Skip to main content

Anak Ko Comel Ke Tak Comel?

Sejahteralah ke atas kamu...

Dengan persoalan di atas itu, saya rasa.... mana-mana mak ayah dalam dunia ni pun akan kata anak mereka comel. Dan kebanyakan anak-anak memang comel pun. Ye lah. Sebab mereka kecik. Anak-anak ni seolah-olah seumpama versi mini kepada mak ayah mereka. Cuba bayangkan kamu melihat seseorang yang mukanya sebijik macam saya, perangai pun macam saya tapi dia kecit je. Comel tak? [*Bluweekkkk... nak perasan diri sendiri syomel latewww... nyampah tawww].. Sama juga kalau kita tengok replica gajah yg dikecilkan 90%. Saiz dia jadi kecil then kita akan rasa ia sangat key-yoort!!

Tengahari buta ni ada hati nak membebel plak. Dengan ini diisytiharkan bahawa : Anak-anak. Yang mencomelkan mereka selain daripada rupa yang comel, ialah karektor mereka. Bagaimana mereka respon terhadap sesuatu sama ada pasif, aktif, agresif. Cara mereka bercakap. Cara mereka melakukan apa yg kita arahkan. Ada anak-anak yg memang ditakdirkan dengan rupa paras yg comel. Tapi ramai anak-anak yang rupa paras biasa-biasa je, namun sangat comel di mata kita. Sebab karektor tu la tadi. Cara mereka angguk kepala terhadap soalan yang sama yang ditanya berpuluh-puluh kali kepada mereka. Cara mereka bermain barang-barang yang bukan permainan pun, seperti main sayur kubis, main payung, main kain batik mak dia, sebagainya. Juga cara mereka menangis kerana sedih selepas dimenyakat oleh mak mereka sendiri. Juga cara mereka ketawa kepada lawak tak kelakar yang kita buat. Kesiankan anak-anak ni?

[*Aku selalu buli anak-anak sedara aku yg berduyun ituuu... Dulu aku tak risau pun kalau anak sedara aku membesar dan dah jadi tak best utk buat main, sebab aku tau lepas tu akan muncul lagi dan lagi dan lagi anak buah lain yg baru lahir. Tapi now, aku rasa banyak kilang produce anak dah tutup dalam family aku. Kena tunggu anak aku la plak nampak gayanya ni. Baby.... Amacam? Bila kita nak dapat the real 'baby' ni? Are you ready to be bullied? Masa mula-mula aku dapat anak sedara dulu masa tu umur aku 4 tahun. Aku rasa excited giler. Tapi selepas 31 kali, perasaan tu makin lama makin biasa je. Sebab anak-anak sedara ni, patern dia yg aku nampak.... masa dia kecik, kita manjakan dia, mandikan dia, tolong tukarkan lampin mereka, tidur dengan dia [bukan pedophile ye..], masa tu dia jinak. Lepas dah besar skit, mula nakal, dia dah tak berapa jinak. Bila masuk skolah, bila dia dah mula ada minat pelik dia sendiri seperti minat Justin Bieber ke, kita dah makin tak rapat dengan dia. Pastu bila dah remaja, masuk skolah menengah, mereka dah menyendiri, bukan sebab sombong, tapi sebab malu-malu.. Then bila dah besar, dah kerja... bz dengan kerja. Anak sedara aku pun ramai yg dah besar. Semua peringkat ada, dewasa, study IPT, sekolah menengah, sekolah rendah, tadika, belum skolah dan bayi. Fuhh... Ramai seriously. Tapi seronok giler time balik kampung ramai2. Pegi mandi sungai ke. ].

Jadi menyimpulkannya dengan, "jangan pelik kalau ada orang kata anak dia comel sedangkan di mata kamu, anaknya biasa-biasa ajaaaa..."

*Panjang nak mampus aku meleret. Hahaha.. Padan muka ko.

Comments

  1. lid - baby mestila comey..sebab mereka suci dari dosa..

    ReplyDelete
  2. baby aku comei pasal aku kan comei hahaha...mana lg tumpah kuah kalo x kat nasi kan (ko jgn termuntah udah...kalo muntah 2 kompom ehem2 hehe)

    ReplyDelete
  3. kawan aku masa matriks dulu penah cakap, dia takut kalau ada anak & anak dia tak comel, nanti dia tak sayang kat anak tu. ntah apa-apa la.

    ReplyDelete
  4. Puteri : Ye..ye.. InsyaAllah anak ko comel mcm jimmy shanley.. *kasi can kat ibu mengandung.

    Kakak Chomel : Pergh.. saikonya kawan ko tu.

    ReplyDelete
  5. erkk...nama aku kuar puteri ke!! bio la..layankan aje...jimmy shanley!! hensem...suke2 (dlm ati : cian kat jimmy)

    ReplyDelete

Post a Comment

Saper komen, dia best!

Popular posts from this blog

Bolehkah Wanita Hamil Menggunakan Minyak Panas Atau Minyak Angin?

Sejahteralah ke atas kamu.. Pernah sewaktu mengandungkan Luth dulu, aku minta minyak panas di klinik untuk sapu pada pinggang aku yang sakit kerana dah semakin sarat. Semasa aku ingin mengambil minyak tersebut di kaunter ubat, nurse yang bertugas tu pesan kepada aku, pompuan mengandung tak boleh pakai minyak panas terutamanya yang berwarna hijau. Takut nanti anak jadi hijau. Aku tak sure dia cakap betul-betul ke memain. Tapi muka dia serius dan katanya lagi, itu mak dia yang pesan. Aku dah take note la kat situ pasal minyak panas ni. Tapi pasal warna hijau tu, ada kena mengena ke? Heheh. Tak pernah pulak aku jumpa manusia berkulit hijau melainkan Incredible Hulk. Wanita mengandung memang selalu la akan rasa sakit-sakit pinggang, sakit tulang punggung, bisa-bisa kaki, rasa lenguh badan dan rasa tidak selesa pada perut mungkin sebab perut bergas atau kita biasa panggil angin. Itu sebahagian je aku bagi contoh penyakit yang ibu mengandung alami.  Biasanya bila rasa sakit

Pasal Ayam Pun Nak Berkira

Sejahteralah ke atas kamu... Saya ni banyak kerenah. Ada benda-benda yang saya memang sangat berkira padahal benda tu benda remeh je. Contohnya kalau makan ayam goreng di KFC,  saya mesti akan request bahagian ayam ' wing ' dan 'rib ' kat kaunter KFC tu. Sebab part ayam yang saya suka hanya part dada dan ke atas je. Wing tu semua tau la adalah kepak ayam bukan kepak biri-biri . Rib plak saya tau ramai yang tak biasa guna perkataan rusuk tu. Saya ni, kalau dapat bahagian ayam yang saya tak suka, saya boleh badmood 44 hari. Sama jugak kalau makan kat restoren biasa. Kalau mula-mula saya nak makan ayam, tetiba tengok ketul-ketul ayam yang tinggal tu semua part yang daging lembik, saya sanggup tukar makan ikan. Saya tau ramai yang suka part pinggul ayam sebab dagingnya lembut dan rasa ayam lebih terasa kat bahagian situ. Bukan la takleh makan terus. Cuma kurang suka je. Yang penting ayam tetap ayam. Ye tak.  Korang jangan le kata saya berlagak + memilih + cerewet w

Panggilan Manja Geli-geli Sewaktu Bercinta

Sejahteralah ke atas kamu yang membaca blog ini... Pernah bercinta kan? Bleh tanya skit? Kamu panggil pasangan kamu dengan panggilan apa? Nama dia? Atau nick name mcm 'Bunny', 'Cutie', atau 'si comel' atau 'handsome'? Hehehe... Best kan bercinta ni. Sebab boleh tergedik-gedik dan ada orang layan. [Owhh..miang nya statement ku ini....] Ada banyak panggilan-panggilan manja untuk pasangan-pasangan bercinta. Dan semuanya terpulang la kepada tahap gedik dan miang masing-masing kan? Ok, meh la baca apa benda yang aku merepek tentang panggilan-panggilan manja ni; 1. Sayang - Panggilan yang paling tipikal dan paling banyak orang guna utk panggil pasangan mereka. Kadang2 kalo orang melatah pun, panggil kita sayang gak kalo kita dah buat dia terkejut. Kehkeh... Tapi best je kalo org panggil kita sayang. Rasa mcm lembut dan disayangi... Tahap gedik : 80% 2. Ayang - Ni lebih kurang mcm panggilan 'sayang' gak, cuma dlm versi pelat dan lebih manja lagi. Saya