Iklan! Iklan! Sila Click!

13 February 2012

Selfish Itu Pentingkan Diri Sendiri

Sejahteralah ke atas kamu...

Pagi tadi masa on the way nak ke ofis, saya nampak ada sorang lelaki dengan motosikalnya yang terbaring, terhincut-hincut berjalan untuk mengambil seliparnya yang tertanggal di atas jalan. Motosikalnya yang terbaring tu, betul-betul melintang di tengah jalan menyebabkan kereta-kereta yang bertentang dengan arah laluan saya tu tak bergerak. Tapi kereta yang paling depan sebelum motosikal yang jatuh tu, tak keluar pun untuk tolong abang yang jatuh tu. Pastu dia tunggu dengan buat muka bosan. Wajah pemandu kereta yang buat muka bosan tu saya nampak jelas sebab dia juga menurunkan cermin tingkapnya seperti saya. Bila kereta saya melepasi keretanya, terus dia memotong lelaki yang jatuh moto tu.

Saya nak tolong, tapi saya nak tolong apa? Nak tolong angkat moto, saya tak larat punya. Sebab saya nak alihkan moto yang tak jatuh pun tak larat. Ye. Saya memang insan yang lemah. Dan manja. Ngee. Lagipun saya dari arah yang bertentangan.

cenggini la lebih kurangnya lakaran kejadian tu. Sorry la lukisan macam sampah.


Tapi... pemandu kereta yang paling depan tu? Erm, mungkin dia ada masalah yang tersendiri kenapa dia tak tolong. Jadi saya tak mau komen pasal dia tak tolong tu. CUma, saya hanya bayangkan jika saya di tempat pemandu kereta yang buat muka bosan tu.... mungkin saya juga tak tolong kot. Bukan sebab malas atau hati terlebih kering, tapi ada rasa fobia dengan jenayah.

Saya rasa kadang-kadang kerana modus operandi jenayah yang dah semakin bervariasi menyebabkan semua orang semakin suka menjual ikan tanpa perlu ke pasar. Kita sampai terlalu takut nak tolong orang sebab selalu sangat keluar dalam surat khabar atau daripada sebaran email tentang cara-cara rompakan yang kita sendiri tak sangka-sangka pun. Dah tu cemana? Kalau tak tolong menolong nanti orang kata pentingkan diri sendiri. Kalau tolong nanti maknanya kita berdepan dengan risiko sama ada dapat pahala tolong orang atau dapa bala kena rompak. Huhu.. menakutkan.

Apa-apa pun, berserah diri kepada Allah itulah yang lebih baik. Kalau rasa nak tolong, tak perlu takut. Allah pasti akan lindungi.

10 comments:

  1. Saya pun pernah tolong org accident. Siap kena maki lagi kerana mangsa langgar lari yg dlm keadaan pening2 lalat tu menyangka saya yg melanggarnya. Hari tu saya terpaksa cuti kerana kesan darah mangsa memenuhi baju saya...

    ReplyDelete
  2. kalau jannah ada kat tempat pemandu paling depan tu insyallah jannah tlg. sbb jannah cepat kesian kat org. huuu. insyallah

    ReplyDelete
  3. tapi tak mungkin la kot sebab kan ramai orang..kalau niat dia jahat tak mungkin kat tempat ramai orang..lain la tempat yang gelap dan sunyi..

    ReplyDelete
  4. Selfish tu "Jual Ikan"...kan?...^__^ haha...itu tahan...saya dulu orang langgar belakang kereta saya...saya keluar tapi dia buat bodoh je...terus blah...memang nate lah...pompuan lak tu...taulah kau bawak herrier aku bwk viva je...

    ReplyDelete
  5. Kalau kat tempat sunyi sepi tu, saya pun cuak nak tolong orang, biar pun dia telentang ala2 pengsan..abis2 pun saya kol 999..
    tapi kalau siang2 buta then orang ramai..rasa macam tak patut plak tak tolong kan :)

    Apa pun craf felt tu cantik la.. ;)

    ReplyDelete
  6. mungkin memang dia fobia atau pun memang dia xnak tolong
    antara dua :-)


    P/S : Nak Minta Tolong Bantu Hans Menang iPad 2

    http://hanspunyablog.blogspot.com/2012/02/pusingan-akhir-contest-gadget-impian.html

    ReplyDelete
  7. skarang kalo nk tlg org pon kna tgk situasikan..xleh fikir kesian jer

    ReplyDelete
  8. kalau akak mesti tolong punyer.. entahler kalau smpai buat muka bosantu tak patutler gamaknyer... terasa lak sebab akak pun bawak motorjer gi keje kalau orang buat gitu kat akak.. sedih..

    ReplyDelete

Saper komen, dia best!

Yang Ini Juga Menarik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...