Iklan! Iklan! Sila Click!

06 July 2011

Betul-betul Sedap Atau Khayalan Semata-mata?

Sejahteralah ke atas kamu...

Selama saya hidup di alam fana ni, tak pernah lagi saya dengar sesiapa yang cakap masakan mak dia tak sedap. Semua orang akan cakap masakan mak dia sangat sedap delicious dan extra gedevasss. Even dulu, sebelum kita bertukar menjadi keju ni, i mean masa kita masih kena pergi sekolah, pastu kalau berkenalan dengan pen-pal atau tulis biodata dalam buku autograf[aku ada 3 buku otogeraf ni. konon2 glemer. mueheheh], bila part 'makanan kegemaran' mesti ramai yang akan tulis 'masakan ibu'[walaupun kadang2 dia tak panggil pun mak dia ibu, tapi dalam penulisan mungkin saje nak nampak komersil skit, tu pasal nak gak guna perkataan 'ibu' kot.].

Persoalannya..... Betul ke masakan mak kita sangat-sangat sedap? Atau mungkinkah rasa sedap yang kita rasa itu hanyalah kerana 'terbiasa'? Itu la namanya air tangan. Makanan yang kita terbiasa makan sejak kecil, akan terasa begitu enak dan tak dapat ditandingi. *Owh... tapi memang tak dapat dinafikan, ada juga mak-mak yang memang masak sedap. Contohnya mak saya sendiri. Hahahahahahha... Nak jugakkkkk puji mak sendiri...

Sama juga kalau kita tengok kebanyakan suami yang suka dengan masakan isteri mereka. Ini pun mungkin kerana 'air tangan' jugalah. Sebab itulah... Selepas berkahwin ni, saya cuba sedaya upaya untuk menyediakan makanan untuk suami, walau masa sesuntuk mana sekalipun masa yang saya ada. Dengan harapan, suami saya akan terbiasa dengan air tangan saya. Kalau nak lagi sedap, bagi air siku skali. Kalau basuh sayur tu, basuh sampai ke lengan. Kehkeh. Tak kelakar hokeyyy...

Kenapa pentingnya nak biasakan lelaki dengan air tangan? Erm... mengikut teori saya... Kalau isteri selalu memasak di rumah dan menyediakan makanan mengikut selera suami... suami pasti akan teringat-ingat walaupun dia berada jauh daripada isterinya. Bagi saya, itu sangat penting untuk memastikan suami suka balik rumah dan nak isteri dia sentiasa ada. Haaa.. lepas tu, baru la isteri akan terasa dihargai.
Gambar Yang Juga Tak Ada Kaitan


Saya bukan setakat bagi suami makan kat rumah. Kadang-kadang kalau makanan lebih, saya suruh dia bawak bekal pergi ofis. Heheheh.. so sweet suami aku, rajin melayan. Lagi sweet bila beliau ajak boss beliau makan sama-sama bekal yang beliau bawak tu. Ikut suka kamu le En Stormpong.

Bagi saya, memasak ini tak susah. Tapi nak masak supaya jadi sedap tu yang agak mencabar. Padahalnya, jika memasak, basicnya sama je. Bawang putih, bawang merah, bawang besar dan cili blend. Manakala garam, gula dan mungkin AjiShio hanya sebagai penambah perasa je. Yang paling penting bawang-bawang tu je. Jadi, kenapa agaknya ada orang yang masak sedap tapi ada juga yang masak tak sedap sedangkan mereka menggunakan bahan yang sama? Pelik bukan?

Mengikut teori saya.... Yang menentukan sesuatu masakan itu sedap atau tidak ialah... 'keseimbangan' rencah-rencahnya. Contohnya, bawang-bawang tu semua perlulah di dalam nisbah yang betul. Masakan akan terasa berbeza kalau bawang merah lebih banyak daripada bawang merah, begitu juga jika bawang putih lebih banyak daripada bawang merah. Ada perbezaan rasanya. Lagi satu, cara menumis juga penting. Ada yang suka menumis dgn minyak yang kedekut. Sehinggakan bahan yang ditumis tak cukup garing dan tak kerbau'naik minyak'. Lebihkan skit minyak menumis tu. Memang le minyak tak bagus utk kesihatan. So, gunakanlah minyak canola atau minyak bunga matahari. Muehehehe... Ha, lagi satu, bahan yang kamu tumis tu jangan terlalu pekat setepet. Nanti cepat hangus semasa menumis... Jadi, perlu cairkan sedikit ye. *benda-benda ni semua basic je bagi orang yang selalu memasak. Tapi saya yakin ramai juga yang tak tahu. So, saya kongsi je la kot-kot bermanfaat untuk kamu, :).


5 comments:

  1. mak sy masak sedap...segala macam kueh mueh & masakan mak sy terer masak...tp dah xdpt merasa dah huhuhu

    ReplyDelete
  2. Ye, aku yakin mak ko masak sedap sebab Allahyarham pernah berniaga betul tak? :D. Yg ruginya, ilmu memasak beliau tu, ko tak menuntut.. Ish..ish..

    ReplyDelete
  3. ibu paling sedap kalau dia masak..tapi skrg masakan paling best skali adalah masakan isteri hehehe

    ReplyDelete
  4. ibu masak paling best tp skrg yg masak paling best adalah isteri sy hehehe

    ReplyDelete
  5. Wah.. Mulut manis. Kecik hati ibu kalo dgr ni. Heheh... TQ sebab suka dgn masakan syg. :p... tapi baby mmg kuat makan.

    ReplyDelete

Saper komen, dia best!

Yang Ini Juga Menarik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...