Skip to main content

Kekeke... Lyd Gemuk Kuat Melantak!

Sejahteralah ke atas kamu yang membaca blog ku itewww...

Semalam, memandangkan nafsu serakah saya dah semakin menjadi-jadi [untuk makan! makan! dan makan!], saya decided utk masak nasik lemak. Nasik lemak memang favorite saya. Tak caya tanya kat mak saya. Mesti beliau akan jawab "ntah la.. rasanya dia ni macam semua benda je dia suka makan, kecuali ikan keli, itik, ikan patin bla..bla..bla.."

Bangun agak awal. Pegi Metamorphosis, 'Pasaraya Halal Anda' kat Pantai Dalam. Beli bahan-bahan yang berkenaan seperti santan[santan kotak je sudah], ikan iblis, kacam tanah, daun pondan, halia, dan timun laut. [Melampau. Hahahahaha.]. Bahan-bahan lain mcm dah ader, sambil-sambil tu, sempat plak beli 2 buku hasil tulisan Abdul Jalil Ali yang bertajuk, Teh Tarik Kurang Manis dan Kopi O Tanpa Gula. Ceh... Nampak sangat saya ni dah masuk kategori veteran, sbb Pakcik Abdul Jalil ni adalah columnis utk majalah MIDI[Majalah utk wanita 40-an ke atas..koh.koh..batukkkkk..uhukk..uhukkk] dan buku-buku yang saya beli tu adalah kompilasi artikel yang beliau tulis dalam majalah tersebut. Keh..keh...

Ok... Berbalik kepada topik nasik lemak tadi... Selepas dah prong-prang-preng-tung-tang-sprong-preng [ni bahasa scientific yang hanya saya dan Zila sahaja faham], maka siap pon nasik lemak yang dinanti-nantikan oleh tali perut saya.

Taraaaa.....




Suap dalam molot, kunyah-kunyah 27 kali, dan telan. Tak cukup sambal, buleh sudukan lagi ke dalam pinggan. Wahh..... Bahagia hidup.... Dan untuk pengetahuan umum... Saya hanya masak nasiknya sebanyak 1 cawan sahaja. [Sbb banyak tu je beras yang ader kat umah. Kehkeh... *Beras tak bleh beli byk2 nnt berkutu [mak saya panggil bubuk]]. Walaupon nasiknya sudah habis, tapi sambal, ikan iblis dan kacam goreng [yang dah terlebih goreng tu] masih ada lagi. Dan untuk pengetahuan umum sekali lagi, 'horsemate' saya tak balik last weekend, sbb dia ader 'hal'. Mwahahaha. Maka, makan la saya sensorang.

Pasni, saya nak try buat Apple Crumble plak. Sebab saya suka makan apple crumble, walaupun manis tak hengat dan menggunakan banyak gula lalu secara tak langsung akan menderhaka pada saranan pemerintah supaya kurangkan gula dlm makanan. Kekekeke. Hidup mesti melawan. Kalo tak melawan, tak rawkssss.... yeah!

*Kacam gorem tu memang terlebih goreng, tu pasal le warna mereka mcm nak hitam dah. Sbb sambil goreng, sambil basuh pinggan. Kehkeh.. Oleh itu... oppss... terlebih sudaaaa!!!

Comments

Post a Comment

Saper komen, dia best!

Popular posts from this blog

Saya Nak Ubah Penampilan Dan Imej

Hana Tajima Sejahteralah ke atas kamu... *Sedang saya menaip entry yg terdahulu tadi, rupanya ada orang sedang memerhatikan saya atau lebih tepat jika saya katakan yang saya sudah terkantoi... dengan Bos-Yang-Datang-Ofis-Pakai-Kemeja-Dan-Suar-Slack-Bersama-Kasut-ADIDAS-Samba-Dengan-Selamba. Fuhhh...mengah! Mengah! Karbon Dioksida! Karbon Dioksida! *Apa ko ingat ko pokok? Ehehehehe... *Gelak seperti Si Khinz dalam games Angry Birds. Famous jugak fesyen ber-shawl sekarang ni kan?[*nama saintipik dia saya bagi = shol] Kalau tengok kat blog-blog gadis-gadis rumaja, bukan main syok lagi tengok mereka menggayakan shol. Cantik jugak. Belit-belit sana-sini. Malah ada yang rajin siap buat tutorial cara-cara pemakaian shol seperti mereka atau ada juga yang ajar cara nak pakai shol ala-ala Hana Tajima*. Kalau tengok cara mereka pakai, macam senang je. Tapi cuba ko balik umah, buat. Mamfus. Kalau muka panjang dengan dahi yang luas [luas ye, bukan jendul], hidung mancung macam Irma Hasmie dan mata...

Etika Blogging Dan Blogwalking

Sejahteralah ke atas kamu.... Biasanya blogger suka share tips untuk naikkan traffic dan tingkatkan pendapatan melalui iklan tak kira la melalui NUffnang atau AdSense dan sebagainya. Tapi jarang orang nak cerita tentang etika berblog. Etika ni bukanlah peraturan yang WAJIB dilakukan, tapi bak kata orang-orang tua, LEBIH MANIS atau sopan. Etika menulis blog; 1. Jangan copy bulat-bulat apa yang blogger lain tulis pastu ko claim itu hak cipta terpelihara kamu sendiri. Shame on you la Joe. Kalau nak copy paste, sila beritahu daripada sumber mana kamu dapat artikel tu. Peraturan ini tidak kiralah sama ada tuan punya blog tu dah izinkan secara terbuka yang dia tak kisah orang nak copy bulat-bulat atau tuan blog tak izinkan. Copy paste itu adalah sesuatu yang tidak beretika dalam dunia blog. *Rasanya point ini semua dah tau kan? 2. Jangan tulis tentang apa yang kamu tak tau. Yang ni saya rasa saya penah jugak buat kot dulu-dulu. Biasa la. Budak baru belajar blogging. Tapi sekarang saya dah in...

Doktor Lelaki dan Aurat Wanita

Sejahteralah ke atas kamu... Saya kerap terfikir, kenapa..... di negara kita ni, tiada penguatkuasaan untuk menempatkan/melantik hanya doktor wanita sahaja di bahagian O & G [ Obstetrics and gynaecology , surgical specialties dealing with the female reproductive organs]. Maksud saya di sini untuk hospital kerajaan. Sapa yang kurang faham, lebih specific saya bagitau, bahagian bersalin di hospital kerajaan.Di hospital swasta tak payah cerita la kan. Pesakit boleh request doktor wanita atau doktor lelaki masa nak bersalin. Orang yang mampu, boleh request doktor yang mereka mahukan. Tapi bagi yang tidak mampu? Graduan perubatan wanita kan ramai. Kenapa tak tempatkan graduan yang ramai itu di bahagian sakit puan? Adakah sebab wanita kurang mahir dengan reproductive organs kaum mereka sendiri? Atau wanita cepat panik untuk sambut wanita lain bersalin? Okayla... Nampak macam saya ni suka mempertikaikan apa yang sudah ditentukan. Negara kita ni katanya negara Islam. Perkara begi...