Skip to main content

Siakap Steam Nenas dan Pra-Membeli Belah Barangan Bayi

Sejahteralah ke atas kamu....


Siakap Steam Nenas
Semalam saya rajin. Pegi kedai, nampak ikan siakap yang saiz kecik, terus beli. Dalam kepala otak terkonfius nak masak Siakap 3 Rasa atau Siakap Steam. Saya pilih 3 rasa. Singgah kedai buah beli nenas potong-potong. Bila sampai umah, rasa cam 'rajin' sangat nak potong cili kering, rendam dan blend. Tetiba menu bertukar. Nak buat Siakap Steam je. Sebab senang sket. Dah tu, alang-alang dah ada nenas, saya masukkan je la dalam ikan stim tu. 

Saya tak letak perahan jus lemon kukus grill panggang Chef Michael pun. Bila siap ikan tu... perghhh... memang sedap. Rasa nenas tu dapat tutup hanyir ikan. Pastu air nenas tu meresap ke dalam isi ikan. Sangat sedap. [Boleh ke aku syok sendiri yang masakan aku sedap? Muahahaha.]. Resepinya sama je macam ikan steam biasa, tapi gantikan perahan limau dengan nenas.


Pra Membeli Belah Barangan Kelengkapan Bayi
Sebelum kita membeli kemudian kita belah daripada situ, kita haruslah membuat senarai barang-barang yang ingin dibeli. Saya ada post status di FB semalam dan bertanya pendapat kawan-kawan, bila waktu yang sesuai untuk saya beli barang-barang baby. Mereka sepakat jawab bila usia kandungan 5 dan 6 bulan. Maknanya, inilah waktunya untuk saya mula membeli belah barangan bayi. Menurut mereka, bila kandungan dan sarat, takut saya tak larat. Dan bila kandungan masuk 7 bulan tu dah kena bersedia sebab anything boleh berlaku [maksudnya bersalin awal]. 

Saya dah buat list. Senarai barangan bayi yang saya imagine yang bakal saya perlukan untuk anak saya nanti. Memang kalau Google lagi senang untuk dapatkan senarai ni. Tapi saya pun tak faham dengan diri saya ni. Saya lagi suka perah otak fikirkan sendiri. Beragas betul. Sape rajin nak tengok, tengok la list yang saya buat ni. Ngeh-ngeh.

Berikut adalah senarai barangan keperluan untuk bayi dan keperluan ibu selepas melahirkan; [*adik = nick name untuk anak saya]






Kalau tengok list ni, ada banyak benda yang saya nak buat sendiri. Saya memang mengada. Masa buat preparation untuk kawen dulu pun saya mengada nak buat sendiri. Padahal kalau beli lagi la senang, murah dan sudah tentu kecantikannya lebih terserlah. Tapi dah memang perangai saya mengada-ngada, nak buat canner kan? Perasaan bila buat sendiri tu macam lebih puas dan rasa macam dah berusaha keras. Sampaikan kalau sempat, sarung tangan baby [baby mitten] pun saya nak jahit sendiri. Seronoknyaaaa....

Comments

  1. Memang best puaskan hati sendiri :)
    memang best senangkan hati sendiri :)

    Selamat bershopping..!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mamavogue : thanks for the wishes.

      Mrs lurve : takde jimat pun. Beza pun sikit je. Tp masa la yg byk digunakan. Kalo beli lg senang.

      Jassnani : kan mmg dh ada stokin dgn tuala wanita tu. Tak perasan ye?
      Sy mkn sikit je nenas. Tp masa awal2 peknen dulu pun dh makan nenas. Tp xbyk la. Dan kena bebel dgn husband.

      Ahlam : sabar2. Akan tiba turn awk nnt in sya Allah.

      Kesuma angsana : hehe. Beriya je kan saya ni.

      JR : lupa nk masukkan tunku. Tp rasanya dah ada tunku kat kg.

      Ujie : sy jarang buat ikan stim ni. Kena guna asam jawa ek utk hilangkan hanyir?

      Yelah ujie. Kita mmg ada byk psamaan. Tgk entri2 awk pun byk yg kita sependapat.

      Nizam : air selusuh mmg takde rasanye. Tak tau cemana rupa dia pun. Tp tq ingatkan. Bleh tny mak mentua nnti.

      Jna : mekasih na sbb excited. Nnt na nk bsalin, bleh la refer list ni.

      FnF : larat ke last minute nk shopping awk? Salute la kalo mcm ni. Lgpun awk mesti dh ada experience kan?

      Lya : xpe lya. Tak dpt lalui yg ini, ada benda lain yg lya lalui tp org lain tak lalui ork? Tu la, bju beli tak byk pun rasanyd. *konon. Skali kang bila dh tgk bju hok comel2 mula la selok ke diri. Keke.

      Delete
  2. Ok sgt kalo boleh wat sendiri, lagi jimat...kalo sy wat seniri..alamatnya baby nie kuar pun belum siap ag..ingat ujung bulan dec nie nak mula cari brg, kandungan dh 6m masa tue

    ReplyDelete
  3. macam nani gak.. kalau list ni dah buat dah.. siap2 apa yg perlu.. lepas tu kot2 teringat dlm pale otak siap2 tambah.. ade je yg tambah.. tuk mama berpantang tu kena tulis stokin + pad.. sbb sure pakai lebih..
    >> dah makan nanas? saya tak berani lagi.. even makan pajeri nanas pun.. aishhh.. teringin nak makan nenas sejak 1st trimester lagi.. tapi fil/mil tak kasi.. camne tu.. dia kata dekat2 nak bersalin boleh la.. hmmm sabor jer ler..

    ReplyDelete
  4. awakkkk.. psstttt >>>
    kita dah apdet pasal senduk tu.. hehehe.. size senduk yg comel molek je.. kalau senduk besar kang terlalu berminyak dan susah nak mengelim kan.. thanks betul kan.. kita penah terbuat dia lebih minyak.. mmg jenuh nak lekat tepung tu.. bila goreng terbuka plak.. sayang je.. masuk minyak.. kannn..

    ReplyDelete
  5. wahhh...sedapnya siakap stem...yumm3

    teruja baca list yg akak buat 2.. teringin lak nk ada pngalaman cam 2...hahahaha

    ReplyDelete
  6. bagus2 kalau dah ade buat list2 mcm ni!

    ReplyDelete
  7. Panjangnya list dia...tungku urut perut tak ade dlm list ke? Sekarang kata org dah ada tungku letrik ye ke??

    ReplyDelete
  8. siakap tu sblm nak masak, saya lumurkan pes asam jawa luar dan dalam..biarkn meresap jap. Bolehlah hilangkan hanyir.

    list tu sume, bkn sbb mengada..tapi jelas keterujaan Lyd utk menyambut org baru. saya pun jenis buat list, tersusun gitu. :)

    ReplyDelete
  9. WAHHHHH~! good mama ni hihihi
    Na yg terhpy lebih tgk list ni heheheh

    ReplyDelete
  10. wahhh... bagus buat list cmni. sy ngn hubby last minute punye jenis mmg takleh dicontohi...hehe

    ReplyDelete
  11. lya x pnh mkn ikan steam.. sedap ke?? nk try, tp xde geng.. sbb fain kate diacannot go dgn ikan steam.. dia budget hanyir kot... jd, klo nk mkn sorang mbazir lak beli.

    wah..banyaknyer senarai..lya lak eksited tgk ni.. sbb lya x pnh rasai ni semua.. bestnyer.. bagi lya membeli bju baby jgn terlalu bnyk..kalo y new born beli sikit2 je..utk pakai msa pntang, sbb nnti baby akn mebesar cepat.. jd sayang la... kalo nk beli, beli saiz besar2 sket..biar tahan lama...

    ReplyDelete
  12. sarung tangan buat sendiri pun ok..sebab dia pakai sampai 2 bulan je.cukup 2 bulan nurse suruh buka sebab nak latih jari jemari halusnya,...hehe

    eh!!memang losyen tak yah beli pun.mikhail punye losyen sampai hari ni tak pakai lagi sebab bayi bukan elok pakai losyen2 ni.nak pakai kena tunggu 6,7 bulan nanti la..
    bukan losyen je,bedak pun tak pakai lagi..kalau celah2 tu bubuh tepung ubi je..hehehe

    ReplyDelete
  13. Diana : 2 bln je ke kena pakai sarung tgn? Kejap sgt. Bleh la buat sndiri. Makin bsemangat plak rasa. Losyen mmg syg tak berapa bkenan sbb tak best. Kalo tepung ubi, senang la. Hehe. Tepung jagung bleh guna tak?

    ReplyDelete
  14. Salam, nak mintak tolong klik G+ kat post Iphone...hehe..saya sertai contest menang iphone

    ReplyDelete
  15. Cam tak caya je rajin masak tapi okeh sebab dah siap maknanya betullah rajin hahaaa.. Tapi bab tulis list tu memang tabek spring lantun ah. Kite dulu taim nak ngandung takde pun list... sbb kite ni jenis asal lalu kedai baby nengok mana comel- rembat! So menjelang nak beranak nak hado sume menda. List barang nak bawak ke spital pun spital yg bagi mase last check-up 8-9 bulan tu so senang la koje.
    My latest Entry :)
    10 Perkara Yang Hanya Ada di Saujana Utama

    ReplyDelete
  16. wah lengkap segala list...bagus btul lyd nie...ini untuk permulaan jer kan...? sebab kalau ikutkan sy rs kuantiti tuh agak kurang..mcm stoking..sarung tangan..etc perlukan banyak once lahir ..at least 5 pasang...selamat membeli belah ya lyd...

    ReplyDelete
  17. Bahrain Ramlan : In Sya Allah kalau berkesempatan nanti.

    Karukord Jagau : Ha ah.. Rasa happy pun ye..

    Farah Deeb : Haa... cayolah.. Jangan tak cayo. Saya ni mmg rajin org nya. Iaitu 'sangatttt' rajin. Hahahha... Nak buat last minute tu saya suka jugak sbenarnya. Dulu masa skolah pun saya jenis suka study last minute. So, lebih kurang je la. Tapi part beli2 ni, kena gunakan duit. Duit plak banyak nak kena standby kan bila nak dpt pertambahan ahli keluarga ni. Heheh. So, terpaksa le buat list supaya ada pedoman bila membeli nanti.

    Ummuaidan : Sarung tangan tu beli utk amik saiz je rasanya. Nanti nak buat sendiri. Byk t-shirt lama saya yang masih elok tapi dah tak muat. Boleh le buat banyak2. Lagipun kawan2 kata utk newborn takyah beli byk sgt, sbb kejap je pakai. Dan mungkin akan dpt gift daripada org yg dtg melawat anak nanti. *kalau le ada kan? Tapi tak harap sgt pun. Kekeke.

    ReplyDelete
  18. masa anak2 semua dah siap masa 6 bulan sebab dua anak pertama bersalin awal kan? jadinya memang prepare awal2.

    ReplyDelete
  19. tepung jagung tak tahu pulak boleh guna ke idak..tak pernah dengar pun org guna tepung jagung untuk baby..ekekk

    ReplyDelete
  20. Wah kemas Lyd..siap ada senarai....TERBAIK..!

    tupperware akak pernah tengok ada keluarkan botol susu untuk bb....tp harga dia mahal sket la... tupperware katanya takde campuran bahan kimia...Wallah hu'alam

    ReplyDelete
  21. termos ko dah ada ek? penting ni klu idak asik kene masak air panas jek...pastu tunku perut baby...slalu kat kg org guna daun sireh(kot) tp skrg ada tunku baby modern...aku guna tunku modern..comei bangat heheh

    ReplyDelete
  22. Baju longgar. Ada butang kat depan.

    Bagusnya Lyd!!! Sha puas hati dengan list yg Lyd buat sbb mengambil kira semua. Ada je org yg pakai bantai semuanya..masih nak berketat2 di sana sini:)

    Jgn lupa bra utk breast feed ye!

    ReplyDelete
  23. Bagus lyd...
    Tungku...dah ada ke?
    Buat sendiri satu kepuasan kn;)

    ReplyDelete

Post a Comment

Saper komen, dia best!

Popular posts from this blog

Bolehkah Wanita Hamil Menggunakan Minyak Panas Atau Minyak Angin?

Sejahteralah ke atas kamu.. Pernah sewaktu mengandungkan Luth dulu, aku minta minyak panas di klinik untuk sapu pada pinggang aku yang sakit kerana dah semakin sarat. Semasa aku ingin mengambil minyak tersebut di kaunter ubat, nurse yang bertugas tu pesan kepada aku, pompuan mengandung tak boleh pakai minyak panas terutamanya yang berwarna hijau. Takut nanti anak jadi hijau. Aku tak sure dia cakap betul-betul ke memain. Tapi muka dia serius dan katanya lagi, itu mak dia yang pesan. Aku dah take note la kat situ pasal minyak panas ni. Tapi pasal warna hijau tu, ada kena mengena ke? Heheh. Tak pernah pulak aku jumpa manusia berkulit hijau melainkan Incredible Hulk. Wanita mengandung memang selalu la akan rasa sakit-sakit pinggang, sakit tulang punggung, bisa-bisa kaki, rasa lenguh badan dan rasa tidak selesa pada perut mungkin sebab perut bergas atau kita biasa panggil angin. Itu sebahagian je aku bagi contoh penyakit yang ibu mengandung alami.  Biasanya bila rasa sakit

Pasal Ayam Pun Nak Berkira

Sejahteralah ke atas kamu... Saya ni banyak kerenah. Ada benda-benda yang saya memang sangat berkira padahal benda tu benda remeh je. Contohnya kalau makan ayam goreng di KFC,  saya mesti akan request bahagian ayam ' wing ' dan 'rib ' kat kaunter KFC tu. Sebab part ayam yang saya suka hanya part dada dan ke atas je. Wing tu semua tau la adalah kepak ayam bukan kepak biri-biri . Rib plak saya tau ramai yang tak biasa guna perkataan rusuk tu. Saya ni, kalau dapat bahagian ayam yang saya tak suka, saya boleh badmood 44 hari. Sama jugak kalau makan kat restoren biasa. Kalau mula-mula saya nak makan ayam, tetiba tengok ketul-ketul ayam yang tinggal tu semua part yang daging lembik, saya sanggup tukar makan ikan. Saya tau ramai yang suka part pinggul ayam sebab dagingnya lembut dan rasa ayam lebih terasa kat bahagian situ. Bukan la takleh makan terus. Cuma kurang suka je. Yang penting ayam tetap ayam. Ye tak.  Korang jangan le kata saya berlagak + memilih + cerewet w

Panggilan Manja Geli-geli Sewaktu Bercinta

Sejahteralah ke atas kamu yang membaca blog ini... Pernah bercinta kan? Bleh tanya skit? Kamu panggil pasangan kamu dengan panggilan apa? Nama dia? Atau nick name mcm 'Bunny', 'Cutie', atau 'si comel' atau 'handsome'? Hehehe... Best kan bercinta ni. Sebab boleh tergedik-gedik dan ada orang layan. [Owhh..miang nya statement ku ini....] Ada banyak panggilan-panggilan manja untuk pasangan-pasangan bercinta. Dan semuanya terpulang la kepada tahap gedik dan miang masing-masing kan? Ok, meh la baca apa benda yang aku merepek tentang panggilan-panggilan manja ni; 1. Sayang - Panggilan yang paling tipikal dan paling banyak orang guna utk panggil pasangan mereka. Kadang2 kalo orang melatah pun, panggil kita sayang gak kalo kita dah buat dia terkejut. Kehkeh... Tapi best je kalo org panggil kita sayang. Rasa mcm lembut dan disayangi... Tahap gedik : 80% 2. Ayang - Ni lebih kurang mcm panggilan 'sayang' gak, cuma dlm versi pelat dan lebih manja lagi. Saya