Skip to main content

Raya Kedua : Flashback Lagi...

Sejahteralah ke atas kamu yang membaca blog ini....

Persoalannya : Ada ke orang Melayu Islam kat Malaysia yang sambut hari raya kedua dengan mendaki bukit dengan alasan untuk beriadah? Hahaha... Jawapannya sudah tentulah ada. Sayalah orang Islam itu. Gila ke aktiviti mendaki bukit di pagi raya kedua? Gila ke? Haaa? Gila keeeeee? Jawab!!!!![Berdrama plak.].

Bagi saya tak la gila sangat. Sebab the whole family bagi sokongan moral dan beri keizinan. Mak saya siap tolong kejutkan lagi pagi tu, kul 6 pagi takut saya terlewat bangun untuk melihat sunrise di atas bukit itu. Cool kan? Plan nya dah lama. Sebelum cuti raya lagi. Saya dan Wonk [anak buah saya], bercadang nak daki bukit tu untuk menguji kecergasan dan stamina masing-masing. Heh, poyonya lah. Dan biasanya kami hanya berada di kampung pada waktu yang sama, hanya pada hari raya. So, hari raya la yang jadi pilihan.

Bukit yang saya daki tu, namanya Bukit Panorama. Asal usul nama tu, saya tak pasti. Mungkin sebab dari atas, bleh nampak panorama kawasan Sungai Lembing dan yang paling hebat sekali, sebab boleh nampak Kompleks Teruntum yang letaknya di bandar Kuantan [40km dari Sg Lembing]. Huhh... hebat...hebat.... [Tepuk la tangan woiii!! Hebat tu kan? Ish... Korang ni mmg tak menghayati kehebatan Bukit Panorama. ~Ader korang kesah? Hehehe]

Ketinggian bukti tu pun saya tak pasti. Walaupun tak setinggi Gunung Kinabalu, tapi yang penting, masa mendaki tu, boleh mendatangkan kepenatan yang berganda-ganda. Sebab bukit tu bertangga simen. Korang tau-tau je la kan.. Kalo naik tangga ni penat. Ada lebih dari 800 anak tangga juga.

Ahli ekspedisi kami mula-mula ada 7 orang. [Mcm bagus je guna perkataan xpdc tu kan? Padahalnya, sorang2 mendaki bukit tu, pakai slipar jepun je. Tak layak pun nak panggil xpdc.] 2 orang lelaki [Wali dan Waqi], 4 orang perempuan [Wonk, Fadzilah, Hana dan Aisyah] serta seorang wanita [Saya la tu. Hehehe... Sebab i kan dah tua namun tetap gorjes dan awet muda. Kalo tak caya, tanya Wai Foong. Wahhhhh.]

Separuh jalan mendaki, 2 orang lelaki itu sudah menyerah kalah.... Dan turun semula... Warghhhhhaahahahaha... Apa laaa... Dengan alasan, ramai sangat orang, sesak gila, jammed, dan berbagai-bagai lagi alasan yang sewaktu dengannya. Tapi, memang tak dinafikan... Waktu kami mendaki tu, hanya kami je orang Melayu yang ada di situ. Yang lain semua Cina dan seorang sahaja India. Waktu kami naik tu dah terlambat. Dalam kul 7 pagi. Sedangkan motif utama nak daki bukit tu ialah untuk tengok sunrise. Tapi kalo dah kul 7 tu, the sun was already raised la wei... Jadi, sebab tu la, masa kami naik tu, orang lain semua dah on the way turun. Berlawan arus la nampaknya. Dan bila berselisih dengan orang-orang yang turun tu, ramai la yang wish Selamat Hari Raya kat kami. Kami pun tersiput-siput sedut la kat situ.

Antara kami berlima yg tinggal tu, kami agak risau dgn Aisyah. Sebab beliau ada asma. Tapi takpe. Dah bawak bekal inhaler. Lagipun stamina beliau, mak beliau sendiri pun ragui. [Mak beliau = kakak saya]. Masa dah naik suku bukit tu, Aisyah penat. Berhenti. Dan waktu tu sebenarnya saya pun dah semput gila. Dalam hati, tengah fikir, macamana la saya nak buat alasan untuk turun balik supaya saya takyah naik lagi bukit tu. Dalam otak ni, dah terfikir nak gunakan alasan, nak temankan Aisyah. Hahahaha.... Tapi baru je bercadang nak speak out the idea, tetiba je nampak sorang nenek tua lalu berselisih dengan kami.... Huuu... Jauh airmuka kalau saya turun balik nih,.. Hinss... Maka, terpaksa la naik jugak.

Akhirnya, selepas dah banyak kali temankan Aisyah berhenti, sampai juga ke atas walaupun saya sampai last skali. Hahaha. Saja je gunakan nama Aisyah sebagai alasan. Padahal diri sendiri pun pancit gila vavi. Bila sampai kat atas tu, rasa puas sangat sebab dapat tengok view yang sungguh cantik...




Eric Leong bertanya "Cantik tak???!!!







Dan ... pada petang hari yang sama, saya ikut plak abang-abang saya pergi mandi sungai.


Dua orang kanak-kanak yang ditemui terdampar dengan penuh dramatik di tebing sungai Kenau.



Pengubang-pengubang handalan. Dari kiri : Abg Di, Arief, Airey dan De.

Ni jelah gambar-gambar yang saya sudi share dengan kamu. Kesudahannya, hari raya kedua tu, saya tak ada gambar berhari raya pun. Hehehe...

Comments

Post a Comment

Saper komen, dia best!

Popular posts from this blog

Bolehkah Wanita Hamil Menggunakan Minyak Panas Atau Minyak Angin?

Sejahteralah ke atas kamu.. Pernah sewaktu mengandungkan Luth dulu, aku minta minyak panas di klinik untuk sapu pada pinggang aku yang sakit kerana dah semakin sarat. Semasa aku ingin mengambil minyak tersebut di kaunter ubat, nurse yang bertugas tu pesan kepada aku, pompuan mengandung tak boleh pakai minyak panas terutamanya yang berwarna hijau. Takut nanti anak jadi hijau. Aku tak sure dia cakap betul-betul ke memain. Tapi muka dia serius dan katanya lagi, itu mak dia yang pesan. Aku dah take note la kat situ pasal minyak panas ni. Tapi pasal warna hijau tu, ada kena mengena ke? Heheh. Tak pernah pulak aku jumpa manusia berkulit hijau melainkan Incredible Hulk. Wanita mengandung memang selalu la akan rasa sakit-sakit pinggang, sakit tulang punggung, bisa-bisa kaki, rasa lenguh badan dan rasa tidak selesa pada perut mungkin sebab perut bergas atau kita biasa panggil angin. Itu sebahagian je aku bagi contoh penyakit yang ibu mengandung alami.  Biasanya bila rasa sakit

Pasal Ayam Pun Nak Berkira

Sejahteralah ke atas kamu... Saya ni banyak kerenah. Ada benda-benda yang saya memang sangat berkira padahal benda tu benda remeh je. Contohnya kalau makan ayam goreng di KFC,  saya mesti akan request bahagian ayam ' wing ' dan 'rib ' kat kaunter KFC tu. Sebab part ayam yang saya suka hanya part dada dan ke atas je. Wing tu semua tau la adalah kepak ayam bukan kepak biri-biri . Rib plak saya tau ramai yang tak biasa guna perkataan rusuk tu. Saya ni, kalau dapat bahagian ayam yang saya tak suka, saya boleh badmood 44 hari. Sama jugak kalau makan kat restoren biasa. Kalau mula-mula saya nak makan ayam, tetiba tengok ketul-ketul ayam yang tinggal tu semua part yang daging lembik, saya sanggup tukar makan ikan. Saya tau ramai yang suka part pinggul ayam sebab dagingnya lembut dan rasa ayam lebih terasa kat bahagian situ. Bukan la takleh makan terus. Cuma kurang suka je. Yang penting ayam tetap ayam. Ye tak.  Korang jangan le kata saya berlagak + memilih + cerewet w

Panggilan Manja Geli-geli Sewaktu Bercinta

Sejahteralah ke atas kamu yang membaca blog ini... Pernah bercinta kan? Bleh tanya skit? Kamu panggil pasangan kamu dengan panggilan apa? Nama dia? Atau nick name mcm 'Bunny', 'Cutie', atau 'si comel' atau 'handsome'? Hehehe... Best kan bercinta ni. Sebab boleh tergedik-gedik dan ada orang layan. [Owhh..miang nya statement ku ini....] Ada banyak panggilan-panggilan manja untuk pasangan-pasangan bercinta. Dan semuanya terpulang la kepada tahap gedik dan miang masing-masing kan? Ok, meh la baca apa benda yang aku merepek tentang panggilan-panggilan manja ni; 1. Sayang - Panggilan yang paling tipikal dan paling banyak orang guna utk panggil pasangan mereka. Kadang2 kalo orang melatah pun, panggil kita sayang gak kalo kita dah buat dia terkejut. Kehkeh... Tapi best je kalo org panggil kita sayang. Rasa mcm lembut dan disayangi... Tahap gedik : 80% 2. Ayang - Ni lebih kurang mcm panggilan 'sayang' gak, cuma dlm versi pelat dan lebih manja lagi. Saya