Skip to main content

Amat Sedikitlah Kamu Bersyukur

Sejahteralah ke atas kamu yang membaca blog ini...

1.1.11 [Cantik ke tarikh ni? Aku rasa biasa je.]

Hari ni hari pertama bagi tahun 2011. Kerana itu, saya tidak mahu ketinggalan untuk menulis entry baru pada pembuka 2011 ini.

Manusia, dijadikan oleh Allah dengan sempurna. Bercakap tentang sempurna... Saya kerap memikirkan betapa geniusnya penciptaan manusia ini. Membuatkan saya kagum, takjub dan insaf betapa hebatnya Allah.

Pernah tak kamu terfikir... Sistem tubuh kita yang hebat ni. Maksud saya, tubuh kita ni... apa yang otak kita fikir utk lakukan, terus sahaja dapat diterjemahkan oleh anggota badan tanpa perlu 'loading' walaupun sesaat. Contohnya, bila kita terfikir nak angkat tangan, maka kita boleh terus angkat tangan, tanpa tersekat-sekat. Pergerakan kita juga smooth je. [Lebih smooth daripada kepala botak Harris Iskandar dlm iklan Nescafe]. Betapa synchronize nya tubuh kita ni dengan otak, even kalo buat maksiat pun masih lagi berjalan lancar. Jika Allah mahu, tentu sahaja dengan mudah Dia boleh menyekat manusia yang ingin berbuat kejahatan dengan meng'hang'kan tubuh mereka kan?

Cuba anda bayangkan [wei, bayangkan sekarang.. cepat!], sistem tubuh kita ni sama macam sistem komputer. Heheheh... Asyik2 loading. Pastu hang. Nak korek hidung, tapi kena tunggu 2 saat baru tangan bleh bergerak ke hidung. Atau pun, bila otak dah letih sangat... Semua arahan dari otak kita, tak diterjemahkan langsung oleh anggota badan, sbb hang. Kan ke menyampah namanya tu?

Lagi hebat.... Tubuh kita ni 24jam bekerja. Walaupun sewaktu tidur. Tapi tetap juga dapat berfungsi dengan baik, walaupun sewaktu tidak sihat. Hebat kan? [Jika ada penyakit tertentu, atau sejak kecil dilahirkan bermasalah, itu adalah another chapter of this story. Siapa yang boleh mempersoalkan, *5 wife and 1 husband tu kan? Hanya Allah yang lebih mengetahui.].

Jika tubuh kita ni, sama seperti sistem perkomputeran... Untuk charge, perlukan voltage yang tinggi... Dan perlu statik sahaja kedudukannya semasa mengecas.. kan payah. Tubuh manusia boleh dicas, hanya dengan makan dan tidur serta solat. Ooowhh... Kagumnya! Kagumnya!

Tapi.... berapa ramai yang bersyukur? Syukur tu bukan semata-mata mengucapkan dengan mulut "Saya bersyukur.". Tapi perbuatan tak menunjukkan langsung kesyukuran? Sejauh mana kita bersyukur dengan tubuh kita? Macamana kita menjaga tubuh kita? Apa yang kita makan? Balik-balik coklat Beryl's. Balik-balik cheesecake. Ishh.... Tak baik untuk kesihatan tau tak??? [Tengah tengking diri sendiri ni.. ]. Pastu, cuba la tgk, berapa banyak fastfood yang kita makan? Makan Mekdi berapa kerap sebulan? KayFC berapa kerap? Pizza? Burger Queen? Berapa kerap dalam setahun kita makan makanan yang tak berkhasiat tu?

So, lepas ni... Bagi tahun ni... Saya nak kurangkan makan makanan yang tak berkhasiat tu. Sebulan... hanya sekali je saya akan makan fastfood. Kalau bulan ni saya dah makan burger Mekdi, so, saya dah tak boleh makan fastfood lain dah dlm bulan yang sama. Kalau nak makan KayFC, kena tunggu bulan depan baru bleh makan. Lagi bagus kalau terus tak makan fastfood.[Kalo saya langgar azam ni, mesti kena kutuk dengan OrgKgBaru dan JekJan. Kehkeh]

Air plak... Kalau makan kat kedai makan pun, saya nak order air suam je. Selama ni, kalo makan kat luar je... Haah!! Mcm2 air saya mintak. Kekeke. Semua air manis la, dan ais.

Sesungguhnya... Allah telah menempatkan manusia di muka bumi, dan Dia telah memberikan di atas muka bumi itu sumber penghidupan yang banyak... [Tetapi] amat sedikitlah kamu bersyukur...

Apa yang cuba saya nak sampaikan kat sini ialah.... Sayangi perut anda setiap hari.. Vitagen! Ok.. Iklan. Maksud saya... Sayangilah tubuh anda. Jaga dengan baik jika kamu betul2 org yg bersyukur.

Ok 2011!! Spooky bombasti!! Oppsss... Silap motivation quote. Yang sebenarnya... "Go go Salida! Banzai!!!!"


*5 wife, 1 husband itu bermaksud 5 persoalan yg bermula dengan huruf 'W' [What, Where, When, Who, Why] dan 1 yang bermula dgn 'H' [How].

Comments

Popular posts from this blog

Bolehkah Wanita Hamil Menggunakan Minyak Panas Atau Minyak Angin?

Sejahteralah ke atas kamu.. Pernah sewaktu mengandungkan Luth dulu, aku minta minyak panas di klinik untuk sapu pada pinggang aku yang sakit kerana dah semakin sarat. Semasa aku ingin mengambil minyak tersebut di kaunter ubat, nurse yang bertugas tu pesan kepada aku, pompuan mengandung tak boleh pakai minyak panas terutamanya yang berwarna hijau. Takut nanti anak jadi hijau. Aku tak sure dia cakap betul-betul ke memain. Tapi muka dia serius dan katanya lagi, itu mak dia yang pesan. Aku dah take note la kat situ pasal minyak panas ni. Tapi pasal warna hijau tu, ada kena mengena ke? Heheh. Tak pernah pulak aku jumpa manusia berkulit hijau melainkan Incredible Hulk. Wanita mengandung memang selalu la akan rasa sakit-sakit pinggang, sakit tulang punggung, bisa-bisa kaki, rasa lenguh badan dan rasa tidak selesa pada perut mungkin sebab perut bergas atau kita biasa panggil angin. Itu sebahagian je aku bagi contoh penyakit yang ibu mengandung alami.  Biasanya bila rasa sakit

Pasal Ayam Pun Nak Berkira

Sejahteralah ke atas kamu... Saya ni banyak kerenah. Ada benda-benda yang saya memang sangat berkira padahal benda tu benda remeh je. Contohnya kalau makan ayam goreng di KFC,  saya mesti akan request bahagian ayam ' wing ' dan 'rib ' kat kaunter KFC tu. Sebab part ayam yang saya suka hanya part dada dan ke atas je. Wing tu semua tau la adalah kepak ayam bukan kepak biri-biri . Rib plak saya tau ramai yang tak biasa guna perkataan rusuk tu. Saya ni, kalau dapat bahagian ayam yang saya tak suka, saya boleh badmood 44 hari. Sama jugak kalau makan kat restoren biasa. Kalau mula-mula saya nak makan ayam, tetiba tengok ketul-ketul ayam yang tinggal tu semua part yang daging lembik, saya sanggup tukar makan ikan. Saya tau ramai yang suka part pinggul ayam sebab dagingnya lembut dan rasa ayam lebih terasa kat bahagian situ. Bukan la takleh makan terus. Cuma kurang suka je. Yang penting ayam tetap ayam. Ye tak.  Korang jangan le kata saya berlagak + memilih + cerewet w

Panggilan Manja Geli-geli Sewaktu Bercinta

Sejahteralah ke atas kamu yang membaca blog ini... Pernah bercinta kan? Bleh tanya skit? Kamu panggil pasangan kamu dengan panggilan apa? Nama dia? Atau nick name mcm 'Bunny', 'Cutie', atau 'si comel' atau 'handsome'? Hehehe... Best kan bercinta ni. Sebab boleh tergedik-gedik dan ada orang layan. [Owhh..miang nya statement ku ini....] Ada banyak panggilan-panggilan manja untuk pasangan-pasangan bercinta. Dan semuanya terpulang la kepada tahap gedik dan miang masing-masing kan? Ok, meh la baca apa benda yang aku merepek tentang panggilan-panggilan manja ni; 1. Sayang - Panggilan yang paling tipikal dan paling banyak orang guna utk panggil pasangan mereka. Kadang2 kalo orang melatah pun, panggil kita sayang gak kalo kita dah buat dia terkejut. Kehkeh... Tapi best je kalo org panggil kita sayang. Rasa mcm lembut dan disayangi... Tahap gedik : 80% 2. Ayang - Ni lebih kurang mcm panggilan 'sayang' gak, cuma dlm versi pelat dan lebih manja lagi. Saya