Iklan! Iklan! Sila Click!

10 May 2011

Yang Kamu Mahu vs Yang Kamu Perlu....

Sejahteralah ke atas kamu...

Andainya Allah memakbulkan semua doa-doa yang pernah saya mohon kepada Dia, sudah tentulah hidup saya sekarang akan menjadi sedikit porak peranda, atau mungkin jugak bukan sedikit sahaja porak peranda tersebut, malahan totally porak peranda. Mana tidaknya..... kebiasaannya, apa yang saya mohon daripada Allah hanyalah bersandarkan keinginan hati semata-mata. Alaa.. senang cakap, hanya ikut nafsu. Sedangkan.... apa yang saya mohon itu bukannya baik untuk saya. Contoh doa saya yang kalo Allah makbulkan hidup saya jadi porak peranda? Haaa... Saya penah mohon dijodohkan dgn Takuya Kimura [pelakon Jepun], selepas musim Takuya Kimura dah berlalu, saya mohon jodoh saya dgn Kim Rae Won plak [pelakon Korea]. Memang tak senonoh sungguh perangai saya ni pada zaman dulu kala. Tapi perangai sekarang pun apa kurangnya. Tih..tih..

Tak dinafikan, ada juga perkara yang saya mohon itu dimakbulkan Allah. Jadi, saya anggaplah apa yg telah dimakbulkan itu adalah yang terbaik untuk saya. Biasanya tentang memudahkan urusan, menunjukkan saya jalan yang lurus, jalan yang benar itu Allah perkenankan.

Dalam situasi saya sekarang, saya sudah semakin nampak, kenapa Allah tidak makbulkan sesetengah doa saya. Saya jadi semakin faham dan jelas bila Allah berikan kepada saya apa yang saya miliki hari ini... Kerana apa yg saya miliki hari ini... itu sahajalah yang saya perlu, bukan yang saya mahu. Tapi jika kebetulannya apa yang saya perlu itu juga adalah apa yang saya mahu, maka saya anggap itu adalah anugerah yang terindah bagi diri saya...

Yakinlah... Allah Maha Mengetahui apa yang betul-betul terbaik untuk kita. Tidak mungkin Allah tersilap, memang takkan mungkin. Jadi, sekarang ni kalo saya berdoa memohon tentang sesuatu, saya hanya mohon agar apa sahajalah yang Allah rasakan terbaik untuk diberikan-Nya kepada saya. Saya sudah malu untuk mohon macam-macam daripada Allah sebab akal saya memang terbatas dan tak dpt fikir apa yg benar2 terbaik untuk saya. Huhu...

2 comments:

  1. lawak weiii, boleh pulak nak kawen ngan takuya kimura. kehkeh...tapi aku pun penah gak doa merapu rapu gitu. sabor jelah perangai tu kan, kalau mak aku tau mau kena hambat ngan penyapu

    ReplyDelete
  2. Tu baru je satu contoh yg aku bagi. Kekekeke. Tak sanggup nak citer yg lain2, sbb terlampau merapu. Apa contoh doa merapu ko? Hahaha. Cecite.

    ReplyDelete

Saper komen, dia best!

Yang Ini Juga Menarik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...