Skip to main content

Mungkin Ia Kecantikan Asli, Mungkin Ia Pilasang.

Sejahteralah ke atas kamu yang membaca blog ini.....

Hari ini saya lewat lagi. Alang-alang dah lewat, saya mandi tadi siap mandi lulur. Keh keh. Kalau Mr Cusack[the 'biggest' boss in ICT] tahu, mesti merana hidup beliau sebab ada pekerja yang bermasalah seperti saya. :D

Sebut pasal lulur, saya saja nak kongsi. Lulur yang saya gunakan adalah buatan manusia, dan sayalah manusia itewww.... Saya buat sendiri di rumah tau. Tapi cerita ni mesti dah basi di mata MamaJue, JekJan dan Org Kg Baru serta Buji [iaitu adik ipar Mr Cusack yang memperkenalkan lulur itu kepada saya]. Lalalalala......

Lulur itu diperbuat daripada beras pulut, yang digoreng tanpa minyak sehingga berubah warna. Mengikut resepi sebenar, beras itu perlu digoreng sehingga bertukar ke warna hitam. Tetapi orang-orang yang syok sendiri seperti saya, suka buat-buat kreatif [walaupun tidak kreatif] iaitu dengan menggoreng beras itu sekadar berwarna perang sahaja. Kemudian, beras itu dikisar halus. Dan dibancuh dengan air asam jawa.... Dan lumurkan ke seluruh badan. Menurut Buji, nama lulur itu adalah 'pilasang'. Resepi kecantikan orang-orang Sabah. [Owhh... Cantik ker??? hahaha]. Tapi kadang-kadang, saya bancuh menggunakan air madu. Atau bila sampai tahap malas peringkat 8, saya bancuh dengan air biasa sahaja.

Motifnya lulur ni, hanya untuk : [di dalam ayat yang sopan dan berhemah] menanggalkan sel kulit mati pada badan atau [di dalam ayat badak air] membuang daki-daki yang sudah bermastautin selama 20 tahun pada kulit kamu iteww....
Tapi memang bagus lulur ni. Walaupun tanpa bahan kimia, tetapi sungguh berkesan. Parut-parut terkena ekzos motor semasa kamu kecil-kecil dulu juga boleh hilang jika selalu di amalkan.

Comments

Popular posts from this blog

Saya Nak Ubah Penampilan Dan Imej

Hana Tajima Sejahteralah ke atas kamu... *Sedang saya menaip entry yg terdahulu tadi, rupanya ada orang sedang memerhatikan saya atau lebih tepat jika saya katakan yang saya sudah terkantoi... dengan Bos-Yang-Datang-Ofis-Pakai-Kemeja-Dan-Suar-Slack-Bersama-Kasut-ADIDAS-Samba-Dengan-Selamba. Fuhhh...mengah! Mengah! Karbon Dioksida! Karbon Dioksida! *Apa ko ingat ko pokok? Ehehehehe... *Gelak seperti Si Khinz dalam games Angry Birds. Famous jugak fesyen ber-shawl sekarang ni kan?[*nama saintipik dia saya bagi = shol] Kalau tengok kat blog-blog gadis-gadis rumaja, bukan main syok lagi tengok mereka menggayakan shol. Cantik jugak. Belit-belit sana-sini. Malah ada yang rajin siap buat tutorial cara-cara pemakaian shol seperti mereka atau ada juga yang ajar cara nak pakai shol ala-ala Hana Tajima*. Kalau tengok cara mereka pakai, macam senang je. Tapi cuba ko balik umah, buat. Mamfus. Kalau muka panjang dengan dahi yang luas [luas ye, bukan jendul], hidung mancung macam Irma Hasmie dan mata...

Etika Blogging Dan Blogwalking

Sejahteralah ke atas kamu.... Biasanya blogger suka share tips untuk naikkan traffic dan tingkatkan pendapatan melalui iklan tak kira la melalui NUffnang atau AdSense dan sebagainya. Tapi jarang orang nak cerita tentang etika berblog. Etika ni bukanlah peraturan yang WAJIB dilakukan, tapi bak kata orang-orang tua, LEBIH MANIS atau sopan. Etika menulis blog; 1. Jangan copy bulat-bulat apa yang blogger lain tulis pastu ko claim itu hak cipta terpelihara kamu sendiri. Shame on you la Joe. Kalau nak copy paste, sila beritahu daripada sumber mana kamu dapat artikel tu. Peraturan ini tidak kiralah sama ada tuan punya blog tu dah izinkan secara terbuka yang dia tak kisah orang nak copy bulat-bulat atau tuan blog tak izinkan. Copy paste itu adalah sesuatu yang tidak beretika dalam dunia blog. *Rasanya point ini semua dah tau kan? 2. Jangan tulis tentang apa yang kamu tak tau. Yang ni saya rasa saya penah jugak buat kot dulu-dulu. Biasa la. Budak baru belajar blogging. Tapi sekarang saya dah in...

Doktor Lelaki dan Aurat Wanita

Sejahteralah ke atas kamu... Saya kerap terfikir, kenapa..... di negara kita ni, tiada penguatkuasaan untuk menempatkan/melantik hanya doktor wanita sahaja di bahagian O & G [ Obstetrics and gynaecology , surgical specialties dealing with the female reproductive organs]. Maksud saya di sini untuk hospital kerajaan. Sapa yang kurang faham, lebih specific saya bagitau, bahagian bersalin di hospital kerajaan.Di hospital swasta tak payah cerita la kan. Pesakit boleh request doktor wanita atau doktor lelaki masa nak bersalin. Orang yang mampu, boleh request doktor yang mereka mahukan. Tapi bagi yang tidak mampu? Graduan perubatan wanita kan ramai. Kenapa tak tempatkan graduan yang ramai itu di bahagian sakit puan? Adakah sebab wanita kurang mahir dengan reproductive organs kaum mereka sendiri? Atau wanita cepat panik untuk sambut wanita lain bersalin? Okayla... Nampak macam saya ni suka mempertikaikan apa yang sudah ditentukan. Negara kita ni katanya negara Islam. Perkara begi...