Iklan! Iklan! Sila Click!

14 February 2012

Lelaki Kacak Itu

Sejahteralah ke atas kamu...

Satu masa dulu, ada seorang lelaki kacak berbangsa Arab bernama Sinan. Beliau adalah salah seorang Gabenor Parsi [Iran] yang ditugaskan di Kota Basrah [Iraq]. Beliau tinggal di istana mewah di pinggir Sungai Euphrates bersama anak-anak dan isterinya. Salah seorang anaknya bernama Suhayb. Suhayb adalah seorang anak yang berambut perang kekuningan dan berkulit putih maka otometiknya beliau termasuk di dalam kategori lelaki kacak. Lelaki-lelaki kacak lain, sila jangan jeles ye. Atau lelaki yang tak kacak, jangan kecik hati. Walaupun kamu bukan lelaki kacak, asalkan kamu baik, itu dah cukup untuk menjadikan kamu lelaki kacak.

Pada suatu hari, ibu Suhayb membawanya bersantai di sebuah kampung bernama Ath Tani bersama beberapa ahli keluarga yang lain. Tetapi pada hari yang malang itu, perkampungan Ath Tani telah diserang oleh tentera Byzantine [Rom] dan membunuh kebanyakan rakyat yang tidak berdosa termasuk ahli keluarga Suhayb. Suhayb yang hanya berusia 5 tahun telah dibawa pergi oleh tentera Byzantine bersama tahanan-tahanan yang lain ke Rom. Korang mesti tau kan, bahawa Rom dan Parsi ni memang musuh tradisi. Lepas perang-perang, lepas tu perang. Tu je la keja derang. Apa nak jadi neh. Haihh..

Suhayb ni apabila dibawa ke Rom beliau telah dipasarkan sebagai hamba di pasaran hamba-hamba Byzantine. Bermula daripada saat itu, beliau telah menjadi hamba kepada seorang demi seorang yang lain. Ish.. sadis.. Walaun dbeliau hamba, tetpia beliau masih seorang lelaki yang kacak. Sepanjang beliau menjadi hamba di Rom, beliau membesar dengan mempelajari bahasa Rom sehinggakan beliau sendiri terlupa bahasa Arab. Dah la lelaki kacak, pandai cakap Rom plak tu. Huhu.  Setelah banyak kali bertukar tuan, akhirnya Suhayb telah dibeli oleh seorang pedagang Arab yang bernama Abdullah bin Jad'an. Maka kembalilah Suhayb ke tempat asal ayahnya iaitu Makkah. Di Makkah, beliau dikenali sebagai Suhayb Ar Rumi bermaksud [orang Rom] kerana fizikalnya, kulit putih dan rambutnya serta bahasa pertuturannya pelat bahasa Greek, wow... mesti la seorang lelaki yg kacak. Semasa menjadi hamba kepada Abdullah ibn Jad'an, beliau banyak belajar ilmu berniaga dengan tuannya sehingga akhirnya beliau dimerdekakan kerana Abdullah melihat kerajinan dan keikhlasan Suhayb dalam bekerja.

Suhayb bekerja dengan gigih dan akhirnya menjadi seorang lelaki kacak yang kaya di Makkah. Dah la kacak, kaya plak tu. Hartanya begitu banyak merupakan emas dan perak. Apabila Suhayb mendengar berita tentang kemunculan utusan Allah, Nabi Muhammad SAW, beliau juga turut tertarik hati untuk mendengar sendiri kata-kata daripada Nabi. Beliau bersama-sama Ammar juga lelaki kacak,[anak kepada Yassir dan Sumayyah, iaitu salah seorang daripada 5 orang wanita yang dijanjikan syurga oleh Allah], menyelinap masuk ke rumah Arqam bin Abi Arqam demi bertemu Rasulullah. Mereka berdua terus beriman kepada Allah dan Rasul-Nya.

Apabila Rasulullah mula berhijrah menuju ke Madinah, Suhayb adalah termasuk di kalangan orang-orang yang memberi bai'ah untuk bersama-sama berhijrah bersama Nabi ke Madinah. Kumpulan itu menyusul Nabi selepas keberangkatan Nabi. Semasa ingin keluar daripada Kota Makkah, berita tentang keinginan Suhayb untuk keluar bersama-sama Nabi Muhammad itu diketahui oleh kafir Quraisy, maka pengawal Quraisy pun menghalang beliau kerana mereka bimbang Suhayb membawa bersama harta kekayaannya. Sedangkan Suhayb terus sahaja bersetuju untuk memberikan KESELURUHAN hartanya kepada pengawal tadi asal sahaja beliau dibenarkan keluar daripada Makkah untuk bersama Rasulullah.


Apa yang saya nak tunjukkan di sini betapa si lelaki kacak Suhayb percaya kepada yang ghaib. Seperti yang dinyatakan di dalam surah Al Baqarah ayat 3, yang bermaksud : (yaitu) mereka yang beriman kepada yang ghaib, yang mendirikan shalat, dan menafkahkan sebahagian rezki yang Kami anugerahkan kepada mereka.

Memang la hidup kita ni, akan dilanda dengan berbagai-bagai ujian. Berita-berita atau khabar2 angin yang kita dengar terutamanya tentang nasib dan masa depan kita, mungkin boleh membuatkan hati runsing. Semua orang pun akan runsing. Tapi bila runsing atau susah hati, lebih-lebih lagi tentang rezeki.... kita tenangkanlah hati kita dengan mengambil iktibar daripada kisah-kisah para Nabi-nabi dan para sabahat-sahabat. Sedikit sebanyak, akan membuatkan hati menjadi lebih lega jika kamu orang-orang yang berakal dan mahu mengambil pelajaran.

Contoh daripada kisah Suhayb ini... Beliau berani mengambil risiko untuk meninggalkan SEMUA hartanya tanpa mengambil sedikit pun dan pergi ke tempat baru yang langsung tiada saudara-mara. Masa depannya, beliau sendiri pun tak tahu lagi bagaimana. Apa yang akan beliau makan? Di mana beliau akan tidur. Semuanya tidak diketahui. Tapi oleh kerana betapa yakinnya beliau terhadap Allah, beliau berani mengambil risiko. Dan jika tidak silap, Suhayb ini apabila berada di Madinah, beliau boleh mulakan perniagaan baru dan berjaya lebih lagi daripada di Makkah dan menjadi dermawan di sana. Semuanya di atas keyakinan dan usaha.

Kalau diikutkan, beliau sendiri belum tahu jalan yang akan beliau tempuhi. Tapi apabila tibanya beliau di Madinah, Allah sendiri telah menunjukkan jalan untuk Suhayb supaya beliau berjaya mendapatkan semula harta yang telah hilang tu.

Mungkin ada yang akan kata, zaman dulu lain... Zaman dulu kalau tak ada duit, tak ada sape pun heran. Atau zaman dulu lain... Suhayb bersama Nabi. Nabi ada mukjizat. Boleh mohon apa-apa daripada Allah dan dimakbulkan. Tapi itu bukan pointnya. MUkjizat Nabi, dan kejayaan perjuangan Nabi satu masa dulu, hanya diketahui oleh kita yang sudah lebih 1400 tahun selepas hijrah ni. Suhayb si lelaki kacak ni dan sahabat2nya yang berbai'ah itu langsung tidak tahu. Hanya berbekalkan keimanan dan ketakwaan sahaja.

Saya pernah terbaca tentang kisah Abu Hurairah menyimpan sebijik tamar untuk bekalannya pada hari esok kemudian ditegur oleh Nabi, kerana baginda berkata, seolah-olah Abu Hurairah tidak yakin dengan Allah yang akan memberikannya rezeki pada esok harinya. Simpan sebiji kurma je pun kena tegur. Kita? Dalam fridge tu, simpan untuk stok sebulan. Erm.. don't know what to say la. Sebab sendiri pun buat kan. Heheh.

Jadi untuk sesiapa yang mendengar berita-berita sedih, atau khabar-khabar angin.... bertenang. Tunggu sehingga berita itu benar2 disahkan benar, baru fikir apa tindakan seterusnya dan yang paling pasti, tiba masanya nanti, Allah yang akan tunjukkan jalan kepada kita semua. Perlu yakin kepada Allah.

Apa benda la yang sekejap lelaki kacak, sekejap lelaki kacak ni ye? Hehehe... Penting sangat ke ayat lelaki kacak tu sampai nak ulang banyak kali. Lelaki, tak kira la dari segi rupanya seperti lelaki kacak atau tidak, yang paling penting dan membuatkan seseorang lelaki itu kacak adalah sikap dan perangainya. Bukan rupa semata-mata. Untuk apa jadi lelaki kacak kalau perangai buruk, tak redha dan bersyukur kepada Allah. Tapi kalau jadi lelaki kacak seperti Suhayb ini lagi bagus.

pusat sumber mengelepet dari :

Mohamad Azhan

Islamiska


Okay itu kisah tentang lelaki kacak Suhayb. Ada ramai lagi lelaki kacak yang menjadi sahabat Nabi seperti Mush'ab bin Umair, Abu Bakar As Siddiq dan lain-lain. Malah Nabi sendiri adalah lelaki kacak yang paling terkacak among the lelaki kacak. Heheh.. Berapa banyak lelaki kacak daaaaa....

3 comments:

  1. kita simpan dalam fridge tu bukan sebab tak yakin dengan rezeki esok..cuma malas nak keluar kerap2 pi beli barang..heheheh

    ReplyDelete
  2. salam.. :)..

    tazkirah hari ini yang begitu tenang untuk ditelaah dan difikir..

    biasanya kalau tazkirah, mesti stress kalau lady bc sebab lady sukar nak faham ayat yang panjang2..

    tazkirah ni tidak.. Alhamdulillah...

    terima kasih :)..

    lain kali tulis lagi yer..

    ReplyDelete
  3. diana : saya pun camtu. beli banyak terus sebab malas nak pegi pasar byk2 kali.

    Lady : thanks sebab suka. Kalau lady suka baca tazkirah nanti saya buat lagi la entyr tazkirah wp tak ramai org akan baca. Tapi... biar lah tak ramai org baca asalkan entry tu bermanfaat kepada yang baca. :D

    ReplyDelete

Saper komen, dia best!

Yang Ini Juga Menarik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...