Skip to main content

Takut

Sejahteralah ke atas kamu...

Perkara yang paling saya cemas dan kecut perut sekarang ni ialah bila kena amik darah kat lengan  masa buat pregnancy check-up. Saya ni dah la memang penakut jarum suntikan. Tapi kalau dengan jarum jahit saya okay plak, setakat nak jahit lembu felt tu takde masalah punya.

Kisahnya macam ni. Pertama kali saya buat pemeriksaan kehamilan di Klinik Kesihatan kerajaan ialah di Taman Medan, Jalan Dato' Harun. Nak buat buku merah kata kauuuu... Actually tak merah la sgt warna buku tu. Buku pink sebenarnya. Saya ni bukan tau pun apa yang patut saya buat masa mula-mula dapat tau saya bengandung, tapi tanya kawan2, mereka yang suggest pegi buat buku merah kat klinik kerajaan. Nanti apa-apa hal, just in case kehamilan saya bermasalah dan saya decide nak bersalin kat klinik kerajaan, mereka akan terima kalau ada buku fing karer teww. 

Masa pergi klinik kesihatan tu usia kandungan saya 7 minggu, mula-mula kena register sebab 1st time datang situ. Lepas tu, dia amik ukuran berat dan tinggi semua. Pastu dia suh kencim dan amik darah. Kencim mesti la takde masalah sbb dah tiap2 hari buat. Cuma masalahnya toilet kotor dan berbau hanceng. Tapi bila part nak amik darah tu.... saya dah mula panic at the disco. Saya berdoa agar darah diambil kat jari je macam nak test gula tu. Kehkeh. Tapi jangan harap la kan? Darah yang mereka nak amik tu untuk buat berbagai-bagai ujian, antaranya Hepatitis, jenis darah, hemoglobin darah dan ntah hape ke benda la. So, perlulah amik banyak.

Apa yang membuatkan saya serik, masa amik darah tu mula2 nurse cucuk belah kanan, darah langsung tak keluar. Nurse tu pump in, pump out picagari tu utk kuarkan darah, tetap tak kuar. Dia tersalah cucuk agaknya. Pastu dia tukar plak ke belah kiri. Darah kuar tapi kuar pun macam tak laju. At least ada la jugak. Nurse tu cakap saya tak banyak buat keja berat ni, sebab tu salur darah pun tak nampak. Ntah2 sebab aku gemuk masa tu. Last sekali dpt le jugak satu picagari penuh darah saya walaupun dengan penuh kesukaran. Sakit tu tidak la sakit mana. Cuma saya rasa sangat2 seriau masa tengok darah tu.. Lepas tu ingatkan dah setel. Bila kuar result urine test, ada darah plak pada urine. So, kena amik darah lagi sekali kat lengan untuk test masalah buah pinggang plak. Huuwaaa.... Tim kay ahhhhh??!! Lagi sekali darah saya kena amik dengan gaya yang sama macam cara tadi jugak. Memang aku serik wei.

Bila dah selesai urusan kat klinik tu, saya terus dah tak datang-datang dah klinik tu untuk buat pemeriksaan rutin bulanan seterusnya sebab takut kena amik darah lagi. Sampai le usia kandungan saya 4 bulan, baru saya pegi klinik panel, klinik biasa je untuk buat pemeriksaan kandungan. Bawak buku pink tu suruh orang kat klinik panel tu update. Result darah saya pun saya tak tau. Menurut kata orang yang berpengalaman, kalau ujian darah ada masalah apa-apa mereka akan call. Tapi takde call pun, so saya consider takde problem la tu. Hahah. Sebab tu saya tak pegi amik result.

Bila pegi buat check up kat klinik panel.... doktor kat situ plak nak buat ujian darah lagi sekali. Sebab kan yang lama tu tak tau result. So, lagi sekali kena amik darah kat lengan. Tapi kali ni doktor tu expert, darah tu keluar dgn mudah je. Alhamdulillah. Itu bulan lepas. Masa kandungan 5 bulan. 

Semalam, saya pegi buat check up lagi sekali. Nak tau result blood test tu. Sekali doktor kata result darah saya hilang. Darah tu pun ntah hilang ke mana. [Jangan nanti DNA darah aku tu disalah gunakan oleh penjenayah sudah. Nauzubillah]. Huuwaa... Pastu darah saya kena amik lagi sekali... Sampai hati derang hilangkan darah saya. Dan yang semalam tu, doktor lain plak... Bukan doktor yang sama yang amik darah saya bulan lepas. Doktor ni tak pandai jugak amik darah. Huhu. Mula dia cari urat kat belah kanan tak jumpa. Pastu dia carik kat belah kiri. Then sama la macam nurse yang kat klinik kerajaan tu amik. Darah antara kuar dan tak keluar je walaupun dia pump in and out syringe tu. Huuuhuuu... Fobianya aku rasa. Nasib tak pengsan. Loya tau tak bila tengok darah tu masuk dalam syringe. Dah la warna pekat.

Comments

  1. aku tgk jarum pon dah seriau...eee..minggu lepas anak buah aku sunat..aku plak yang ngeri semcam..wakaka....alergek betul aku ngan jarum,darah,ni semua...

    ReplyDelete
  2. Sama la kita takut jarum jugak, tapi takpe tu semua kenangan tu.. Demi zuriat tersayang kita sanggup hadapi punya kan :D

    ReplyDelete
  3. hahaha..kesian lyd..kalau sy bab nak cucuk tu, sy pandang jauh2 taknak tgk jarum masuk seriaauuu...tp bila peknen camtuh lah lyd..kita kena derma darah selalu kat klinik tu..hehehe

    ReplyDelete
  4. macam mana leh hilang.. pelik sungguh.. depa ni kalau wat keje tak nak berhati2 kan.. tapi nak wat camne.. dah takdir camtu.. nak kena amik darah lagi.. hari tu time amik darah saya ok sket.. nak cucuk jarum banyak kali saya yg dok bismillah.. takot jarum gak.. hahahaha.. bulan lepas check-up kena cucuk ATT lak.. sbb cucuk tu utk kancing gigi.. bila kita bersalin or terlalu sakit nanti.. tak de la dapat kancing gigi tu insyaALLAH.. takot ngan jarum.. bila cucuk sampai bengkak 2 hari.. hmm cam budak kecik kan.. hihihih

    ReplyDelete
  5. Saya rasa nak pitam kalau tengok darah banyak yg merah itam pekat. Siannye kena cucuk2 cenggitu. Tak pasal polis ingat amek dadah pulak lengan banyak lobang har har.. okeh tak lawak. Kite dulu pun mase ngandung anak pertama terikut gak ngan ayat kena g spital kjaan tu so pegi la gak wat check up kat sana tapi dek kerana service cam ha**m.. siap ngan laki den pun kene penangan serbis paramjaddu maka terus gi klinik swasta aje. Pastu dokt situ kate kalau in case kena refer spital kjaan bleh je bwk buku yg gi cek kat klinik tu ke sana, tayahnye gi dapatkan buku merah, eh pink...

    ReplyDelete
  6. saya baca entri ni lompat lompat dari awal ayat ke awal ayat seterusnya.... saya serun nak habis kan satu demi satu ayat....

    ReplyDelete
  7. akak dah terbiasa amek darah.. masa duk sepital dua bulan lebih ngandungkan azalia.. dah paham sesangat..
    kalau doktor datang bukan masa melawat, bawak bekas amek darah terus hulur tangan.. dia pun cakap mana akak tau.. akak kata tauler...

    ReplyDelete
  8. Eh..eh..dorang ni suke2 je kan hilangkan result n darah yg dh diambil tu...

    Ciksu lagi la dari kk ke pakar dok amek darah..sampai lali.tapi sib baik dapt dekat nurse yg xpert..lau dpt tak ok maunya laki ciksu sound direct...buat naya patient je bila dpt nurse cm tu..kalau bb lagi la kesian kan..

    ReplyDelete
  9. takut jgk bab amek darah nie, bila nak cucuk ja, memg xtgk jarum..takut.. so far sy check up dkt kk sini memg xde masalah..bagus nurse2 seme.

    ReplyDelete
  10. wak pon leh pitam tengok darah jugakkk.. UUhhhu

    ReplyDelete
  11. huhuhu... elok serah kat nyamuk-nyamuk je ambik darah ni...
    suruh 100 ekor nyamuk hisap darah lepas tu picit sekor-sekor utk kumpulkan ballik darah...

    ReplyDelete
  12. sabarlah antara harga yg perlu dibayar utk jadi seorang ibu, but pahalanyer sgt besar ye!

    ReplyDelete
  13. setuju ngan KA, akak ni even dah lama x ngadung pun tiap kali check up sure kena amik darah...dah lali dan dah x rasa apa dah..

    ReplyDelete
  14. Lain kali pejam mata mcm akak buat..hehehe

    ReplyDelete
  15. Sy tak kisah hal yg itu. Tp sy kisah pasal hal menunggu. Heheheheheh....

    ReplyDelete
  16. YM BUndle : Tapi ko kan baru lepas operate maklofasial. Sepatutnya ko dah imun dgn jarum. Heheh.

    Myra : Itu la pasai. Demi zuriat ni, bersabar je. Tempuh je apa2 jua.

    UmmuAidan : Saya mula2 mmg pandang ke lain. Tapi sekali sekala saya jeling ternampak. Maklum la.. wp takut, tapi sifat bizi body tu tetap tak hilang dari diri ni.


    Karukord Jagau : aik.. ayam jantan pun takut kena cucuk. Hehehe.

    Jassnani : Suntikan ATT saya belum buat lagi. Tapi itu la problem kalo buat kat klinik swasta. Tak se'detail' klinik kerajaan check up dia. Yang Suntikan ATT tu nnti mesti kena bagtau sendiri kat klinik panel tu utk buat.

    Farah Deeb : Tau pun tak lawak. *padahal aku selok ketawa. Sebenarnya lawak. Hahahah...

    Tapi ikut nasib la bila check kat klinik kerajaan ni. Ada yang nasib baik dpt layanan baik je. Klinik Taman Medan yg saya pegi tu actually bagus nurse2 kat situ. Cuma part amik darah je yg kantoi skit. Derang semua muda2 dan baik2 serta lemah lembut. Kagum plak aku tgk.

    Desperate Mama : Nak baca pun serun. Nak kena cucuk apatah lagi. Huhu..

    ChoZila : Hebat la akak dah boleh baca dah apa yg doktor nak. Kuatnya semangat akak. Tak seram ke kena cucuk?

    Qasehnya Rania : Untung la Ciksu kalo dpt nurse yg pandai amik darah. Ini jangan nak kata nurse, doktor tua pun amik darah tersekat2.

    Mrs Lurve : Ish, mmg la tak sanggup nak tgk jarum tu masa tgh cucuk. Terus pusing ke lain. Tapi bila dah lama sgt jarum tu tak dicabut daripada lengan, nak gak tgk dah banyak mana dah darah tu terkumpul. Sekali tgk baru sikit daaa.. Aduii..

    Wak Gelas : Wak ni keturunan jawa patut hati kental. Mana bleh takut2.

    Nizam : Dah mula la tu nak bagi idea kreatif dia. Ingat nak tangkap umpan buat memancing ikan puyu ke ni? Kalo suh nyamuk pun okay gak, cuma nak kumpulkan semula nyamuk2 tu mesti susah.

    Kesuma Angsana : Huhu.. Baiklah.. Saya mmg sabar. Cuma takut je. Ada rasa fobia.

    Suria Amanda : Harap2 saya pun nanti macam awak, bila dah lama2 dah lali. In Sya Allah.

    ReplyDelete
  17. assalamualaikum lyd...sabar jer kan dah terpaksa kena buat redha jer...;)

    ReplyDelete
  18. ngandung sulung ade 2 kali injection tau...jgn terlepas semua tu plak.

    ReplyDelete
  19. Ratu hatiku : Saya pejam mata jugak. Tapi bila lama sgt tercucuk jarum tu kat situ, nak gak tgk apa terjadi. Pastu mula la nampak darah.

    Faraherda. Razalan : Kita terbalik plak. Saya rela tunggu. Walaupun saya ni takla penyabar mana. Keke.

    Maszull : Saya terpaksa sabar mama. Demi anak ku ini..

    Nafisa81 : Huhu.. itu la.. takutnya nak kena inject 2 kali ni.

    ReplyDelete
  20. nak sebok gak walaupun dah ade ramai yg komen..hihi

    mamavogue dulu mmg tahap fobia ngan jarum suntikan. Tiap kali amik darah tangan Incik Joni jd mangsa ku ramas2.. Tapi sejak pregnant & ade problem masa 7bln, setiap 4 jam kena derma darah..huu. Mase tu dah berkampung kat hosp serdang pun :)

    Skang ni korg cucuklah tang mana pun, dah tak heran..hihi

    ReplyDelete
  21. Saya tak takut dgn jarum, tapi saya ngeri lihat darah. Satu kali tu kaki saya tersepak kaca, darah keluar agak banyak. Kepala tiba2 jadi pening, bukan sebab kurang darah tapi mabuk tak boleh tengok darah...

    ReplyDelete
  22. mcm mana boleh hilang tabung darah akak tu..peliklah...memang rasa seriau bila tgk jarum tu

    ReplyDelete
  23. MamaVogue : Saya suka la awk komen wp dah banyak komen. Huhu.. 4 jam sekali ke? Macam makan ubat demam plak. Tapi makin kerap kena cucuk makin buat kita rasa lali kan?

    JR : Saya rasa saya pun macam tu la JR> Takleh tgk darah. Darah satu picagari tu pun saya rasa nak pitam.

    ReplyDelete
  24. Ema : Itu la... akak pun pelik. Cemana derang ni jaga rahsia pesakit. Tapi sebab malas nak pening kepala, akak malas nak tanya apa2.

    ReplyDelete
  25. Ala siannya awak Lyd..
    Khamis lepas saya buat check-up kat klinik kerajaan.. siap kena perli ngan akak kat sana lagi..amboi awainya datang check-up hihihi.. baru 2 bln. (biasalah over exited kann..)Saya bab masuk tandas tu memanglah lemah tapi pergi jugak. Ingatkan awal2 tak kena amik darah rupanya kena jugak..sebelum masuk bilik amik darah adalah sorang kakak tu siap cerita hari ni nurse amik darah dia guna jarum besar, selalu amik darah tak sakit hari ni sakit. Adoiyai saya memang takut bab amik darah ni... terus kecut perut.. memang sempat tengok jarum bila nurse nak amik darah saya tutup mulut sambil pandang tempat lain.. bila dah nak siap, nurse siap gelakkan saya lagi.. "takut lah tu.." memang boleh tahan jugaklah sakitnya.. Monday ni jumpa doktor pula. Sekarang ni alahan memang teruk. makan pun tak lalu dok muntah asid je..berat badan pun turun. dah supa macam duduk dalam bot dah rasanya terhuyung hayang..
    Awak sekarang dah tak muntah2 lagi ker.. ada selera dah sekarang?

    ReplyDelete
  26. Nita : 2 bln bukan ke elok pegi check up? Masa sy pegi tu selamat le nurse kt situ baik2.

    Awak kena cucuk dgn jarum besar ke? Ya Allah. Takutnye.

    Sian awk. Alahan kalo muntah kuning tu mmg penat kan? Nak teran muntah tu brulang2 kali. Tp masa sy alahan dulu sy lg rela muntah kuning drpd muntah lepas mkn. Sbb sy penggeli. Keke. Ų§Ł„Ų­Ł…ŲÆŁ„Ł„Ł‡ Ų±ŲØ Ų§Ł„Ų¹Ų§Ł„Ł…ŁŠŁ† skrg dh tak muntah. Tp gastrik still ada. Takleh mkn lmbt. Nanti mula la perut pedih berangin.

    ReplyDelete
  27. lyd aku tengok penat ko reply komen camni..tukar la setting reply kat bawah komen tu je....

    ReplyDelete
    Replies
    1. ym bundle : Aku suka gak comment setting mcm ko punya tu. Cuma yg tu tak de pop up window. Bila update, dia usik seluruh page. Tp tgk la kalo aku penat sgt nk komen nnt aku tukar la. Keke.

      Delete
  28. banyakkan bersabar semasa mengandung ni..baru sikit ajer onak dan durinya mengandung ni..tapi memang indah untuk di kenang..untung boleh share kat blog sekarang ni..

    time akak dulu nan ado..skrg ni nak gak buat N3 skt skt..buat kenangan untuk diri sendiri dan anak-anak

    ReplyDelete
  29. lepas amik jarum kat lengan...nantikat jari lak...nak check gula...tu kerap sikit setiap kali lawatan...tu pun saya gerun...
    tentang darah hilang tu,saya teringat waktu saya kerja klinik swasta..doktor suh patient kencing nak test apa tah tak ingat,kemudian lepas doc check saya pun buang airkencing tu,lps tu tiba2 doc mtk blk,katanya patient nak test UPT...habis gelabah saya...jadi doc kena explain kat patient kata kita test hari lain lah...he he he...ada kene mengena tak ngan darah hilang?he he he

    ReplyDelete
  30. Beberapa bln lps saya pun kena cucuk gak. nk cek hormon. puas staf tu tepuk2 lengan cari urat. Mula2 kanan, lps tu kiri pulak.

    At last dia say sorry kena ikat lgn lebih kuat. sblm tu soh saya buat senaman lgn. Berjaya cucuk sekali. Paling sakit masa dia tarik jarum! Denyut2.. Kalo salah2 lg naya.

    Suami kata..susahnya jd prmpn kan..

    ReplyDelete
  31. tak ada amsalah naka ambik darah. tp kes lyd mcm azfar la. bila tgk dia kena cucuk smp 4-5 kali rasa macam nak suruh nurse tu berhenti je. dia kata berisi susah sikit nak carik urat.

    ReplyDelete
  32. Paling best bila ambik darah ni bila suami tanya..
    "sakit tak"lepas tu kita caKap la sakit padahal tak..lepas tu dia tak bagi kita masak le...basuh kain la.sebab kekonon nya sakit sangat..muahahaha...

    ReplyDelete
  33. Sha ok kot bila amik darah cuma kalau org bekam tu yang buat Sha takut. Nampak macam jeli pulak darah tu. Rasa mcm vampire. Hehehe.

    Tp sebenarnye kan...agak bahaya percubaan banyak kali tu. Sebab itu menunjukkan kurang pengalaman dan keyakinan. Perasan tak bila nurse2 tua buat selalunya lebih baik dr trainee?

    Ada masanya kita cuba paham yang mereka ni juga perlu masa dan pelajaran. Tp bila dpt nurse kerek...alaaii...:)

    ReplyDelete

Post a Comment

Saper komen, dia best!

Popular posts from this blog

Bolehkah Wanita Hamil Menggunakan Minyak Panas Atau Minyak Angin?

Sejahteralah ke atas kamu.. Pernah sewaktu mengandungkan Luth dulu, aku minta minyak panas di klinik untuk sapu pada pinggang aku yang sakit kerana dah semakin sarat. Semasa aku ingin mengambil minyak tersebut di kaunter ubat, nurse yang bertugas tu pesan kepada aku, pompuan mengandung tak boleh pakai minyak panas terutamanya yang berwarna hijau. Takut nanti anak jadi hijau. Aku tak sure dia cakap betul-betul ke memain. Tapi muka dia serius dan katanya lagi, itu mak dia yang pesan. Aku dah take note la kat situ pasal minyak panas ni. Tapi pasal warna hijau tu, ada kena mengena ke? Heheh. Tak pernah pulak aku jumpa manusia berkulit hijau melainkan Incredible Hulk. Wanita mengandung memang selalu la akan rasa sakit-sakit pinggang, sakit tulang punggung, bisa-bisa kaki, rasa lenguh badan dan rasa tidak selesa pada perut mungkin sebab perut bergas atau kita biasa panggil angin. Itu sebahagian je aku bagi contoh penyakit yang ibu mengandung alami.  Biasanya bila rasa sakit

Pasal Ayam Pun Nak Berkira

Sejahteralah ke atas kamu... Saya ni banyak kerenah. Ada benda-benda yang saya memang sangat berkira padahal benda tu benda remeh je. Contohnya kalau makan ayam goreng di KFC,  saya mesti akan request bahagian ayam ' wing ' dan 'rib ' kat kaunter KFC tu. Sebab part ayam yang saya suka hanya part dada dan ke atas je. Wing tu semua tau la adalah kepak ayam bukan kepak biri-biri . Rib plak saya tau ramai yang tak biasa guna perkataan rusuk tu. Saya ni, kalau dapat bahagian ayam yang saya tak suka, saya boleh badmood 44 hari. Sama jugak kalau makan kat restoren biasa. Kalau mula-mula saya nak makan ayam, tetiba tengok ketul-ketul ayam yang tinggal tu semua part yang daging lembik, saya sanggup tukar makan ikan. Saya tau ramai yang suka part pinggul ayam sebab dagingnya lembut dan rasa ayam lebih terasa kat bahagian situ. Bukan la takleh makan terus. Cuma kurang suka je. Yang penting ayam tetap ayam. Ye tak.  Korang jangan le kata saya berlagak + memilih + cerewet w

Panggilan Manja Geli-geli Sewaktu Bercinta

Sejahteralah ke atas kamu yang membaca blog ini... Pernah bercinta kan? Bleh tanya skit? Kamu panggil pasangan kamu dengan panggilan apa? Nama dia? Atau nick name mcm 'Bunny', 'Cutie', atau 'si comel' atau 'handsome'? Hehehe... Best kan bercinta ni. Sebab boleh tergedik-gedik dan ada orang layan. [Owhh..miang nya statement ku ini....] Ada banyak panggilan-panggilan manja untuk pasangan-pasangan bercinta. Dan semuanya terpulang la kepada tahap gedik dan miang masing-masing kan? Ok, meh la baca apa benda yang aku merepek tentang panggilan-panggilan manja ni; 1. Sayang - Panggilan yang paling tipikal dan paling banyak orang guna utk panggil pasangan mereka. Kadang2 kalo orang melatah pun, panggil kita sayang gak kalo kita dah buat dia terkejut. Kehkeh... Tapi best je kalo org panggil kita sayang. Rasa mcm lembut dan disayangi... Tahap gedik : 80% 2. Ayang - Ni lebih kurang mcm panggilan 'sayang' gak, cuma dlm versi pelat dan lebih manja lagi. Saya