Skip to main content

Setakat Bersalin C-Sec Tu Apa La Sangat...

Sejahteralah ke atas kamu...

Okay, tajuk entry ni saja nak provoc. Sebab nak suruh orang tertarik nak baca je. Sorry ye.

C-Sec vs Bersalin Normal
Kebelakangan ni, aku perasan ada orang viralkan pasal pembelaan diri panjang lebar oleh orang yang bersalin C-Sec (secara pembedahan), tentang betapa susahnya dan betapa teruk dia menanggung kesakitan. Post di FB itu untuk menjawab sindiran orang-orang yang bersalin normal terhadap yang bersalin C-Sec bahawa orang bersalin normal je yang sakit, yang bersalin C-Sec pula senang takyah tanggung sakit. Mesti sakit benar hati dia sebab orang kutuk dia bersalin tak sakit kan? Pendapat aku, asalkan mengandung dan bersalin, tak kira la ikut jalan mana, bersalin normal atau keluar ikut tingkap (pembedahan), masing-masing ada kesakitan tersendiri yang tak wajar langsung dibandingkan. Yang mengata orang bersalin secara pembedahan tu, hanya segelintir kecikkkkkk sangat, dan aku yakin majoriti wanita faham tentang kesakitan yang dialami oleh ibu-ibu yang bersalin secara pembedahan.


Surirumah vs Wanita Berkerjaya. 
Masing-masing beriya-iya explain panjang lebar kesusahan masing-masing dan mempertahankan apa yang mereka wakili. Yang surirumah kata penat, yang berkerjaya pun kata penat. Kesimpulan aku, dua-dua penat. Mana boleh compare benda yang tak setara. Masing-masing ada kelebihan dan kekurangan sendiri. Surirumah mesti la ada cabaran mereka tersendiri. Seperti nak berak pun tak sempat tu, aku setuju. Sebab aku pun time cuti, susah nak berak sebab anak akan tolak pintu toilet dan tunggu dan ketuk sampai la aku buka pintu. Mana boleh fokus nak melakukan pelaburan kalau cenggitu. Itu satu contoh je la. 

Bagi aku, susah ke senang nak jadi surirumah atau wanita berkerjaya ni, bergantung kepada 'kau ni jenis surirumah yang macamana' begitu juga dengan 'kerjaya kau jenis macamana'. Tak boleh pukul rata je bagi pendapat. Aku rasa, kalau aku jadi surirumah, aku tak penat sangat kot (kalau ikut situasi sekarang la). Pertama sebab aku bukan spesis yang begitu rajin nak sental dan gilap semua benda sampai bersinar. Kalau setakat tgk habuk sikit-sikit tu aku boleh maafkan je. Kalau memasak pulak, aku masak simple gila. Takde lauk 4 jenis pun. Lagipun anak kecik lagi kan. Setakat rumah bersepah tu, aku relax je boleh tgk tv. Sama juga dengan kerjaya. Aku kerja, bukan jenis pekerjaan yang kena outstation, bukan jenis kerja stress setiap masa, so aku rasa biasa-biasa je. Tak de kena marah dengan boss. Takde dateline yang nak kena kejar. Jadi aku memang langsung tak boleh nak samakan diri aku dengan orang lain. Itu tidak adil namanya. Jadi, orang lain pun, tak boleh nak bandingkan atau banggakan diri sendiri tentang kehebatan masing-masing dengan orang lain. No--no--noo...


Breastfeed vs Susu Formula. 
Topik ni paling serabut nak hadam. Masalahnya timbul bila ada yang suka pertikaikan apa yang orang lain buat. Perkataan lebih tepat ialah memperlekehkan. Tapi yang memperlekehkan tu, percayalah... Hanya beberapa kerat je. Ramai lagi ibu-ibu yang menyusukan anak mereka dengan breast milk yang faham tentang rezeki Allah bagi. Ibu-ibu yang tak menyusukan anak dengan susu badan tak perlu explain pun kepada mereka yang kondem korang. Tak ada guna pun. Sebab bagi mereka-mereka yang suka kondem tu, mereka dah pasakkan dalam kepala hotak mereka yang mereka adalah betul. Jadi, buat relax je. Baca komen dan senyum. Yang penting, kita tahu apa kita buat. Satu yang perlu kita ingat, semua ibu bapa nak yang terbaik untuk anak mereka. Aku adalah ibu yang breastfeed anak aku selama 2 tahun tapi aku tidak sedikit pun pandang rendah pada ibu-ibu yang beri susu formula kepada anak-anak mereka. Sebab bagi aku, setiap orang pasti ada kekangan sendiri yang membuatkan mereka terhalang untuk berikan susu badan kepada anak mereka.


Terlampau Ikut Trend Boleh Jadi Gila.
Aku ada join beberapa group di FB. Contohnya group Home Schooling, group Bento, group Berkebun. Kalau tengok ilmu yang mereka kongsi memang boleh buat aku rasa kerdil. Lagi pulak kalau mereka kongsi usaha mereka untuk buat sesuatu. Contohnnya dalam group Home Schooling. Ramai ibu-ibu yang kongsi buat busy book (yang bagi aku, sekarang tengah viral la kot, busy book untuk bayi dan toddler). Aku kagum dengan usaha dan kerajinan mereka. Tapi dalam masa yang sama, aku rasa down. Sebab bila mengenangkan yang aku tak berapa rajin nak buat apa yang mereka buat. Itu belum lagi bila mereka share kepandaian anak masing-masing. Umur anak mereka sebaya dengan anak aku, tapi dah kenal huruf-hurup hijaiyyah, dah boleh baca surah-surah lazim yang pendek. Mau tak stress macam nak giler aku tengok sebab anak aku macam ntah hapa-hapa je lagi sekarang setakat boleh main blocks buat keretapi je.

Itu belum cerita pasal mak-mak yang buat bento (bekal cantik-cantik) untuk anak mereka bawa pergi sekolah mahupun rumah pengasuh. Aku ni bekalkan anak aku dengan air kosong dan cornflakes je bawak gi umah pengasuh. Huhu. Kadang-kadang biskut gula, kadang-kadang biskut cicah nutella. Memang takde la nak buat nasi bentuk Minions ke, atau potong buah-buahan bentuk bintang, susun cantik-cantik dengan toothpick yang ada bentuk kartun-kartun. Mereka semua hebat. Aku pulak terasa tak hebatnya aku. 

Bila baca dalam group Natural Remedies pulak, tengok cara mak-mak merawat anak-anak mereka dengan menggunakan bahan-bahan alami, rebus halia la, bakar garlic lepas tu tumbuk la, aku rasa giler babeng, bukan setakat down dah ni, tapi tahap hancur jadi serbuk dah.

Begitu sekali penangannya kalau kita nak compare diri kita sebagai seorang ibu dengan ibu-ibu lain. Jadi, sebab tu la aku tulis entry ni. Semata-mata nak bagitau kat korams, supaya, tak perlu bandingkan diri dengan sesiapa. Buat lah mana yang termampu. Tak perlu peduli kalau orang nak kutuk atau sindir kita. Tak perlu explain panjang lebar, sebab yang kutuk tu je yang tak sedar rezeki tu daripada Allah. Rezeki kepandaian dan keupayaan dia untuk buat sesuatu tu sebab Allah yang permudahkan, bukan sebab dia pandai. Kena sentiasa ingat yang ada ramai lagi orang yang berfikiran terbuka dan menerima kekurangan orang lain seadanya.

So, wanita yang bersalin C-Sec sila la stop bagi penjelasan kepada wanita yang bersalin normal. Ibu yang bagi anak dengan susu formula, sila berhenti bagi hujah tentang kenapa, mengapa dan bagaimana korang boleh berikan susu formula kepada anak. Ibu yang bersalin di hospital kerajaan tolong la berhenti explain kepada ibu yang bersalin di hospital swasta. Stop self explaining. Tak ada guna okey? Sebab yang kutuk dan tak faham tu hanya seorang, tapi yang faham tu ada sejuta. Be positive, alright? Doa banyak-banyak. InsyaAllah, selamat dunia dan akhirat.

Comments

  1. Alahai lyd..rin suka sgt entry ni..rin setuju dan alhamdulillah rin jenis xkisah ko nak bt apa kat anak ko..tu ko pnya pasal..xrasa tergugat pun..sebabnya kita dulu2 pun xd haih homeschooling bagai..xblh nk pks2 sgt anak2 kita belajo blm waktunya..nti ckup umur 4@5 tahun hanta sek inshaAllah blh serap ilmu dgn baik..semua parents nak yg terbaik aje utk anak2 dia kan?so jgn stress sangat dgn org lain punya performance atau kelebihan.jd diri kita sudah

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum lyd...betul tu kita x sama dgn yg lain...be positive...:)

    ReplyDelete
  3. saya ialah....

    mak yang c-sec, hospital swasta, anak susu formula dan wanita bekerja dan tidak trendy.

    *angkat kening laju laju*

    Allah tu adil kan.

    ReplyDelete
  4. aku tk reti nk komen. aku get annoying bile hal suri rumah dgn bekerja tu. sbb aku dh merasa dua2. tp aku rasa sama saja.

    tp kalo aku rasa annoying. aku pun mcm diorg gak nnt. baik aku mcm biasa2 ja kan.

    ReplyDelete
  5. semua nak tunjuk bagus.. tapi xsemuanya betui.. sgt setuju dgn pendapat akak 2...

    ReplyDelete
  6. betul betul betul
    sbb tu saya x online fb. ntah, buka akaun, biar gituu j. kekadang bila rasa nk jenguk kengkawan, godek la kejap.

    bab join group di fb tu.. yg positif kita ikut lah. asalkan kita mampu untuk buat, kan! mnamana ibu pon nk jd yg terbaik buat anaak memasing..

    yg penting kita enjoi..

    ReplyDelete
  7. Assalam... be positive itu lebih penting..

    ReplyDelete
  8. Betul sangat tu...klu baca apa yg org tulis bole jd down sendiri...jadinya kita positif dan ikut cara kita

    ReplyDelete
  9. CT setuju.. semua ada cabarannya.. dedua tetap bahaya dan nikmat bersalin tetap rasa.. ikutlah untuk keselamatan dedua kan.. janji selamat yang lagi penting..

    ReplyDelete
  10. fullamak...baca penuh konsentrasi..terbaik ahhh,,,
    jadilah diri sendiri..ye dok

    ReplyDelete

Post a Comment

Saper komen, dia best!

Popular posts from this blog

Bolehkah Wanita Hamil Menggunakan Minyak Panas Atau Minyak Angin?

Sejahteralah ke atas kamu.. Pernah sewaktu mengandungkan Luth dulu, aku minta minyak panas di klinik untuk sapu pada pinggang aku yang sakit kerana dah semakin sarat. Semasa aku ingin mengambil minyak tersebut di kaunter ubat, nurse yang bertugas tu pesan kepada aku, pompuan mengandung tak boleh pakai minyak panas terutamanya yang berwarna hijau. Takut nanti anak jadi hijau. Aku tak sure dia cakap betul-betul ke memain. Tapi muka dia serius dan katanya lagi, itu mak dia yang pesan. Aku dah take note la kat situ pasal minyak panas ni. Tapi pasal warna hijau tu, ada kena mengena ke? Heheh. Tak pernah pulak aku jumpa manusia berkulit hijau melainkan Incredible Hulk. Wanita mengandung memang selalu la akan rasa sakit-sakit pinggang, sakit tulang punggung, bisa-bisa kaki, rasa lenguh badan dan rasa tidak selesa pada perut mungkin sebab perut bergas atau kita biasa panggil angin. Itu sebahagian je aku bagi contoh penyakit yang ibu mengandung alami.  Biasanya bila rasa sakit

Pasal Ayam Pun Nak Berkira

Sejahteralah ke atas kamu... Saya ni banyak kerenah. Ada benda-benda yang saya memang sangat berkira padahal benda tu benda remeh je. Contohnya kalau makan ayam goreng di KFC,  saya mesti akan request bahagian ayam ' wing ' dan 'rib ' kat kaunter KFC tu. Sebab part ayam yang saya suka hanya part dada dan ke atas je. Wing tu semua tau la adalah kepak ayam bukan kepak biri-biri . Rib plak saya tau ramai yang tak biasa guna perkataan rusuk tu. Saya ni, kalau dapat bahagian ayam yang saya tak suka, saya boleh badmood 44 hari. Sama jugak kalau makan kat restoren biasa. Kalau mula-mula saya nak makan ayam, tetiba tengok ketul-ketul ayam yang tinggal tu semua part yang daging lembik, saya sanggup tukar makan ikan. Saya tau ramai yang suka part pinggul ayam sebab dagingnya lembut dan rasa ayam lebih terasa kat bahagian situ. Bukan la takleh makan terus. Cuma kurang suka je. Yang penting ayam tetap ayam. Ye tak.  Korang jangan le kata saya berlagak + memilih + cerewet w

Panggilan Manja Geli-geli Sewaktu Bercinta

Sejahteralah ke atas kamu yang membaca blog ini... Pernah bercinta kan? Bleh tanya skit? Kamu panggil pasangan kamu dengan panggilan apa? Nama dia? Atau nick name mcm 'Bunny', 'Cutie', atau 'si comel' atau 'handsome'? Hehehe... Best kan bercinta ni. Sebab boleh tergedik-gedik dan ada orang layan. [Owhh..miang nya statement ku ini....] Ada banyak panggilan-panggilan manja untuk pasangan-pasangan bercinta. Dan semuanya terpulang la kepada tahap gedik dan miang masing-masing kan? Ok, meh la baca apa benda yang aku merepek tentang panggilan-panggilan manja ni; 1. Sayang - Panggilan yang paling tipikal dan paling banyak orang guna utk panggil pasangan mereka. Kadang2 kalo orang melatah pun, panggil kita sayang gak kalo kita dah buat dia terkejut. Kehkeh... Tapi best je kalo org panggil kita sayang. Rasa mcm lembut dan disayangi... Tahap gedik : 80% 2. Ayang - Ni lebih kurang mcm panggilan 'sayang' gak, cuma dlm versi pelat dan lebih manja lagi. Saya