Skip to main content

Bila Dapat Apa Yang Diidamkan

Sejahteralah ke atas kamu...

Sebelum ni kalau ada sesiapa masih ingat, aku ada bagitau yang aku mengidam nak makan buah kurma fresh warna kuning yang masih bertangkai dan masih crunchy lagi. Kurma tu macam ni rupa dia.

Gambar ini daripada post Suka Makan Buah-buahan. Jemput baca kalau nak mengimbau kenangan lalu.


Aku sedar peluang untuk mendapatkan kurma fresh di musim sejuk ni agak mustahil. Tapi bagi aku, tak salah menaruh harapan. Rezeki ni kita tak boleh nak jangka betul tak? Lagipun dalam hidup kita ni sentiasa ada perkara ajaib yang berlaku, cuma sama ada kita nak sedar dan ambil pelajaran atau tidak. Tu je.

Dulu masa mengandungkan Luth, aku langsung tak ada mengidam apa-apa. Kali ini, baru aku faham apa perasaan mengidam tu. Hehehe. Gedik je lebih. Sampai tahap, aku tanpa segan silu beritahu kawan-kawan dalam beberapa group kawan sekolah di Whats App tentang mengidam aku tuh. Tapi siapa je mampu nak cari kurma fresh hujung-hujung tahun macam ni? Bila lama sangat tak dapat apa yang aku idamkan tu, aku jadi lupa. Bila dah terlupa, dah macam tak mengidam sangat dah pun. 

Sehinggalah ke satu hari, ada salah seorang kawan aku di dalam group sekolah rendah bertanya kepada aku, nak tak kurma fresh? Sebab dia yang bertugas di Arab Saudi, akan pulang ke tanahair dalam masa sehari dua lagi. Dia ada hantarkan gambar kurma yang dia dah beli untuk bawak balik kat aku. Owhhh terharu LydSunshine beberapa saat. Sepatutnya kurma memang tak berbuah dah waktu-waktu hujung tahun macam ni. Tapi yang kawan aku beli ni pak-pak arab dah frozen kan. Jadi kiranya macam tak cukup fresh la. Apa-apapun, it's better than nothing, aight? 

Tak perlu la kot aku cerita kronologi details janji pertemuan antara aku dengan kawan aku tu. Sebab memang bak kata orang Kelamtam, bolok bok. Timing dan lokasi nak jumpa tu memang agak huru-hara, last-last kawan aku tolong hantar ke ofis aku. Melampau pulak aku rase. Kehkeh. Dah la kirim dengan orang tu. Pastu orang tu siap tolong hantar lagi. Tapi memandangkan kawan aku tu baik orangnya, aku harap dia tak kisah la kot. Lagipun dia kawan hasbeng aku jugak. Sama-sama duduk kat asrama putera dulu buat nakal together-gether. Takkan berkira pulak kan? Huhu. Oh, lagi satu. Dah la free je dia bagi. Aku nak bayar dia kata takyah.

Ok, kembali kepada kisah kurma. Aku dengan hati berbunga-bunga dan juga berdebar-debar masa nak buka kurma tu seolah-olah berdebar nak jumpa bakal suami untuk pertama kali pulak rasanya. (Masa tu kat work station aku la.). Pembalut tu tebal la pulak. Aku main rabakkan je semua pembalut yang ada tu dengan kerakusan yang tahap maksima. Tak sabar ni nak makan kurma fresh. Terbayang dia punya crunchiness dan rasa kelat-kelat nipis pada hujung buah kurma tu. Ohhh... Gembira rasanya hati, coklat cair dinikmati, choki-choki enak sekali, choki-choki adik gemari.

Bila habis semua hijab kotak kurma tu terbuka, maka.... tadaaaaaa.....ini lah kurma yang aku idam-idamkan itewww...


Masih lagi kekuningan. Masih lagi gebu-gebu bentuknya. Cuma..... (ada je nak komplen kan? Hakhak. Orang dah tolong beli tu patut bersyukur je la). Cumanya, kurma ni tak crunchy dah. Tekstur buahnya dah jadi lembut. Dan rasa dia dah bertukar jadi manis semua, no more rasa kelat-kelat. But still sangat sedap berbanding kurma kering yang biasa kita beli timbang kilo mahupun di dalam kotak Ucop Taiyok. Kurma ni, rasa dia manis yang sangat lite. Betul-betul manis buah tanpa gula tambahan. Sedapnyaaa.... Kalau tak percaya, tanya Ijan dengan Izwan. Eh, tetibe. Kurma macam ni yang mereka panggil ruthab agaknya. Kalau yang kurma kering tu dipanggil tamar. Agak je la. Kalau salah tolong tunjukkan ye.


Cerita tambahan :
Dalam masa aku menunggu dan menanti rezeki untuk dapat makan kurma fresh ni, aku tersentuh hati bila membaca ayat di dalam surah Maryam. Kisah semasa Maryam sakit ingin bersalin di bawah sepohon kurma. Lalu Allah memerintahkan beliau (melalui perantaraan Jibril) untuk menggoyangkan pohon kurma tersebut lalu gugurlah kurma yang masak kepada Maryam. 



Kurma masak tu, aku terbayangkan kurma yang aku dok mengidam ni lah. Tetibe terfeeling macam anak yang aku kandung ni mesti akan jadi seorang yang hebat seperti Nabi Isa atau para anbiyak, sebab dia beri aku feeling mengidam, apa yang ibu seorang nabi makan semasa mengandung. Ewah. Gitulah harapan seorang mak ye tak, walaupun sedar yang diri sendiri ni merapu boleh tahan dengan amal ibadah yang sangat sedikit. Tapi takpe la. Harapan untuk mendapat anak yang soleh, cemerlang gemilang, terbilang, berguna untuk agama dan negara tu rasanya memang jadi impian setiap ibu kot.


Comments

  1. baru tau camtu rupa kurma fresh..xpenah rasa..huhu

    ReplyDelete
  2. aminnnn... moga adik luth jadi anak soleh/solehah...

    p/s: nmpk sedap sgt kurma tuh... tetiba org xmengidam rasa mengidam jugak nk mkn kurma mcm tuh... hehehehe #hantukurma

    ReplyDelete
  3. Bila lyd citer psl kesedapan kurma ni..rin yg kecur liur..hadoii

    ReplyDelete
  4. Jakunnya saya..tak pernah tengok lagi kurma kuning seumur hidup! Bertuah sangat bila dpt yg fresh gitu kan...

    ReplyDelete
  5. wah heavennya hasrat dh tercapai..sy ni dom suruh en suami beli yg yusu taiyob pun tak dapat2 lg..sedih betui.hahaha..

    teringin jugak nk rasa yg fresh cmni..tp kt mana nk carik..owhh jangan mengidam sudahlah ye.huhu

    ReplyDelete
  6. yan pernah makan kurma ni...mahal..beli kat area ijn kalau tak silap masa tu..tapi tak kena dengn tekak..lain rasanya

    ReplyDelete
  7. tengok la warna nya tu..mengiurkan..saya tak dapat agak rasanya macam mana..tapi masa baca ni memang terliur la...

    ReplyDelete
  8. alhamdulillah dpt juga akhirnya.
    memang sebiji yang dok mengidam dsri sgei warnanya je la. rasa tak pa.. asalkan dapt merasaka kan..
    syukur :)

    ReplyDelete
  9. haah..best yg muda kelat2 cenggini...teringat masa buat umrah tahun lepas..beli yg muda tapi warna merah...siap diaorang jual tu yg sejuk dari peti ais..huwaaaaaa...sedap..kelat manis..krup krup rasa dia..tapi xleh bawak balik sebab nanti dia jadi buruk kot..kena makan masa kat sana jer...kat sini ada jual x ek??

    ReplyDelete
  10. yg crunchy kak pernah beli area Seremban...x igt nama supermarket tapi dekat dgn Tesco...

    ReplyDelete

Post a Comment

Saper komen, dia best!

Popular posts from this blog

Bolehkah Wanita Hamil Menggunakan Minyak Panas Atau Minyak Angin?

Sejahteralah ke atas kamu.. Pernah sewaktu mengandungkan Luth dulu, aku minta minyak panas di klinik untuk sapu pada pinggang aku yang sakit kerana dah semakin sarat. Semasa aku ingin mengambil minyak tersebut di kaunter ubat, nurse yang bertugas tu pesan kepada aku, pompuan mengandung tak boleh pakai minyak panas terutamanya yang berwarna hijau. Takut nanti anak jadi hijau. Aku tak sure dia cakap betul-betul ke memain. Tapi muka dia serius dan katanya lagi, itu mak dia yang pesan. Aku dah take note la kat situ pasal minyak panas ni. Tapi pasal warna hijau tu, ada kena mengena ke? Heheh. Tak pernah pulak aku jumpa manusia berkulit hijau melainkan Incredible Hulk. Wanita mengandung memang selalu la akan rasa sakit-sakit pinggang, sakit tulang punggung, bisa-bisa kaki, rasa lenguh badan dan rasa tidak selesa pada perut mungkin sebab perut bergas atau kita biasa panggil angin. Itu sebahagian je aku bagi contoh penyakit yang ibu mengandung alami.  Biasanya bila rasa sakit

Pasal Ayam Pun Nak Berkira

Sejahteralah ke atas kamu... Saya ni banyak kerenah. Ada benda-benda yang saya memang sangat berkira padahal benda tu benda remeh je. Contohnya kalau makan ayam goreng di KFC,  saya mesti akan request bahagian ayam ' wing ' dan 'rib ' kat kaunter KFC tu. Sebab part ayam yang saya suka hanya part dada dan ke atas je. Wing tu semua tau la adalah kepak ayam bukan kepak biri-biri . Rib plak saya tau ramai yang tak biasa guna perkataan rusuk tu. Saya ni, kalau dapat bahagian ayam yang saya tak suka, saya boleh badmood 44 hari. Sama jugak kalau makan kat restoren biasa. Kalau mula-mula saya nak makan ayam, tetiba tengok ketul-ketul ayam yang tinggal tu semua part yang daging lembik, saya sanggup tukar makan ikan. Saya tau ramai yang suka part pinggul ayam sebab dagingnya lembut dan rasa ayam lebih terasa kat bahagian situ. Bukan la takleh makan terus. Cuma kurang suka je. Yang penting ayam tetap ayam. Ye tak.  Korang jangan le kata saya berlagak + memilih + cerewet w

Panggilan Manja Geli-geli Sewaktu Bercinta

Sejahteralah ke atas kamu yang membaca blog ini... Pernah bercinta kan? Bleh tanya skit? Kamu panggil pasangan kamu dengan panggilan apa? Nama dia? Atau nick name mcm 'Bunny', 'Cutie', atau 'si comel' atau 'handsome'? Hehehe... Best kan bercinta ni. Sebab boleh tergedik-gedik dan ada orang layan. [Owhh..miang nya statement ku ini....] Ada banyak panggilan-panggilan manja untuk pasangan-pasangan bercinta. Dan semuanya terpulang la kepada tahap gedik dan miang masing-masing kan? Ok, meh la baca apa benda yang aku merepek tentang panggilan-panggilan manja ni; 1. Sayang - Panggilan yang paling tipikal dan paling banyak orang guna utk panggil pasangan mereka. Kadang2 kalo orang melatah pun, panggil kita sayang gak kalo kita dah buat dia terkejut. Kehkeh... Tapi best je kalo org panggil kita sayang. Rasa mcm lembut dan disayangi... Tahap gedik : 80% 2. Ayang - Ni lebih kurang mcm panggilan 'sayang' gak, cuma dlm versi pelat dan lebih manja lagi. Saya