Iklan! Iklan! Sila Click!

27 May 2011

Akan Hilang Melayu Di Dunia Nampak Gayanya

Sejahteralah ke atas kamu...

Dah lama saya nak bangkitkan hal ni. Cuma kadang-kadang terlupa.

Biasa tak, kita masuk meeting atau join perbualan yang mereka cakap omputih sesama sendiri? Padahal yang bercakap itu semuanya Melayu. Cakap omputih berhabuk.. Fuhh... Fuh... Kenapa tak cakap melayu ye? Padahal kamu sesama Melayu je. Dah pasti semua orang akan faham bahasa Melayu. Kalau hanya beberapa ayat atau perkataan tu masih boleh diterima. Sebab mungkin ada sesetengah perkataan yang tidak sesuai untuk dialihbahasakan. Terutamanya bagi terms ICT atau financing. Ini, seluruh perbualan adalah di dalam bahasa omputih. Hebat anak Melayu ni kalo bab-bab mengagung-agungkan bangsa lain.

Yes, saya faham... bahasa inggeris itu sangat penting. International language la katakan. Macamana kita nak maju kalau tak faham bahasa inggeris ye tak? Dan mcmn kita nak mahirkan bahasa inggeris kita kalau kita tak berlatih bercakap walaupun dengan kengkawan sesama Melayu betul tak? Jadi, kita pun dok bersembang bahasa omputih dgn kwn2 kita sampai berjerebu udara kat Malaysia ni. Yang pasti, cakap bahasa inggeris dengan intonasi bahasa Melayu, sungguh kelakar. Lepas tu rasa bangga + riak skit dalam hati sebab terasa dirinya itu sungguh intelektual. Hahah.. Kesian. Syok sendiri. Kadang-kadang siap dengan slang US yang tak berapa menjadi. Hahahaha.. Serius lawak.

Betul ke kalau pandai bahasa inggeris ni bangsa akan maju? Tapi Jepun, Korea, Perancis serta Jerman selamba je maju. Padahal rakyat mereka bukan reti sangat bahasa inggeris. Kadang-kadang sampai tahap 'tak faham sepatah haram' pun bahasa inggeris. Jadi, boleh ke kita jadikan alasan mementingkan bahasa inggeris itu utk kemajuan ummah? Sebab dah terbukti Malaysia tak la semaju negara-negara yang rakyatnya tak cakap bahasa omputih tu. So what do you think?

Kalau dah orang Melayu, sesama Melayu pun nak cakap omputih, jadi siapa lagi yang akan bercakap Melayu? Takkan nak harapkan orang Cina atau India? Mereka juga ada bahasa sendiri. Dan kalau orang Cina dan India di Malaysia ni dah tanak cakap bahasa ibunda mereka sekalipun, bahasa Cina dan India masih lagi luas penggunaannya di negara China dan India. Tapi kita tak ada negara Melayu. Malaysia ini sahajalah negara kita yang masih menggunakan bahasa Melayu. Sebab tu saya rasa, bahasa Melayu ni satu hari nanti akan hilang juga nampak gayanya. Kalau sekarang pun dah berbangga nak gunakan bahasa orang asing. Bukan tak boleh berbahasa inggeris. Kalau ada keperluan, logik la. Kot-kot meeting dengan Bakhodir yang berasal dari Uzbekistan ke. Dah sah dia tak tau cakap Melayu kan? Atau kalau dalam meeting tu kamu sorang je melayu, yang lain semua bangsa asing. Pun boleh praktis. Tapi kalau semua orang Melayu... kita bantai speaking English? Hahaha.. Memang kelakar.

Bangsa melayu ni yang kurangnya adalah jatidiri. Kita selalu mudah berbangga dengan bangsa lain. Anak melayu selalu berbangga jika dapat warnakan rambut menjadi perang. Jika dapat minum arak dan berhibur sampai pagi. Jika dapat bermaksiat secara terangan-terangan. Sebab anak Melayu menilaikan kehebatan itu adalah 'kebersamaan dengan orang putih'. Mereka rasa, semakin mereka dapat menyamai kehidupan mereka dengan org putih, makin hebat dan cool hidup mereka. Serta semakin tinggi darjat mereka. Padahal, orang putih bukan heran pun anak Melayu dapat menyamai mereka. Mereka mungkin hanya akan mengetawakan kita saja. Sebab terbukti bangsa melayu, jatidiri dan mentaliti nya rendah [ye, saya tau bukan semua. Tapi kebanyakannya la yg rasa hebat bila dapat setanding dengan orang putih]. Saya pun tak faham, kenapa orang Melayu suka menjadikan orang putih sebagai kayu ukur atau benchmark kejayaan? Maaf, saya bukan anti orang putih. Tapi saya anti dengan orang melayu yang mengagung-agungkan orang putih sampai hilang jatidiri.


Saya pasti ramai yang akan sakit hati juga tidak setuju dengan pendapat saya. Tapi ini hanya pendapat saya. Saya tak kata pendapat saya betul atau saya juga tak paksa kamu setuju dengan apa yang saya kata. Tapi percayalah.. Jika begini keadaannya, bangsa melayu akan lenyap dari muka bumi ini. Sebab semua dah jadi mat salleh. Ntah la apa nak jadi dengan Malaysia ni.

2 comments:

  1. Slm..
    Pg2 dh bengang dgn Omputih ni?? Hahaha.. Opis kita pun x standardize.. ada memo in BI, ada in BM.. Tp betul kata Lyd.. Korean, Jepun sgt bangga dgn bhs Ibunda mrk.. T'ingat ms hndle visit kat opis lama.. Org Korea ini, mmg x susah nk ckp omputeh.. Guna translater lg.. Selalunya if bwk visitor dr ngr lain, sesi Q&A x smpai stgh jam, tp if dgn Korean, mau amek smpai 1 jam stgh.. Pastu x abis2 puji kita coz kita pkai Getz Hyundai!!!!
    mo

    ReplyDelete
  2. Bestnyer gi Korea. Cer citer experience gi Korea tu kat blog. Lebih afdol rasanya supaya saya boleh baca kisah-kisah awak plak. Mesti menarik.

    ReplyDelete

Saper komen, dia best!

Yang Ini Juga Menarik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...