Iklan! Iklan! Sila Click!

16 July 2011

Kalau Yu Nak Kawen Dengan Ai, Yu Mesti Ada Bla..bla..blaa..


Sejahteralah ke atas kamu...[yang membaca blog ini]..

Pompuan suka letak syarat macam, "Lelaki jangan mimpi nak jadi suami haku kalau dia tak ada 1]Kereta, 2]Rumah, 3]Simpanan dalam bank paling busuk pun 40 juta Zimbabwe, dan 4]Gaji bulanan mesti RM5k dan ke atas... 5] Wajah tampan seperti Remy Ishak versi putih. Kalau tak ada semua tu, boleh jalan. Nak berlari dalam guni pun, silakan".

Duit memang penting. Harta itu sangat membantu untuk kita jalani hidup bahagia bersama suami dan kucing-kucing kita, tapi..... Allah berfirman;

"Sesungguhnya Allah, hanya pada sisi-Nya sajalah pengetahuan tentang Hari Kiamat; dan Dia-lah Yang menurunkan hujan, dan mengetahui apa yang ada dalam rahim. Dan tiada seorangpun yang dapat mengetahui (dengan pasti) apa yang akan diusahakannya besok. Dan tiada seorangpun yang dapat mengetahui di bumi mana dia akan mati. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.".

Maksudnya... Kamu rancang macamana sekalipun, kamu fikir, pecah otak sampai kepala keluar jus sekalipun, dan kamu anggap apa yang kamu nak usahakan tu pasti akan berjaya pada hari yang kamu harapkan tu, tapi jangan lupa... kita tidak akan tahu masa depan kita macamana. Mungkin kita anggap Yuna cool sebab dia dah cuba sesuatu yang bawu, tapi mana la tahu mungkin sehari dua lagi, kita pun akan cuba seswatu yg bawu jugak maka kita akan menjadi cool? Siapa tahu kan?

Ok, berbalik kepada perenggan pertama tadi... Pompuan zaman sekarang ni, mudah sangat letakkan syarat-syarat itu dan ini untuk lelaki memiliki hati dia. Padahal diri sendiri pun tak la secantik Mayat Karim. Dan kualiti diri dia pun setakat gitu-gitu je... tapi ada hati nak lelaki perfect. This is imperfect dude!! Imperfect!! Really unfair and unlovely. *Apa yang kau merepek ni syaitaannnn???

Pendapat saya... Tak salah kalau lelaki tu serba kekurangan. Apa salahnya beri dia peluang. Asalkan kamu boleh nampak attitude dia baik, rajin bekerja dan beriman pun sudah cukup untuk membahagiakan kamu. Tak kaya sekarang tak apa. Esok lusa mana tahu kalau dia akan jadi kaya raya. Kalo dia tak kaya raya, biar dia jadi kaya puasa. Atau pun kalau dia tak kaya pun biarlah.. Harta itu hanya akan menyesatkan kamu lagi ada. Kaitan dengan ayat 34 surah Luqman yang saya tepetkan di atas tu, mungkin kamu tengok lelaki tu koro je, takde harta, takde rupa... tapi tak ada siapa tahu nasib dia untuk esok lusa. [Part rupa tu memang sedikit mustahil la nak berubah kan.. tapi dari segi harta dan kepandaian itu insyaAllah bleh... ]. Sama juga kalau lelaki itu kaya sekarang, siapa boleh jamin kekayaan itu akan kekal begitu selamanya? Yakinlah kepada kekuasaan Allah. Yang lain apa nak takut.

Hey pompuan! Apa salahnya kalo lelaki kamu serba kekurangan, sebab diri kamu pun banyak juga kekurangan. Hey pompuan! Kalau lelaki itu tiada harta seperti yang kamu harapkan, cuba la beri peluang untuk kamu cari bersama-sama dia selepas berkahwin nanti. Kan lebih manis susah dan senang bersama-sama. Memang seronok kalo kita tak perlu berusaha apa-apa untuk hidup senang, i mean, bleh tumpang kekayaan lelaki itu je.. Tapi kepuasan itu tiada.

Dan hey lelaki! Kamu perlu tahu jika pompuan yang terlalu meletakkan syarat-syarat yang ketat untuk kamu memiliki dirinya, maka kamu harus tahu bahawa dia tidak akan dapat memberikan kamu cinta yang ikhlas sehingga bila-bila pun.

4 comments:

  1. insap kejap :)
    kawen atas dasar cinta bes kan :) tak perlu kaya raya pn..terima suami seadanya..pahala tu :)

    ReplyDelete
  2. Terbaiklah sayang!!! Tak nyesal kawin dgn sayang :-) ina mesti suka sbb dapat kakak ipar yg beriman tp suka makan kerepek kekekeh

    ReplyDelete
  3. Ina, suami ko kaya apa... Umah 3 tingkat tu bukan calang2 org bleh beli.

    Baby : Tolong beli kerepek karang ye. Nak makan sesama dgn baby.

    ReplyDelete
  4. NyuAzrul : Nak tambah lagi... Syg pun tak nyesal kawen dgn baby... Baby pun ter'cool-cooler-coolest' dlm dunia..

    ReplyDelete

Saper komen, dia best!

Yang Ini Juga Menarik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...