Skip to main content

Cara Pantas dan Alami Menurunkan High Blood Pressure

Sejahteralah ke atas kamu....

Dalam post sebelum ni, aku ada cerita tentang aku terpaksa bersalin awal kerana high blood pressure yang tak turun-turun. Aku masuk wad dalam 7 hari juga la.

Semasa di dalam wad, aku ni bila nampak nurse usung troli blood pressure monitor tu, aku dah panik. Bila nko dah panik, tekanan darah pun otobot la naik kan? Walaupun nurse suruh aku bertenang, jangan risaukan apa-apa, jgn runsing, tapi masalahnya aku takde runsing apa pun. Cuma aku serabut kena duduk dalam wad je. Itupun syukur la nurses di PPUM tu baik2 semuanya. Mereka sangat professional dan polite, so aku memang takde la nak bertambah stress nak mikirkan perangai nurse pulak.

Aku ni jenis yg jarang makan ubat. Nak kata aku ni jenis yang ikut cakap mak bidan kampung, makan ulam-ulam sangat pun tidak juga. Dah tu aku ni spesis mende? Makan ubat malas, makan makanan alami pun lebih kurang gak malasnya. Bila awak jenis yg tak berapa makan ubat, tiba-tiba bila masuk wad, awak kena makan ubat secara konsisten bersaksikan nurse yg memang takkan lari selagi ko tak telan ubat tu depan mata dia, 3 jam sekali, dua jenis ubat secara  berselang seli, maka ko akan terasa seolah-olah buah pinggang ko sedang terancam. Padahal perasaan ko je kan. Aku mula la google makanan yang baik untuk menurunkan tekanan darah tinggi dengan segera. Yang aku dapat hasil gugelan aku, makanan yang bagus untuk menurunkan high blood pressure ialah batang celery blend with apple hijau. Tapi memandangkan aku di hospital, hasben aku pulak bertungkus lumus menguruskan anak-anak dan berulang alik ke hospital melawat aku dan menyediakan keperluan-keperluan aku, takkan la aku tak consider keadaan dia. Aku kesian juga kat dia. Walaupun aku yang paling kesakitan sbb terpaksa hadap risiko-risiko kecemasan tu, tapi orang yang paling penat dah tentulah suami aku. Aku sedih je bila tengok kegigihan suami aku nak uruskan semuanya sendirian. Tapi aku tau, kalau aku request, dia akan buat demi aku. Huhu. Dia memang sejenis lilin. Macam cikgu juga. Sanggup membakar diri demi menerangi orang lain. Ewah.

So, tak dapatlah aku nak amalkan celery blend dgn epal hijau tu. Sebelum bersalin tu, aku minta nak minum air kelapa daripada hasben aku. Dia beli la kat aku. Tapi aku tak tau la ada kaitan ke tak, tekanan darah aku dan protein dalam urine makin naik. Deng! So, air kelapa pun out la.

Sebenarnya sebelum aku masuk wad tu, aku teringin nak minum jus delima yang fresh pressed. Bukan pati delima Gulsan yang manis dan pekat tu. Tapi malangnya, tAk sempat nak cari. Aku kirim dengan kawan2 pun, takde orang yang berjumpa dengan jus delima yang macam aku nak tu. Sampai la aku dah selesai czer, ada kawan sekolah aku nak datang melawat aku di hospital. Dia yang tanya, ada apa-apa tak yang aku teringin nak makan? So aku cakap la, jus delima yang macam aku nak tu. Tapi aku pesan juga la, tak perlu cari beriya. Kalau ada kebetulan lalu kat kedai dia boleh la beli. So, dia datang dia bawak 2 botol. Huhu. Hakak terharu. Aku minum sebotol, one shot je aku habiskan. Allahu. Sedap sungguh bila dia lalu kat tekak sis. Rasa macam terungkai sebuah misteri gua harta karun, gitulah perasaannya.

Lepas kawan aku balik, bila nurse datang check bp, eh... Ada sedikit menurun. Aku rase seperti mata bersinar sekejap. So, esoknya aku minum lagi sebotol. Dalam masa yang sama, kakak aku melawat bawak sekilo kurma Ajwa. Aku makan juga kurma ajwa. Daripada pembacaan aku, kalau nak turunkan tekanan darah, boleh makan pisang. Sebab pishang tinggi potassium. Then aku fikir, kurma pun high in potassium kan, so why not aku cuba je la. Ternyata, bp aku lepas tu makin cantik. Yelah, sebenarnya mungkin juga aku dah semakin bertenang bila dah pindah daripada wad HDU yang stressful tu ke wad antenatal. (Walaupun aku dah bersalin, aku ditempatkan di wad sebelum bersalin, sebab baby tak ada dengan aku. Baby di NICU. Penempatan macam tu maybe sebab taknak emosi aku terganggu kot, kalau aku ditempatkan di post natal (wad selepas bersalin), nnt aku emosi terganggu pulak bila tengok orang lain ada baby, tapi baby aku takde dengan aku. Aku agak je la.

So, dua hari selepas tu, aku dibenarkan keluar dengan bekalan ubat dan aku perlu pantau BP sendiri di rumah. Kat rumah aku ada blood pressure monitor tu. Sampai di rumah aku dah mula la nak shopping online. Tanduk shopping aku tertibe je tumbuh semula selepas dia terbantut masa aku masuk hospital dulu. Huhu.

Oh, sebelum tu aku ada suruh hasben aku cari di Cold Storage yg di PJ ni, jus delima yang macam kawan aku beli tu. Kawan aku beli di Cold Storage KLCC. Sekali yang ada hanya jus yang dah dibotolkan daripada kilang. Masam sikit la rasa dia. Aku mcm tak berapa tahan sangat masam tu.

Aku buka Instagram, aku order jus delima daripada pembekal delima mesir. Aku beli sekotak buah delima, then aku request untuk dia tukarkan terus jadi jus. Harga sekotak rm60. Kos utk hantar dan proses pengejusan tu total RM90. Dapat dua botol. Dalam 2 liter kot.


Memang sedap sangat untuk tekak aku. Tapi aku rase dia tak pakai juicer yang mcm slow juicer Hurom tu kot. Ni aku rasa dia macam blend guna blender. Sebab aku dapat rasa the taste of biji delima tu. Lain dgn jus yang ko dpt drpd slow juicer. Aku minum, jus delima ni, aku campur dengan air panas. Ye la, aku kan dalam pantang. Takkan nak minum air sejuk pulak. (Jus tu aku simpan dalam peti sejuk).

So, aku dah berani tak makan ubat darah tinggi yang doktor bekalkan. Dan aku monitor bp aku normal je. Alhamdulillah. Maybe jus delima yang jadi asbabnya. Ataupun mungkin faktor pemakanan hospital sebelum tu, yang tawar dan kurang manis menyumbang kepada penurunan bp aku tu. Apa-apa pun kita ikhtiar je. Mujarab atau tidak itu Allah punya kuasa la. Lagipun mungkin kebetulan jus delima tu serasi dengan aku. So, selamat mencuba ye.

Comments

  1. Takpe Lyd...koi dari anak pertama...asal mengandung dah hujung² tu tetiba darah tinggi. Lepas habis pantang terus normal. Tapi lepas bersalin anak nombor 6, duabtahun lepas..
    Sampai sekarang bpnkoi tak turun² dah. So..awok jangan sampai 6 orang lah ye..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Koi kalau ikutkan, suka je anak ramai. tapi badan tak rot. Jadi koi rase 3 cukup la wei.

      Delete
  2. semoga sihat selalu.,
    dh tahun 2020 nih ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih di atas doa tahun 2020, tapi 2022 baru saya reply.

      Delete
  3. Alhamdulillah.. anak kedua n ketiga ni kak lyd nama ape?

    ReplyDelete
  4. Waalaikumussalam. Maaf LadyBird. Kak Lyd dah lama tak buka blog. Nama anak ketiga = Suci

    ReplyDelete
  5. Betul tu.. Dah 30series ni kene jaga banyak benda..

    ReplyDelete

Post a Comment

Saper komen, dia best!

Popular posts from this blog

Bolehkah Wanita Hamil Menggunakan Minyak Panas Atau Minyak Angin?

Sejahteralah ke atas kamu.. Pernah sewaktu mengandungkan Luth dulu, aku minta minyak panas di klinik untuk sapu pada pinggang aku yang sakit kerana dah semakin sarat. Semasa aku ingin mengambil minyak tersebut di kaunter ubat, nurse yang bertugas tu pesan kepada aku, pompuan mengandung tak boleh pakai minyak panas terutamanya yang berwarna hijau. Takut nanti anak jadi hijau. Aku tak sure dia cakap betul-betul ke memain. Tapi muka dia serius dan katanya lagi, itu mak dia yang pesan. Aku dah take note la kat situ pasal minyak panas ni. Tapi pasal warna hijau tu, ada kena mengena ke? Heheh. Tak pernah pulak aku jumpa manusia berkulit hijau melainkan Incredible Hulk. Wanita mengandung memang selalu la akan rasa sakit-sakit pinggang, sakit tulang punggung, bisa-bisa kaki, rasa lenguh badan dan rasa tidak selesa pada perut mungkin sebab perut bergas atau kita biasa panggil angin. Itu sebahagian je aku bagi contoh penyakit yang ibu mengandung alami.  Biasanya bila rasa sakit

Pasal Ayam Pun Nak Berkira

Sejahteralah ke atas kamu... Saya ni banyak kerenah. Ada benda-benda yang saya memang sangat berkira padahal benda tu benda remeh je. Contohnya kalau makan ayam goreng di KFC,  saya mesti akan request bahagian ayam ' wing ' dan 'rib ' kat kaunter KFC tu. Sebab part ayam yang saya suka hanya part dada dan ke atas je. Wing tu semua tau la adalah kepak ayam bukan kepak biri-biri . Rib plak saya tau ramai yang tak biasa guna perkataan rusuk tu. Saya ni, kalau dapat bahagian ayam yang saya tak suka, saya boleh badmood 44 hari. Sama jugak kalau makan kat restoren biasa. Kalau mula-mula saya nak makan ayam, tetiba tengok ketul-ketul ayam yang tinggal tu semua part yang daging lembik, saya sanggup tukar makan ikan. Saya tau ramai yang suka part pinggul ayam sebab dagingnya lembut dan rasa ayam lebih terasa kat bahagian situ. Bukan la takleh makan terus. Cuma kurang suka je. Yang penting ayam tetap ayam. Ye tak.  Korang jangan le kata saya berlagak + memilih + cerewet w

Panggilan Manja Geli-geli Sewaktu Bercinta

Sejahteralah ke atas kamu yang membaca blog ini... Pernah bercinta kan? Bleh tanya skit? Kamu panggil pasangan kamu dengan panggilan apa? Nama dia? Atau nick name mcm 'Bunny', 'Cutie', atau 'si comel' atau 'handsome'? Hehehe... Best kan bercinta ni. Sebab boleh tergedik-gedik dan ada orang layan. [Owhh..miang nya statement ku ini....] Ada banyak panggilan-panggilan manja untuk pasangan-pasangan bercinta. Dan semuanya terpulang la kepada tahap gedik dan miang masing-masing kan? Ok, meh la baca apa benda yang aku merepek tentang panggilan-panggilan manja ni; 1. Sayang - Panggilan yang paling tipikal dan paling banyak orang guna utk panggil pasangan mereka. Kadang2 kalo orang melatah pun, panggil kita sayang gak kalo kita dah buat dia terkejut. Kehkeh... Tapi best je kalo org panggil kita sayang. Rasa mcm lembut dan disayangi... Tahap gedik : 80% 2. Ayang - Ni lebih kurang mcm panggilan 'sayang' gak, cuma dlm versi pelat dan lebih manja lagi. Saya