Iklan! Iklan! Sila Click!

27 September 2011

Perangai Orang Malaysia Yang Membanggakan Di Peringkat Antarabangsa

Sejahteralah ke atas kamu...

Ada beberapa perangai orang-orang Malaysia, tak kira Melayu, Cina atau India yang kalo dibawa ke peringkat antarabangsa, boleh membuatkan negara Malaysia ni popular. Antaranya;



  1. Meludah pada tempat yang tak pasal-pasal. Kalau kat kedai makan, ludah dalam sinki tempat basuh tangan. Kalo sinki tu plak tersumbat? Terapung je la. Eyarkkk... Bila tengah lepak2 kat dataran tempat lalu-lalang [lalang ke? bukan lalu-manusia ke? lalang boleh lalu kewww???], tanpa rasa penyesalan dia meludah atas simen/jubin di dataran tu. Orang pijak. Seret bawak pegi tempat lain. Jgn marah kalau saya katakan biasa yang paling selalu meludah ni adalah kaum lelakeee... Dia boleh pptuikkhhhh je dgn kahak2 dia. Tp pompuan pun ada juga. Meludah masa tgh drive kat jalan jammed. Tp tak la sebiadap 'hakkkk ptuikhhh' tadi. Tapi sungguh tak bermoral tinggi perbuatan itu. Dah sama taraf dgn monyet dah tu. Monyet je yg selalu ludah merata-rata ni kan? Itu pun sbb memang cara dia makan mcm tu. Bukan ludah pon. Tapi sisa makanan yg dia dah hisap air, dia buang je hampas makanan tu. So, nak ludah merata-rata ke tanak? Kalo nak nnt mcm monyet.. haaa....


  2. Potong queue kat jalanraya, terutamanya time jammed. Yg ini memang perangai international yang boleh membanggakan seluruh rakyat Malaysia ni. Konon-konon nak tunjukkan pada orang yang ko pandai cilok, pandai pilih jalan pintas, pandai buat keputusan, cekap memandu bla..bla..bla.. Tapi tak payah nak berlagak tak tentu hala. Takde sapa nak kagum dengan 'kepandaian' otak pari ko tu. Orang lain pun nak cepat jugak. Org lain pun kena tunggu jugak. Tetiba ko guna lane kecemasan, pastu ko dah pegi ke depan sekali, tetiba ko nak menyelit celah-celah keta yg dah lama tunggu. Kang aku panggil peludah-peludah Malaysia gi ludah kat muka ko kang nak? *kalau cilok sebab mmg nak tukar lane, itu lain citer.* Kalau tengah beratur beli makanan ke, atau nak beli tiket wayang ke... tau plak nak beratur dan tak potong queue kan? Tapi kat jalanraya, perangai mcm hantu pergi beraya.


  3. Tamakkan jalanraya walaupun jalan tu bukan dia punya. Yang ini juga sikap tak bertamadun yang rasa macam nak sagat muka dia dgn kulit durian. Orang nak tukar lane pun kedekut. Mati-mati tanak kasi. Ko rugi 60 juta pound sterling ke kalo ko bagi ruang utk sebijik keta masuk depan ko???!!! Masa ko terbuang sia-sia seumur hidup ke kalo ko bagi keta lain masuk depan ko? Ok, tau la jalanraya tu nenek tiri ko wasiatkan pada ko sebelum dia meninggal dunia dulu. Tapi takkan le kedekut sangat nak kongsi dengan orang lain. Tau la orang lain tu nak kunyah sikit tar yang diturap kat jalanraya nenek ko tu. Ko takut habih jalan ko nanti kan? Takpelah. Kalau macam tu, aku maafkan le ketamakan ko tu.


  4. Makan di food court, tinggal semua pinggan dan dulang atas meja, tunggu abang bangla tolong kutip dan lap meja. Ok, tau la bos food court tu dah gajikan org bangla atau cleaner untuk collect semua sisa makan ko, tapi apa salahnya kalau pinggan yang ko makan, ko angkat sendiri, pergi hantar kat tempat dierang kumpul pinggan kotor. Atau kalau di fastfood restaurant, buang le kotak2 kertas yang ko yg pakai tu. Rasa macam tak susah sangat. Tapi lebih kepada 'the Big M' atas kepala kot. Biasa tak kita pegi tempat makan yg punya sesak dengan manusia, kita nak duduk dan makan, meja kosong banyak, tapi pinggan kotor penuh atas meja? Nak tunggu cleaner kutip, cleaner ntah ke mana-mana. Pastu kita dengan ego separa gerhana kita ni pun tunggu le sampai cleaner dtg bersihkan, lap meja. Kalau mereka tengah relax, goyang kaki sambil hisap curut, takpe la kita nak marah mereka tak buat keja. Tapi kalo mereka tak cukup tangan, dah nak kemas meja.. so, kita tolong le. Bertolak ansur la. Nescaya hidup akan lebih bahagia.


  5. Duduk mencangkung kat toilet bowl jenis duduk. Aku rasa nak berak atas kepala orang je, bila aku tengok ada kesan tapak kasut kat atas toilet bowl jenis duduk ni. Mulia sangat ke tapak kaki ko tu sampai org lain kena duduk atas kesan tapak kaki ko terpijak lumpur gunung berapi Krakatoa tu? Pastu tak flush. Memang nak kena penyepak basikal.


  6. Pengotor. Kita buat muka selambederk je buang sampai merata-rata contohnya sampul gula-gula, sebab kita tau ada cleaner yang dah dibayar gaji untuk kutip sampah tu. Pastu kita rasa, kalau kita tak buang sampah, nanti cleaner tak ada kerja plak. Apa ntah perangai busuk hati macam tu. Kalau tengok tong sampah kat Malaysia ni pun, dia punya daki yg melekat di sekeliling tong tu pun rasa geli nak masukkan tangan utk buang sampah dalam tu. Tangan yang kotor, boleh dicuci... Tapi hati yang bersih, sukar dicari.


  7. Komplen. Komplen. Komplen. Asyik komplen je kerjanya. Facebook bertukar layout pun komplen. Padahal sape paksa ko guna FB? Kalo tak suka, just jgn guna. Bukan ko bayar pun. Free je kan? Pastu, ada gambar kubah gereja kat sticker bekas kuih raya pun nak report surat khabar. Setakat gmbr tu je, takkan boleh memesongkan akidah punya la. Kalau iman ko kuat, letak le lambang salib besar zirafah pun dalam rumah ko, ko tentu takkan goyang betul tak? Sedangkan solat pun boleh dibuat di gereja, jadi apa la salahnya setakat gambar2 sebesar bulu mata tu kat bekas yg ko akan buang juga nanti kan? Dah tentu org yang keluarkan produk tu orang bukan Islam. Sejauh mana la kita nak harapkan org respek agama kita kalau orang Islam sendiri pun tak hormat agama sendiri kan?


Erm, itu je yg aku ingat buat masa ni. Adiossss krampos. Maaf kalau terkasar ayat. Aku insan yg lemah.

3 comments:

  1. salam;
    Entry ni dibuat atas permerhatian awaklah..yang no6 aku tak tak berapa suka nak buat.

    ReplyDelete
  2. aku pleng tertarik dengan sikap komplen tu.. memang pon org malaysia suka komplen2 ni.. :).. ape yg dikomplen tu jagak la yg diie wat kn :)

    ReplyDelete
  3. cerita ada kaitan ngn no 4..aku tlg kemas pinggan kt kedai mkn..tiba tiba kawan aku ckp..'na..macam org kg'..aku mmg org kg..ko bandar sangat ke..
    no 7..sgt betul..komplen je keje ko...takde keje lain ke..negatip je..sekian..

    ReplyDelete

Saper komen, dia best!

Yang Ini Juga Menarik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...