Iklan! Iklan! Sila Click!

21 June 2011

Ikan Kerisi Bakorrrrr.....

Sejahteralah ke atas kamu,...

Menu makan malam untuk suami saya semalam ialah Ikan Kerisi Bakar bersama Air Asam. Resepi itu saya kelepet daripada blog Resepi Rahsiaku.

Takde la susah pun nak masak makhluk Allah yang sekor ni. Yang penting, buat sambal dia berasingan. Masa nak bakar tu, lumur sambal pada ikan dan sumbat je dalam oven. Bakar le sampai terbakar sirip ikan tu. Suhu dia plak, saya main pulas je... 170 darjah Fahrenheit gamaknya. Kehkeh... Ikut sedap hati je nak setkan suhu dia. Janji, ikan saya masak.

Yang canggih skit tentang resepi ni, ialah sambal itu perlu ditambah sedikit santan. Tapi malangnya semalam, saya hanya guna santan serbuk untuk dimasukkan ke dalam sambal itu. Membuatkan rasa sambal tu mcm terasa sangat kelapa kering, tapi suami saya makan beriya semacam je beliau kata sedap. *terpaksa la bagi motivation kat saya kan? Kalau moral down kang, saya putus asa plak nak memasak utk beliau lagi. Kekeke.* But to be honest, the taste was not bad lah. Apsal saya tak beli santan segar? Huhu... Sebab nak pakai sikit je. Nnt kalau beli yang segar, takde tempat nak simpan. Takde fridge. Huuu..huuu...huwuuaaa...

Gambar air asam saya tak amik. Sebab rupa dia sungguh tak senonoh. Nampak mcm hape je. Sebab air asam tu saya masak skali dgn bawang. Tomato saya masukkan lepas masak. Bukan apa.. saya masak takut suami saya sakit perut je kalau nak bagi beliau makan yang tak dimasak.

Sayur takde. Saya buat ulam timun dan tomato je. Pastu betik muda dicicah dgn kuah rojak petis. Dan pisang. :)




Saya pilih ikan kerisi sebab saya nak cari ikan yang isinya putih. Mula-mula nak beli ikan talapia merah. Tapi ikan talapia merah yang ada kat kedai feveret saya tu besar sangat saiz dia. Dah hampir nak sama besar dgn notebook ni. How come. [Propa je lebih. Saiz sebenar ikan tu hanya separuh notebook, atau bersaiz A2. Eceh.. dah mcm saiz kertas plak.]. So, takde pilihan lain lagi la.... hanya ikan kerisi je yang paling afdol.

No comments:

Post a Comment

Saper komen, dia best!

Yang Ini Juga Menarik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...