Skip to main content

My Beauty Regime

Sejahteralah ke atas kamu...

Tajuk tu mesti la taknak kalah. Walaupun aku bukan instafemes mahupun hijabistas, tapi aku nak share juga la mekap yang aku pakai.

Okay sebelum tu nak declare dulu, aku ni bukan kaki mekap. Tak reti mekap. Dan tak kisah dengan jenama mekap. Aku beli sekadar untuk, 'asal boleh je', janji ada. Alat make up yang aku ada pun hanya bedak/compact powder, cushion foundation, lipstick, blusher(ni pun orang bagi) dan eyebrow-liner. Sahaja. Aku ada eye shadow tapi warna hijau dan bronze je, jarang sangat pakai. Lipstick pun aku ada 2 je. Satu jenis glossy, satu lagi jenis ikut warna darah. Jenama pun yang biasa-biasa je beli kat Watson/Guardian. Maybelline. SilkyGirl. Tu je la. 


Dalam post ni, aku nak share pasal cushion foundation yang aku pernah beli dan pakai. But still, jenama biasa-biasa je. Ye la. Aku ni bukan orang kaya. Rakyat marhaein je. 


Ada 5 jenis cushion foundation yang aku pernah guna;

1. Bio Aqua France Snow BB Cream Air Cushion (Casing putih)


2. Bio Aqua Air Cushion CC Cream (Casing ungu)

3. ST Professional Make Up Doll Skin BB Cushion (Sendayu Tinggi)


4. Original Raw 10 Cushion Foundation



 5. Laneige BB Cushion Pore Control


Semua aku beli secara online, kecuali Sendayu Tinggi tu aku beli kat Watson, Sunway Pyramid. Bio Aqua tu, nama cam meyakinkan je, packaging pun macam meyakinkan, tapi harga dia masyaAllah. Murah gile! Tak caya try cari kat Shopee. Boleh beli 5 set dengan harga yang hanya dapat 1 set Laneige. Original 10 Raw Cushion Foundation pula aku beli di Go Shop.



Aku dah buat ujian perbandingan terhadap kesemua cushion foundation ni untuk tatapan korang semua. Harap dapat membantu bagi sesiapa yang tengah survey foundation. 

Perbandingan tu adalah seperti berikut;

 1. Ujian Menutup Cela dan Bintik Hitam Pada Wajah
Aku tulis jenama setiap cushion foundation ni pada tangan. Dan aku cuba cover tulisan tersebut untuk menunjukkan sejauh mana setiap foundation mampu menutup cela di wajah. Setiap jenis foundation itu aku akan sapukan dengan jumlah sapuan yang sama amount nya. Aku menggunakan tangan sebab nak tunjuk demo kat muka, macam malu je. Ye la wakkk, kite ni tak cantik mana. Biasew biasyew jeww. Takde macam Wawa Zainal pun.


Hasil daripada ujian perbandingan ini aku dapat simpulkan, Laneige dan Original Raw 10 Cushion memberi coverage yang terbaik. Untuk Laneige, hanya sedikit sahaja diperlukan untuk cover tulisan pada tangan aku. Sapuannya hanya 2 lapis. Original Raw 10 perlu lebih sapuan berbanding Laneige. Hasil yang sederhana ialah Bio Aqua casing putih. Diikuti dengan Sendayu Tinggi, dan akhir sekali Bio Aqua casing ungu. Ketiga-tiga yang terakhir ini texture foundationnya sangat cair. Mungkin sesuai la dengan harga.





 2. Ujian Kalis Air. Wahhh... Over kan.



Aku lalukan air paip yang aku buka laju dalam masa seminit. Dan aku tumpukan laluan air tu satu persatu bagi setiap sapuan foundation pada tangan tadi.


Kemudian aku tengok kesan selepas tangan kena air. (Mohon jangan kecam kulit tangan kasar macam kulit buaya. Kuikui.)


Nampak macam semua masih kekal dan kalis air. Yang paling ketara langsung tak berubah hanya Laneige dan Original Raw. Kemudian lap guna tisu kering. Dan sental sikit-sikit. Hasilnya seperti dalam gambar. Sila buat kesimpulan sendiri ye.



3. Ujian Menanggalkan Make Up



Hasil, dengan menggunakan wet tissue, semuanya boleh tertanggal dengan mudah. So, takde masalah untuk membersihkan foundation ni asalkan ada wet tissue. Lagi elok kalo nak guna kat muka, gunakan baby wipes. Sebab kalau selamat untuk kulit bayi tu, maksudnya lembut la tu untuk kulit kita. Tapi kalau sape yang ada alergik, guna la produk yang sesuai untuk kulit masing-masing.


Rumusan; 

Dalam 5 jenis ni, aku paling suka Original Raw 10 Foundation. Walaupun kalau korang tengok aku test kat tangan memang la nampak macam bertompok, tapi bila dah blend dengan peluh dan sebum pada muka, dia jadi cantik glowy bersewi-sewi hokey. Kulit aku yang kering ni pun dah tak nampak flaky. Malangnya nak repeat order kat Go Shop dah sold out dah. Dah la sold out, tak restock plak tu. Hangin lintang sungguh aku rase satu badan. Bukan Go Shop je yang dah tak restock produk ni, tapi memang production daripada kilang pun discontinued. Ntah bergaduh rebut harta sesama adik beradik ke, ataupun kilang tu kena santau angin dengan pesaing ke, aku tak sure la. Keke.

Ranking kedua pula ialah Laneige. Dalam 5 jenis cushion foundation ni, hanya Laneige je cushion dia ada texture 3D. Kepekatan dia pula paling pekat. Memang tak perlu pakai banyak pun. Dan seperti yang korang dah tengok test pada tangan yang aku buat tu, warna Laneige nampak paling sekata dan natural. Yang ini juga boleh cover kulit kering flaky aku.

Yang lain tu average  je la. Sendayu Tinggi tu macam so-so je. Cair sangat liquid dia. Tapi ringan je foundation dia. Cuma tak berapa handal menutup cela dan tompok hitam. Kiranya kalau dia ni ditakdirkan jadi manusia, mesti dia akan jadi manusia yang tak pandai cover line, asyik kantoi je. Muehehe. So, kalau di antara 3 ni pula aku prefer Bio Aqua Air Cushion (casing putih). Sebab macam dia okay sikit daripada ST dan harga dia pun murah.

Allergic test aku tak buat sebab setakat ni alhamdulillah aku takde masalah allergic. Kulit buaya memang tak berapa nak alergik sangat. Masalah kulit aku hanya kering dan pori terbuka. Tu pun orang bagi petua suruh gosok dengan ais sebelum tidur, aku macam malas nak buat. 
 
Maka, itu sahajalah rumusan aku. (tak sia-sia cikgu BM aku ajar buat karangan jenis rumusan. Boleh manfaatkan untuk tulih blog rupa-rupanya. Mesti Cikgu Jaludin bangga ada anak murid macam aku. Eh, tetibe.)

Lepas ni kalau aku ada rezeki lebih, aku nak try Sulwhasoo dan Mamonde plak. Pastu Etude House dan ada lah beberapa lagi brand yang aku terfikir nak try. Aku lupa dah tajuk dia. Ajet-ajet Korea je kan aku ni. Sulwhasoo dengan Mamonde kira mahal juga la. Aku nak beli kena fikir 10 kali juga la sebab harga tu boleh beli beskal kat anak-anak aku atau boleh bawak anak-anak gi makan Sushi. Berbelanje perlulah genius. Dengan ekonomi sekarang, takleh la belanje guna otak udang. Kita kan nak bantu ekonomi US. Berkorban la sikit. Oppss...

KPop! Eh, tersamsul plak. KBai!

 

Comments

  1. semua yg disebutkan tadi...semua tak pernah guna...yer tak pernah guna bedak jenis cushion tu...hehehe...teruk betul penjagaan muka koi ni...

    ReplyDelete
  2. kalau kami di indonesia kalau mau beli produk kosmetik hal yang di perhatikan itu adalah ada label halalnya dan izin dari instansi kesehatan

    ReplyDelete
  3. hai lyd..lama aku tak masuk sini..hehe.lut apa kabo? rajin lagi ko blogging ye..keep it up..dah review makeup ni apa kata buat video makeup plak macam bella..hahaha

    ReplyDelete
  4. tabik! rajin buat ujikaji. Pengguna bijak ni!

    ReplyDelete
  5. first time tengok review detail macam ni..kipidap

    ReplyDelete
  6. boleh masuk raja lawak nih, tapi blog rumusan seriously amat berguna. Thank ya...

    ReplyDelete

Post a Comment

Saper komen, dia best!

Popular posts from this blog

Bolehkah Wanita Hamil Menggunakan Minyak Panas Atau Minyak Angin?

Sejahteralah ke atas kamu.. Pernah sewaktu mengandungkan Luth dulu, aku minta minyak panas di klinik untuk sapu pada pinggang aku yang sakit kerana dah semakin sarat. Semasa aku ingin mengambil minyak tersebut di kaunter ubat, nurse yang bertugas tu pesan kepada aku, pompuan mengandung tak boleh pakai minyak panas terutamanya yang berwarna hijau. Takut nanti anak jadi hijau. Aku tak sure dia cakap betul-betul ke memain. Tapi muka dia serius dan katanya lagi, itu mak dia yang pesan. Aku dah take note la kat situ pasal minyak panas ni. Tapi pasal warna hijau tu, ada kena mengena ke? Heheh. Tak pernah pulak aku jumpa manusia berkulit hijau melainkan Incredible Hulk. Wanita mengandung memang selalu la akan rasa sakit-sakit pinggang, sakit tulang punggung, bisa-bisa kaki, rasa lenguh badan dan rasa tidak selesa pada perut mungkin sebab perut bergas atau kita biasa panggil angin. Itu sebahagian je aku bagi contoh penyakit yang ibu mengandung alami.  Biasanya bila rasa sakit

Pasal Ayam Pun Nak Berkira

Sejahteralah ke atas kamu... Saya ni banyak kerenah. Ada benda-benda yang saya memang sangat berkira padahal benda tu benda remeh je. Contohnya kalau makan ayam goreng di KFC,  saya mesti akan request bahagian ayam ' wing ' dan 'rib ' kat kaunter KFC tu. Sebab part ayam yang saya suka hanya part dada dan ke atas je. Wing tu semua tau la adalah kepak ayam bukan kepak biri-biri . Rib plak saya tau ramai yang tak biasa guna perkataan rusuk tu. Saya ni, kalau dapat bahagian ayam yang saya tak suka, saya boleh badmood 44 hari. Sama jugak kalau makan kat restoren biasa. Kalau mula-mula saya nak makan ayam, tetiba tengok ketul-ketul ayam yang tinggal tu semua part yang daging lembik, saya sanggup tukar makan ikan. Saya tau ramai yang suka part pinggul ayam sebab dagingnya lembut dan rasa ayam lebih terasa kat bahagian situ. Bukan la takleh makan terus. Cuma kurang suka je. Yang penting ayam tetap ayam. Ye tak.  Korang jangan le kata saya berlagak + memilih + cerewet w

Panggilan Manja Geli-geli Sewaktu Bercinta

Sejahteralah ke atas kamu yang membaca blog ini... Pernah bercinta kan? Bleh tanya skit? Kamu panggil pasangan kamu dengan panggilan apa? Nama dia? Atau nick name mcm 'Bunny', 'Cutie', atau 'si comel' atau 'handsome'? Hehehe... Best kan bercinta ni. Sebab boleh tergedik-gedik dan ada orang layan. [Owhh..miang nya statement ku ini....] Ada banyak panggilan-panggilan manja untuk pasangan-pasangan bercinta. Dan semuanya terpulang la kepada tahap gedik dan miang masing-masing kan? Ok, meh la baca apa benda yang aku merepek tentang panggilan-panggilan manja ni; 1. Sayang - Panggilan yang paling tipikal dan paling banyak orang guna utk panggil pasangan mereka. Kadang2 kalo orang melatah pun, panggil kita sayang gak kalo kita dah buat dia terkejut. Kehkeh... Tapi best je kalo org panggil kita sayang. Rasa mcm lembut dan disayangi... Tahap gedik : 80% 2. Ayang - Ni lebih kurang mcm panggilan 'sayang' gak, cuma dlm versi pelat dan lebih manja lagi. Saya