Iklan! Iklan! Sila Click!

24 June 2011

Cara-cara Membuat Bunga Telur Menggunakan Kertas Crepe



Sejahteralah ke atas kamu...

Kalau tak faham angkat tangan...

Bahan-bahan yang diperlukan;-

A. Kertas Crepe
B. Pita Pelekat
C. Daun Silver Stardust
D. Manik-manik silver
E. Pita bunga [ntah ye ke dak nama dia mcm ni. Hahah]
F. Pipe mini [yang ni pun aku main bagi je nama]
G. Dawai.



Gambar : Dawai [G]




Peralatan-peralatan yang diperlukan;-



  1. Glue gun
  2. Pliers
  3. Gunting


Penyediaan Dawai [Bahan G].





Untuk kelopak bunga, sila guntingkan kertas crepe [A] untuk dijadikan kelopak. Minta maaf sangat-sangat, sebab tak sempat nak amik gambar. Kemudian kelopak-kelopak bunga itu, cantumkan dengan menggunakan glue gun atau sesiapa yang ada tangan seni yang halus, boleh cuba gunakan dawai halus untuk ikat kelopak bunga pada dawai. Saya cuba, tapi tak jadi. Tak cukup seni la tuh tangan aku ni.






Lepas dah jadi macam ni, balut dgn pita bunga dan tambah daun. Pastu kalau nak tambah kain organza kat bawah kelopak bunga tu pun boleh jugak. boleh la cover skit bawah kelopak bunga yang tak kemas.

9 comments:

  1. wahh syiok jer tgk tutorial ko,baru aku tau camner nk wuat bunga telur gini..hehe..tq tq

    ReplyDelete
  2. cantik dan kreatif...tp xde msa lau nk try bt skrg nih...:)

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. Replies
    1. Salam, terima kasih singgah. Saya tak ingat dah saiz dawai. Sbb masa beli tu tak tgk saiz pun, main ambik je. Kalau awk nk cari, cari yg tebal dia lebih kurang mcm lidi sate.

      Delete
    2. da try buat..tp dawai cm pendek je.. :( ..leh taw pnjang dawai ni brpe?,,, sori byk tnyer lak...hihi

      Delete
  5. da try buat..tp dawai cm pendek je.. :( ..leh taw pnjang dawai ni brpe?,,, sori byk tnyer lak...hihi

    ReplyDelete
  6. dawai ni saya beli kat kedai hardware, bukan kat kedai bunga. Dia bergelung dalam 3 meter kot. Pastu saya potong sendiri. Maaf dah tak ingat berapa panjang saya potong tu.

    ReplyDelete
  7. wow cantiknya. how great u God give u a talent. God bless u.

    ReplyDelete

Saper komen, dia best!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...