Skip to main content

Panggilan Manja Geli-geli Sewaktu Bercinta

Sejahteralah ke atas kamu yang membaca blog ini...

Pernah bercinta kan? Bleh tanya skit? Kamu panggil pasangan kamu dengan panggilan apa? Nama dia? Atau nick name mcm 'Bunny', 'Cutie', atau 'si comel' atau 'handsome'? Hehehe... Best kan bercinta ni. Sebab boleh tergedik-gedik dan ada orang layan. [Owhh..miang nya statement ku ini....]

Ada banyak panggilan-panggilan manja untuk pasangan-pasangan bercinta. Dan semuanya terpulang la kepada tahap gedik dan miang masing-masing kan? Ok, meh la baca apa benda yang aku merepek tentang panggilan-panggilan manja ni;

1. Sayang - Panggilan yang paling tipikal dan paling banyak orang guna utk panggil pasangan mereka. Kadang2 kalo orang melatah pun, panggil kita sayang gak kalo kita dah buat dia terkejut. Kehkeh... Tapi best je kalo org panggil kita sayang. Rasa mcm lembut dan disayangi... Tahap gedik : 80%

2. Ayang - Ni lebih kurang mcm panggilan 'sayang' gak, cuma dlm versi pelat dan lebih manja lagi. Saya lebih suka panggilan 'syg' sebab bunyinya macam lengkap skit. Perkataan 'ayang' ni juga digunakan oleh orang-orang Terengganu untuk menyebut 'ayam'. Hehehe.. Jgn marah ye kawan-kawan. Senda loka je... Tapi panggilan 'ayang' ni masih logik kalau nak digunakan. Tahap gedik : 80%

3. Baby - Panggilan ni, err... Sesuai digunakan untuk bayi-bayi yang baru lahir. Tapi boleh juga digunakan kalau pasangan kita tu comel atau jambu. Sesuai la skit kan. Kalo muka dia garang, kening tebal, kulit gelap pastu tinggi, besar, badan berketak-ketak, urat2 timbul, pastu tetiba kita nak panggil dia 'baby', macam boleh turun hujan sebab langit pun terharu. Huhu.. Tapi orang bercinta ni kan pelik skit, pasangan dia mesti la dia akan rasa yg paling comel kan? Hihi.. Tahap gedik : 95%

4. Darling - Org Melayu biasanya jarang skit nak guna panggilan ni, melainkan dia ringkaskan menjadi perkataan 'Ling' je. Tak tau le sbb apa... Nak cepat kot sebab tu ringkaskan. Kalo sebut penuh, mcm susah skit dan lidah memerlukan effort yg lebih utk menyebut nyer.. Huhu... Lagipun kadang2 makna tak sampai sebab terlampau omputih sgt. Tapi ok je kalo nak guna... Moden skit ye tak? Tahap gedik : 96%

5. Anje - Hehehe.. Sorry, panggilan ni saya paling geli. Ntah le kenapa. Mungkin sebab teringat Pak Uda dan Mak Uda dalam sitkom Pi Mai Pi Mai Tang Tu kot. So, taknak komen. Huhu... Kang ader yang terasa. Tahap gedik : 150%

6. Honey - Panggilan ni pun mcm 'Darling' jugak. Panggilan ni ok, cuma kadang-kadang mcm nama wanita melayu. Nor Hani ke, Suraiya Hani ke, Hanita ke... Hehehe... Kalo panggil lelaki dgn panggilan 'honey' mungkin org tak confuse sgt, tapi kalo panggil pompuan, nnt org ingat nama pompuan tu Hani plak. Hani Apandi? Uikss.. Heheheh...peace.. Tahap gedik : 85%

7. Dear - Panggilan ni tak la beriya sangat kan? Sebab kalo kita hantar email kat org pun, kita guna ayat "Dear all" @ "Dear En Zek" utk greeting [sekadar contoh]. So, tak la rasa mcm disayangi sangat serta kurang feel. Ceh.. Suka-suka je. Tapi ok je panggilan ni. Nampak elegant skit. Dan educated. Hehehe. Tahap gedik : 70%

8. My Love - Heheheh... Ader ke org panggil mcm ni? Eh, mesti la ader kan? Kalo tidak, tak mungkin saya bleh masukkan ni dlm senarai. Hihi... Kalo utk berSMS ok la guna panggilan ni, tapi kalo nak bercakap, mcm pelik plak... Melainkan kalo satu ayat tu kita ckp omputih... contoh mcm , "Tgh buat apa tu my love?". Kalo SMS ok la.. Kalo bercakap, nak sebut perkataan love secara tiba2 tu mcm janggal gak. Kalo ckp 'i love you' lain la. Tahap gedik : 98%

9. Handsome/Comel/Cutie/Pretty - Panggilan untuk saje2 nak puji. Tapi make sure panggilan tu biar la kena. Tapi lagi skali saya highlight kan, kalo org bercinta, pasangan dia la yg paling cantik/hensem di mata dia kan? Tahap gedik : bergantung kepada kesesuaian org yang dipanggil dgn panggilan tersebut. Kalo tak hensem tapi nak panggil hensem, maka tahap gediknya 100%, tapi kalo sesuai, tahap gediknya bleh jadi 70% je. Cheyy.. Ade ke gitu. Memandai je.

10. Saney - Haaa? Apa ni? Panggilan 'Sani' ni adalah gabungan diantara panggilan 'sayang' + 'honey' = 'saney'. Biasanya sebab tamak sgt atau sayang sangat nak panggil semua panggilan manja kat pasangan dia, so sampai tersilap combine 2 panggilan skali. Yang pasti akan berakhir dgn "eeiii... Napa panggil saya 'Sani'? Sani tu nama kawan saya.... huuuuwaaaa...". Kekekeke. Tahap gedik : 20%


11. Abang - Panggilan ni biasa je. Tak la gedik sangat. Dan panggilan ni pun paling tipikal dan paling ramai org guna. Sebab lebih general dan nampak normal.


12. Mama/Papa - Kalau dah kawen panggilan ni normal, tapi kalo blum kawen, hubungan masih ntah tak nampak hala tuju lagi dah nak guna panggilan ni, maka dia akan jadi agak meloyakan. Tahap gewdiks : Juga bergantung kepada status perhubungan.


13. Hubby - Panggilan ni pun agak ok... Nampak modern dalam masa yang sama bleh jadi manja2 jugak. Nnt kalo dah kawen pun mungkin saya akan tukar panggil pasangan saya dgn panggilan ni. Atau, teruskan je dgn panggilan yg saya guna sekarang. Tak kisah. Asalkan panggilan manja ye tak? Tahap gedik : 70%

14. Dugong/Kerbau/Lembu/Kambing/ Vavi - Eh, ader ke org panggil pasangan dia macam tu? Hahahaha... Mungkin ada, kalo time marah kot. Tak tau plak saya. Tapi jgn panggil pasangan dgn panggilan-panggilan buruk yer. Tak baik. Kekeke.. Saje je saya nak pesan wp kamu dah tau. Tahap gedik : 0%.


Ada banyak lagi panggilan-panggilan manja, cuma tak dpt la nak letak semua kan? Idea pun tak datang. Panggilan saya untuk Mr Storm? Hihi.. rahsia. Sebenarnya byk nickname yg saya panggil beliau. Ikut suka saya je. Sebab love him so much. :D

Comments

  1. aku tgk2 panggilan yang aku pakai mencapai 80 dan 95% kegedikannya..tapi aku tak gedik kan..sila angguk

    ReplyDelete
  2. *aku geleng... Kehkeh..

    Takde la.. don't take it personally. Aku jarang guna perkataan gedik tu in a negative way. Maksud gedik kat sini, manja la kot. Jgn risau, salah satu drpd panggilan2 gedik tu aku pon pakai. ngeh2.

    ReplyDelete
  3. hahaha aku kan penah tanya ko panggil mr storm tu apa kan. so aku tau dah tahap gedik tu..hehe

    ReplyDelete
  4. Kakak Chumil : Tapi aku jwb ke soklan ko tu? Jd ko tau ke aku panggey Mr Storm apa? Huhu.. Maloooonya. Jgn bgtau org. Chaiss.

    ReplyDelete
  5. aah ko jawab. hehe. takper aku diamkan ajer :)

    ReplyDelete
  6. ade x panggilan name pd psgan mengikot islam,, yg x berape gedik la,, mcm saya awak,,

    ReplyDelete
  7. khairul azizi : saya-awak tu boleh juga. Sbnrnya panggilan2 yg saya bgi kat atas ni pun tak gedik mana la. Saje je saya kata panggilan tu gedik. Yg gedik bukan panggilan tu, tapi perangai org yg panggil. :)

    ReplyDelete
  8. hahaha..banyak idea awk nak wat ranking pggilan manja ye..hehe...tahap gedix saya adelah panggilan anje...nak wat achaner, bf saya dah panggil gitu..saya x mntak..hahaha....sbb saya manja kot..ok..tahap gedix 100%..kih2~~ btw nice blog...

    ReplyDelete
  9. masa lom kawen saya - awak jer...dahkawen tukar bahasa diri nama sendiri - abang..dah ade anak 2 ayah mama...

    ReplyDelete
  10. Heheee, macam2 panggilan kan...
    Myra ada gak antara yg disenaraikan di atas tu tp bukan yang last tu..
    even marah pun xkan sesekali guna panggilan tu...

    ReplyDelete
  11. aq cakap ngan bf aq gune kau-aq je.. selagi dia x promise x khianati kite jngan la pngil bf kite dngan panggilan manje.. kalau dia cite kt kwn2 dia.. kan dh dpt malu..

    ReplyDelete
  12. aq cakap ngan bf aq gune kau-aq je.. selagi dia x promise x khianati kite jngan la pngil bf kite dngan panggilan manje.. kalau dia cite kt kwn2 dia.. kan dh dpt malu..

    ReplyDelete
  13. aq cakap ngan bf aq gune kau-aq je.. selagi dia x promise x khianati kite jngan la pngil bf kite dngan panggilan manje.. kalau dia cite kt kwn2 dia.. kan dh dpt malu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bahahaha sama laaa . Aku pn centu gak . Aku kau je .

      Delete
  14. aduyai tergelak aq bce dugong sgale bgai tu. hahaha mmg extreme arh klu ade couple yg pggil cmtu :D

    ReplyDelete
  15. adui tergelak akak bce entri ni. tang dugong sgala bgai yg klakar gle uh. mmg extreme arh klau ade couple yg pggil cmtu. hihihi anyway terbaikk :D

    ReplyDelete
  16. Camne kalau pakwe kite panggil kite gemok? Sy x gemok pon. Chubby sikit jep. Huhu

    ReplyDelete
  17. hahahhahahaha, gelak x hengat baca entry nih..aduyyaii.lawaks...

    ReplyDelete
  18. heehe.. betul tuh yang gedik tu prangai,,.. hehee .. terbaik lah blog nih

    ReplyDelete
  19. zaman ber💗 abg/ayg .. thp gewdiks: bole thn lh😄😄
    dh 💍👰pggln tukar dear/syg ..thp gedik: hmm~normal & up skit lh Haha

    **btw,. Pgl Dugong!! Ha ha haaaa~~ extrem gilak.. 😄😄

    ReplyDelete
  20. Sy n husband panggil bie n cyg jea.. hehehehehehe

    ReplyDelete
  21. Sy n husband panggil bie n cyg jea.. hehehehehe

    ReplyDelete

Post a Comment

Saper komen, dia best!

Popular posts from this blog

Bolehkah Wanita Hamil Menggunakan Minyak Panas Atau Minyak Angin?

Sejahteralah ke atas kamu.. Pernah sewaktu mengandungkan Luth dulu, aku minta minyak panas di klinik untuk sapu pada pinggang aku yang sakit kerana dah semakin sarat. Semasa aku ingin mengambil minyak tersebut di kaunter ubat, nurse yang bertugas tu pesan kepada aku, pompuan mengandung tak boleh pakai minyak panas terutamanya yang berwarna hijau. Takut nanti anak jadi hijau. Aku tak sure dia cakap betul-betul ke memain. Tapi muka dia serius dan katanya lagi, itu mak dia yang pesan. Aku dah take note la kat situ pasal minyak panas ni. Tapi pasal warna hijau tu, ada kena mengena ke? Heheh. Tak pernah pulak aku jumpa manusia berkulit hijau melainkan Incredible Hulk. Wanita mengandung memang selalu la akan rasa sakit-sakit pinggang, sakit tulang punggung, bisa-bisa kaki, rasa lenguh badan dan rasa tidak selesa pada perut mungkin sebab perut bergas atau kita biasa panggil angin. Itu sebahagian je aku bagi contoh penyakit yang ibu mengandung alami.  Biasanya bila rasa sakit

Pasal Ayam Pun Nak Berkira

Sejahteralah ke atas kamu... Saya ni banyak kerenah. Ada benda-benda yang saya memang sangat berkira padahal benda tu benda remeh je. Contohnya kalau makan ayam goreng di KFC,  saya mesti akan request bahagian ayam ' wing ' dan 'rib ' kat kaunter KFC tu. Sebab part ayam yang saya suka hanya part dada dan ke atas je. Wing tu semua tau la adalah kepak ayam bukan kepak biri-biri . Rib plak saya tau ramai yang tak biasa guna perkataan rusuk tu. Saya ni, kalau dapat bahagian ayam yang saya tak suka, saya boleh badmood 44 hari. Sama jugak kalau makan kat restoren biasa. Kalau mula-mula saya nak makan ayam, tetiba tengok ketul-ketul ayam yang tinggal tu semua part yang daging lembik, saya sanggup tukar makan ikan. Saya tau ramai yang suka part pinggul ayam sebab dagingnya lembut dan rasa ayam lebih terasa kat bahagian situ. Bukan la takleh makan terus. Cuma kurang suka je. Yang penting ayam tetap ayam. Ye tak.  Korang jangan le kata saya berlagak + memilih + cerewet w