Iklan! Iklan! Sila Click!

02 November 2012

Di Alam Rahim, Kecil

Sejahteralah ke atas kamu.....

Di Alam Rahim
Sewaktu arwah mak saya mengandungkan saya, usia beliau ialah 39 tahun. Waktu itu hidup susah. Arwah mak bekerja di ladang getah. Jadi, no wonder la kalau saya ni lebih hitam daripada adik-beradik perempuan saya yang lain. Kulit saya macam kulit abang-abang saya. Eh, ntah-ntah saya ni anak lelaki kot? Hotak hangggg!!! Waktu itu, arwah mak kata, alahan yang beliau alami adalah paling teruk berbanding mengandungkan anak-anak lain. Takpe. Saya tau bukan sebab saya special ke apa, tapi sebab waktu tu mak saya dah berusia. Hehehe. [Lagi tanak mengaku yang aku ni budak itam muka masam yang degil bawak masalah. Chessss!]. Alahan mak saya sewaktu mengandungi saya, dia langsung tak boleh makan apa-apa. Macam saya alahan, ada jugak benda yang saya boleh makan. Buah, susu masih boleh. Tapi mak saya langsung tak boleh. Nasik pun tak boleh bau. 

Setiap hari kena pegi keja kat ladang, yang hanya dia boleh terima ialah air kosong yang diletakkan di dalam tiub aiskrim kampung. Itu pun satu tiub je sehari daripada pagi sampai ke pagi esoknya pulak. Hanya itu. Ubat-ubat hospital memang langsung takde makan la walaupun dapat. Susu Anmum jauh sekali. Inikan pulak Folic Acid ke, Obimin ke segala mak gajah vitamin. Tak ada ye tuan puan sekelian. So, dari mana datangnya nutrisi untuk saya?? Juga kecerdasan akal fikiran yang saya ada sekarang [pang! pang! pang! tempeleng back to back] datang daripada mana? Sel-sel otak saya berhubung tanpa perlu minum susu Anmum? Ajaib bukan? Yang penting, mak saya melahirkan saya dengan mudah. Alhamdulillah. Menurut arwah mak saya, 8 kali beliau bersalin, 8-8 mudah beranak. Itu mungkin kerana petua mudah bersalin yang arwah atok saya[ayah kepada abah saya @ bapak mertua arwah mak saya] turunkan kepada mak saya. Petua mudah bersalin tu biarlah saya simpan je. Kang kalo citer nanti org tak percaya pulak. Terutamanya orang-orang moden zaman sekarang kan? Peace \/




Kecil
Arwah mak saya kata, saya masa kecil tak nakal. Serius tak nakal langsung. Tapi DEGIL giler viva. So, mana lebih elok antara nakal dengan degil? Kalau nakal macam Adam Mukhriz, kalau degil macam Ain Hawani. Haaa.. Pilih..pilih... Petanda yang seseorang anak tu ada potensi degil ialah kalau pusaran rambut dia ada lebih daripada satu. Pusar rambut saya ada 2 tau. Satu kat belah kiri, satu belah kanan. Jauh-jauh. Bukan sebelah menyebelah pun. Itu org kata mmg degil tahap kambing gurun dah tu. Kalo yang pusar rambut 2 tapi dekat2 tu degil sikit je. 

Petunjuk kedegilan yang lain ialah telinga cegeng. Cegeng ni bukan capang tau. Capang tu kalau telinga tu besar cam telinga gajah. Tapi cegeng plak telinga tajam macam telinga orang bunian dalam cite The Lord Of The Cincin. Cuma takde la setajam itu. Lebih kurang cam telinga Dian Sastrowardoyo macam ni;

Walaupun wajahku tidak seiras, asalkan telinga seiras dengan Dian pun dah cukup lah. Sob..sob... mcm la mulia sgt si Dian ni ye tak? Hehehe.


Okay. Tu je. Bai.

19 comments:

  1. Cegeng.

    Vocab nieh. Sha tak pernah tau mende lain selain telinga tajam. Kadang2 guna la tah ape terminologi menyedapkan hati sendiri.

    Alaaaa...kalau hitam pon cantik. Ibu saya Zakiah yang sepatutnya dijangka lahir sebagai Zaki adalah satu2nya anak hitam yg arwah nenek ada.

    Degilnya pon semacam (kdg2 kena panggil keling dgn adik beradik2). Siap buat teori org hitam lebih degil dari yg cerah2 semua.

    Tapi pada Sha...walau ada kebetulannya...ada juga yg tak betul. Kami semua ikut Sepet dan kulit ayah tapi...degil kami lebih dari mak yg gelap:P

    Dan...Sha sangat tak bijak tgk pusar rambut tu. Nak pinjam ilmu boleh?:D

    ReplyDelete
  2. baru tau... pusar dua jauh, degil tahap kuasa 10... pusar dua dekat, degil tahap kuasa 1.... hehehehe...

    ReplyDelete
  3. Heee~

    Klu 2 pusar, degil? Tapi nakal pun, boleh kata ya jugakkan? Mmm...

    Awak mst anak bongsu, kan?

    ReplyDelete
  4. baru dgr Cegeng..cengeng tau la..

    Allah adil, org dulu takde duit & rawatan yg baik..mudah je nak bersalin. Mak saya pun ckp semua 9org sng masa bersalin.

    *mak kata, saya anak paling degil (keras ati) dari kecik sampai skrg. nak ikut kata sndiri je. (hurm..degil rupanya aku ni) :(

    ReplyDelete
  5. he he suka N3 ni, masih teringatkan arwah mak ye, jgn lupa sedekahkan alfatihah ye bila rindu menerpa !

    ReplyDelete
  6. oooooo pusat pale ada 2 ek.. mmg org kata degil.. tapi degil ada tempat tu... hihihi.. mak saya mengandungkan saya waktu tu umur dia 20 tahun.. so umur beza umur saya dan mak saya ialah 20 tahun la.. :) sayanggg mak.. :D mak kata dia last pegnen kat adik bongsu tu umurnya 33 tahun.. sebab tu time tu dia kata dia kuat lagi.. x mcm saya skrg.. :(
    >> rindu mak ekkk.. sedekahkan al-fatihah dan doa banyak2 utk arwah ye..

    ReplyDelete
  7. Oh gitu..!
    Incik Joni ade 2 pusar, walaupun tak bape jauh tapi degil tu bole tahan gak..hihi

    Mamavogue pun adalah anak yg paling teruk alahan mak masa pregnantkan. Alahan sangat sampai dgr org sebelah masak pun bole muntah. Pastu ketuk pintu jiran siap marah2kan diorg..hehehe!
    Pastu aseklah minum air oren gas dlm botol kaca tu :) No air kosong, nasi & susu!

    Eh terbuat karangan, okbai!!

    ReplyDelete
  8. lyd....sedekah al-fatihah byk2 untuk arwah mak lyd tiap kali teringatkan dia yek...

    petua mudah bersalin?ape tu lyd..nk tau jgk...teringat2 lagi pisau bedah kat ot aritu..huhu...

    ReplyDelete
  9. bukan cengeng tu untuk manja atau suka nangis ke..

    ReplyDelete
  10. sedih gak baca cite nie..sebab mak saya pernah kata kalau alahan + cepat letih macm manalah kalau kerja ladang..susah kan nanti..
    degil yer kecik2.. hmmm janji dah besar tak degil takper tp kalau kecil kecil biasanya selalu kena 'piat' lah yer..hehe

    ReplyDelete
  11. lyd, nanti syer la pasal petua mudah bersalin ni, orang dulu punya petua bagus diamalkna ;)

    Telinga tajam mesti comel, 1st time dengaq pasal telinga cegang ni :D

    ReplyDelete
  12. Al-fatihah tok mak kak lyd

    kak lyd lagi nakal dari la ni haha gurau je yang pasal telinga tu baru na taw rini kak..pasal pusar yelaa mmg ramai ckp ade dua pusar mmg degil.. hihihi (tapi na ade 1 je degil yang amat jugak) hehehe

    pasal hitam tu na tatw kat belah mana yg hitam na tgk putih je kak lyd?

    ReplyDelete
  13. Pernyataan #1: Mmg org dolu2 stabil je kan tayah makan vitamin itam putih merah bagai. Tapi tang kite jenuh hari2 kena makan. Rasanya pasal kite skang banyak makan junk food betul tak? Betul la, betul la....
    Pernyataan #2: Anak no 2 aku pun ade 2 pusar!!!!!!!!! Dogil ya ampun!!!!! Tapi relaks... hehee... org yg 2 pusar ni ade caranya nak di takdegilkan. Mau tau? (Mane le tau kot kang turun kt bb kan?) Haaa kalau mau sile dedahkan rahasia senang nak beranak tu cepat!!!!!!!!

    ReplyDelete
  14. mak aiii... degil ek? sama macam anak2 saya. kureng makan saman. nasib baik la mak ada sifat sabar terlebih sikit berbanding abahnya. opsss...

    ReplyDelete
  15. kambing gurun???? KAHKAHKAHKAH...

    kambing gurun masih masindi hujan tau.
    kambing kampung kita tu yang mengembek kalau kena renjis air... hahaha

    ReplyDelete
  16. patut ketegaq !...sory lawak jer Lyd :)

    ReplyDelete
  17. Dua org anak saya ada pusar dua...alamak, degilnya tahap tak boleh banding dgn apa2 di dunia ni, memang kena banyak berlembut dan guna psikologi selalu....

    ReplyDelete
  18. citer la kat akak lyd petua nak bersalin mudah tu..citer la..citer laaaaaaa..

    ReplyDelete
  19. hihi..adik ciksu no 3 ada tiga pusar.
    degil boleh tahan..

    a`aa kan mak2 kita dulu mana ada minum susu anmum bagai tp anak2 alhamdulillah juga ;)

    share la..mana tau boleh diguna tok ciksu nnti..

    petua org lama byk bergunanya;)

    ReplyDelete

Saper komen, dia best!

Yang Ini Juga Menarik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...