Skip to main content

Akan Hilang Melayu Di Dunia Nampak Gayanya

Sejahteralah ke atas kamu...

Dah lama saya nak bangkitkan hal ni. Cuma kadang-kadang terlupa.

Biasa tak, kita masuk meeting atau join perbualan yang mereka cakap omputih sesama sendiri? Padahal yang bercakap itu semuanya Melayu. Cakap omputih berhabuk.. Fuhh... Fuh... Kenapa tak cakap melayu ye? Padahal kamu sesama Melayu je. Dah pasti semua orang akan faham bahasa Melayu. Kalau hanya beberapa ayat atau perkataan tu masih boleh diterima. Sebab mungkin ada sesetengah perkataan yang tidak sesuai untuk dialihbahasakan. Terutamanya bagi terms ICT atau financing. Ini, seluruh perbualan adalah di dalam bahasa omputih. Hebat anak Melayu ni kalo bab-bab mengagung-agungkan bangsa lain.

Yes, saya faham... bahasa inggeris itu sangat penting. International language la katakan. Macamana kita nak maju kalau tak faham bahasa inggeris ye tak? Dan mcmn kita nak mahirkan bahasa inggeris kita kalau kita tak berlatih bercakap walaupun dengan kengkawan sesama Melayu betul tak? Jadi, kita pun dok bersembang bahasa omputih dgn kwn2 kita sampai berjerebu udara kat Malaysia ni. Yang pasti, cakap bahasa inggeris dengan intonasi bahasa Melayu, sungguh kelakar. Lepas tu rasa bangga + riak skit dalam hati sebab terasa dirinya itu sungguh intelektual. Hahah.. Kesian. Syok sendiri. Kadang-kadang siap dengan slang US yang tak berapa menjadi. Hahahaha.. Serius lawak.

Betul ke kalau pandai bahasa inggeris ni bangsa akan maju? Tapi Jepun, Korea, Perancis serta Jerman selamba je maju. Padahal rakyat mereka bukan reti sangat bahasa inggeris. Kadang-kadang sampai tahap 'tak faham sepatah haram' pun bahasa inggeris. Jadi, boleh ke kita jadikan alasan mementingkan bahasa inggeris itu utk kemajuan ummah? Sebab dah terbukti Malaysia tak la semaju negara-negara yang rakyatnya tak cakap bahasa omputih tu. So what do you think?

Kalau dah orang Melayu, sesama Melayu pun nak cakap omputih, jadi siapa lagi yang akan bercakap Melayu? Takkan nak harapkan orang Cina atau India? Mereka juga ada bahasa sendiri. Dan kalau orang Cina dan India di Malaysia ni dah tanak cakap bahasa ibunda mereka sekalipun, bahasa Cina dan India masih lagi luas penggunaannya di negara China dan India. Tapi kita tak ada negara Melayu. Malaysia ini sahajalah negara kita yang masih menggunakan bahasa Melayu. Sebab tu saya rasa, bahasa Melayu ni satu hari nanti akan hilang juga nampak gayanya. Kalau sekarang pun dah berbangga nak gunakan bahasa orang asing. Bukan tak boleh berbahasa inggeris. Kalau ada keperluan, logik la. Kot-kot meeting dengan Bakhodir yang berasal dari Uzbekistan ke. Dah sah dia tak tau cakap Melayu kan? Atau kalau dalam meeting tu kamu sorang je melayu, yang lain semua bangsa asing. Pun boleh praktis. Tapi kalau semua orang Melayu... kita bantai speaking English? Hahaha.. Memang kelakar.

Bangsa melayu ni yang kurangnya adalah jatidiri. Kita selalu mudah berbangga dengan bangsa lain. Anak melayu selalu berbangga jika dapat warnakan rambut menjadi perang. Jika dapat minum arak dan berhibur sampai pagi. Jika dapat bermaksiat secara terangan-terangan. Sebab anak Melayu menilaikan kehebatan itu adalah 'kebersamaan dengan orang putih'. Mereka rasa, semakin mereka dapat menyamai kehidupan mereka dengan org putih, makin hebat dan cool hidup mereka. Serta semakin tinggi darjat mereka. Padahal, orang putih bukan heran pun anak Melayu dapat menyamai mereka. Mereka mungkin hanya akan mengetawakan kita saja. Sebab terbukti bangsa melayu, jatidiri dan mentaliti nya rendah [ye, saya tau bukan semua. Tapi kebanyakannya la yg rasa hebat bila dapat setanding dengan orang putih]. Saya pun tak faham, kenapa orang Melayu suka menjadikan orang putih sebagai kayu ukur atau benchmark kejayaan? Maaf, saya bukan anti orang putih. Tapi saya anti dengan orang melayu yang mengagung-agungkan orang putih sampai hilang jatidiri.


Saya pasti ramai yang akan sakit hati juga tidak setuju dengan pendapat saya. Tapi ini hanya pendapat saya. Saya tak kata pendapat saya betul atau saya juga tak paksa kamu setuju dengan apa yang saya kata. Tapi percayalah.. Jika begini keadaannya, bangsa melayu akan lenyap dari muka bumi ini. Sebab semua dah jadi mat salleh. Ntah la apa nak jadi dengan Malaysia ni.

Comments

  1. Slm..
    Pg2 dh bengang dgn Omputih ni?? Hahaha.. Opis kita pun x standardize.. ada memo in BI, ada in BM.. Tp betul kata Lyd.. Korean, Jepun sgt bangga dgn bhs Ibunda mrk.. T'ingat ms hndle visit kat opis lama.. Org Korea ini, mmg x susah nk ckp omputeh.. Guna translater lg.. Selalunya if bwk visitor dr ngr lain, sesi Q&A x smpai stgh jam, tp if dgn Korean, mau amek smpai 1 jam stgh.. Pastu x abis2 puji kita coz kita pkai Getz Hyundai!!!!
    mo

    ReplyDelete
  2. Bestnyer gi Korea. Cer citer experience gi Korea tu kat blog. Lebih afdol rasanya supaya saya boleh baca kisah-kisah awak plak. Mesti menarik.

    ReplyDelete

Post a Comment

Saper komen, dia best!

Popular posts from this blog

Bolehkah Wanita Hamil Menggunakan Minyak Panas Atau Minyak Angin?

Sejahteralah ke atas kamu.. Pernah sewaktu mengandungkan Luth dulu, aku minta minyak panas di klinik untuk sapu pada pinggang aku yang sakit kerana dah semakin sarat. Semasa aku ingin mengambil minyak tersebut di kaunter ubat, nurse yang bertugas tu pesan kepada aku, pompuan mengandung tak boleh pakai minyak panas terutamanya yang berwarna hijau. Takut nanti anak jadi hijau. Aku tak sure dia cakap betul-betul ke memain. Tapi muka dia serius dan katanya lagi, itu mak dia yang pesan. Aku dah take note la kat situ pasal minyak panas ni. Tapi pasal warna hijau tu, ada kena mengena ke? Heheh. Tak pernah pulak aku jumpa manusia berkulit hijau melainkan Incredible Hulk. Wanita mengandung memang selalu la akan rasa sakit-sakit pinggang, sakit tulang punggung, bisa-bisa kaki, rasa lenguh badan dan rasa tidak selesa pada perut mungkin sebab perut bergas atau kita biasa panggil angin. Itu sebahagian je aku bagi contoh penyakit yang ibu mengandung alami.  Biasanya bila rasa sakit

Pasal Ayam Pun Nak Berkira

Sejahteralah ke atas kamu... Saya ni banyak kerenah. Ada benda-benda yang saya memang sangat berkira padahal benda tu benda remeh je. Contohnya kalau makan ayam goreng di KFC,  saya mesti akan request bahagian ayam ' wing ' dan 'rib ' kat kaunter KFC tu. Sebab part ayam yang saya suka hanya part dada dan ke atas je. Wing tu semua tau la adalah kepak ayam bukan kepak biri-biri . Rib plak saya tau ramai yang tak biasa guna perkataan rusuk tu. Saya ni, kalau dapat bahagian ayam yang saya tak suka, saya boleh badmood 44 hari. Sama jugak kalau makan kat restoren biasa. Kalau mula-mula saya nak makan ayam, tetiba tengok ketul-ketul ayam yang tinggal tu semua part yang daging lembik, saya sanggup tukar makan ikan. Saya tau ramai yang suka part pinggul ayam sebab dagingnya lembut dan rasa ayam lebih terasa kat bahagian situ. Bukan la takleh makan terus. Cuma kurang suka je. Yang penting ayam tetap ayam. Ye tak.  Korang jangan le kata saya berlagak + memilih + cerewet w

Panggilan Manja Geli-geli Sewaktu Bercinta

Sejahteralah ke atas kamu yang membaca blog ini... Pernah bercinta kan? Bleh tanya skit? Kamu panggil pasangan kamu dengan panggilan apa? Nama dia? Atau nick name mcm 'Bunny', 'Cutie', atau 'si comel' atau 'handsome'? Hehehe... Best kan bercinta ni. Sebab boleh tergedik-gedik dan ada orang layan. [Owhh..miang nya statement ku ini....] Ada banyak panggilan-panggilan manja untuk pasangan-pasangan bercinta. Dan semuanya terpulang la kepada tahap gedik dan miang masing-masing kan? Ok, meh la baca apa benda yang aku merepek tentang panggilan-panggilan manja ni; 1. Sayang - Panggilan yang paling tipikal dan paling banyak orang guna utk panggil pasangan mereka. Kadang2 kalo orang melatah pun, panggil kita sayang gak kalo kita dah buat dia terkejut. Kehkeh... Tapi best je kalo org panggil kita sayang. Rasa mcm lembut dan disayangi... Tahap gedik : 80% 2. Ayang - Ni lebih kurang mcm panggilan 'sayang' gak, cuma dlm versi pelat dan lebih manja lagi. Saya