Skip to main content

Perkara-perkara Menjengkelkan Dalam Group WhatsApp

Sejahteralah ke atas kamu....


Aku minta maaf dulu ye, kalau apa yang aku tulis ni korang rasa tak setuju. Aku cakap ni hanya sekadar pendapat personal aku. 

Pasal group dalam aplikasi Whats App. Aku rasa semua orang biasa menggunakan Whats App untuk berkomunikasi dengan keluarga, kawan-kawan, saudara mara dan rakan sekerja. Tentulah kita di'add' ke dalam group tertentu di WhatsApp. Bila sebut pasal group ni, hadoiii.. Memang macam-macam. Ada group yang aku suka, yang memang dalam kategori 'read first'. Tapi ada group yang sendu sampai tahap aku 'mute' notification dia. Huhu...

Di antara perkara-perkara yang membuatkan aku rasa annoyed pada Whats App group;

1. Tak Kenal
Ahli group yang aku tak berapa kenal sangat, then bersembang merepek yang memang takde kena-mengena dengan aku. Kena add dalam group pun tak tau sebab apa. Tetibe je you have been added.

2. Terlampau 'OPEN' 
Group yang bercampur lelaki perempuan kemudian banyak sembang 'double meaning' yang macam nak menghala ke kisah atas katil. Aku paling serabut topik macam gini. Kalau yg geng lelaki start, yang perempuan pun menyampuk juga walaupun dah kahwin. Nak tunjuknya betapa hebat masing-masing punya skill 'bersama'. Tobat pun aku meluat. Kalau sekali sekala tu, aku boleh terima la. Tapi kalo setiap hari Khamis malam Jumaat ko nak start topik, "Aihh, tido awal ke semua?". "Tgh mendayung ke?". Tak ke rasa macam nak lempang sekor-sekor?

3. Gambar
Ucapan selamat menggunakan gambar. Tak kira la ucapan selamat pagi ke, selamat malam ke, selamat hari Jumaat penghulu segala hari ke atau pun sekadar 'Assalamualaikum'. Ko bayangkan, ahli group ada 50 orang. Sorang bagi ucapan selamat pagi guna imej bergambar, pastu ahli group lain yang lagi 49 orang tu, jawab pun guna gambar. Aku memang tension. Memang la boleh buat supaya tak auto download. Tapi kadang-kadang, banyak sangat sampau penuh wall dan image yang dihantar tu, image yang sama, setiap hari. So, motif? Kalau nak ucap selamat pagi, taip je la 2 patah perkataan tu. Bukan susah. Eii.

4. Copy-Paste
Copy dan paste artikel ke group lain takpe lagi. Tu biasa la. Ni kalau wish kat orang pun nak copy & paste. Kalau ucapan selamat hari lahir, sorang wish dengan kata-kata doa, abih semua ahli copy & paste ucapan yang sama. Kalau wish tahniah sebab dapat anak pun semua wish dgn satu ucapan je yang diulang-ulang. Itu boleh tahan lagi sebab wish sesuatu yang happy. Tapi yang aku memang sangat tak setuju bila nak ucapkan takziah pun semua copy & paste. Orang tengah bersedih kot. Tunjukkan la sikit keikhlasan semasa menghantarkan ucapan takziah. Kalau malas sangat, taip je 'Salam takziah', daripada ko hantar ucapan yang panjang berjela, tapi hasil copy paste daripada salah seorang ahli group yang sama, di mana semua orang juga copy paste dia punya. Seolah-olah ko nak wish tapi nak ambil jalan mudah je. Macam menaip isi hati dan doa ko tu sangat melecehkan, so copy paste je. No...no...no... that is not good. Kalau gitu, lebih baik sorang je dalam group tu bagi ucapan, "Saya mewakili ahli-ahli group ini mengucapkan tazkziah, semoga dipermudahkan urusan, bla...bla..bla..".

5. Terlalu Sepi.
Ada group yang terlampau havoc sepanjang masa berborak sampai beribu-ribu message, tapi jangan tak tau, ada juga group yang hanya berbunyi cengkerik je. Senyap sunyi. Pastu bila ada orang yang bertanya tentang sesuatu pun, tak ada siapa yang jawab walaupun kita check, dah ada 2 blue tick pada message yang kita hantar tu. 

6. Reply dengan ikon.
Biasanya related dengan sebab No.5 di atas. Group yang senyap sunyi. Bila kita share apa-apa dalam tu lepas dua hari baru ada response. Itu pun sekadar bagi icon 'thumb up'. Lepas 6 hari, ada sorang lagi response bagi icon 'thumb up'. Then baru lah yang lain2 akan bagi response yang sama, semua bagi icon muka senyum je. Tapi reason yang ni aku tak la rasa jengkel sangat. Sebab faham la. Masing-masing sibuk dan bukan semua orang pegang henfon di tangan 24 jam.

7. Share Gambar Perempuan Seksi.
Ada orang yang suka sangat share gambar entah perempuan mana yang posing seksi menampakkan aset-aset tertentu. Aku, kalau group tu group sama jantina je semua, aku boleh la nak pejam mata kalo nak jadi modal bersembang dengan mengepos gambar-gambar sebegitu. Tapi kalau dalam group tu ada berlainan jantina, tolong la consider sikit. Gambar yang selalu di share tu biasanya dimasukkan sendiri caption seperti contoh, "Jangan la marah bang", "Nanti masuk meminang ye bang". Euww.. Tolong la. Tak baik gunakan gambar orang lain pastu letak caption bukan-bukan. Pastu gi sebarkan merata-rata.

8. Kaki Debat
Aku kalau korang nak sembang apa pun sembang la. Nak debat apa pun debat la. Tapi ada satu topik debat yang aku cukup boring nak follow, iaitu pasal poligami. Serius aku memang tak suka nak bertekak pasal topik ni. Sebab dah tau, kaum lelaki akan back up habis-habisan, dan orang perempuan akan menentang walaupun bukan habis-habisan sebab tau Allah benarkan.  Bab ni, bukan kat WhatsApp je. Kalau kat FB ke, kat Instagram ke, cuba la keluar gambar Ashraf Muslim dengan isteri-isterinya. Abih kena kondem kaw-kaw punya. Letak pula gambar Adira, habis kena kutuk berbakul-bakul. (Tu contoh je la.)


Ok. Bai.




Comments

  1. haha..kelakar entry ni.setuju dengan semua. group whatsapp ni left kang dipersoalkan plak

    ReplyDelete
  2. most of the point, takde kena mengena ngan aku. point 1, walaupun ada satu group ni ada yg tak kenal. tp group tu senyap je. hahaha... group keje, tp kebanyakan senior2. point 5 jadi kat group2 yg dibuat utk event. setiap kali organise event baru, buat group baru. lps habis, terus senyap. pastu buat group baru dgn ajk yg sama. hahaha... ni kalau aku teringat, aku left la.

    ReplyDelete

Post a Comment

Saper komen, dia best!

Popular posts from this blog

Bolehkah Wanita Hamil Menggunakan Minyak Panas Atau Minyak Angin?

Sejahteralah ke atas kamu.. Pernah sewaktu mengandungkan Luth dulu, aku minta minyak panas di klinik untuk sapu pada pinggang aku yang sakit kerana dah semakin sarat. Semasa aku ingin mengambil minyak tersebut di kaunter ubat, nurse yang bertugas tu pesan kepada aku, pompuan mengandung tak boleh pakai minyak panas terutamanya yang berwarna hijau. Takut nanti anak jadi hijau. Aku tak sure dia cakap betul-betul ke memain. Tapi muka dia serius dan katanya lagi, itu mak dia yang pesan. Aku dah take note la kat situ pasal minyak panas ni. Tapi pasal warna hijau tu, ada kena mengena ke? Heheh. Tak pernah pulak aku jumpa manusia berkulit hijau melainkan Incredible Hulk. Wanita mengandung memang selalu la akan rasa sakit-sakit pinggang, sakit tulang punggung, bisa-bisa kaki, rasa lenguh badan dan rasa tidak selesa pada perut mungkin sebab perut bergas atau kita biasa panggil angin. Itu sebahagian je aku bagi contoh penyakit yang ibu mengandung alami.  Biasanya bila rasa sakit

Pasal Ayam Pun Nak Berkira

Sejahteralah ke atas kamu... Saya ni banyak kerenah. Ada benda-benda yang saya memang sangat berkira padahal benda tu benda remeh je. Contohnya kalau makan ayam goreng di KFC,  saya mesti akan request bahagian ayam ' wing ' dan 'rib ' kat kaunter KFC tu. Sebab part ayam yang saya suka hanya part dada dan ke atas je. Wing tu semua tau la adalah kepak ayam bukan kepak biri-biri . Rib plak saya tau ramai yang tak biasa guna perkataan rusuk tu. Saya ni, kalau dapat bahagian ayam yang saya tak suka, saya boleh badmood 44 hari. Sama jugak kalau makan kat restoren biasa. Kalau mula-mula saya nak makan ayam, tetiba tengok ketul-ketul ayam yang tinggal tu semua part yang daging lembik, saya sanggup tukar makan ikan. Saya tau ramai yang suka part pinggul ayam sebab dagingnya lembut dan rasa ayam lebih terasa kat bahagian situ. Bukan la takleh makan terus. Cuma kurang suka je. Yang penting ayam tetap ayam. Ye tak.  Korang jangan le kata saya berlagak + memilih + cerewet w

Panggilan Manja Geli-geli Sewaktu Bercinta

Sejahteralah ke atas kamu yang membaca blog ini... Pernah bercinta kan? Bleh tanya skit? Kamu panggil pasangan kamu dengan panggilan apa? Nama dia? Atau nick name mcm 'Bunny', 'Cutie', atau 'si comel' atau 'handsome'? Hehehe... Best kan bercinta ni. Sebab boleh tergedik-gedik dan ada orang layan. [Owhh..miang nya statement ku ini....] Ada banyak panggilan-panggilan manja untuk pasangan-pasangan bercinta. Dan semuanya terpulang la kepada tahap gedik dan miang masing-masing kan? Ok, meh la baca apa benda yang aku merepek tentang panggilan-panggilan manja ni; 1. Sayang - Panggilan yang paling tipikal dan paling banyak orang guna utk panggil pasangan mereka. Kadang2 kalo orang melatah pun, panggil kita sayang gak kalo kita dah buat dia terkejut. Kehkeh... Tapi best je kalo org panggil kita sayang. Rasa mcm lembut dan disayangi... Tahap gedik : 80% 2. Ayang - Ni lebih kurang mcm panggilan 'sayang' gak, cuma dlm versi pelat dan lebih manja lagi. Saya