Skip to main content

Pisang Goreng Cheese Bercoklat

Sejahteralah ke atas kamu...



Aku suka pisang goreng.

Aku suka cheese.

Aku suka coklat kuasa lapan.

Bila semuanya bergabung, maka akan.... kebaboom!!! Terlebih suka.

Cubaan membuat sendiri pisang goreng cheese.
Aku gunakan pisang tanduk. Pisang tanduk ni la yang originally digunakan di Bandung untuk produk-produk yang berunsurkan pisang. Ari tu aku beli, sebijik je. Harganya RM4.50 sebijik. *berpinor kejap bijik mata aku*

Dah sebesar lengan dah saiz dia.

Potong-potongkan jadi begini. Nampak macam keledak plak. Tapi aku suggest kepada sesiapa yang nak gunakan pisang tanduk untuk goreng, kalau boleh, biarkan kulit pisang tu betul2 telah bertukar kuning semuanya untuk memastikan bahawa pisang itu telah betul-betul ranum. Kalau tidak, rasa pisang tu masam dan keras serta kelat sikit.


Untuk resepi pisang goreng yang rangup dan sedap, boleh rujuk di sini.

Aku gunakan keju cheddar yang aku parut sendiri. Cheddar yang aku gunakan jenama Beqa. Okay, nama dia macam kelakar dan tak femes [ke, sebab aku je yang tak tau], tapi aku tertarik sebab bila baca ingredients Beqa yang aku beli tu, dia tak menggunakan rennet from animal, tapi tumbuh-tumbuhan. Sesuai juga untuk vegetarian. Jadi, dengan logo halal New Zealand, aku tersangat yakin la yang cheddar Beqa ni halal. Baq hangggg...


Untuk coklat pula, aku gunakan saje coklat susu coklat bar yang jual kat kedai. To be specific, aku guna Dairy Milk Cadbury. Kalau ada yang tak yakin dengan kehalalan Cadbury, boleh la guna Van Houten, Vochelle, Beryl's atau sesuka hatimu. Lagi sedap kalau guna coklat mahal berbanding coklat rice.

Inilah hasilnya yang membuatkan en Suami tersenyum bila dihidangkan begini kepada beliau.





Yang mana satu betul? Pisang goreng atau goreng pisang? haa, jawab...jawab..

Comments

  1. anak acik suka ni Lyd..pernah acik beli..goreng pisang cheese ni 3 ketul 3.50..sebab cheese mahal kot kan..

    ReplyDelete
  2. aku pun salu guna brand BEGA . hihi.. aku lau buat ni. aku sorang je mkm. depa dua beranak tekak kg. huhu. xmkn cheese,

    ReplyDelete
  3. makcik..nak pisang goreng cheese singgit/..(beli kat lyd boleh kot dapat singgit..heheh)

    ReplyDelete
  4. I guna goreng pisang tapi mereka kata (kawan-kawan alam maya den ler...) pisang goreng. Which is which I dunnolah walaupun I guru BM celup. Hahaha....

    Brand beqa ni memang pernah beli banyak kali tapi bukan kerana rennet tumbuh-tumbuhan, I main beli jerk :)

    ReplyDelete
  5. Dap..dap...walahhhh...hahs.pisang tanduk tu yg bt rin terliur sgt nih...hehe

    ReplyDelete
  6. Sedapnya Lyd, Cheese & coklat memang feveret. Ok...Lpas ni beli brand beqa lah.

    ReplyDelete
  7. Wow tergoda tgok..macam berjanji plak harini sy pun up entry sama..tp yg sy beli bertambah hampeh.cheese sah2 secoet.nk buat sendiri tak terbeli cheese lg.haha tgok yg lyd telan air lio..cheese beqa tu lyd,klu nk tau highly recommended utk menu baby.melalui pembacaan depa kata sesuai Sgt jenama tu.

    ReplyDelete
  8. Cikgu BM kata yg betul pisang goreng sebab pisang tu yang digoreng. Goreng pisang pula perbuatan menggoreng pisang, yang goreng pisang tu manusia, jadi bila sebut goreng pisang maknanya manusia yang menggoreng pisang itulah goreng pisang, hehehehe.. Ia seperti juga bolasepak, sepatutnya sepakbola kerana bola tak pernah sepak orang, oranglah yang sepak bola...

    ReplyDelete
  9. pisang goreng.
    kalau goreng pisang bukan ke pisang tgh digoreng.lupa dh.pernah jdi isu juga masa zmn skolah dlu.hahaha..

    sddappppp ni..
    skali rasa nk lg.tp ttp xdpt goda cik suami saya.dia x suka.pilih lempeng pisang lagi dia..

    ppsstt: lyd, saje je kan.. guna je apa apa pon..janji halal..hikhik
    ala, saya makan dah cadbury.. suka yg almond jugak.
    ala, kit hari lagi saya ajar baby makan apam..
    skrg baru merasa makan carrot selepas makan puri
    kurma.alhamdulillah, berjaya.tiada adegan tolak menolak.redha j telan apa yg umi dia suapkan..

    ReplyDelete
  10. pisang goreng. kalau goreng pisang..tu perbuatan.

    saya tak pnh mkn pisang goreng cheese..camni rupa buatnya. bolehla try, nak beli asik ingat org tu goreng minyak byk lah..apa la..tak jadi2.

    pisang skrg mmg mahal kan. suami saya suka sgt mkn pisang, tu yg terkejut tengok rege pisang makin naik.

    ReplyDelete
  11. pisang goreng! hehehe... sy penah mkn tapi tak tau la dpt yg tak sedap kot rsa mcm muak terus tak penah beli dah..

    ReplyDelete
  12. Kalau di Indonesia, kami panggil PISCOK - Pisang Coklat. Tapi xde lah letak cheese.

    CISSS. BIKIN TERLIUR JE

    Dah baca ni? Campuran Halia - Minuman di Syurga :)

    ReplyDelete
  13. fullamakkk...menjejes air liur...cheese penuh bercoklat...

    ReplyDelete
  14. Kat tempat bunda ni ada orang jual...tapi bukan pisang tanduk...dia letak parutan cheese dengan coklat rice..macam sama jer tecture cheese n coklat rice tu......Sedap..

    ReplyDelete
  15. Kelmarin..baru makan pisang cheese kat ofis time minum petang.
    bila tengok resipi ni..teringin nak wast sendiri lagi petang ni.

    sedaaaapnyaaaa..lagi2 tambah coklat.yummy

    ReplyDelete
  16. Lg sdp kalau cheese tu cair. Perghhh... pisang tanduk mmg mahal. Kalau bertanduk lg la mahal.

    ReplyDelete
  17. pisang goreng ke, goreng pisang ke, dua2 boleh..janji sedapp hehe

    ReplyDelete
  18. sedapnya.. kak lyd boleh bukak kedai nih... hehehe

    ReplyDelete
  19. ni motif nak bagi saya teringin la ni kan
    tapi saya tak boleh makan cheese, sakt peyut =)

    yang betul adalah pisang goreng! sangat pasti!

    ReplyDelete

Post a Comment

Saper komen, dia best!

Popular posts from this blog

Bolehkah Wanita Hamil Menggunakan Minyak Panas Atau Minyak Angin?

Sejahteralah ke atas kamu.. Pernah sewaktu mengandungkan Luth dulu, aku minta minyak panas di klinik untuk sapu pada pinggang aku yang sakit kerana dah semakin sarat. Semasa aku ingin mengambil minyak tersebut di kaunter ubat, nurse yang bertugas tu pesan kepada aku, pompuan mengandung tak boleh pakai minyak panas terutamanya yang berwarna hijau. Takut nanti anak jadi hijau. Aku tak sure dia cakap betul-betul ke memain. Tapi muka dia serius dan katanya lagi, itu mak dia yang pesan. Aku dah take note la kat situ pasal minyak panas ni. Tapi pasal warna hijau tu, ada kena mengena ke? Heheh. Tak pernah pulak aku jumpa manusia berkulit hijau melainkan Incredible Hulk. Wanita mengandung memang selalu la akan rasa sakit-sakit pinggang, sakit tulang punggung, bisa-bisa kaki, rasa lenguh badan dan rasa tidak selesa pada perut mungkin sebab perut bergas atau kita biasa panggil angin. Itu sebahagian je aku bagi contoh penyakit yang ibu mengandung alami.  Biasanya bila rasa sakit

Pasal Ayam Pun Nak Berkira

Sejahteralah ke atas kamu... Saya ni banyak kerenah. Ada benda-benda yang saya memang sangat berkira padahal benda tu benda remeh je. Contohnya kalau makan ayam goreng di KFC,  saya mesti akan request bahagian ayam ' wing ' dan 'rib ' kat kaunter KFC tu. Sebab part ayam yang saya suka hanya part dada dan ke atas je. Wing tu semua tau la adalah kepak ayam bukan kepak biri-biri . Rib plak saya tau ramai yang tak biasa guna perkataan rusuk tu. Saya ni, kalau dapat bahagian ayam yang saya tak suka, saya boleh badmood 44 hari. Sama jugak kalau makan kat restoren biasa. Kalau mula-mula saya nak makan ayam, tetiba tengok ketul-ketul ayam yang tinggal tu semua part yang daging lembik, saya sanggup tukar makan ikan. Saya tau ramai yang suka part pinggul ayam sebab dagingnya lembut dan rasa ayam lebih terasa kat bahagian situ. Bukan la takleh makan terus. Cuma kurang suka je. Yang penting ayam tetap ayam. Ye tak.  Korang jangan le kata saya berlagak + memilih + cerewet w

Panggilan Manja Geli-geli Sewaktu Bercinta

Sejahteralah ke atas kamu yang membaca blog ini... Pernah bercinta kan? Bleh tanya skit? Kamu panggil pasangan kamu dengan panggilan apa? Nama dia? Atau nick name mcm 'Bunny', 'Cutie', atau 'si comel' atau 'handsome'? Hehehe... Best kan bercinta ni. Sebab boleh tergedik-gedik dan ada orang layan. [Owhh..miang nya statement ku ini....] Ada banyak panggilan-panggilan manja untuk pasangan-pasangan bercinta. Dan semuanya terpulang la kepada tahap gedik dan miang masing-masing kan? Ok, meh la baca apa benda yang aku merepek tentang panggilan-panggilan manja ni; 1. Sayang - Panggilan yang paling tipikal dan paling banyak orang guna utk panggil pasangan mereka. Kadang2 kalo orang melatah pun, panggil kita sayang gak kalo kita dah buat dia terkejut. Kehkeh... Tapi best je kalo org panggil kita sayang. Rasa mcm lembut dan disayangi... Tahap gedik : 80% 2. Ayang - Ni lebih kurang mcm panggilan 'sayang' gak, cuma dlm versi pelat dan lebih manja lagi. Saya