Iklan! Iklan! Sila Click!

17 July 2011

Nasib Saya Memang Malangs

Sejahteralah ke atas kamu...

Saya tak faham kenapa saya selalu dapat panggilan telefon daripada bank [bukan 1 tapi lapan belas!!! *ok..auta.] yang nak promote insurance mereka kepada saya, yang pastinya mereka itu sangat-sangat menyampahkan ulu hati saya ni.

Biasanya kalau dapat panggilan daripada mereka, mereka akan kata, "Pn , boleh luangkan masa untuk dengar promotion daripada pihak kami?". Ok.. soklan pertama ni, kalau ko jawab 'TAK BOLEH', mereka akan minta diri, pastu minta maaf kerana mengganggu... TAPI!!!! Ko jangan ingat ko akan selamat dan perkara itu akan habis di situ sahaja. Nahhhhhh.. It's not that easy to end la brotherrrrr... or sistaaa or father or motherrrr... Bila no telefon ko dah ada dalam simpanan mereka, mereka akan keep calling and calling and calling sampai la kamu berkata kepada mereka.. "Ye! Boleh! Silakan ceritakan bedtime story mu itu kepadaku".

Kemudian... Bila ko dah bersedia nak dengar, maka mereka pun akan cerita kat ko promosi mereka babloo bableee bablaaa babling babling... sampai ko rasa macam "ayat-ayat sampah ni kalau aku tak dengar pun tak mudarat hidop aku"... Sekali sekala masa ko tengah dengar mereka promote produk mereka tu, mereka akan tanya, "Faham tak Puan?" So, aku pun akan jawab "Haaaa, faham.. " *sambil menguap seluas alam mulut aku. Pastu orang tu akan sambung lagi... babrooo, bobrekkk, poprettt.. totrett teett toott... pastu mereka akan tanya plak.. "stakat ni apa pendapat Puan tentang produk ni?". So, dengan sungguh tak ikhlas aku akan jawab, "owh... sungguh bagossss... susah nak jumpa produk yang bagus macam ni kat Malaysia ni..". ~Then org yg promote tu pun kedengaran bersuara girang, padahal mereka tak tau aku tipu.

Last sekali bila dia dah habis jelaskan semua fakta-fakta baik produk yang mereka promote tu, mereka akan tanya, "JADI BOLEH SAYA BANTU PUAN DENGAN PENDAFTARAN UNTUK BELI INSURANs INI?" [yang pasti produk itu takkan pernah ada keburukan langsung! Tak ada langsung hokey? Hebat bukan? Memang sepatutnya memleleh air liur.]. Dah tu apa ko rasa? Lepas mereka dah tepon aku yang mana aku tak pernah suruh mereka tepon atau tak pernah suka nak dengar khutbah kesihatan tu, mereka bleh plak terus assume yang aku memang nak ambil pakej yang ditawarkan tu? Yela, memang aku cakap produk tu bagus, tapi ada aku kata aku nak beli??? Bila masa? Part mana? Perenggan mana???? Haa... gagap nak jawab kan? Kalau gagap tu buat salah la tu...

Pastu, aku akan cepat-cepat cakap, "Tak perlu daftar sebab saya tak berminat.". Tapi mereka akan tanya balik, "kenapa tak berminat ye Puan?"... A hah!! Part ini yang paling penting... Bila mereka tanya ko soklan begini, lebih baik ko jangan bagi alasan apa-apa. Cuma perlu jawab, "Saya cuma tak berminat". Bukan apa, kalau ko bagi alasan, mereka akan putar alam jawapan ko tu dan bagi solution yang konon-konon macam mereka tau sangat pasal hidup ko. Pastu perbualan akan jadi lagi panjang dan meleret-leret. Dan berkemungkinan last skali ko akan termakan dengan auta-auta mereka, pastu ko register jugak penyudahnya. Contohnya kalau ko bagi alasan, "Saya dah ada insurans lain la." Mereka akan tanya, "Insurans apa? Berapa bayar sebulan? Apa benefits insurans tu tawarkan? Penyakit apa insurans tu cover? Berapa banyak insurans tu akan cover? Sampai umur berapa?"... dan bermacam lagi soalan cekik leher sendiri yang akan keluar.

Pernah sekali.. bila orang bank yang telefon tu mintak maaf di penghujung perbualan dia lepas dah promote panjang giler kat aku, aku cakap "dah tu kalau saya tak maafkan, awak nak buat apa?" Ceh.. kuang hajar giler. Tapi dah dia mengganggu hidup aku. Hehehe.. Byeee... See yu.


No comments:

Post a Comment

Saper komen, dia best!

Yang Ini Juga Menarik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...