Skip to main content

Pakej Rawatan Selepas Bersalin Natalis Mothercare

Sejahteralah ke atas kamu.....

Aku masih di dalam tempoh berpantang. Saat aku menaip entry ini, baru hari ke 13 aku berpantang.

Sewaktu di awal kehamilan aku dulu, aku dah berbincang dengan suami untuk mengambil pakej rawatan selepas bersalin untuk aku. Aku telah merancang untuk berpantang dahulu di rumah sendiri sebelum balik berpantang di kampung. Tujuannya ialah untuk berurut dan untuk bagi badan aku lebih sihat sebelum berpantang di kampung. Di kampung agak susah untuk cari tukang urut. Kalau ada pun perlu dijemput dan dihantar. Lagipun aku memang perlukan bantuan untuk memakai bengkung, dan bertungku. Aku malasss nak buat sendiri semua tu. Aku perlukan bantuan untuk orang lain lakukan untuk aku.

Pakej rawatan yang aku pilih ialah daripada Natalis Mothercare, pakej Puteri selama 7 hari. Pakej Puteri ini adalah pakej lengkap stay-in, bermaksud rawatan lengkap dengan semua barang-barang disediakan oleh pihak Natalis Mothercare. Stay-in bermaksud confinement lady daripada Natalis Mothercare tinggal di rumah pelanggan selama tempoh yang diambil.

Di dalam pakej Puteri yang aku telah ambil, rawatan yang diberikan ialah:

1. Sauna sebanyak 14 kali (dua kali setiap hari, pagi dan petang)
2. Mandian herbal sebanyak 7 kali (sekali sehari setiap pagi)
3. Urutan selepas bersalin 7 kali (sekali sehari setiap pagi)
4. Bertungku seluruh badan 14 kali (dua kali sehari, pagi dan petang)
5. Pemakaian bengkung, dibantu sepenuhnya oleh confinement lady (dua kali setiap hari). Bengkung diberikan oleh pihak Natalis Mothercare. Bersama ubat tampal perut (tapel)
6. Pemakaian stokin dengan param (ubat tampal tapak kaki), dipakaikan oleh confinement lady.
7. Mengemas rumah (termasuk permainan anak, menyapu sampah seawal jam 5 pagi, mengemas katil dan tugas-tugas rutin kerja rumah.
8. Membasuh baju aku dan baby. Tapi confinement lady aku tak berkira kerja, baju Luth dan baju suami aku pun dia tlg basuh termasuk tolong lipat sekali.
9. Memasak masakan berpantang. Again, tak berkira kerja, dia tolong masak sekali untuk suami aku.
10. Mandikan bayi 2 kali sehari.
11. Urutan bayi 2 kali sehari
12. Tuam bayi kali sehari

Itu adalah tugas-tugas yang telah dilakukan oleh confinement lady yang aku upah. Harga? Ye aku tau ramai yang nak tahu harga pakejnya. Pakej yang aku ambil ni harganya RM1899. Bukanlah satu harga yang murah bagi aku. Aku kumpul duit gaji setiap bulan untuk bayar pakej ni. Aku declare la siap-siap supaya jangan ada yang anggap aku ni orang kaya. Dan aku tak gunakan duit suami pun untuk bayar pakej ni. Hanya keizinan dan restu suami sahaja yang aku harapkan. Alhamdulillah walaupun nampak macam mahal, tapi sebagai seorang wanita yang dah lalui pahit getir mengandung dengan alahan teruk, kemudian melalui sakit bersalin yang tak mampu nak dijelaskan, aku rasa sangat berbaloi ambil pakej ni dan memang badan aku deserved it! Seperti reward untuk diri sendiri. Pakej memanjakan diri sendiri.

Antara pakej stay-in dengan everyday-visit yang mana lebih baik?
Ada perkhidmatan rawatan berpantang ni yang confinement lady tidak tinggal di rumah pelanggan. Dia akan pergi dan pulang setiap hari. Bagi aku yang sudah mengambil pakej stay-in, pastilah aku rasakan stay-in lebih baik untuk aku. Walaupun pada mulanya aku ragu-ragu juga nak benarkan orang asing yang tidak pernah aku kenali untuk tinggal di rumah kami. Tapi aku hanya mampu berdoa dan bertawakkal agar confinement lady yang Allah pilih untuk aku nanti, biarlah yang sesuai dan terbaik untuk keluarga kami. Lagipun aku dah set dalam kepala bahawa dia tinggal bersama aku hanya sementara. Anggap sahaja perasaannya sama macam pergi berkursus di Biro Tata Negara. Walaupun tak seronok, tapi hanya sementara. Tapi, Alhamdulillah confinement lady aku bagus orangnya. Tiada pun rasa macam pergi kursus BTN. Bila dia stay-in, waktu setiap rawatan lebih fleksible. Contohnya rawatan sauna bermula jam 8.30 pagi. Tapi aku kadang2 terbabas juga nak bangun jam 8.30 pagi tu. So, confinement lady akan ikut waktu aku. Sauna petang pula sepatutnya jam 4 petang. Tapi andaikata ada halangan seperti ada tetamu datang bertandang, terlepas waktu jam 4 ptg tu untuk mulakan rawatan. Confinement lady boleh adjust waktu rawatan tu lebih lambat. Sebab dia tak perlu terkejar-kejar untuk balik kalau dia pergi balik setiap hari. Lagipun kalau pakej stay-in ni, confinement lady akan mula bekerja daripada jam 5 pagi. Ko bayangkan le betapa banyaknya benda yang dia boleh buat bermula jam 5 tu.

Confinement lady yang berkhidmat untuk aku tempohari namanya Kak Tini. Jika ada yang ingin tahu, semua confinement lady yang bekerja di Natalis Mothercare ialah warga Indonesia. Kalau kita fikirkan secara logik, memang hanya warga Indonesia sahajalah yang boleh stay-in di rumah pelanggan dalam masa berhari-hari sebab kebiasaannya mereka tiada komitmen keluarga di sini. Kalau orang Melayu rakyat Malaysia, biasanya memang tak mungkin boleh tinggal di rumah pelanggan lama-lama. Jadi terpulanglah kepada pilihan masing-masing untuk memilih pakej rawatan mana yang berkenan di hati.

Tentang kewarganegaraan tu, aku pada mulanya kaget juga bila tahu confinement lady aku tu warga Indonesia. Bukan apa, sebab aku tak sure juga kemampuan dia mengurut. Boleh ke dia mengurut urutan tradisional melayu? Tapi bila dah urut, aku rasa urutan dia boleh tahan la. Walaupun tak la terbaik, tapi boleh la. Just fine je. Confinement lady aku mula-mula dia urut aku perlahan je. Macam gosok-gosok je. Bila aku suruh dia urut kuat sikit baru la dia urut kuat. Rupa2nya dia kata badan aku terlalu lembut. Dia takut nak urut kuat. Tapi bila aku dah kata boleh urut kuat, baru la dia urut macam biasa. (Nampak sangat la badan lembut ni sebab tak buat kerja berat. Ataupun boleh kata memang jenis lembab tak buat kerja langsung. Keke. Ternyata pemalas.). Confinement lady kata, badan aku lembut macam Liyana Jasmay. Cheyywahh. Bajet artis plak tetibe.

Lagi satu, confinement lady ni kita boleh tegur dan boleh kawtim kalau ada apa-apa yang kita rasa tak sesuai. Contohnya CL aku, mula-mula dia masak ikut suka dia je lauk berpantang aku. Aku rasa macam takleh gi dengan masakan dia tu, so aku advise dia untuk bakar atau rebus je makanan aku. So, dia okay la. Dia cuma ikut je. Dia kata, dia lagi prefer kalau ada yang customer tak puas hati, langsung ditegur. Senang dia nak buat ikut kehendak kita. Menurut CL, ada customer yang bila tak puas hati, terus je report kat boss dia. Tapi masa CL duduk di rumah customer tu, langsung tak complaint apa-apa.

Kalau ada sesiapa yang bercadang nak upah confinement lady untuk rawatan semasa berpantang, mungkin boleh consider Natalis Mothercare ni di dalam short list you all. Perkhidmatan yang aku terima daripada mereka memang terbaik. So, aku memang rekemen Natalis Mothercare ni. Cuma kalau ada kekurangannya ialah ada masanya pengurusan Natalis ni agak susah nak jawab telefon dan kalau whatsapp pula kadangkala lambat untuk dijawab. Tapi mereka ada alasan tersendiri kenapa susah nak jawab call. Mereka sememangnya sangat sibuk.

So, harap dapat membantu ibu-ibu yang bakal melahirkan untuk membuat pilihan pakej rawatan selepas bersalin. Untuk maklumat lanjut berkenaan pakej dan harga, boleh lawat laman Facebook Natalis Mothercare. Aku nak buat backlink pun susah sebab aku hapdet blog ni guna henfon je.

Comments

  1. alhamdulillah,dapat yang bagus.
    baru puas hati dgn bayaran yg dibuat, kan !!

    walaupon pikir mcm mcm , yg stay in lg ok kan. sbb tak terkejar kejar buat kerja. baru lah relax je.. hiks

    pa pe take care lyd. dh blk kg ke ?

    ReplyDelete
  2. belum pernah cuba confinement lady..
    servis bagus apa salahnya bayar mahal sktkan lyd...

    ReplyDelete
  3. First nak ucap tahniah kak lyd atas kelahiran baby kedua... 2nd, tunggu next preggy barulah nak try CL ni..itupun kalau sanggu membayar...hehehe.

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah dpt yg bagus setanding dengan harga.barulah rasa diri dihargai..wah tetiba..memang klu boleh dot confiment lady yg stay dengan kita ni bagus..senang boleh adjust masa tak kalut nak balik

    zaman sekarang ni sediakan duit je..sy tak mampu kot..klu mampu pun rasa macam syg duit..klu kaya takpa..boleh cmtu.hahaha..

    ReplyDelete
  5. Ohh lupa nak wish tahniah dengan kelahiran baby baru..adik luth tu boy ke girl? Bila nak kenalkan kt kami.hehe

    ReplyDelete
  6. Kalau ada rezeki lebih, tak salah nak upah confinement lady. Memang bagus pon. Berbaloi dengan harga. Bestnya lyd. Ada org jaga dan buat suma masa dalam pantang even 7 hari jer.

    Kita ni pantang koboi jer. Dengan anak yang kena kuning. Memang banyak dugaan masa dalam pantang haritu.

    ReplyDelete
  7. salam puan, saya pun tgh mencari stay in CL sbb akan bersalin bulan ni. bila puan booking ye CL? sy takut dh susah nak cari org bila dh dekat nak bersalin ni... :)

    ReplyDelete
  8. alhamdulillah berbaloi byr mahal2 dpt yg best... hehehe amboi Luth senyum simpul dia yer.. hehehe

    ReplyDelete
  9. Assalamualikum Lyd.. sihat?
    Maaf lah punya lama tak singgah sini tup2 dah ada 2nd baby ye.. Tahniah ye Lyd.. Luth pun dah besar ha..

    Takpe spent skit untuk confinement yg penting kita puas hati dan badan kita sihat lepas abes berpantang..


    p/s :Blog MJ sekarang dah terabai sket dah... huhuu

    ReplyDelete
  10. Tahniah.. Alhamdulillah dah dua orang anak akak.. 😍😍

    ReplyDelete
  11. dulu tak ngerti semua ni.. lepas tngk sepupu berpantang kt rumah dgn macam2 benda dia buat tahula sket2.. eheh..

    ReplyDelete
  12. Selamat hari raya kak lyn!! kejap naw da dua baby kak lyn oi! congratsssssssssssssss Na bace entry nie.. Na terus feeling Na pregnant! hahah nampak x excited jugak sbb nak cuba Natalis Mothercare. ;p

    ReplyDelete
  13. Alhamdulillah......tahniah.... rajinnya SL menaip panjang2 ni...bagus info ni utk org yang nak bersalin nanti :)

    ReplyDelete
  14. kalau ada sesiapa nak urut x kira lepas bersalin ker nak baby ker apa....insyallah...area tampin....call saya...0123941058/0192251058

    ReplyDelete
  15. kalau area tampin boleh call akak Ju 0192251058 / 0123941058....urutan selepas bersalin pon ada...mmg sedap giler la akk ju tu urut....puas hati lepas tu murah pulak tu dia ambil

    ReplyDelete
  16. Salam, congratulations on your newborn! Boleh tahu nama confinement lady dari natalis ni? TQ.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAKEJ RAWATAN PANTANG IBU/BAYI
      💜💛💙💚
      PAKEJ BASIC
      URUT+BERTUNGKU+PAKAI BENGKUNG =RM170 Setiap sesi✔
      **harga pakej tidak temasuk kos pengangkutan
      ...............💙❤...................
      PAKEJ SILVER (3 HARI)
      RM790✔
      -3x berurut dan urutan tambah susu badan -3x bertungku
      -3x sapuan param dan pilis di badan
      -3x pemaikain bengkung dan sapu ubat susut perut
      -3xsediakan mandian herba utk ibu
      -3×tangas
      -3xminuman air herba
      -3xmandikan baby,urut dan tuam baby
      **harga tidak termasuk kos pengangkutan.
      .............💙❤....................
      1)PAKEJ AKASIA (ulang alik)
      PAKEJ 7 HARI-RM1300✔
      -4X Urutan bersalin satu badan
      -2X Urutan Rawatan tambah susu badan
      -1X Lulur herba (lulur massage)
      -7X Betungku satu badan
      -7X Penyediaan mandian herba utk ibu
      -7X Pakaikan bengkung & sapuan herba susut perut
      -7x Sapuan Param,Pilis di badan
      -Pil Herba atau air herba utk diminum
      -7x Mandikan baby,urut dan tuam bayi
      -Rawatan mandian baby (Demam kuning)
      -2XTangas herba
      **harga pakej tidak termasuk cost pengangkutan.
      .................❤💙...............
      3)PAKEJ CAMELLIA- PERGI DAN BALIK HARI (4 JAM SEHARI SAHAJA/SEHINGGA SELESAI TUGAS BIDAN)

      7 HARI - RM 1,550 ✔
      -4X Urutan bersalin satu badan
      -2x Urutan tambah susu badan
      -7x mandian herba utk ibu
      -7x bertungku
      -7x sapu herba susut perut& pemakaian bengkung
      -7x sapu boros & pilis & param
      -1x lulur herba (lulur massage)
      -2x bertangas herba
      -7x sehari mandi,tuam/senaman bayi
      -pil atau minuman herba utk ibu
      -Rawatan mandian baby (demam kuning)
      -7xmemasak "Makanan Berpantang" utk ibu 🍴🍲
      -Air herba bg mengharumkan dan mengetatkan Vagina
      -Cukur rambut bayi 👶(atas permintaan)
      **harga pakej tidak termasuk kos pengangkutan.
      ................💙❤................
      4)PAKEJ DAHLIA
      STAY IN (DUDUK DIRUMAH 8.30 am-6pm atau PERGI BALIK 9.00-4pm)

      7 HARI - RM 1,750✔
      -4X Urutan bersalin satu badan
      -2x Urutan tambah susu badan
      -7x mandian herba utk ibu
      -7x bertungku
      -7x sapu herba susut perut&pemakaian bengkung
      -7x sapu boros & pilis & param
      -1x lulur herba dan 1x scrub
      -2x bertangas herba
      -2x sehari mandi & tuam bayi
      -Memasak "Makanan Berpantang" tghari dan petang🍴🍲
      -Mencuci pakaian ibu & bayi serta tukar lampin bayi
      -Tuam,urutan bayi dan senaman bayi
      -Rawatan mandian baby (Demam kuning)
      -pil atau air minuman herba utk ibu
      -mandian herba bg mengharumkan dan mengetatkan Vagina.
      -Cukur rambut bayi 👶 (atas permintaan)
      -2x STEAM BATH SAUNA HERBAL UTK IBU
      **harga pakej tidak termasuk kos pengangkutan.
      .............❤💙................
      6)PAKEJ FREESIA - PERGI DAN BALIK HARI (4 JAM SEHARI SAHAJA/SEHINGGA SELESAI TUGAS BIDAN)

      7 HARI - RM 1,600✔
      -4x Urutan bersalin satu badan
      -2x Urutan tambah susu badan
      -7x mandian herba utk ibu
      -7x bertungku
      -7x pemakain bengkung &sapu herba susut perut
      -7x sapu boros & pilis &param
      -1x lulur herba dan 1x scrub badan
      -2x bertangas herba
      -7x sehari mandi,tuam bayi dan senaman bayi
      -Pil atau minuman herba utk ibu
      -Rawatan mandian baby (Demam kuning)
      -Air herba bg mengharumkan dan mengetatkan Vagina (Asam keping/manjakani/daun sireh)
      -7xmemasak Makanan Berpantang utk ibu🍴🍲
      -cukur rambut bayi 👶(atas permintaan) -2× STEAMBATH SAUNA HERBAL UTK IBU
      **harga pakej tidak termasuk kos pengangkutan.
      💜💙💚💜💙💚💜💙💙💚💜💙💚
      📣kami tidak menyediakan BENGKUNG IBU.
      📣kami menyediakan semua barang2 set bersalin seperti herba(akar kayu,param,pilis dan jamu,tangas,sauna)
      📣bahan mentah utk memasak disediakan oleh pihak tuan rumah.

      💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜
      DEPOSIT BOOKING:
      ACCOUNT :MAYBANK
      NUR ASRA BT HASSAN

      PM ASRA 0196183747
      (PERHATIAN:BAYARAN PENUH BILA HARI PERTAMA RAWATAN)

      Delete
  17. Salam. Tahniah dapat baby baru..
    PERKHIDMATAN URUT BERSALIN(MELAYU)
    AREA SENTUL DAN SEKITAR KUALA LUMPUR
    PADA HARGA MAMPU DAN BERPATUTAN.
    BOLEH CALL 013-2096836/018-3636986.
    WECHAT ID:urutbersalin369.

    ReplyDelete
  18. Assalam..puan..tahniah dapat baby baru.

    PAKEJ RAWATAN PANTANG IBU/BAYI
    💜💛💙💚
    PAKEJ BASIC
    URUT+BERTUNGKU+PAKAI BENGKUNG =RM170 Setiap sesi✔
    **harga pakej tidak temasuk kos pengangkutan
    ...............💙❤...................
    PAKEJ SILVER (3 HARI)
    RM790✔
    -3x berurut dan urutan tambah susu badan -3x bertungku
    -3x sapuan param dan pilis di badan
    -3x pemaikain bengkung dan sapu ubat susut perut
    -3xsediakan mandian herba utk ibu
    -3×tangas
    -3xminuman air herba
    -3xmandikan baby,urut dan tuam baby
    **harga tidak termasuk kos pengangkutan.
    .............💙❤....................
    1)PAKEJ AKASIA (ulang alik)
    PAKEJ 7 HARI-RM1300✔
    -4X Urutan bersalin satu badan
    -2X Urutan Rawatan tambah susu badan
    -1X Lulur herba (lulur massage)
    -7X Betungku satu badan
    -7X Penyediaan mandian herba utk ibu
    -7X Pakaikan bengkung & sapuan herba susut perut
    -7x Sapuan Param,Pilis di badan
    -Pil Herba atau air herba utk diminum
    -7x Mandikan baby,urut dan tuam bayi
    -Rawatan mandian baby (Demam kuning)
    -2XTangas herba
    **harga pakej tidak termasuk cost pengangkutan.
    .................❤💙...............
    3)PAKEJ CAMELLIA- PERGI DAN BALIK HARI (4 JAM SEHARI SAHAJA/SEHINGGA SELESAI TUGAS BIDAN)

    7 HARI - RM 1,550 ✔
    -4X Urutan bersalin satu badan
    -2x Urutan tambah susu badan
    -7x mandian herba utk ibu
    -7x bertungku
    -7x sapu herba susut perut& pemakaian bengkung
    -7x sapu boros & pilis & param
    -1x lulur herba (lulur massage)
    -2x bertangas herba
    -7x sehari mandi,tuam/senaman bayi
    -pil atau minuman herba utk ibu
    -Rawatan mandian baby (demam kuning)
    -7xmemasak "Makanan Berpantang" utk ibu 🍴🍲
    -Air herba bg mengharumkan dan mengetatkan Vagina
    -Cukur rambut bayi 👶(atas permintaan)
    **harga pakej tidak termasuk kos pengangkutan.
    ................💙❤................
    4)PAKEJ DAHLIA
    STAY IN (DUDUK DIRUMAH 8.30 am-6pm atau PERGI BALIK 9.00-4pm)

    7 HARI - RM 1,750✔
    -4X Urutan bersalin satu badan
    -2x Urutan tambah susu badan
    -7x mandian herba utk ibu
    -7x bertungku
    -7x sapu herba susut perut&pemakaian bengkung
    -7x sapu boros & pilis & param
    -1x lulur herba dan 1x scrub
    -2x bertangas herba
    -2x sehari mandi & tuam bayi
    -Memasak "Makanan Berpantang" tghari dan petang🍴🍲
    -Mencuci pakaian ibu & bayi serta tukar lampin bayi
    -Tuam,urutan bayi dan senaman bayi
    -Rawatan mandian baby (Demam kuning)
    -pil atau air minuman herba utk ibu
    -mandian herba bg mengharumkan dan mengetatkan Vagina.
    -Cukur rambut bayi 👶 (atas permintaan)
    -2x STEAM BATH SAUNA HERBAL UTK IBU
    **harga pakej tidak termasuk kos pengangkutan.
    .............❤💙................
    6)PAKEJ FREESIA - PERGI DAN BALIK HARI (4 JAM SEHARI SAHAJA/SEHINGGA SELESAI TUGAS BIDAN)

    7 HARI - RM 1,600✔
    -4x Urutan bersalin satu badan
    -2x Urutan tambah susu badan
    -7x mandian herba utk ibu
    -7x bertungku
    -7x pemakain bengkung &sapu herba susut perut
    -7x sapu boros & pilis &param
    -1x lulur herba dan 1x scrub badan
    -2x bertangas herba
    -7x sehari mandi,tuam bayi dan senaman bayi
    -Pil atau minuman herba utk ibu
    -Rawatan mandian baby (Demam kuning)
    -Air herba bg mengharumkan dan mengetatkan Vagina (Asam keping/manjakani/daun sireh)
    -7xmemasak Makanan Berpantang utk ibu🍴🍲
    -cukur rambut bayi 👶(atas permintaan) -2× STEAMBATH SAUNA HERBAL UTK IBU
    **harga pakej tidak termasuk kos pengangkutan.
    💜💙💚💜💙💚💜💙💙💚💜💙💚
    📣kami tidak menyediakan BENGKUNG IBU.
    📣kami menyediakan semua barang2 set bersalin seperti herba(akar kayu,param,pilis dan jamu,tangas,sauna)
    📣bahan mentah utk memasak disediakan oleh pihak tuan rumah.

    💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜💜
    DEPOSIT BOOKING:
    ACCOUNT :MAYBANK
    NUR ASRA
    PM ASRA 0196183747
    (PERHATIAN:BAYARAN PENUH BILA HARI PERTAMA RAWATAN)

    ReplyDelete
  19. PERLUKAN???

    URUT IBU BERSALIN/BERPANTANG
    HUBUNGI 013-2096836(NUR)

    COVER AREA SENTUL,SETAPAK,GOMBAK DAN SELURUH KAW.KUALA LUMPUR DAN
    SEKITAR SELANGOR YANG BERDEKATAN AREA K.L.

    ReplyDelete
  20. Murahnya..stay-in 14 hari tak sampai 2 ribu..saya survey kebanyakkannya dalam 4 jam je gitu 14 hari dapat la harga camtu tu pon tak termasuk masak lauk bagai..huu..

    so far the best pakej yang ada full-day 8-5 kot 14 days 4500 gitu..siap masak..sabar je la tengok harga..hahahaha..

    ReplyDelete

Post a Comment

Saper komen, dia best!

Popular posts from this blog

Bolehkah Wanita Hamil Menggunakan Minyak Panas Atau Minyak Angin?

Sejahteralah ke atas kamu.. Pernah sewaktu mengandungkan Luth dulu, aku minta minyak panas di klinik untuk sapu pada pinggang aku yang sakit kerana dah semakin sarat. Semasa aku ingin mengambil minyak tersebut di kaunter ubat, nurse yang bertugas tu pesan kepada aku, pompuan mengandung tak boleh pakai minyak panas terutamanya yang berwarna hijau. Takut nanti anak jadi hijau. Aku tak sure dia cakap betul-betul ke memain. Tapi muka dia serius dan katanya lagi, itu mak dia yang pesan. Aku dah take note la kat situ pasal minyak panas ni. Tapi pasal warna hijau tu, ada kena mengena ke? Heheh. Tak pernah pulak aku jumpa manusia berkulit hijau melainkan Incredible Hulk. Wanita mengandung memang selalu la akan rasa sakit-sakit pinggang, sakit tulang punggung, bisa-bisa kaki, rasa lenguh badan dan rasa tidak selesa pada perut mungkin sebab perut bergas atau kita biasa panggil angin. Itu sebahagian je aku bagi contoh penyakit yang ibu mengandung alami.  Biasanya bila rasa sakit

Pasal Ayam Pun Nak Berkira

Sejahteralah ke atas kamu... Saya ni banyak kerenah. Ada benda-benda yang saya memang sangat berkira padahal benda tu benda remeh je. Contohnya kalau makan ayam goreng di KFC,  saya mesti akan request bahagian ayam ' wing ' dan 'rib ' kat kaunter KFC tu. Sebab part ayam yang saya suka hanya part dada dan ke atas je. Wing tu semua tau la adalah kepak ayam bukan kepak biri-biri . Rib plak saya tau ramai yang tak biasa guna perkataan rusuk tu. Saya ni, kalau dapat bahagian ayam yang saya tak suka, saya boleh badmood 44 hari. Sama jugak kalau makan kat restoren biasa. Kalau mula-mula saya nak makan ayam, tetiba tengok ketul-ketul ayam yang tinggal tu semua part yang daging lembik, saya sanggup tukar makan ikan. Saya tau ramai yang suka part pinggul ayam sebab dagingnya lembut dan rasa ayam lebih terasa kat bahagian situ. Bukan la takleh makan terus. Cuma kurang suka je. Yang penting ayam tetap ayam. Ye tak.  Korang jangan le kata saya berlagak + memilih + cerewet w

Panggilan Manja Geli-geli Sewaktu Bercinta

Sejahteralah ke atas kamu yang membaca blog ini... Pernah bercinta kan? Bleh tanya skit? Kamu panggil pasangan kamu dengan panggilan apa? Nama dia? Atau nick name mcm 'Bunny', 'Cutie', atau 'si comel' atau 'handsome'? Hehehe... Best kan bercinta ni. Sebab boleh tergedik-gedik dan ada orang layan. [Owhh..miang nya statement ku ini....] Ada banyak panggilan-panggilan manja untuk pasangan-pasangan bercinta. Dan semuanya terpulang la kepada tahap gedik dan miang masing-masing kan? Ok, meh la baca apa benda yang aku merepek tentang panggilan-panggilan manja ni; 1. Sayang - Panggilan yang paling tipikal dan paling banyak orang guna utk panggil pasangan mereka. Kadang2 kalo orang melatah pun, panggil kita sayang gak kalo kita dah buat dia terkejut. Kehkeh... Tapi best je kalo org panggil kita sayang. Rasa mcm lembut dan disayangi... Tahap gedik : 80% 2. Ayang - Ni lebih kurang mcm panggilan 'sayang' gak, cuma dlm versi pelat dan lebih manja lagi. Saya