Skip to main content

Perkara Yang Mengganggu Fikiran

Sejahteralah ke atas kamu.....

Ada banyak perkara yang aku kureng suka nak buat. Salah satu daripadanya ialah basuh berak Luth. Memang la tak baik aku umumkan kat sini. Kot dah dewasa nanti Luth baca, kecik hati dia. Hehe. (Luth maafkan mama ye. Tolong baca ni dengan hati yang terbuka dan fikiran yang positif hokei?). Jadi, aku dah make a deal dengan papa Luth, kalau Luth berak lagi afdhol kalau papa yang incharge urusan sanitasi Luth.

Tapikan, Luth selalu je memerut waktu papa dia takde kat rumah. Tak kira la time papa belum balik kerja ke, time papa gi main futsal ke, jumpa kawan ke atau secara harfiahnya memang nak ke tak nak aku yang kena istinjakkan dia. Kadangkala dia siap verak 2 kali time papa dia takde. Pernah masa aku balik berpantang kat kampung, tiap-tiap hari Luth verak pastu bila papa dia balik je ke kampung during the weekend, dia langsung tak veri. Pas papa dia dah balik semula ke KL. Barulah dia verak, bukan sekali, bukan dua, tapi 3 kali sehari. Grrrr ketap gigi sangat aku rase. Walaupun aku dah hypnosis dia, aku suh dia veri masa papa ada kat rumah ye, but still....aku yg kena cuci.

Satu lagi contoh perkara yang aku tak suka ialah lipas. Aku selalu je terfikir takut lipas keluar daripada lubang mana-mana ke. Dan memang aku je yang selalu jumpa lipas. Lagi haghu, bila dah berdepan one-to-one dengan lipas tu, dia boleh macam acah-acah nak datang kat aku macam tengah rules the battle. Aku memang panik bila berdepan dengan situasi lipas ni. Sbb aku memang takut lipas. Huuu. Padahal dia kecik je.

Aku bukanlah nak cerita sangat pasal berak anak aku dan lipas tu. Aku harap, tak ada la yang mencebik sambil kecam aku dalam hati, "pasal tahik anak pun nak cerita kat blog".

My point is, kita ni...... Biasanya apa yang kita selalu fikir, apa yang always bugging our mind, yang itulah akan selalu kita hadap. Lagi banyak kita fikir pasal benda yang kita tak suka tu, lagi kerap dia akan mendatang kepada kita.

Macam hasben aku pulak, dia memang selalu je rasa berbulu bila dia gi kedai makan, pekerja kat kedai tu sombong atau tak senyum kat dia, nak ambil Order pun muka macam tertelan susu basi. Apsal malang betul nasib dia. Sebab aku tak pernah pulak kena macam tu. Atau mungkin bila org tak senyum dan sombong dengan aku, aku yang tak perasan tak tau la pulak kan? So, agaknya bila sesuatu perkara tu aku tak kisah dan tak fikir, maka ianya langsung takkan menghantui aku.

Apa yang aku cerita ni hanya sebagai contoh. Aku tak pasti la teori aku ni betul ke salah. Tapi cubalah korang renungkan semula kehidupan korang pulak macamana. Ada tak ko alami perkara yang korang tak berapa suka tu berulang-ulang kali?


Comments

  1. Pernah org tua2 kata: benda yg kita tak suka tu la yg kita akn hadap. Tp mmg betulkan. Kena belajar redho ni... ur silent reader (kak ziel)

    ReplyDelete
  2. Kata org tua2 : jgn benci @ tak suka akn sesuatu, nnti benda tu la yg akan selalu kita hadap. So...redho je la yer😊(silent reader-kak Ziel)

    ReplyDelete
  3. Kata org tua2 : jgn benci @ tak suka akn sesuatu, nnti benda tu la yg akan selalu kita hadap. So...redho je la yer��(silent reader-kak Ziel)

    ReplyDelete
  4. x tau nak cakap. aku ni jenis x amek port sgt benda2 mcm ni. tak ingat la pulak benda2 yg aku x suka tu berulang kali berlaku ke x. hahaha... tp kalau mood tak ok (baca: kepala hangin), semua benda jd x suka. kih3...

    ReplyDelete

Post a Comment

Saper komen, dia best!

Popular posts from this blog

Bolehkah Wanita Hamil Menggunakan Minyak Panas Atau Minyak Angin?

Sejahteralah ke atas kamu.. Pernah sewaktu mengandungkan Luth dulu, aku minta minyak panas di klinik untuk sapu pada pinggang aku yang sakit kerana dah semakin sarat. Semasa aku ingin mengambil minyak tersebut di kaunter ubat, nurse yang bertugas tu pesan kepada aku, pompuan mengandung tak boleh pakai minyak panas terutamanya yang berwarna hijau. Takut nanti anak jadi hijau. Aku tak sure dia cakap betul-betul ke memain. Tapi muka dia serius dan katanya lagi, itu mak dia yang pesan. Aku dah take note la kat situ pasal minyak panas ni. Tapi pasal warna hijau tu, ada kena mengena ke? Heheh. Tak pernah pulak aku jumpa manusia berkulit hijau melainkan Incredible Hulk. Wanita mengandung memang selalu la akan rasa sakit-sakit pinggang, sakit tulang punggung, bisa-bisa kaki, rasa lenguh badan dan rasa tidak selesa pada perut mungkin sebab perut bergas atau kita biasa panggil angin. Itu sebahagian je aku bagi contoh penyakit yang ibu mengandung alami.  Biasanya bila rasa sakit

Pasal Ayam Pun Nak Berkira

Sejahteralah ke atas kamu... Saya ni banyak kerenah. Ada benda-benda yang saya memang sangat berkira padahal benda tu benda remeh je. Contohnya kalau makan ayam goreng di KFC,  saya mesti akan request bahagian ayam ' wing ' dan 'rib ' kat kaunter KFC tu. Sebab part ayam yang saya suka hanya part dada dan ke atas je. Wing tu semua tau la adalah kepak ayam bukan kepak biri-biri . Rib plak saya tau ramai yang tak biasa guna perkataan rusuk tu. Saya ni, kalau dapat bahagian ayam yang saya tak suka, saya boleh badmood 44 hari. Sama jugak kalau makan kat restoren biasa. Kalau mula-mula saya nak makan ayam, tetiba tengok ketul-ketul ayam yang tinggal tu semua part yang daging lembik, saya sanggup tukar makan ikan. Saya tau ramai yang suka part pinggul ayam sebab dagingnya lembut dan rasa ayam lebih terasa kat bahagian situ. Bukan la takleh makan terus. Cuma kurang suka je. Yang penting ayam tetap ayam. Ye tak.  Korang jangan le kata saya berlagak + memilih + cerewet w

Panggilan Manja Geli-geli Sewaktu Bercinta

Sejahteralah ke atas kamu yang membaca blog ini... Pernah bercinta kan? Bleh tanya skit? Kamu panggil pasangan kamu dengan panggilan apa? Nama dia? Atau nick name mcm 'Bunny', 'Cutie', atau 'si comel' atau 'handsome'? Hehehe... Best kan bercinta ni. Sebab boleh tergedik-gedik dan ada orang layan. [Owhh..miang nya statement ku ini....] Ada banyak panggilan-panggilan manja untuk pasangan-pasangan bercinta. Dan semuanya terpulang la kepada tahap gedik dan miang masing-masing kan? Ok, meh la baca apa benda yang aku merepek tentang panggilan-panggilan manja ni; 1. Sayang - Panggilan yang paling tipikal dan paling banyak orang guna utk panggil pasangan mereka. Kadang2 kalo orang melatah pun, panggil kita sayang gak kalo kita dah buat dia terkejut. Kehkeh... Tapi best je kalo org panggil kita sayang. Rasa mcm lembut dan disayangi... Tahap gedik : 80% 2. Ayang - Ni lebih kurang mcm panggilan 'sayang' gak, cuma dlm versi pelat dan lebih manja lagi. Saya