Iklan! Iklan! Sila Click!

10 November 2011

Dah Mula Risau Untuk Didik Anak-anak

...walaupun belum ada anak. Haihh... Warning : Entry ini sangat panjang, bosan dan meleret. Jika tidak mempunyai kesabaran, sila sediakn asam boi utk dimakan sambil membaca entry ini.

Sejahteralah ke atas kamu...

Memang saya belum mempunyai anak. Namun saya sudah mulai merasa gentar untuk mempunyai anak kerana cabaran untuk mendidik anak-anak di zaman ini, kelihatannya seperti tidak begitu mudah. Ye. Saya faham. Allah tidak akan membebani hamba-hambaNya melainkan dengan apa yang mampu dibebankan kepada mereka. Tapi mak.... saya suka rasanya risau itu masih juga muncul di benak walaupun sudah cuba disisihkan daripada minda ini.

Saya cuba imbas semula pengalaman saya yang sangat sedikit ini semasa saya bertugas sebagai guru ganti di sebuah sekolah rendah pada tahun 2000. Lama dah tu. 11 tahun yang lalu. [Ok, untuk makluman, LydSunshine ini bukanlah seorang yg masih muda ye... Sudah hampir kerepot.. kehkehkeh.]. Pada waktu itu saya ditugaskan mengajar murid-murid Tahun 3. Alaa... ganti guru kelas mereka yang bersalin. Hahah. Biasanya setiap sekolah pasti akan ada seorang guru disiplin betul tak? Haaa.. sama la dengan sekolah yang saya mengajar ni. *Saya dah tak ingat dah sapa cikgu disiplin skolah tu. huhu*. Yang saya ingat, cikgu disiplin tu buat soal-siasat kat kelas Tahun 4 [darjah 4] berkenaan video porno. Porno ye. Saya tidak tersalah taip. Dan hasilnya, cikgu tu dapati... daripada 20 org pelajar lelaki, hanya 4 org sahaja yang TIDAK PERNAH menonton filem porno.

Di sekolah lain yang saya jadi guru sandaran pula pada tahun 2004... Salah seorang daripada murid-murid Tahun 2 yang lelaki menyuruh salah seorang kawannya yang lain untuk melakukan 'sesuatu yang aku harap ko tau apa benda' pada z*k*r nya. [Ini lelaki sama lelaki la]. Adegan ini berlaku semasa mereka di dalam kelas untuk menukar pakaian untuk Pendidikan Jasmani. Bila disiasat oleh guru disiplin... murid itu mengaku yang dia mengetahui tentang perbuatan itu kerana menonton video porno kepunyaan ayahnya. Dah tu kita nak cakap apa?

Itu belum lagi dengan berita salah laku cikgu-cikgu. Cikgu ini merogol. Cikgu itu mencabul. Cikgu ini ditangkap khalwat. [Maaf... saya tahu kebanyakan cikgu adalah baik. Tapi yang beberapa kerat yg merosakkan nama profession perguruan itulah yang perlu kita persalahkan.]. Kadang-kadang ustazah pun ditangkap berkhalwat. Habis macamana? Macamana nak didik anak-anak? Risau tau.

Televisyen satu hal lagi. Kamu sedar ke tidak bahawa televisyen itu sangatlah memberi pengaruh yang besar terhadap anak-anak? Sekecil-kecil dialog di dalam TV pun boleh ditiru oleh anak. Inikan pula aksi-aksi yang berbagai. Sekarang ni, cerita katun pun bukan semuanya selamat ditonton. Dialognya kadang2 biadap dan kurang sopan walaupun tujuan asalnya adalah untuk humor. Kalau tak diberi tengok pun selama mana? Bukannya anak2 kita tu tak berkawan dengan anak-anak orang lain. Bukannya kawan-kawan dia tidak bercerita tentang kehebatan TV. Sedangkan kita tengok bersama mereka pun, kita tak dapat nak control bila tiba-tiba keluar adegan kurang sopan dalam drama melayu. Betul tak?

Doa saya, semoga kita semua dapat mendidik anak-anak dengan cara yang terbaik. Supaya mereka dapat berbakti kepada agama mereka. InsyaAllah.

15 comments:

  1. Ko stay up ke ape entri pepagi ni..hehehe

    Tp betulla tu.budak zaman sekarang lain sikit..even dari baby pun beza ngan zaman kite baby dulu...

    Lg byk pendedahan teknologi yg kadang mak bapak tak boleh n tak dapat nak control..

    ReplyDelete
  2. terjemahan kartun ke bahasa melayu, dan erita ultraman dan termasuklah boboiboy.. perasan dak mereka selalu guna perkataan, "takkk gunaaaa!!"

    ianya selalu berjaya meng-annoy-kan saya sebab tak lama kemudian, ada suara kecik menjerit, "takkk gunaaaa!"

    kong hasam sungguh!

    ReplyDelete
  3. Aida : Aku risau sgt pasla nak didik anak2 smpai takleh tido. Hahaha. Tipu je... Aku auto-publish kan entry ni. Sbb ada hari aku byk idea, tp taknak publish semua dlm 1 hari. So, aku divide siap2 auto publish.

    Teknologi ni mmg besar pengaruhnya. Sbb tu aku sgt risau.

    QuTaQ : Eh, byk katun yg guna dialog 'tak gunaaa' tu. Akak rasa bleh katakan setiap katun alih suara ada dialog tu termasuk Kiteretsu. Heheh. Akak ingat, nak komplen la kat suat kabo. Apa pendapat ko tntang cedangan akak ni? *mudoh sgt beriya gitu. Hahah.

    ReplyDelete
  4. kak lyd..pnah gk jd guru gnti..pnglaman lbh kurg kak lyd.tp bapak die dtg skolah trus serang cikgu sbb mrhkn anak die ckp kt student pmpuan die nk rogol bdk pmpuan tu dpn cikgu..sblum bapak die dtg..cikgu tekan tnye..die ngaku die tgk video porno ngn abg die time mak die xde kt umh..skali ngn bapak die..

    bdk2 skrg ni byk tededah ngn teknologi tp kbyknnya negatif..tp klau kite x dedahkn..diorg x jmpe kot..melainkn diorg tau sndiri.. :D

    ReplyDelete
  5. HazyIsle : Sbb tula kalo dah jadi ibu bapa, benda2 tak elok terus kena tinggalkan. Porno tu tolong la jgn tengok lagi. Anak2 ni sifat ingin tahu dia lagi tinggi daripada org dewasa. So, kenalah jadi teladan yg terbaik utk anak2. Kalau tidak, kesian anak2. *sedang mengingatkan diri sendiri.

    ReplyDelete
  6. btul2..tp supposed itu la azam bru utk org yg nak n bru kwin..whatever sikap baik dan buruk kita akn diikuti anak2..walaupun tanpa kita sedari..jadi..kene la brubah..(*sedangkn ingtkn diri sndiri jgk.. ;) )

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. setuju..
    tv sekarang dah tak de tapis2 lagi,.
    katun pun boleh maki2..tak patut langsung!!

    ReplyDelete
  9. Lyd, takut betul bila baca kisah2 mcm ni di negara kita. risau yg teramat nak sekolahkan anak2 balik msia nanti. kat sini walau bukan beragama islam tapi akhlak kanak2 jepun ni sgt la baik, didikan penuh ketimuran. saya mmg cukup salute dgn sistem pendidikan jepun ni. :)

    ReplyDelete
  10. Diana : Katun tempatan pun sama je kan.

    Asmara : Tu la dia. Bertawakkal je. Kot2 nak tunggu Asmara bwk balik sistem pendidikan Jepun tu utk dipraktikkan kat sini kot.

    ReplyDelete
  11. Assalam..
    Memang susah nak mendidik anak2 sekarang, banyak cabaran yang perlu ditempuh. Kalau ibubapa tak kuat iman,tak didik dengan betul berlandaskan agama, habis la anak2.

    ReplyDelete
  12. mmg betul, jd ibubapa skrg mmg byk cabaran. teknologi canggih nie utk kemudahan manusia sendiri tp telah disalahgunakan. ibubapa kena tunjuk cth teladan yg baik n kena explain kat anak2 klu mereka btanya perkara2 negatif yg mereka tgok atau dengar

    ReplyDelete
  13. semoga dapat mjd ibu kpda anak2 yang soleh dan solehah.. Amin~

    ReplyDelete
  14. Lydsunshine... bebudak zaman sekarang ni dah banyak terdedah pada macam2 ..kita sebagai parents kena ajar mereka apa yang baik dan apa yang tidak...sebab kita tak mampu untuk bersama mereka setiap masa....

    ReplyDelete
  15. Banyaklagilah kalau nak cerita pasal pengaruh ni. Cuma kena tabah dan bijak mengawal suasana aja. Itu pun kengkadang miss sana sini. Dapatlah anak cepat-cepat, meriah tau :)

    ReplyDelete

Saper komen, dia best!

Yang Ini Juga Menarik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...