktu makan.

9. Takleh nyanyi kat dapur, nnt kawen dgn orang tua. - Ini juga sebab nampak tak sopan. Lebih2 lagi kalo anak dara. Yelah... Anak dara ni sepatutnya, sifat dia pemalu. Dah tu kalo menyanyi-nyanyi, nnt jatuh la saham. Lagipun, kalo lalai sgt menyanyi, nnt tak jadi la nak buat keja dapur. Kang hangit plak nasik.

10. Jangan minum berdiri, nanti basah stokin. Ni acah je. Hahahha... Sebab kalo minum berdiri, nanti air tu terus turun ke kaki. Then bocor kat kaki, pastu basah le stokin. So, minum le duduk. Air tak terus turun ke kaki. Kekekeke... Comel kan?

Kesimpulannya, banyak petua atau pantang larang orang-orang lama ni adalah bertujuan untuk kebaikan dan ada maksud tersirat. Hanya mungkin cara menerapkan kebaikan tu dengan cara yang kurang tepat dan agak menipu. Apa salahnya kalau cakap betul2, jangan potong kuku waktu malam. Bahaya, nanti terkena pisau. Kan? Tapi yelah... Manusia ni kalo org pesan mcm tu, bukan nak dengar kan? Terutamanya kanak2. Lagi dilarang lagi menjadi-jadi dia buat.

Makanya... Dah... Sampai sini je.

Comments

Popular posts from this blog

Bolehkah Wanita Hamil Menggunakan Minyak Panas Atau Minyak Angin?

Sejahteralah ke atas kamu.. Pernah sewaktu mengandungkan Luth dulu, aku minta minyak panas di klinik untuk sapu pada pinggang aku yang sakit kerana dah semakin sarat. Semasa aku ingin mengambil minyak tersebut di kaunter ubat, nurse yang bertugas tu pesan kepada aku, pompuan mengandung tak boleh pakai minyak panas terutamanya yang berwarna hijau. Takut nanti anak jadi hijau. Aku tak sure dia cakap betul-betul ke memain. Tapi muka dia serius dan katanya lagi, itu mak dia yang pesan. Aku dah take note la kat situ pasal minyak panas ni. Tapi pasal warna hijau tu, ada kena mengena ke? Heheh. Tak pernah pulak aku jumpa manusia berkulit hijau melainkan Incredible Hulk. Wanita mengandung memang selalu la akan rasa sakit-sakit pinggang, sakit tulang punggung, bisa-bisa kaki, rasa lenguh badan dan rasa tidak selesa pada perut mungkin sebab perut bergas atau kita biasa panggil angin. Itu sebahagian je aku bagi contoh penyakit yang ibu mengandung alami.  Biasanya bila rasa sakit

Pasal Ayam Pun Nak Berkira

Sejahteralah ke atas kamu... Saya ni banyak kerenah. Ada benda-benda yang saya memang sangat berkira padahal benda tu benda remeh je. Contohnya kalau makan ayam goreng di KFC,  saya mesti akan request bahagian ayam ' wing ' dan 'rib ' kat kaunter KFC tu. Sebab part ayam yang saya suka hanya part dada dan ke atas je. Wing tu semua tau la adalah kepak ayam bukan kepak biri-biri . Rib plak saya tau ramai yang tak biasa guna perkataan rusuk tu. Saya ni, kalau dapat bahagian ayam yang saya tak suka, saya boleh badmood 44 hari. Sama jugak kalau makan kat restoren biasa. Kalau mula-mula saya nak makan ayam, tetiba tengok ketul-ketul ayam yang tinggal tu semua part yang daging lembik, saya sanggup tukar makan ikan. Saya tau ramai yang suka part pinggul ayam sebab dagingnya lembut dan rasa ayam lebih terasa kat bahagian situ. Bukan la takleh makan terus. Cuma kurang suka je. Yang penting ayam tetap ayam. Ye tak.  Korang jangan le kata saya berlagak + memilih + cerewet w

Panggilan Manja Geli-geli Sewaktu Bercinta

Sejahteralah ke atas kamu yang membaca blog ini... Pernah bercinta kan? Bleh tanya skit? Kamu panggil pasangan kamu dengan panggilan apa? Nama dia? Atau nick name mcm 'Bunny', 'Cutie', atau 'si comel' atau 'handsome'? Hehehe... Best kan bercinta ni. Sebab boleh tergedik-gedik dan ada orang layan. [Owhh..miang nya statement ku ini....] Ada banyak panggilan-panggilan manja untuk pasangan-pasangan bercinta. Dan semuanya terpulang la kepada tahap gedik dan miang masing-masing kan? Ok, meh la baca apa benda yang aku merepek tentang panggilan-panggilan manja ni; 1. Sayang - Panggilan yang paling tipikal dan paling banyak orang guna utk panggil pasangan mereka. Kadang2 kalo orang melatah pun, panggil kita sayang gak kalo kita dah buat dia terkejut. Kehkeh... Tapi best je kalo org panggil kita sayang. Rasa mcm lembut dan disayangi... Tahap gedik : 80% 2. Ayang - Ni lebih kurang mcm panggilan 'sayang' gak, cuma dlm versi pelat dan lebih manja lagi. Saya