Skip to main content

Cerita Tentang Ikhlas 2 : Ikhlaskah Kita?

Sejahteralah ke atas kamu yang membaca blog ini.....

Ader sahabat yang bertanya saya "Ko cerita hal ko kat dlm blog tu, nnt semua org bleh tau la yer? Ko boleh ek, kalo semua org tau hal ko? Kalo aku... takleh..."....

Jwpn saya... Kisah yang saya kongsikan di blog ini, niat utamanya bukan semata-mata untuk pembaca semua memfokuskan kepada kisah peribadi saya tu. Tetapi saya lebih suka jika pembaca semua ambil pelajaran dan pengajaran terhadap kesan kisah yang saya ceritakan tu. (Kalo ader la kan... hehehe... ). Lagipun, bagi saya, selagi saya tidak mendedahkan nama sesiapa, dan saya tidak memburukkan sesiapa pun dah cukup. Kisah peribadi saya yang saya tuliskan di sini, jgn dijadikan senjata untuk menilai diri saya sepenuhnya. Tu semua hanya sebahagian diri saya. Ok... Maaf, saya syok sendiri plak citer pasal perasaan saya. Haaa... tu la.. jangan start biar aku bermain dgn emosi. Nanti emosi aku bleh melarat....

Kisah keihklasan saya yang seterusnya, berlaku dalam bulan Mac 2010. Tarikhnyer saya tak ingat. Sbb saya mmg ader masalah nak mengingati tarikh. Lalala. Hari Selasa. Saya dpt SMS daripada anak buah saya di kampung dgn ayatnyer lebih kurang begini "Moksu, aki accident. Jatuh moto. Mak kata, byk darah keluar. ". [Aki = Abah saya kat kampung. Moksu = Panggilan anak2 buah saya utk saya, yg sbnrnya 'maksu'. Mak = Mak kepada anak buah saya, iaitu kakak saya. Ko = Dlm hati 'ader aku kisah panggilan2 family ko Lyd??!!']

Waktu saya terima SMS tu dah petang buta. Dah nak maghrib. Saya call adik-beradik saya yang ader di Kuantan [my home town yawwhhh] utk mendapatkan berita terkini tentang keadaan abah saya. Saya dpt tau, biler dia accident, dia terus tak sedarkan diri, dan dimasukkan ke wad ICU. Sampai kul 11++ mlm baru keluar dari wad ICU.

Sebagai anak... adalah sgt tidak normal jika saya tidak merasa risau dgn berita tersebut. Saya dah menggelupur nak balik kampung ni. Pastu, dan-dan tu jugak saya send sms romantik kat bos saya dgn harapan dia cair dgn pujuk rayu saya. Ayatnyer lebih kurang mcm ni "En Zul, maaf ganggu en Zul mlm² ni. Saya nak balik kg esok pagi. Sbb abah saya accident, masuk ICU. Maaf En Zul, saya asyik EL je bulan ni. Minggu lepas saya EL sbb keta saya rosak. Saya rasa bersalah plak". Pastu nampak gayanyer bos saya dah tergoda dgn sms romantik saya tuh.. Sbb dia jawab "ok". Hehehe.. Punyer ler panjang saya citer, dia OK je. Erm, tapi takper la... Asalkan bos benarkan, saya dah lega. [kwn², TOLONG jgn promote blog ni kpd bos saya. Kang dia nganjeng* saya].

Pagi esoknyer, saya drive balik kampung. Dgn kereta tak servisnya. Balance gaji saya dlm Maybank plak mmg saya dah bajet untuk perbelanjaan sampai dpt gaji bulan depan. Dan tidak termasuk balik kampung dgn kenderaan sendiri. Sbb saya baru jek balik kampung minggu sebelum tuh. Tapi saya lapangkan hati, hanya berserah. Biar la bajet saya berubah skit bulan ni. Dan hati saya AMAT yakin yang Allah akan beri kebaikan kepada saya kerana saya balik kampung demi abah saya. Untuk tunaikan tanggungjawab sbg seorang anak. Hiii... Poyo jek.

Saya kembali ke KL setelah 5 hari di kampung. Semuanya beransur pulih. Abah dah kuar spital. Saya dah gi keja seperti biasa.

Macam biasa le.. Biler bajet dah lari, [atau pun dlm bahasa inggerisnyer disebut 'runaway budget', heheh.. sorry terbuat lawak cacat] saya pun mula la berdebar. Otak pon dah mula fikir macam². Time dah sempit, baru nak ingat nak buat kuih, nak jual. Kuih plak mula la kuar jenis2 kuih yang pelik², kononnyer nak lain dari yang lain supaya laku. Saya bygkan nak buat kuih ala² karipap tapi inti dia saya nak letak 3 jenis inti. Gigit kali pertama inti sardin, kali kedua inti kari kentang dan kali ketiga inti sambal ikan. Perghh.. mesti laris. Pastu bisnes saya maju. Ramai org tempah dgn saya. Then saya bleh jual sampai peringkat antarabangsa.. huhh.. masa tu, saya kaya... Saya bleh beli sepuluh unit Peugeot 306... hohoho... Bestnyer berangan. Tapi tak buat pon. Saya hanya bertahan je.

Seminggu selepas itu, saya dpt panggilan telefon dari no fix line TM. No ofis kot. Pemanggilnya memperkenalkan diri dia sebagai Mr Loh. [Ok lohhhhhh...]. Dia kata, 'Cik Nor Salida, you won the Grand Prize for Counting Gold Ingots Contest'. Saya masa tu, macam...erkkk... Huh????!!! Are you sure?? ... dan Mr Loh dah meyakinkan saya, bhw mmg saya menang peraduan kira bongkah emas yang dianjurkan oleh The Mall sempena Tahun Baru Cina 2010. Tahun Harimau... Aummmm..... Hadiahnya ialah TV LCD 32" Viera Panasonic. Ngeh...ngeh...ngeh... Lepas jek letak tepon, (actually, lipat tepon. Sbb hp saya jenis flip..ngeee) saya terus bangun dari kerusi dan buat tarian 'pusing mesin buat laksa trasional' sambil nyanyi 'I got a new TV... I got a new TV'... Saksi kejadian : Ummi. [peace].

Dan TV tu aku jual kat ofismate aku, sebab aku dah ader TV kat umah. Dan aku lebih perlukan wanggggggg ringit drpd perkara² lagho** tu. Ceh..

Jadi, kamu semua pun dah nampak buktinyer kan? Kalo kita buat kebaikan dgn ikhlas, walaupun terpaksa menggunakan your last dime pun(duit seposen terakhir yang ko ader) ....mesti Tuhan akan gantikan balik dgn ganjaran yang lebih besar. Percaya la. Ganjaran yang saya terima, mungkin ganjaran yang nampak. Ader byk lagi keikhlasan saya atau keikhlasan anda yang dibalas dgn perkara² lain yang susah nak diceritakan. Yang penting..... Janji Allah itu pasti.

Maksud :
*nganjeng = mengejek dgn niat nak bergurau
*lagho = perkara² tidak bermanfaat.(ini adalah maksud perkataan dgn bahasa lembut. Bahasa kasarnyer, takperlu dinyatakan la yer... )

Comments

Popular posts from this blog

Bolehkah Wanita Hamil Menggunakan Minyak Panas Atau Minyak Angin?

Sejahteralah ke atas kamu.. Pernah sewaktu mengandungkan Luth dulu, aku minta minyak panas di klinik untuk sapu pada pinggang aku yang sakit kerana dah semakin sarat. Semasa aku ingin mengambil minyak tersebut di kaunter ubat, nurse yang bertugas tu pesan kepada aku, pompuan mengandung tak boleh pakai minyak panas terutamanya yang berwarna hijau. Takut nanti anak jadi hijau. Aku tak sure dia cakap betul-betul ke memain. Tapi muka dia serius dan katanya lagi, itu mak dia yang pesan. Aku dah take note la kat situ pasal minyak panas ni. Tapi pasal warna hijau tu, ada kena mengena ke? Heheh. Tak pernah pulak aku jumpa manusia berkulit hijau melainkan Incredible Hulk. Wanita mengandung memang selalu la akan rasa sakit-sakit pinggang, sakit tulang punggung, bisa-bisa kaki, rasa lenguh badan dan rasa tidak selesa pada perut mungkin sebab perut bergas atau kita biasa panggil angin. Itu sebahagian je aku bagi contoh penyakit yang ibu mengandung alami.  Biasanya bila rasa sakit

Pasal Ayam Pun Nak Berkira

Sejahteralah ke atas kamu... Saya ni banyak kerenah. Ada benda-benda yang saya memang sangat berkira padahal benda tu benda remeh je. Contohnya kalau makan ayam goreng di KFC,  saya mesti akan request bahagian ayam ' wing ' dan 'rib ' kat kaunter KFC tu. Sebab part ayam yang saya suka hanya part dada dan ke atas je. Wing tu semua tau la adalah kepak ayam bukan kepak biri-biri . Rib plak saya tau ramai yang tak biasa guna perkataan rusuk tu. Saya ni, kalau dapat bahagian ayam yang saya tak suka, saya boleh badmood 44 hari. Sama jugak kalau makan kat restoren biasa. Kalau mula-mula saya nak makan ayam, tetiba tengok ketul-ketul ayam yang tinggal tu semua part yang daging lembik, saya sanggup tukar makan ikan. Saya tau ramai yang suka part pinggul ayam sebab dagingnya lembut dan rasa ayam lebih terasa kat bahagian situ. Bukan la takleh makan terus. Cuma kurang suka je. Yang penting ayam tetap ayam. Ye tak.  Korang jangan le kata saya berlagak + memilih + cerewet w

Panggilan Manja Geli-geli Sewaktu Bercinta

Sejahteralah ke atas kamu yang membaca blog ini... Pernah bercinta kan? Bleh tanya skit? Kamu panggil pasangan kamu dengan panggilan apa? Nama dia? Atau nick name mcm 'Bunny', 'Cutie', atau 'si comel' atau 'handsome'? Hehehe... Best kan bercinta ni. Sebab boleh tergedik-gedik dan ada orang layan. [Owhh..miang nya statement ku ini....] Ada banyak panggilan-panggilan manja untuk pasangan-pasangan bercinta. Dan semuanya terpulang la kepada tahap gedik dan miang masing-masing kan? Ok, meh la baca apa benda yang aku merepek tentang panggilan-panggilan manja ni; 1. Sayang - Panggilan yang paling tipikal dan paling banyak orang guna utk panggil pasangan mereka. Kadang2 kalo orang melatah pun, panggil kita sayang gak kalo kita dah buat dia terkejut. Kehkeh... Tapi best je kalo org panggil kita sayang. Rasa mcm lembut dan disayangi... Tahap gedik : 80% 2. Ayang - Ni lebih kurang mcm panggilan 'sayang' gak, cuma dlm versi pelat dan lebih manja lagi. Saya