Iklan! Iklan! Sila Click!

10 July 2011

Bahasa Budak-budak Zaman Sekarang

Sejahteralah ke atas kamu...

Saya ini adalah anak 80an. Maksudnya lahir pada tahun 80-an. Semasa saya di sekolah menengah, bahasa penulisan yang kononnya digunakan untuk menggambarkan bahasa pasar, biasanya ditulis seperti ini[contoh];
  1. sayer = saya
  2. biler = bila
  3. maner = mana
  4. suker = suka
  5. aper = apa, dan begitulah seterusnya... Hadoii...Pedih ulu hati aku kalau nak senaraikan semua.
Maksudnya, semua perkataan yang berakhir dengan huruf 'a' akan di'pandai-pandai tukar'kan menjadi 'er'. Itu dah kira cool habis la tu...

Tiba-tiba zaman anak-anak yang lahir dihujung-hujung 80an dan juga pada tahun 90an, keluar lagi bahasa persuratan yang lebih pelik. Mungkin sebab bahasa persuratan mereka adalah persuratan elektronik kot. Alaahhh... Senang cerita, bahasa SMS la kot. Tapi bahasa-bahasa ni tak hanya digunakan dalam SMS je. Kat FB, kat email pun sama naik juga. Yang pasti, bila saya baca ayat-ayat mereka ni [biasanya anak sedara aku punya la], dalam 50 patah perkataan yang mereka taip, hanya 4 je yang saya paham. Huhu.. Apa ke benok sangat maksu mereka ni??

Contoh bahasa canggih persuratan electronic remaja 90an ialah;
  1. Lew = Lah
  2. Gitew = Gitu
  3. Jew = Je
  4. Kew = Ke
  5. Kewl = Cool
  6. Aq/ak = Aku [Aku tak sure macamana cara nak sebut perkataan ini. Adakah memang sebutannya 'ak' je, atau bila tulis macam tu, tapi sebut tetap 'aku'. Haih.. ntah le derang ni.]
  7. Banyak lagi yang aku tak ingat dan tak faham.

Saya kadang-kadang selalu jugew gunew bahasew 'wwww' tergeliat lidah ni dalam blog atau manew-manew mesej yg lain. Tapi sebenarnyewww hanya sebagai sarkastic jewwwwww... Auwww... [Teringat plak slang Yuna dalam iklan Libresse. *Anda pun cuba seswatu yg bawu jugakkkk...-apa dia ingat comel kewwww hahh???? Nasib baik lew suareww dan lagu nko sedap.. Tak jadi aq nak mawah ko.]. ~untuk adik-adik comel... kalau akak tersilap menggunakan bahasa wwww kowang ni, mintak hampun yeww? Mawah lewwteww..

Yang pasti, bila baca tulisan mereka, saya sendiri pening lepas tu stress sorang-sorang sebab tak faham. Itu belum campur perkataan bahasa Inggeris yang dimelayukan ejaannya.. Juga bahasa yang dipelatkan.... Arghh.. tension..tension. Contoh macam nak ckp 'balik' jadi 'lik' je. 'Rasa' jadi 'ase'. 'Lagi' jadi 'age'. Pastu perkataan yg menggunakan hurup 'i' kebanyakkannya ditukar jadi hurup 'e' seperti 'dea = dia', 'kaen = kain'. Ishh... byk lagi la... Karang bleh muntah buah nenas aku karang.

Saya takde la nak kata mereka salah atau apa. Cuma, saya nak nyatakan betapa tak fahamnya saya dengan bahasa budak-budak sekarang. Atau mungkinkah saya terlalu dewasa utk terjun ke dalam dunia remaja-remaja itu? Loser! Double loser! What ever! Moron! Eceh.. Tak pasal-pasal. Saya bukan cakap mereka loser. Itu cuma pantun, juga daripada remaja-remaja sekarang. Macam-macam kan?

Adik-adik.. kan lebih indah kalau guna bahasa yang betul. Tak la hilang sangat bahasa Melayu kita ni betul tak? :) *Cuma cadangan saja. Jangan sentap hokey?

2 comments:

  1. ye, memang betul. sy pun bengang jugak kadang2 tu kalau baca blog budak2 yg ada euwww2 ni..

    yuna susah nak sebut huruf r dgn betul kot. (think positif)

    ReplyDelete
  2. Betul la CIk Zaza, mungkin yuna ada pelat hurup R. Tak baiknya aku buruk sangka. Huhu...

    ReplyDelete

Saper komen, dia best!

Yang Ini Juga Menarik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...